Lancelot
Guru
Guru

Pas op voor deze verkoper!!

zo jan 11, 2009 10:40

Ik ben op zoek naar een leuke 147 voor erbij. Deze advertentie vond ik op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/220044008

Leuke auto, leuke km stand, leuke prijs. Heb de man gemaild en auto blijkt in Engeland te zijn. Of ik het geld wilde overmaken naar een shipping company. De auto zou dan getransporteerd worden. Die zou het geld vast houden tot ik zeg dat alles ok is. De shipping company wordt niet met naam genoemd. Ik vertrouwde het al niet en na een beetje googlen kom ik de naam van de verkoper tegen - in negatieve zin - op een forum over internet oplichting. Kans is dus groot dat je je geld gewoon kwijt bent, en dan is 3.700 Euro wel een boel.

Kijk dus goed uit. Hieronder het mailverkeer dat ik met die vent had. Normaal zou ik de naam weglaten, maar in dit geval lijkt het mij wel belangrijk om te melden (van onder naar boven lezen):

Hello,

And thanks for getting back to me. First of all like I told you in my first email I am in UK and the car is here with me. I can't come right now and bring you the car to NL because I have some things to take care of here so in order to make this deal I must ship it to you. The shipping process will take about 3-4 days, I will tell you an exact date when the shipping process will start.

Since this is an International Transaction I wanted the both of us to be safe so for this deal I am using the Exchange Collect Services (Third Party) of the Shipping Company.

If you haven't done this kind of deal before here's they're terms: you will just have to transfer the amount at the company's Safe Trading Department and they will keep the payment in an safety account managed by they're agents trough the whole deal. After you will make the payment and after it's confirmed the shipping process will immediately start. After you will receive the car you will benefit of a 15 days inspection period in which you can test, inspect and check everything about it and only after that you will have to decide if you want to keep it or not. If you decide that you want to keep the car you will just have to announce the shipping company so they car redirect the amount to me.
If you receive the car and if it's not like described and you don't want to keep it, all that you will have to do is to announce the Shipping Company and they will offer you a full refund.

When you will receive the car you will receive all it's documents and papers and also a sale-purchase certificate signed by me and legalized at a public notary here in UK so you will not have any problem registering it onto your name.

If you want to continue with this deal and need further details please provide me your full name and address so I can register this transaction at they're Safe Trading Department and after that they will contact you asap with all the necessary information.

Thank you,
Stuart

--- On Sat, 1/10/09, xxx wrote:

From: xxx
Subject: RE: Reactie op uw advertentie: 2002 Alfa Romeo 147 1.6
To: xxx
Date: Saturday, January 10, 2009, 6:43 PM

Dear Stuart,

Thank you for your email. First of all, congratulations with your marriage and the birth of your son/daughter.

Concerning the car, I am only interested in buying it if I am able to see it and testdrive it first. I understand thatʼs not possible. Please inform me if thatʼs not the case. Otherwise, I wish you good luck selling the car.

Kind regards,

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: xxx
Verzonden: zaterdag 10 januari 2009 19:11
Aan: xxx
Onderwerp: Re: Reactie op uw advertentie: 2002 Alfa Romeo 147 1.6

Hello,

Ik ben oorspronkelijk van het Verenigd Koninkrijk zodat verkies ik in het Engels te bespreken me gelieve te vertellen of is het O.K. met u omdat ik niet goed in het sprekende Nederlands ben.

The 2002 Alfa Romeo 147 1.6 TS is like new, it is registered in Netherlands and I had all the services done there. The car is in perfect condition, no scratches, excellent maintained. It has no accident or any engine problem.. It has 113.000 km's on board.

The thing is that almost 5 months ago, I made that step - I got married !!! My wife is also from the United Kingdom and we decided to move there. My kid was born a week ago here in UK and, as a fresh daddy I can't find the time to ride the car anymore. Yes, I took the car here in UK. I wanted to register the car here, but when I found out how much paper work I must do to register it here and I had also to make some modifications to the car (it doesn't comply with the UK Road Standards).... simply I gave up and decided to sell it back in NL and buy a car here (a family wagon is a must now).

The price is 3.700 Euro and this is with VAT and shipping costs included. I know the price is cheap but I really need the money as soon as possible. I have some connections at a shipping company and they will help me ship back the car to Netherlands with no extra expense to you. All that you will have to pay is the price of the car. If you wish to go on please inform me and we will talk more about the deal.

I am waiting for your answer with any questions you may have.
Kind Regards,
Stuart Gore

Laatst gewijzigd door Lancelot op wo mei 13, 2009 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Pas op voor deze verkoper!!

zo jan 11, 2009 10:48

Zo zijn er hier al tientallen gepasseerd ( helaas )
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 11, 2009 10:52

Dit is een bekende scam.

Helaas gebruiken ze vaak kopieen van advertenties van mensen die gewoon nietsvermoedend hun auto verkopen. Een kennis van mij is dit bij het verkopen van zijn auto ook overkomen, alles letterlijk overgenomen, zelfs zijn naam misbruikt en onder zijn naam een e-mailadres aangemaakt. We hebben nog geprobeerd of we de verkoper konden verlokken tot het aannemen van een kontante betaling in persoon, maar we hebben hem/haar/hun niet kunnen vangen.

Het blijft simpel, niets vooruit betalen tenzij je legitimatie van de persoon in kwestie gezien hebt, ook geen handgeld. Een recu vragen met specificatie en pas betalen als je de auto overdraagt op het postkantoor of bij de RDW.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Pas op voor deze verkoper!!

zo jan 11, 2009 10:59

Het blijft simpel, niets vooruit betalen tenzij je legitimatie van de persoon in kwestie gezien hebt, ook geen handgeld. Een recu vragen met specificatie en pas betalen als je de auto overdraagt op het postkantoor of bij de RDW.
We zijn allemaal wel op zoek naar koopjes, maar op het moment dat het te mooi gaat worden om waar te kunnen zijn moet er eigenlijk al een lampje bij je gaan branden he :roll:
Het zijn zoals hierboven al gezegt, bekende praktijken waar helaas nog steeds veel slachtoffers mee gemaakt worden.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Lancelot
Guru
Guru

zo jan 11, 2009 11:26

Vandaar ook mijn bericht. Maar je hebt gelijk ,als t te mooi is om waar te zijn dan is het dus ook meestal niet waar.

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 11, 2009 12:31

Heb ook een aantal jaar terug zo iets gehad maar dan andersom.Ik had een Alfa 75 te koop staan op
marktplats voor een moie prijs.Krijg ik een mail in het engels van en persoon die direct de vraagprijs
wou betalen.We hadden eerst alleen contact via de mail en later nog een telefoon gesprek.
Ik moest de 75 naar Rotterdam brengen en het geld zou ik dan niet contant krijgen maar met en cheqeu.
Dit vertrouwde ik al helemaal niet en heb contact gezocht met de bank.De 75 zou namelijk naar Zuid Afrika
gaan naar een liefhebber.Ook via internet heb ik de nodige berichten gelezen hier over en heb de man een
mail gestuurd dat hij de 75 kon komen halen en het geld in contanten bij zich moest hebben.Wel afgesproken
in het dorp waar ik woonde maar niet bij mijn huis natuurlijk.Nooit weer wat van hem weer gehoord.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

MR Angel
Junior Member
Junior Member

zo jan 11, 2009 14:40

Precies dezelfde setup werd een paar weken terug bij Kassa behandeld. Van in Nederland daadwerkelijk te koop staande autos, werden de fotos overgenomen in een nep advertentie. Vervolgens gaf de verkoper aan in Engeland te zitten. Via een shipping company zou de auto verscheept worden, de site van het shipping company bleek echter nep te zijn.
Na wat speurwerk kwamen ze uit in Bulgarije. Echter de fraudeur in kwestie was niet te achterhalen omdat deze gebruik maakte van een openbare computer.

Alles leuk en aardig, maar een auto kopen die je nog niet gezien hebt, danwel in gereden hebt als particulier lijkt mij sowieso niet aan te raden. Om diezelfde auto dan nog eens uit het buitenland te laten verschepen en van tevoren te betalen...dan mag er toch wel een belletje gaan rinkelen :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 11, 2009 17:48

Heb ook een aantal jaar terug zo iets gehad maar dan andersom.Ik had een Alfa 75 te koop staan op
marktplats voor een moie prijs.Krijg ik een mail in het engels van en persoon die direct de vraagprijs
wou betalen.We hadden eerst alleen contact via de mail en later nog een telefoon gesprek.
Ik moest de 75 naar Rotterdam brengen en het geld zou ik dan niet contant krijgen maar met en cheqeu.
Dit vertrouwde ik al helemaal niet en heb contact gezocht met de bank.De 75 zou namelijk naar Zuid Afrika
gaan naar een liefhebber.Ook via internet heb ik de nodige berichten gelezen hier over en heb de man een
mail gestuurd dat hij de 75 kon komen halen en het geld in contanten bij zich moest hebben.Wel afgesproken
in het dorp waar ik woonde maar niet bij mijn huis natuurlijk.Nooit weer wat van hem weer gehoord.
Ik heb iemand gesproken die de cheque met die koper er bij op z'n bank is gaan inleveren. Er leek niets aan de hand, geld werd gewoon op z'n rekening bijgeschreven, dus hij heeft de auto meegegeven. 2 Weken later belt z'n bank op, die cheque was niet gedekt, dus het geld gaat weer van uw rekening af :shock: Zie dan je auto of je geld nog maar eens te krijgen....

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 11, 2009 21:40

Mijn bank had daar voor gewaarschuwd gelukkig.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 11, 2009 21:48

al bekend idd, zo ook bij motoren...
al eens geprobeerd de gasten te achterhalen, maar dat is toch lastiger...

gewoon blijven oppassen en niks aanbetalen
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Lancelot
Guru
Guru

zo jan 11, 2009 22:29

Meneer heeft eieren voor zn geld gekozen, advertentie is weg...

Alfa 1.5

zo jan 11, 2009 22:51

Als MP vaak getipt wordt over een "verkeerde" advertentie verwijderen ze die, alleen deze gasten plaatsen steeds weer opnieuw.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 11, 2009 23:30

Als MP vaak getipt wordt over een "verkeerde" advertentie verwijderen ze die, alleen deze gasten plaatsen steeds weer opnieuw.
Goh, zouden ze door iemand getipt zijn....? :)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Pericoloso
Guru
Guru

ma jan 12, 2009 15:50

Ik heb een tijdje geleden een Bertone van met foto's Aaldering in Italie gespot. Ik heb de gast gemaild en heb Aaldering toen maar getipt, die heeft er blijkbaar werk van gemaakt, want 2 dagen later was de advertentie gone.
Gewoon tegenaan gaan: zelf reageren en confronteren/uit de tent lokken...
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Alfajack
Member
Member

ma jan 12, 2009 19:19

"If you haven't done this kind of deal before here's they're terms: you will just have to transfer the amount at the company's Safe Trading Department and they will keep the payment in an safety account managed by they're agents trough the whole deal"

Lekker Engels, trouwens... :? "Here's they're terms" en "managed by they're agents"
Oftewel letterlijk vertaald:"Hier is zij zijn regelementen" en "geregeld door zij zijn agenten".

Snel vergeten die knakker (waarvan ik mezelf afvraag of het wel een echte Engelsman is..

:evil:

Terug naar “Het Forum Café”