Iets wat mij steeds doet verbazen waneer ik eraan terugdenk.
Ik heb nu 15 jaar of zo rij ervaring, rij ook racemotors en heb vroeger gerotzooid met karts en met formule ford. Ik kan dus van mijzelf beschieden zeggen dat ik beter dan het gemiddeld niveau kan rijden.
Zitten we een tijd geleden op de rechter rijstrook van de snelweg rustig te rijden met mn vader aan het wiel. Op de strook naast ons, links, is het druk, bumperklevers. Snelheid is rond de 120.
Plotseling, uit het niets, besluit de jonge rijder links van ons, de auto voor hem rechts in te halen. Hij is het ook blijkbaar zo beu dat hij met veel kracht het stuur rechts gooit. Hij heeft helemaal niet gezien dat wij naast hem rijden. Het lijkt een bijna vloeiende uitwijk beweging van mijn vader. Alsof het synchroon ballet in auto's is. Vrijwel tegelijkertijd zwenkt mijn vader dezelfde meter naar rechts uit. Tegelijkertijd.
De jongen ziet ons en je ziet aan zijn gezicht dat hij zich meerdere malen vreselijk aan het verontschuldigen is.
Ik zei tegen mijn vader, hoe in godsnaam deed je dat? Er is geen mogelijkheid dat ik iemand die op 50 cm links naast me zo geweldadig naar rechts uitbreekt kan vermijden, geen reflex is zo snel.
Dat is 40 jaar rij ervaring zei die.