Ouwealfist
Newbie
Newbie

12V ipv 24?

ma aug 03, 2026 02:24

Hallo,

Ik zit te spelen met de gedachte de 24V V6 in mijn 166 te vervangen door een 12V V6.
(Zoals ze in de Alfa6, GTV6, 75 en 90 en 156 voorkwamen.)

Ik verwacht hierbij een groot aantal problemen ...

Waarom wil ik dit doen?

Omdat het vervangen van de distributieriem van een 12V V6 vele malen eenvoudiger is en ik het extra vermogen van die extra 12 kleppen toch nooit gebruik(en kan).

Daarnaast is het een 12V L-Jetronic, i.p.v Moronic.

De eerste kan nog met een arduino nano en simpele, desnoods zelfgeschreven, software nagebootst worden.
Met behulp van een AI die bekend is met de materie (L-Jetronic is tegenwoordig min-of-meer open-source.) kun je zelfs nog veel verder komen.

(Voor de Moronic bestaan er ook mogelijkheden, maar vaak zijn die ehm ... "een beetje scheef".)

Maar ook omdat ik, gezien het huidige klimaat, nog een jaar of 20 van mijn 166 (van 1999) wil kunnen genieten.
Immers, de koets kan het aan: verzinkt, gefosfateerd, &c, maar de motor?

En de appendages, vergeet die ook niet. Niks multiriem bij een 12V gewoon een v-snaar voor de stuurbekrachtiging en de dynamo.

Klaar.

Ik heb met de V6 van Alfa Romeo een hoop avonturen beleefd en ben erachter gekomen dat het de beste motor ooit gemaakt is.
(Heb ruim 50km kunnen rijden zonder koelvloeistof; en als er al water was kwam het vers van de gletsjer, als in: ijskoud. Iets dat je nooit moet doen, zeggen ze. Na reparatie van een koelslang, gevonden op een sloop 33 langs de weg, deed de motor net of er niets gebeurd was.)

Deze motor leeft nog steeds, want zat/zit in de gz-32-tv. (alfa6)

Verder weet ik dat de motor van mijn 75 (1986 2.5V6 QV) ook nog steeds bestaat. (Jawel, de 75 is kort -enkel 1986- geleverd met een 2.5V6 in Nederland.)
Immers het "Hello Kitty" team racet(e) ermee.

Of ze het nog doen weet ik niet, maar het kenteken bestaat nog steeds.
En daarom ook het blok (Verwacht ik).

Daarnaast telt ook nog het feit mee dat de 12V "gaskabelgestuurd" is.

Ik voorzie dat ik over 15 jaar geen gaspedaal meer kan kopen voor een 166.
Maar (universele) Bowdenkabels nog wel, zodat de 12V bedienbaar blijft.

HM

Ik ga ergens in het technische gedeelte van dit forum eens vragen hoe ik een 12V in mijn 166 bouwen kan.
(Vermits er iemand is die ruilen wil, of "nog wel" een 12V over heeft, want daar begint het mee.)

Dank U voor het lezen.

Chris.

Dirk-33
Guru
Guru

Re: 12V ipv 24?

ma aug 03, 2026 10:09

Mijn ervaring is exact omgedraaid; de motor is het beste van een 166. De rest is niet te krijgen. Dus alleen vanwege de motor dit avontuur aan gaan....
Riem vindt ik zelf niet zo ingewikkeld, het is alleen veel sleutelen. En met een metalen waterpomp kun je die gewoon laten zitten. En 3 jaar vindt ik ook een beetje dubieus overigens.

Multiriem is ook gewoon feitelijk een veel betere, mooiere oplossing dan een v-snaar. Spanner compenseert, meer contactoppervlak. En dus geschikter voor de zware dynamo en aircopomp.
Maargoed, dat zijn uiteindelijk gewoon vooral keuzes en afwegingen.

Wat dat niet zijn, zijn deze 2 hele grote problemen.

1: de hele auto verwacht vrij specifieke CAN berichten van de motor ecu. Voor ASR, VSC, ABS, immo etc.
Geen ' AI Arduino ' die dat voor je regelt.
kortom; ga je die motor er uit doen dan zeg maar dag tegen ASR en VSC, en waarschijnlijk ABS (maar dat laatste weet ik niet 100% zeker). En wie weet wat er nog meer omvalt. ICS zal ook wel niet happy zijn.

2: Je moet dit op kenteken krijgen. Want hoewel je bij 6 cilinders blijft, ga je er een wezelijk andere motor in gooien. En dat moet je wel bij de RDW laten keuren. Maar hij is van na 1997, dus dat kan een Lelystad keuring betekenen maar hoeft niet per se.

Je kunt dat ook niet doen; totdat je een ongeluk krijgt en iemand zich afvraagt wat een oude 12V in een 24V auto doet.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 03, 2026 16:38

Precies wat Dirk zegt...

De motor en aanbouwdelen zijn het minste van je zorgen.

De electronica van de 166 24v staat niet slecht bekend. Koop wat reserve delen en leg die op voorraad als je zekerheid wilt. Stuk goedkoper en makkelijker.

De 12v is in de fwd configuratie niet met Jetronic geleverd, enkel met motronic. Maar dat is alleen maar handiger als je met iets programmeerbaars wilt gaan werken aangezien je dan een 60-2 bdp sensor systeem hebt. Bij Jetronic heb je niks..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma aug 03, 2026 21:45

Ik zou dit totaal niet doen, maar:

Zou je de 12v niet aan de gang krijgen met de 24v ecu?

Terug naar “Het Forum Café”