frankzagato
Junior Member
Junior Member
Berichten: 79
Lid geworden op: zo jan 07, 2007 23:15
Locatie: Waregem Belgie

Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago

wo jul 13, 2022 19:39

Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago
Ma. 11 jul 2022
Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago
Wil je iets treurigs zien? In 2001 verkocht Alfa Romeo wereldwijd ruim 200.000 auto's, vorig jaar nog maar 25.964. Van moederconcern Stellantis krijgt Alfa tien jaar de tijd om zich te bewijzen. Lukt dat niet? Dan is het klaar. En dus moet het imago van de Italiaanse fabrikant op de schop.

Engelse Alfa-kopers zijn mannen van middelbare leeftijd, vertelt Alfa Romeo UK-topman Damien Dally aan Autocar, maar om te groeien moeten ook gezinnen en vrouwen voor het Italiaanse merk kiezen. "Dat is een uitdaging voor Alfa Romeo, aangezien we worden gezien als een sportief merk." Dus moet het imago anders, vindt Dally, van een emotioneel merk naar een rationeel merk. Op het hoofdkantoor van Alfa Romeo in Turijn zijn ze er druk mee. Naar verluidt werkt een team van bijna vijftig experts aan de ommezwaai.

Eerste review Alfa Romeo Tonale (2022) - de laatste echte Alfa?
Lees ook
Eerste review Alfa Romeo Tonale (2022) - de laatste echte Alfa?
Compacte Alfa Romeo-suv op basis van Peugeot 2008
Tot en met 2030 introduceert de fabrikant ieder jaar een nieuw model. Na de Tonale in 2022 is dat de 'Brennero' in 2023, een compacte suv op Peugeot 2008- en Opel Mokka-basis. Er komt dus ook een elektrische variant van, met 136 pk en een actieradius van maximaal 345 kilometer. Na volgend jaar krijgen we de nieuwe Giulia zien (Alfa houdt vast aan grote sedans), de opvolger van de Stelvio, een nóg grotere suv dan dat en mogelijk een compact modelletje in Mito-formaat. Aan sportauto's gaat Alfa Romeo voorlopig niet beginnen. Die zijn te niche, zegt Dally.

https://www.autoreview.nl/nieuws/autoni ... ilie-imago



Zal wat ik al vreesde nu toch waar worden? :(
SCARB 2926

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago

do jul 14, 2022 09:17

Ik denk dat auto's als de Giulia en de Giulietta (QV) over een aantal jaar steeds meer gezocht gaan worden. Die zullen als de laatste der mohikanen worden beschouwd. En natuurlijk niet te vergeten de 4C.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago

do jul 14, 2022 17:14

Gaat niks worden.

Als rationeel merk moet het belangrijkste punt namelijk beter worden: de restwaarde.
Tov de Duitse merken zijn de restwaardes van Italiaanse merken gewoon fors minder, wat de auto dus per definitie altijd duurder maakt.
En de mensen die bewust in een grijze Kia of Skoda rijden als familieauto die gaan never nooit niet een Alfa Romeo kopen (of leasen).
Die markt ga je alleen pakken als alles van A tot Z klopt, en dan vist Stellantis in eigen vijver met oa Opel, PEugeot en Citroen. Lijkt mij ook niet de bedoeling.
Dus die 50 experts kunnen ze gelijk weer ontslaan wat mij betreft. ;)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago

do jul 28, 2022 23:06

Wat je zegt - ze houden er beter meteen mee op.
Van moederconcern Stellantis krijgt Alfa tien jaar de tijd om zich te bewijzen. Lukt dat niet? Dan is het klaar.
Als marketeer;
- Dit "10 jaar zich bewijzen" komt van Stellantis, het is teveel toeval dat alle journo's hetzelfde zeggen. Moet je eens over nadenken. De slager om de hoek: "eet mijn biefstuk of ik sluit". Euh? Sluit jij maar rustig, ik haal mijn biefstuk wel bij een slager met wat zelfvertrouwen. WTF?
- De afgelopen 40 jaar is er niet 1 modellijn van Alfa die zich naadloos opvolgt. Niet 1. Concurrentie: elke 2 jaar facelift, elke 4 jaar nieuw model.
- Alfa heeft momenteel 3 modellen. Want meer modellen is financieel niet haalbaar bij zulke lage verkopen. Ferrari heeft er 10. BMW heeft er 25, cabrio's, touring's, coupe's en gran coupe's niet meegeteld.
- De Tonale kost hier meer dan een Stelvio kostte. :shock:

Gek he - die tegenvallende verkopen?
En dus moet het imago van de Italiaanse fabrikant op de schop.
Dan k@k je toch een druif? Alfa heeft na meer dan 30 jaar ein-de-lijk een premium auto op de wielen gekregen - dankjewel Ferrari - en omdat die niet plots evenveel verkoopt dan merken die gedurende die 30 jaar exponentieel veel meer hebben geinvesteerd in imago en netwerk, wordt die dus nu vervangen door een PeugeotJeep met een of ander woke imago? "Racing since 1911" of "The family car that wins races." - dat mag allang niet meer. "Live unpredictably" is het nu. Als je de reclameclip ziet weet je waarom: Alfa schijnt te denken dat hun kopers niet meer... ik stop maar. Kijk zelf maar even wie de huidige target group koper is van een Alfa Romeo en waarom.

Als Alfist:
Stop ermee Stellantis. Kappen. Gewoon ophouden en het merk vervangen door een electrische Stellantisbrij. Noem het voor mijn part Zanussi. Witte goederen.

Laat het vijf jaar liggen en verkoop het aan Glickenhaus of zo, die kan er misschien met wat vrienden terug wat sportwagens mee gaan bouwen. Hebben we tenminste wat om naar te kijken.
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago

vr jul 29, 2022 20:57

Als rationeel merk moet het belangrijkste punt namelijk beter worden: de restwaarde.
Heb je weleens goed gekeken wat er voor een gebruikte Giulia of Stelvio wordt gevraagd? Voor een nette 8 jaar oude(!) Giulietta QV TCT betaal je nog de helft van de nieuwprijs…

Dat van de lagere restwaarde was in het verleden zeker waar, maar is inmiddels al jaren een fabeltje.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 620
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago

za jul 30, 2022 00:05

Continuïteit in type ontwikkeling en keuze’s spelen Alfa parten.

Naast een hele hoop oud spul heb ik de afgelopen 30 jaar nieuw gereden in 155 (prima auto), 156 2.0 (erg fijn), 147 GTA (bommetje), Brera (mooi maar Opel motor), Giulietta QV (> 10 jaar), 4C (tja), Stelvio QV (alweer weg). Als er continuïteit en keuze was geweest dan was het aantal minstens 2 keer zo hoog. Dit zijn nu andere auto’s geweest.

Inderdaad de Tonale is niets anders dan een Peugeot of een Opel met een ander jasje. En hierna wordt het niet beter. Maar wellicht wordt ik een oude zeur; steeds meer mensen rijden in elektro karretjes en wie weet over 10 jaar weten wij niet beter…
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 334
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

Re: Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago

za jul 30, 2022 09:28

Wat een hoge pief van Volvo al zei; "auto's worden steeds minder gezien als status/liefhebber/hebbe ding maar meer een manier om van a naar b te komen."
En daar heeft hij denk ik gelijk in want we worden die kant mijns inziens op 'gedwongen' door alle milieu maatregelen.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago

za jul 30, 2022 22:00

Als rationeel merk moet het belangrijkste punt namelijk beter worden: de restwaarde.
Heb je weleens goed gekeken wat er voor een gebruikte Giulia of Stelvio wordt gevraagd? Voor een nette 8 jaar oude(!) Giulietta QV TCT betaal je nog de helft van de nieuwprijs…
Dat van de lagere restwaarde was in het verleden zeker waar, maar is inmiddels al jaren een fabeltje.

Er wordt inderdaad goed geld voor gevraagd ja.

Een 952-Giulia bijna exact zoals de mijne stond een poosje geleden te koop in de showroom van de dealer.
Zelfde bouwjaar en echt nagenoeg dezelfde uitvoering, ook de kleur. De vraagprijs was € 2.500 hoger, en die andere had meer km's.
Het belangrijkste verschil is dat we die Giulia van mij al vier jaar (!!) geleden kochten, toen slechts 7 mnd oud en met veel minder km's,
bij dezelfde dealer, helemaal schadevrij, met beurt en volledige garantie. En vier jaar later vroegen ze voor zo eentje zelfs nog meer....

Ik denk dat ik er nog maar een paar jaar in doorrijd. Hij bevalt prima en hij stijgt nu al in waarde :lol: .

Volgens mij zijn er voor de tweedehands Giulia-benzineversies liefhebbers en kopers zat, maar het probleem is dat ze in NL
nieuw bijna niet verkocht zijn. Zelfs de dealers kopen ze volop gebruikt in B en D, om hier gebruikt te kunnen doorverkopen.
Die zijn relatief schaars en er moet extra moeite voor gedaan worden, daar worden ze niet goedkoper van...


.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago

zo jul 31, 2022 10:17

Inderdaad de Tonale is niets anders dan een Peugeot of een Opel met een ander jasje. En hierna wordt het niet beter. Maar wellicht wordt ik een oude zeur; steeds meer mensen rijden in elektro karretjes en wie weet over 10 jaar weten wij niet beter…
Ik denk dat ze daar nog wel van gaan terugkomen als overal het licht uitgaat. Het gaat immers nu al mis met zonnepanelen die op sommige momenten collectief veel meer stroom leveren dan er gevraagd wordt en daardoor uitvallen. Dat is dan een gevalletje jammer voor de eigenaar die rijk wilde worden van die dingen, maar als straks in een middelgrote stad iedereen gelijktijdig die golfkarretjes ingeplugd heeft staan dan stort de boel echt als een kaartenhuis in elkaar.

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: Alfa Romeo wil geen liefhebbersmerk meer zijn en mikt op een verstandig familie-imago

vr aug 19, 2022 20:11

Oh. Hier gaan we dan. Het is alsof Marchionne nog leeft.
Alfa gaat de concurrentie aan met BMW i5 en Mercedes EQ. Hoe, denk je dan?
Paar wereldtitels achter elkaar F1 iedereen verpletteren? Endurance racing? Mille Miglia en Villa dEste sponsoren? Nee? Och, op zijn minst DTM dan toch?

Nee hoor, we restylen gewoon een Peugeot 4008, stretchen de techniek over een langer chassis, en plakken er drie keer de prijs op. :shock: :oops: :roll: :evil:

https://www.carscoops.com/2022/08/alfa- ... qe-bmw-i5/
I nostri sogni sono sempre presenti.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”