Alfa Romeo heeft er altijd wel een handje van gehad om - en dan druk ik mij voorzichtig uit - wel eens een een steekje te laten vallen op het gebied van de onderdelenlevering van relatief recente auto's.
Dit dus, het heeft echt helemaal niks te maken met de huidige tijd van leveringsproblemen.
Toen de 156 nog maar net uit productie was, waren er al problemen met reserveonderdelen zoals brandstoftanks of zelfs bepaalde delen plaatwerk.
Spider/GTV 916? Idem, toen ik mijn GTV kocht was die auto net een jaar of 4-5 uit productie en waren er bepaalde onderdelen al niet meer te krijgen. Ook redelijk noodzakelijk spul zoals de aanzuigbuis tussen LMM en gasklephuis, bepaalde onderstel dingetjes (de bekende bloempotjes) ,luchtroosters in de bumper of een nieuwe motorkap van GFRP. Gewoon 4 dingen die me nu al invallen, en het wat nog veeeeel meer.
Nog wat verder terug? Ik had een 164 V6TB met elektronisch verstelbaar onderstel van de Q4. Zelfs een setje bougiekabels wat al niet meer te krijgen via de officiële weg of een nieuwe schokbrekers dat niet meer te krijgen was.
En zo kan ik nog wel ff doorgaan hoor, hierboven zijn gewoon even 3 ervaringen van mezelf. Maar ik ken genoeg andere verhalen van andere Alfisten over ongeveer alle andere Alfa's van de laatste 25-30 jaar.
Alfa is altijd al een fabrikant geweest die zich geen flikker aan trekt van fatsoenlijke aftersales of zelfs maar zorgen dat de auto's na 5 jaar nog rijdend zijn te houden met nieuwe (goede) onderdelen. Jammer, maar het is helaas wel de harde waarheid en denk ik ook mede een reden waarom ze gebruikt niet zo populair/courant zijn.