Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Onderdelen probleem bij Alfa 159 1750 TBI

vr nov 05, 2021 10:55

Ben ik toch wel benieuwd wat dat was. Ook al omdat wij ook in een VAG voertuig rijden.
Hierbij hebben we overigens in Ierland de hoofdkoppelingscilinder moeten laten vervangen, en ik was even bang dat dat lastig zou zijn omdat die dingen daar aan de andere kant zitten en dat daarom aansluitingen en/of bevestigingspunten zouden afwijken. Dat bleek gelukkig niet het geval, ze konden hem zo van de plank pakken. Dus dat is dan toch wel weer goed geregeld, ik stel me zomaar voor dat zoiets bij andere merken nog weleens tegen kan vallen.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Onderdelen probleem bij Alfa 159 1750 TBI

vr nov 05, 2021 17:27

Volgens mij is de belabberde onderdelenvoorziening meer een Italiaans dingetje; jaaaaaaaaaaaaaaaaren terug al bij een maat die een Aprilia rsv1000 had: 6 weken brommert kwijt ivm koppelingsplaten niet leverbaar via dealer/importeur. Koppelingsplaten godbetert. Voor en toen nog nieuw te bestellen fiets. #-o

Germaanse merken hebben t beter voor elkaar is mijn idee, MB ervaring hiero is idd foutloos: chassisnummer mee naar de balie en of wel direct meenemen want voorraad of de andere dag lag t gereed. Voor minimale centen ook nog es. (gecompliceerd gemodelleerde carterontluchtingsslang voor een 4.2 v8, 14 eu of zo etwas :shock: )

Als ik t wel heb kun je bij Opel gmbh gewoon nu een verse Manta A bestellen in onderdelen indien gewenst..

En wij maar lopen klootviolen... :evil:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Onderdelen probleem bij Alfa 159 1750 TBI

za nov 06, 2021 11:41

Ben ik toch wel benieuwd wat dat was. Ook al omdat wij ook in een VAG voertuig rijden.
Hierbij hebben we overigens in Ierland de hoofdkoppelingscilinder moeten laten vervangen, en ik was even bang dat dat lastig zou zijn omdat die dingen daar aan de andere kant zitten en dat daarom aansluitingen en/of bevestigingspunten zouden afwijken. Dat bleek gelukkig niet het geval, ze konden hem zo van de plank pakken. Dus dat is dan toch wel weer goed geregeld, ik stel me zomaar voor dat zoiets bij andere merken nog weleens tegen kan vallen.
Cruise control voor een skoda. Heeft maanden geduurd.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Onderdelen probleem bij Alfa 159 1750 TBI

za nov 06, 2021 15:58

De schakelaar? Schijnt een kwetsbaar punt te zijn bij die dingen. Zelf nog geen last van gehad (knock on wood), of hij moet al eens vervangen/gerepareerd zijn voordat wij de auto kochten.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: Onderdelen probleem bij Alfa 159 1750 TBI

zo nov 28, 2021 07:58

De huidige onderdelen verkrijgbaarheid is wel degelijk grotendeels veroorzaakt door corona.
Op het moment van uitbreken zijn er gigantisch veel orders voor productie voor de automotive geannuleerd (paniek actie zeg maar).
Dit heeft doorgewerkt naar het begin van de keten bij grondstoffen leveranciers.
Vervolgens zijn fabrikanten van consumenten elektronica gaan opschalen en die hebben simpelweg deze gaten in productie ingenomen.
Bij VAG is het nu zelfs zo dat het meest gebruikte oliefilter slecht leverbaar is en met regelmaat backorder valt.

Verder is het bij Alfa (en Fiat) inderdaad nog is de extra optelsom van slechte after sales strategie en natuurlijk de weinig verkochte hoeveelheden modellen.
Een after market fabrikant gaat natuurlijk geen 1000en onderdelen maken voor een auto welke in verhouding tot Duitse merken nauwelijks verkocht is wereldwijd.

Dus het zogenaamde 10 jarenplan van Alfa is al bij voorbaat kansloos, de hoeveelheden autos die Alfa moet produceren om een kans te maken tov de concurentie is realistisch gezien onhaalbaar geworden als de after sales niks oplevert en alles elektrisch moet gaan worden.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Onderdelen probleem bij Alfa 159 1750 TBI

ma nov 29, 2021 00:20

Volgens mij (maar ja wie ben ik?) klopt hier niets van en wordt "Corona" vooral veel gebruikt als een excuus.
En wie niet verder vraagt/denkt, die accepteert dat excuus ook nog, omdat we er nu allemaal mee te maken hebben.

En dat zogenaamde 10-jarenplan is een zogenaamd plan als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe modellen,
maar niet wat betreft de nalever-verplichting van onderdelen voor reeds uitgebrachte modellen. Volgens mij is die 10 jaar
dan een wettelijke EU verplichting. (Nogmaals, als ik het goed heb hè, maar wie ben ik?)

De Italianen trekken zich daar niet veel van aan. Spullen worden gewoon niet geleverd, of het is zogenaamd wel leverbaar
maar dan tegen astronomische prijzen (zodat niemand het meer wil bestellen) of men hanteert een administratief trucje
dat het wel leverbaar is maar voor eeuwig in backorder blijft staan....

Volgens mij zijn dat de Italiaanse gewoonten. De Germaanse gewoonte is: voor 16:00 uur bestellen en de volgende morgen
om 9:00 uur heeft u het in huis. Maakt niet uit hoe oud de auto is. En als het tegenvalt dan is het misschien een paar dagen later,
maar groter is het probleem niet of er zijn wel alternatieven beschikbaar. Het is een kwestie van willen regelen of niet.
En als er van een bepaald type maar weinig is verkocht of nog maar weinig exemplaren over zijn binnen 10 jaar,
dan kan het ook een gewone financiële reden zijn om het niet te willen.... Nog een tegenstelling tussen Italianen en Germanen.


.



.

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: Onderdelen probleem bij Alfa 159 1750 TBI

ma mei 02, 2022 11:36

Spontane gedachten bij het originele bericht
- Zoals beschreven door anderen: (de eigenaars van) Alfa denken een "premium" merk te voeren maar doen nul aan steun voor de liefhebbers, iedereen moet maar meegaan in hun modelpolitiek en andere strapatsen. Niet gek dat bij zo'n strategie er niets wordt opgebouwd aan marktaandeel.
- 1750 tbi zit ook in de Giulietta en 4C. Het gaat niet om een SZ koplampje of zo. Zou gewoon verkrijgbaar moeten zijn.
- Inderdaad wereldwijd onderdelen tekort, maar dat kan heel lokaal verschillend zijn. Een maand gewerkt voor Kia/Hyundai (Mobis) onderdelenlevering: wat.een.nachtmerrie. Je wil niet weten hoe fout dat loopt. En dat zijn relatief jong, frisse, trendende merken...
Top tip: probeer eens via een Belgische of Duitse garage.
I nostri sogni sono sempre presenti.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”