Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . vereeuwigd

wo jan 26, 2011 19:53

Dat gaat waarschijnlijk langer duren dan tot juni 2011; op de site van de uitgever staat namelijk al februari 2012.

Maar ze hebben ook goed nieuws, namelijk over dit boek van Jim Kartalamakis:

Afbeelding

Na zijn eerdere werk over de DOHC engines stond dit boek over de Alfa V6 járenlang aangekondigd als "coming soon", maar nu staat er ook bij wanneer: mei 2011.


.
Laatst gewijzigd door Tonio op wo jan 26, 2011 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jthijs
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: za mar 13, 2010 11:10
Locatie: noordbelgië

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . vereeuwigd

wo jan 26, 2011 23:36

eindelijk, lang geleden op ' vooringetekend "

mvg
jo
6343 - boxers & transaxles & 156 sw & l' inno lombardo : alfetta gt busso v6 2.8

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . vereeuwigd

zo feb 13, 2011 13:04

Is eigenlijk dit boek hier al bekend?
Heb ik gisteren op een beurs gekocht..mooi boek..

Afbeelding

Origineel Engels, maar vertaald naar Nederlands, van Chris Rees..

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . vereeuwigd

do feb 17, 2011 03:12

Van de bekende uitgeverij "Giorgio Nada" een nieuw boek over de Alfasud. Kost maar 25 Euro dus ook al is het niet zeer vernieuwend kan je er ook geen buil aan vallen. Het ISBN nummer is 978-88-7911-492-9

Een plaatje plaatsen van het boek lukt me niet omdat ik geen lid ben van Photobucket en dat ook niet wens te worden. Op de webiste van Nada Editore is het boek in ieder geval te zien.
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . vereeuwigd

do feb 17, 2011 07:32

Het plaatje:

Afbeelding


.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . . "CuriosAlfa&quo

za mar 05, 2011 23:51

Zou iemand die het onderstaande boek heeft, mij kunnen vertellen hoeveel Alfasud informatie er in staat? M.a.w. is het voor mij interessant is om het boek speciaal voor de Alfasud inhoud te kopen. Alvast bedankt !

Curiosalfa
Stefano Salvetti


Afbeelding

Op 18 juli van dit jaar schreef Fer:
Zojuist verschenen een waanzinnig goed foto boek samengesteld door Stefano Salvetti
(zoon van Gippo Salvetti , oprichter van Team Blue) Zijn vader natuurlijk bekend van de 2 boeken
'Alfazioso' 1998 en 2007.
Stefano heeft in zijn boek 'CuriosAlfa' vooral gezocht naar 'onbekende' Alfa Romeo modellen
van minder bekende carrosserie bouwers. Wagen uit de diepe kelders van Museo Arese, van eigen Team Blue
en andere privé collecties. Aangevuld met beelden uit de foto archieven Arese, van Anderloni, Corrado Lopresto
Axel Marx, Rigoni, Vignale, Negri en Marco Sambataro.
Vanaf de 1900, Matta varianten, vele 2000- 2600, trucks, busjes en overzicht van de carrosserie bedrijven.
Tekst Italiaans-Engels. Een aanrader !!!!


Eindelijk heb ik hem dan ook. De verwachtingen waren hooggespannen, door de beloofde inhoud en door de enthousiaste reacties van mensen die het boek al hadden, maar geloof me, er is geen woord teveel gezegd. Echt een fantastisch boek.
Maar verrast was ik wel. Ik had eigenlijk verwacht dat het boek boordevol zou staan met one-offs van mensen waar ik nog nooit van gehoord had, en met speciale uitvoeringen van bekende Alfa's, zoals bijvoorbeeld de circuit-brandweerwagens die op basis van vele Alfa's zijn gemaakt. Maar hoewel dit soort werk er ook wel in staat, wordt de hoofdmoot gevormd door allerlei zeer zeldzame uitvoering van met name de 1900, 2000/2600 en Giulietta van carrosseriebouwers als Ghia, Boano, Castagna, Vignale, Colli, etc. etc. (en uiteraard komen de grotere carrosseriebouwers ook aan bod met hun minder bekende creaties). Nou heb ik over het algemeen wel het idee dat ik redelijk op de hoogte ben van wat voor Alfa's er in de loop van de jaren zijn ontworpen, maar in dit boek vind ik de ene na de andere Alfa waar ik nog nooit van had gehoord. Verder zijn de "wat bekendere minder bekende" Alfa's behoorlijk goed in beeldmateriaal gedocumenteerd. Van modellen als de Praho of de Studionove (de Boneschi 2600) vind ik bijvoorbeeld in dit boek met elk 5 foto's meer fotomateriaal dan ik ooit ergens anders heb gevonden.
Het verhaal beperkt zich niet tot de hierboven beschreven Alfa's. Zo zijn er bijvoorbeeld enkele bladzijden gewijd aan FNM-producten (inclusief de Rio) en staan er veel prototypes en showcars in het boek.

Vervolgens gaat het boek verder met een gedeelte over "light trucks". De bijna 70 bladzijden, met allerhande uitvoeringen en verbouwingen van bijna uitsluitend Romeo's en F12's zijn voor mij persoonlijk wat veel van het goede. Na een bladzijde of 15 te hebben bekeken, had ik het naar mijn gevoel wel gezien. Maar dat gezegd hebbende, moet ik wel toegeven dat doorbladeren hier en daar wel loont. Want af en toe kom je wel hele bijzondere dingen tegen, zoals Romeo en F12 begrafeniswagens, een F12 Camper en zelfs de door M4 in 1/43 uitgegeven Romeo "Alfa Romeo Assistenza".

De laatste ca. 35 pagina's zijn gevuld met een (puur tekstuele) beschrijving van zo'n beetje elke kleine carrosseriebouwer die zich na de oorlog met Alfa Romeo heeft beziggehouden. Namen als Allemano, Boano, Ghia en Worblaufen kom je tegen, maar geheel in de geest van het boek, ontbreken de grote jongens (Pininfarina, Bertone, Touring, Zagato, etc). Ook hier is kennelijk de filosofie geweest, om de gaten op te vullen die andere boeken hebben laten liggen. Een prima concept.

Concluderend is dit boek de 60 Euro die ervoor wordt gevraagd echt dubbel en dwars waard. Het is een heerlijk boek om in te bladeren en pagina voor pagina te genieten van al deze bijzondere Alfa's. Het enige puntje van kritiek is wat mij betreft het ontbreken van een index. De Alfa's zijn weliswaar in chronologische volgorde in het boek opgenomen, maar toch zou een index wel handig zijn geweest. Maar dat kan niet verhinderen dat Curiosalfa wat mij betreft de aanrader van het jaar is.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . vereeuwigd

za mar 05, 2011 23:53

Het plaatje:

Afbeelding


.
Kreeg gisteren een mailtje van Autonet carbooks dat ze 'm hebben, dus gelijk maar besteld. Is vandaag op de post gedaan, zal 'm wel even reviewen als ie binnen is.

Gebruikersavatar
jthijs
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: za mar 13, 2010 11:10
Locatie: noordbelgië

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . vereeuwigd

zo mar 06, 2011 00:26

curiosalfa en de de alfasud :

snel doorbladerend :

op pagina 180 4 kleurenfoto's van een alfasud giardinetta "assistenza tecnica" ( 6 regeltjes tekst) en op pagina 181 4 zwartwit foto's van de esvar en svar prototypes (10 lijntjes tekst)

(pagina 1889 : 4 kleurenfoto's van de 33 free time zagato + 6 lijntjes tekst) verbeterd : is pagina 189 natuurlijk

mvg
jo
6343 - boxers & transaxles & 156 sw & l' inno lombardo : alfetta gt busso v6 2.8

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . vereeuwigd

zo mar 06, 2011 01:03

Bedankt Jo ! Zo te zien geen schokkende onbekende zaken voor mij, dan laat ik 'm maar even liggen :-).
curiosalfa en de de alfasud :

snel doorbladerend :

op pagina 180 4 kleurenfoto's van een alfasud giardinetta "assistenza tecnica" ( 6 regeltjes tekst) en op pagina 181 4 zwartwit foto's van de esvar en svar prototypes (10 lijntjes tekst)

(pagina 1889 : 4 kleurenfoto's van de 33 free time zagato + 6 lijntjes tekst) verbeterd : is pagina 189 natuurlijk

mvg
jo

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . vereeuwigd

do mar 10, 2011 15:47

Het plaatje:Afbeelding
.

Heb het boek binnen, ben voor mijzelf geen schokkende zaken tegen gekomen. Het is een leuk boek maar niet heel erg uitgebreid en geheel in het Italiaans. Paar zaken die mij zo even snel opgevallen zijn:

Er zijn best veel foto's overgenomen van andere boeken,folders,tijdschriften of internet, alle foto's v/d ontwikkeling vind je bijvoorbeeld ook in een uitgave van Style Auto.

Op pagina 75 vind je een plaatje van een Alfasud Junior, het zou gaan om een Speciale Torofino uitvoering voor de Duitse markt, dit is op zijn zachts gezegd een dubieus verhaal, op internet heeft er ooit iemand geroepen dat er een Torofino uitvoering zou bestaan (staat ook op Tim Rauens's website) maar hier is totaal niets van terug te vinden in folder materiaal e.d. En tot ik tijds origineel materiaal zie geloof ik niet in het bestaan van de Torofino.

In het rally hoofdstuk staat op pagina 107 een z/w foto van de Alfasud waarmee het Italiaanse Magazine Oggi van Milaan naar Calcutta is gereden in 1973, dit was natuurlijk geen rally maar meer een publiciteitsstunt.

Wel leuk, er word vermeld dat de productie begon op 1 april 1972 en de uitlevering aan de eerste klanten begon in juni 1972, productie lag op 70 auto's per dag, of dit klopt weet ik niet. Ik heb dit nog nooit ergens eerder gelezen en ook het Alfa Archief kon mij nooit exact uitsluitsel over geven over de precieze start van de productie.

Verder staan er een paar leuke foto's in van de drie deurs pre-productie auto's, eentje op de stand van de Turijnse auto show in 1971 (introductie).

Al met al een aardig boek en een leuke aanvulling op de verzameling, maar als je al wat Alfasud boeken en of materiaal hebt zal je niet veel nieuws tegenkomen.

.

Gebruikersavatar
campari
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 22:03
Locatie: Amersfoort

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . 100x100

zo apr 10, 2011 10:48

titel: 100x100; cento alfa per cent'anni
auteur: Gippo Salvetti
isbn: 978-88-88269-30-6
prijs: 40 euro

Voor de Alfisti die niet naar de tentoonstelling in Novegro juni 2010 zijn geweest (100x100; cento alfa per cent'anni) is er nu een boek over deze tentoonstelling met heeeeeeel, veeeeeeel kleurenfoto's.
Naast foto's van de Alfa's op de tentoonstelling (ook veel detailfoto's), vind je foto's van de boten met Alfa-motoren, de vliegtuimotoren, automobilia, etc. Gewoon 180 bladzijden genieten.

Afbeelding
Alfist sinds 1982:
2 x Alfa Sud, 1 x Giulietta 2.0, 3 x 33, 1 x 155, 2 x 156 SW, 1 x 159 SW Ti, Giulietta Multi-Air tct en nu, HELAAS, VW T-Roc (dagelijks gebruik) en GTV 3L V6 24V (voor de extra Alfa-belevenis).

Gebruikersavatar
campari
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 22:03
Locatie: Amersfoort

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . Gli anni di Arese

zo apr 10, 2011 11:12

titel: Alfa Romeo Gli anni di Arese
auteur: Danillo Moriero
isbn: 978-88-7911-495-0
prijs: 35 euro

De ondertitel op de omslag (La fabbrica, gli uomini, le automobili) doet misschien vermoeden dat het om een bundeling vaan de 4 boekjes uit de jaren 70/80 gaat (de diehards onder ons weten gelijk wat ik bedoel), maar dat is niet waar.

In dit boek worden medewerkers van Alfa Arese aan het woord gelaten (en ook wat andere betrokkenen bij de fabriek of het merk) en hun verhaal wordt omlijst met veel foto's. Denk dan niet gelijk aan alleen foto's van Alfa's, maar ook aan foto's van stakingen, de Brigate Rosse, de productielijnen, vergaderingen, straat- en tijdsbeeld uit roemruchte jaren van de fabriek. Enige namen van mensen die hun verhaal doen: Nino Vaccarella (voldoende bekend) en Elvira Ruocco (centro storico).

Teksten alleen in het Italiaans en bijschriften bij foto's ontbreken vaak. Zie het boek dus meer als een weergave van een tijdperk in 135 bladzijden.

Afbeelding
Afbeelding
Alfist sinds 1982:
2 x Alfa Sud, 1 x Giulietta 2.0, 3 x 33, 1 x 155, 2 x 156 SW, 1 x 159 SW Ti, Giulietta Multi-Air tct en nu, HELAAS, VW T-Roc (dagelijks gebruik) en GTV 3L V6 24V (voor de extra Alfa-belevenis).

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . 100 X 100

ma apr 11, 2011 10:04

Website van de uitgever van 100 x 100: clicca.

Afbeelding

Gebruikersavatar
jthijs
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: za mar 13, 2010 11:10
Locatie: noordbelgië

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . 100 X 100

do aug 18, 2011 14:03

melding "The Alfa Romeo V6 Engine High-performance Manual (SpeedPro)" is now in stock" gekregen en gelijk bestelling geplaatst


mvg
jo
6343 - boxers & transaxles & 156 sw & l' inno lombardo : alfetta gt busso v6 2.8

Gebruikersavatar
jthijs
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: za mar 13, 2010 11:10
Locatie: noordbelgië

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . 100 X 100

vr sep 09, 2011 02:19

vandaag in de brievenbus :
" der staubsauger brabham AR bt 46 b " (de fancar)
isbn : 978-3-902480-52-1
uitgever : egoth verlag 2008
auteur : franz kratochvil
foto's : kleur, veel detailfoto's, period foto's (sommige niet digitaal-haarscherp)
taal : duits
pagina's : 138
hardcover

die formel 1 wandert in dem windkanal
van de chapparal 2j naar de brm f1 1968,de march 701, de bt 42,44,45, lotus 78 en 79,de bt 46 surfacecoolers, de bt 46 b en c, de bt 48 en finaal de alfa-alfa 177
met technische beschouwingen over de achterliggende aerodynamica

jo
6343 - boxers & transaxles & 156 sw & l' inno lombardo : alfetta gt busso v6 2.8

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”