Nou, ik heb een paar meter met een Tonale gereden, uitvoering 'Speciale'. Werd er niks blij van. Korte zittingen (jaren '80 Japans kort), onzinnige interieurverlichting (met name in het dashboard, met een soort nerfstructuur waar rood licht doorheen schijnt. Oh, the horror), knullige Italiaanse vlaggetjes hier en daar, onprettig aanvoelend rempedaal, gevoelsmatig een grote draaicirkel en zo'n elektrische stuurbekrachtiging met een duidelijk dood/plakkerig punt in de middenstand waar je het stuur echt een beetje doorheen moet duwen, heeeeeeeel grote schakelflippers (als in: ideaal in een circuitauto. In een midi-crossover zit zo'n ding dus gewoon in de weg voor je richtingaanwijzerstengel), bedieningsknoppen in de middenconsole die bewust lijken ontworpen om niet-rechte naden te benadrukken (terwijl de niet-rechtheid best meevalt), een zwart hemeltje zodat het ding veel krapper aandoet dan het werkelijk is... En dan is het ook geen schoonheid. Als je er ooit eentje ziet staan, moet je eens op de eerste verdieping gaan staan en er nog eens naar kijken. Dan zie je hoe kort de wielbasis is en hoe groot de overhangen zijn. Als je er op straat voor staat, valt het nog mee, dus dat scheelt. Wel grote Brembo-remklauwen op de vooras, dus in die zin oogt het tussen zijn concurrenten wel als een 'echte' auto. Maar jeetje, ik zou hem niet verkiezen boven een willekeurige concurrent van een ander merk.
En die overhangen, die zijn echt groot. Op de meeste plaatjes zie je de auto driekwart van voren of van achteren, en dat maskeert veel. Deze link geeft een beeld en profil: https://www.alfaromeo.nl/speciale-serie ... e-speciale - en vanaf een hoogte gezien is het nòg erger.
EDIT: verdomd, ik kan het plaatje gewoon hier plakken joh. Uit de categorie 'banana for scale': besef dat de wielen op dit plaatje 20 (TWINTIG) inch zijn.