Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa Tonale (Salon de Genève 2019)

ma mei 23, 2022 22:44

Nou, ik heb een paar meter met een Tonale gereden, uitvoering 'Speciale'. Werd er niks blij van. Korte zittingen (jaren '80 Japans kort), onzinnige interieurverlichting (met name in het dashboard, met een soort nerfstructuur waar rood licht doorheen schijnt. Oh, the horror), knullige Italiaanse vlaggetjes hier en daar, onprettig aanvoelend rempedaal, gevoelsmatig een grote draaicirkel en zo'n elektrische stuurbekrachtiging met een duidelijk dood/plakkerig punt in de middenstand waar je het stuur echt een beetje doorheen moet duwen, heeeeeeeel grote schakelflippers (als in: ideaal in een circuitauto. In een midi-crossover zit zo'n ding dus gewoon in de weg voor je richtingaanwijzerstengel), bedieningsknoppen in de middenconsole die bewust lijken ontworpen om niet-rechte naden te benadrukken (terwijl de niet-rechtheid best meevalt), een zwart hemeltje zodat het ding veel krapper aandoet dan het werkelijk is... En dan is het ook geen schoonheid. Als je er ooit eentje ziet staan, moet je eens op de eerste verdieping gaan staan en er nog eens naar kijken. Dan zie je hoe kort de wielbasis is en hoe groot de overhangen zijn. Als je er op straat voor staat, valt het nog mee, dus dat scheelt. Wel grote Brembo-remklauwen op de vooras, dus in die zin oogt het tussen zijn concurrenten wel als een 'echte' auto. Maar jeetje, ik zou hem niet verkiezen boven een willekeurige concurrent van een ander merk.

En die overhangen, die zijn echt groot. Op de meeste plaatjes zie je de auto driekwart van voren of van achteren, en dat maskeert veel. Deze link geeft een beeld en profil: https://www.alfaromeo.nl/speciale-serie ... e-speciale - en vanaf een hoogte gezien is het nòg erger.

EDIT: verdomd, ik kan het plaatje gewoon hier plakken joh. Uit de categorie 'banana for scale': besef dat de wielen op dit plaatje 20 (TWINTIG) inch zijn.

Afbeelding
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Alfa Tonale (Salon de Genève 2019)

wo mei 25, 2022 08:56

Klinkt veelbelovend, Yuri :mrgreen:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa Tonale (Salon de Genève 2019)

do mei 26, 2022 09:26

Eerlijk is eerlijk, ik ben natuurlijk niet de doelgroep, en ik houd he-le-maal niet van het type auto dus mooi vind ik hem per definitie al niet. Grote kans dus ook dat ik het allemaal veel te negatief zie. Anderzijds heb ik heel wat uren doorgebracht in vergelijkbare auto's (niet voor de lol, dat spreekt) en daar steekt de Tonale bij 10 minuutjes langzaam rondrijden niet meteen bovenuit als een fijnere of begeerlijker auto.

Waar ik de Giulia qua styling bijvoorbeeld wat generiek vind, met weliswaar een paar fraaie details, heeft die tenminste nog prima verhoudingen en rijdt hij als de auto die BMW claimt te verkopen met de 3-serie. Infotainment en dergelijke waren bij de introductie al niet state of the art maar dat vind ik persoonlijk niet boeiend. MAar goed, dat totaalpakket onderscheidt zich tenminste nog voldoende van de concurrentie. De Tonale... ik weet het zo net nog niet.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Quadrifoglio Verde
Member
Member
Berichten: 174
Lid geworden op: za okt 01, 2005 21:34
Locatie: Assen
Contacteer: Website

Re: Alfa Tonale (Salon de Genève 2019)

ma jun 06, 2022 20:49

Het is ook zeker niet mijn auto, maar het is wel een auto waar de markt om vraagt, dus logisch dat dit model er komt (maar helaas wel wat aan de late kant...). Het feit dat het model deels op bestaande techniek gebaseerd is, brengt waarschijnlijk beperkingen in het ontwerp met zich mee. Ik zelf ben al lang blij dat Alfa nog bestaat en nog steeds auto's maakt.

En vergeet niet dat het gat met de concurrentie kleiner is geworden. Als je vroeger een erg fijn rijdende, sportieve auto wilde met mooie onderscheidende styling, kwam je al snel op een Alfa uit. Tegenwoordig heeft bijna elke Opel en Kia bijzondere styling en zeer goede rijeigenschappen.

De Giulia is wat mij betreft precies wat Alfa moet zijn; niet te opvallend, maar toch duidelijk herkenbaar als een Alfa en duidelijke verhoudingen van een achterwielaandrijver.
1987 Alfa 75 3.0 V6
2019 Giulia 2.0T

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Alfa Tonale (Salon de Genève 2019)

ma jun 06, 2022 21:15


De Giulia is wat mij betreft precies wat Alfa moet zijn; niet te opvallend, maar toch duidelijk herkenbaar als een Alfa en duidelijke verhoudingen van een achterwielaandrijver.
Het probleem is echter dat nog steeds niemand een Alfa koopt, zelfs als ze maken wat wij als liefhebbers willen en ze zich qua rijden ook ontzettend onderscheiden.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Alfa Tonale (Salon de Genève 2019)

di jun 07, 2022 13:35


De Giulia is wat mij betreft precies wat Alfa moet zijn; niet te opvallend, maar toch duidelijk herkenbaar als een Alfa en duidelijke verhoudingen van een achterwielaandrijver.
Het probleem is echter dat nog steeds niemand een Alfa koopt, zelfs als ze maken wat wij als liefhebbers willen en ze zich qua rijden ook ontzettend onderscheiden.
Exact dat. Iedereen kan wel roepen dat Alfa auto's zoals de Giulia moet maken, maar wat heeft Alfa Romeo daar aan als dat model vervolgens slecht verkoopt?
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: Alfa Tonale (Salon de Genève 2019)

di jun 14, 2022 22:19

Alfa had allang een fatsoenlijke stationwagon moeten hebben.
De Giulietta had er voorheen als stationwagon moeten zijn, en de Giulia ook.

In de media wordt er gesuggereerd dat alleen Nederland stationwagons rijd, maar dat is echt onzin, zowel in Belgie, Duitsland als Oostenrijk zie ik zat VW Golf, Fords Focus, Peugeot 308, Seats Leon en Skoda Octavia's rondrijden in stationwagon variant, gegarandeerd dat er zelfs in die doelgroep zat mensen zitten die een Alfa zouden verkiezen.

FCA liep al jaren achter de feiten aan, hadden te weinig geld om te investeren en hebben gewoon niet slim gekeken naar de concurentie.
Ook al zijn de Giulia en Stelvio zeker geen slechte auto's geworden.

Stellantis geef ik dan soort van het voordeel van de twijfel om het beter te doen, ware het niet dat zij het dealer bestand fors gaan inkrimpen, dus straks mag je 100km rijden voor een Alfa Romeo showroom/werkplaats.... kortom dat gaat het ook niet worden, zelfs al lanceer je 100 nieuwe modellen. :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”