Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

ma jul 31, 2017 22:04

Vandaag bij Autoweek dit bericht, Alfa wordt zijdelings ook genoemd:

----

Maserati wordt het eerste merk van Fiat Chrysler Automobiles dat zich volledig stort op (deels) elektrische aandrijflijnen. Met ingang van 2019 zullen alle nieuwe Maserati's over een dergelijke aandrijving beschikken.

Sergio Marchionne, de CEO van het Italiaans-Amerikaanse concern, maakte dat volgens AutoExpress bekend tijdens een topbespreking. De topman gaf aan dat FCA tot op heden terughoudend is geweest op het gebied van elektrische auto's, maar nu toch de toekomstvisie in die richting bijstelt. Maserati zal vanaf 2019 niet alleen met nieuwe modellen komen, maar ook het bestaande gamma vernieuwen. Dat is het startschot voor uitsluitend gebruik van hybride en volledig elektrische krachtbronnen.

Niet alleen Maserati, maar ook andere merken van Fiat Chrysler gaan de overgangsfase in. Marchionne verwacht dat meer dan de helft van het FCA-aanbod in 2022 over een vorm van elektrische aandrijving beschikt.

We hoorden al eerder over een hybride Maserati, want in mei doken geruchten op dat de Levante-hybridetechniek van de Chrysler Pacifica Hybrid zou krijgen. Een volledig elektrische Maserati zou in 2019 in de vorm van de Alfieri (foto) op de markt moeten verschijnen. Roberto Fideli, die zijn strepen verdiende bij BMW's i-divisie, is verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling bij Alfa Romeo en Maserati. Vorig jaar werd bekend dat hij de opdracht heeft gekregen om Maserati klaar te maken voor een elektrische toekomst.

---
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

ma jul 31, 2017 22:51

Heel simpel, alfa gaat er niet aan ontkomen. Zo ziet de nabije toekomst er nu eenmaal uit.

De kosten van elektrische auto's dalen zo erg snel dat het niet lang meer duurt voordat elektrische auto's financieel een betere keuze zijn dan brandstof auto's. En als dat punt bereikt wordt, kopen rationele consumenten geen brandstofwagens meer. En wat er dan overblijft kun je geen 'volume' merk van overeind houden.

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1810
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

di aug 01, 2017 09:26

Klopt, dat was ook mijn insteek in het topic over de SUV: op (korte) termijn einde oefening diesel- (met name) en benzinemodellen.
Het kan snel gaan, niet alleen de ontwikkeling van elektrisch rijden maar ook b.v. het laden. Gisteravond bij EenVandaag ging het hier over.

@Yvo, die elektro Bert komt er :mrgreen:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

di aug 01, 2017 09:50

Heel veel nieuwe modellen zullen 48V mild-hybrids worden want zijn makkelijk aan te passen en er
valt theoretisch een verbruiksvermindering van 10% mee te halen. Dit om tijdens de nieuwe WTLP
verbruikstest niet te hoog te scoren wat verbuik en uitstoot betreft.
Zou me niet verwonderen als FCA mee op deze trein springt voor volgende modellen.

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

di aug 01, 2017 10:24

Geloof er niet zo in. Het blijft toch spielerei. De actieradius blijft nogal beperkt en tanken tel je niet meer in seconden maar duurt minstens een half uur - dus ook voor al diegenen die in de rij voor jou staan bij het 'pompstation'. Als dat er tien zijn kun je dus maar beter alvast een hotelletje zoeken. Voor de zakelijke markt, goed voor ruim de helft van alle nieuwe autoverkopen, gaat het ook niet werken omdat niemand met een tankpas van de zaak de auto thuis (op eigen kosten) aan het stopcontact hangt. Dat heeft immers ook nog nooit iemand gedaan die een Prius of PHEV van de zaak had.

Wel denk ik dat uiteindelijk de aandrijving (deels) elektrisch zal worden omdat daar wel degelijk voordelen aan zitten, maar het concept van elektriciteit 'tanken' gaat voor de massa simpelweg nooit werken. Elektriciteit is om te beginnen ook helemaal geen energiebron maar een (niet zo heel erg optimaal) middel om energie te transporteren. De milieuvriendelijkheid is daarmee volledig afhankelijk van hoe de elektriciteit wordt opgewekt en dat doen we in Nederland nog steeds hoofdzakelijk met behulp van kolencentrales. Niet echt schoon dus.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

wo aug 02, 2017 00:24

Het gaat er niet om wat milieuvriendelijk is, maar wat de markt (aangemoedigd door overheidsbeleid) vraagt. Anders reden er bijvoorbeeld ook veel meer auto's op lpg.

Feit is wel dat het aantal dinosaurussen die we nog in onze tanks kunnen stoppen beperkt is, zelfs als voorheen onbereikbare bronnen door technische innovaties alsnog bereikbaar worden op een manier dat het financiële plaatje ook nog klopt. Dan zitten we toch echt aan elektriciteit vast (die dan dus ook op een andere manier moet worden opgewekt). En dan is het wel handig als de dames en heren techneuten alvast een beetje uitgevogeld hebben hoe je binnen een acceptabele tijdsduur de auto zover krijgt dat-ie weer een acceptabel aantal kilometers kan rijden.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

wo aug 02, 2017 08:28

Ik denk dat olie van planten komt?

Hoe dan ook, wat is een acceptabel aantal kilometers? Als ik de grens niet overga ben ik met 600 kilometer wel veilig, maar als ik dat wel doe ga ik toch onvermijdelijk weer tegen die limiet aan lopen. De vraag is dus niet zozeer hoe ver je kan komen op één tank dan wel lading, maar hoe lang het duurt voordat je weer verder kan. Als je nu op een willekeurige parkeerplaats kijkt zie je altijd wel een vrije laadpaal, maar er staan ook zeker honderd auto's op de overige plekken. Veronderstel eens dat al die andere geparkeerde auto's de rij is waar jij bij moet aansluiten.

Bedenk ook dat die standaard laadpalen in de regel op het normale laagspanningsnet hangen (230 volt) en het zou mij verbazen als die meer dan 16A leveren. Dat is 11kW (3-fase) dus reken maar uit hoe lang het duurt voordat je 85kWh (de kleine Tesla accu) afgenomen hebt. Maal honderd wachtenden. En zeg nou niet snellaadpalen, want die dingen hebben zelf een accu die oplaadt op momenten dat er geen auto aan hangt om vervolgens hun eigen opgeslagen lading in rap tempo door te kunnen geven. Maar op het moment dat er (nagenoeg) constant vraag is kunnen die snellaadpalen niet vooruit laden en val je dus terug op die 11kW die ze vanuit het normale net kunnen aanbieden.

A la de pony express van de ene auto naar de volgende (volgeladen) auto hoppen dan maar? Leuk als je alleen met je aktentasje op pad bent, maar niet met de vakantiebagage van het hele gezin. En wat voor eenheidsworst moeten we dan in rondrijden eigenlijk, want ik denk niet dat ik graag van mijn Alfa in een Kia overstap - jij?

Zoals gezegd, een (deels) elektrische aandrijving heeft zeker voordelen. Als ik bijvoorbeeld van een berg afdaal kan ik aardig wat energie opwekken en daarvoor is elektriciteit (op dit moment) het aangewezen middel, want ik kan natuurlijk geen benzine uit het niks maken. Maar het is nog steeds geen perpetuum mobile. Voor een retourrit terug de berg op zal er ergens energie bij moeten en dan is elektriciteit zoals hierboven aangetoond buitengewoon onpraktisch. En daarom gaat deze door de politiek geïnitieerde ontwikkeling nergens toe leiden. Omdat (politieke) ideologieën nu eenmaal niet gehinderd worden door enig verstand van zaken.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

wo aug 02, 2017 08:53

Geloof er niet zo in. Het blijft toch spielerei. De actieradius blijft nogal beperkt en tanken tel je niet meer in seconden maar duurt minstens een half uur - dus ook voor al diegenen die in de rij voor jou staan bij het 'pompstation'. Als dat er tien zijn kun je dus maar beter alvast een hotelletje zoeken. Voor de zakelijke markt, goed voor ruim de helft van alle nieuwe autoverkopen, gaat het ook niet werken omdat niemand met een tankpas van de zaak de auto thuis (op eigen kosten) aan het stopcontact hangt. Dat heeft immers ook nog nooit iemand gedaan die een Prius of PHEV van de zaak had.
Gedeeltelijk heb je gelijk; als je een (PH)EV net zo gebruikt als een conventionele auto dan heb je een probleem. Maar: als/wanneer de infrastructuur voldoende ontwikkeld is en je je gebruik een klein beetje aanpast is het meer dan prima mogelijk om een elektrische auto te gebruiken als enige vervoersmiddel. Mijn eigen ervaring (V60 PHEV) laat zien dat ik in de laatste 5 kwartalen (dik) meer dan de helft van mijn kilometers (30.000 per jaar) elektrisch heb gereden, waarbij ik thuis (en Ja, ik heb een tankpas!) zo'n 3600kWh geladen heb. Waarom maar de helft van de kilometers? Simpel, omdat de accu niet groot genoeg is. Verreweg de meeste langere ritten die ik maak worden gevolgd door een langere tijd parkeren, en vaak kun je dan ook laden. Zelfs als dat maar met 16A gebeurt is het meestal nog steeds de accu die de beperkende factor is (lees: accu vol voordat parkeertijd voorbij is).
Wel denk ik dat uiteindelijk de aandrijving (deels) elektrisch zal worden omdat daar wel degelijk voordelen aan zitten, maar het concept van elektriciteit 'tanken' gaat voor de massa simpelweg nooit werken. Elektriciteit is om te beginnen ook helemaal geen energiebron maar een (niet zo heel erg optimaal) middel om energie te transporteren. De milieuvriendelijkheid is daarmee volledig afhankelijk van hoe de elektriciteit wordt opgewekt en dat doen we in Nederland nog steeds hoofdzakelijk met behulp van kolencentrales. Niet echt schoon dus.
Zelfs een met kolenstroom "getankte" EV is well-to-wheel minder vervuilend dan een conventionele auto. Het plezier van zero-lokale-emissies is in de stad of andere bewoonde gebieden ook niet de overschatten. Vraag dat maar aan de gemiddelde asthma/copd patient....

Noot: ik werk al zo'n 15 jaar aan de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, en zal dus de laatste zijn om die geweldige machine "af te vallen". Maar elektrisch rijden begint zo langzaamaan écht ergens op te lijken. Mits je dus genegen bent je gedrag enigzins aan te passen. Om non-stop van utrecht naar bordeaux te knallen zul je dus een andere oplossing moeten vinden (huren?)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

wo aug 02, 2017 10:46

Noot: ik werk al zo'n 15 jaar aan de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, en zal dus de laatste zijn om die geweldige machine "af te vallen". Maar elektrisch rijden begint zo langzaamaan écht ergens op te lijken. Mits je dus genegen bent je gedrag enigzins aan te passen. Om non-stop van utrecht naar bordeaux te knallen zul je dus een andere oplossing moeten vinden (huren?)
Ach ja. Mijn jeugdzonde was om elektrotechniek te studeren aan de TH Delft (tegenwoordig TU Delft). Timing was een beetje verkeerd en ik ken eigenlijk geen enkele studiegenoot die nog echt in dit vakgebied werkt, maar ik heb nog steeds wel een klein beetje een idee van de mogelijkheden en (vooral) beperkingen van dit medium.

Elektrisch aangedreven auto's zijn leuk, maar dat het werkt is uitsluitend omdat het op dit moment op zeer beperkte wijze wordt toegepast. Dat well-to-wheel verhaal is ook lang niet iedereen het over eens want er worden nogal wat zaken onder de mat geschoven. Zoals dat de productie van een EV ongeveer 30% meer vervuilend is dan een een conventionele auto. En dat is niet een klein beetje. Van dat verschil kan ik mijn Sudje drie jaar lang als dagelijkse auto gebruiken (transport- en verwerkingskosten tussen oliebron en tankstation niet meegerekend). Transport van elektriciteit is eveneens zeker niet zonder verlies (ooit ijspegels aan hoogspanningsleidingen gezien?) en lekstroomvrije accu's bestaan eveneens niet. Bovendien staan elektriciteitscentrales doorgaans ook niet direct naast de bron en is transport en verwerking van brandstoffen ook daar dus van toepassing.

Mijn persoonlijk interesse zou overigens uitgaan van of de regelsystemen een dergelijk gebruik van het stroomnet wel aan kan. Die zijn nu ingesteld op dat huishoudens min of meer gelijktijdig een waterkoker kunnen inschakelen, maar kunnen ze ook het equivalent van tien waterkokers aan? En hoe moet die extra productie op dat moment gerealiseerd worden? Want een kolencentrale kan je niet zomaar binnen een seconde twee keer zo hard laten draaien. En windmolens en zonnepanelen zijn natuurlijk een lachertje. De pieken komen voor rekening van gasgestookte centrales en ik denk niet dat het totaal waar wij over kunnen beschikken daar voldoende vermogen voor kunnen genereren.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

wo aug 02, 2017 21:14

Ik denk dat elektrisch en de hybrid varianten uiteindelijk gaan floppen.
Ten eerste gaan de batterijen/accu's niet lang genoeg mee. Ten tweede als er iets kapot gaat aan deze delen, dan kunnen ze alleen compleet vervangen worden door speciaal getrainde monteurs. Bij Audi kost een nieuwe complete accu voor een A3 E-Tron dik 15.000 euro.
Valt het onder garantie, dan zal de aanschafprijs fors hoger zijn. Valt het niet onder garantie dan mag je dat zelf ophoesten.
Een dergelijke E-tron audi hoef je dus ook niet naar de lokale garage te brengen, die kunnen er niks mee. En bovendien kunnen dergelijke onderdelen ook alleen via de dealer besteld worden. De fabrikanten zorgen er wel voor dat dergelijke onderdelen niet door derden nagemaakt kunnen worden.
Ten derde, auto's zijn niet het grote milieu probleem op deze aardkloot. Dat is de veeteelt en landbouw in combinatie met de toenemende hoeveelheid mensen. Zolang er steeds meer mensen bijkomen en gevoed moeten worden zal de opwarming en vervuiling van de aarde niet stoppen.
Zelfs als nu iedereen direct elektrisch gaat rijden ipv op fosiele brandstoffen, heeft dat procentueel gezien amper invloed vergeleken met de uitstoot van de veelteelt/landbouw. :)

Kortom voor mij nooit geen elektrische of hybride auto, is qua aanschafkosten niet rendabel, qua milieu niet beter, en qua prestaties ook niet.
Als ze hier in Nederland of heel europa gewone auto's gaan verbieden dan ben ik gewoon weg. Ga ik lekker ergens anders wonen. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

wo aug 02, 2017 21:40

Accu's gaan veel langer mee dan je denkt. De tijd van nickel cadmium en lood accu's is ver voorbij. De eersteTesla roadsters zijn al dik 10 jaar oud en die accupakketten blijken nog in prima staat te zijn. Tesla geeft zelfs 8 jaar /200k garantie op hun accu's. Dat is niet niks, en dat zijn accu's die op dit moment gemaakt worden!

En dat lokale garage's steeds minder met nieuwe auto's kunnen, is niet uniek voor hybrides/EV's. Een moderne wagen met volledige CANbus/Flexray systemen, daar kunnen de meeste kleine garage's al heel weinig mee. Dealers krijgen trainingen van de importeur voor de monteurs, en memo's als er aandachtspunten zijn. Een dealer heeft ook nog eens onbeperkt toegang tot alle technische documentie over een auto, en hoewel die data verplicht openbaar moet zijn tegenwoordig, kost toegang voor een niet-dealer klauwen vol geld.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

wo aug 02, 2017 22:35

Ik denk dat elektrisch en de hybrid varianten uiteindelijk gaan floppen.
Ten eerste gaan de batterijen/accu's niet lang genoeg mee. Ten tweede als er iets kapot gaat aan deze delen, dan kunnen ze alleen compleet vervangen worden door speciaal getrainde monteurs. Bij Audi kost een nieuwe complete accu voor een A3 E-Tron dik 15.000 euro.
Valt het onder garantie, dan zal de aanschafprijs fors hoger zijn. Valt het niet onder garantie dan mag je dat zelf ophoesten.
Een dergelijke E-tron audi hoef je dus ook niet naar de lokale garage te brengen, die kunnen er niks mee. En bovendien kunnen dergelijke onderdelen ook alleen via de dealer besteld worden. De fabrikanten zorgen er wel voor dat dergelijke onderdelen niet door derden nagemaakt kunnen worden.
Ach, dat klinkt spannender dan het is. Zoals al opgemerkt: die accupakketten gaan niet zo snel of vaak stuk. Al ooit een op die wijze overleden Prius gezien bijvoorbeeld? Afgezet tegen de kapotgelopen TS 16v-blokken is dat echt te verwaarlozen. En dat zo'n ding dan 15K kost is lullig, maar een reguliere ruilmotor (daar vergelijk ik het maar even mee, al is dat feitelijk natuurlijk onjuist) is ook bepaald niet gratis. En dat 'derden hem niet na kunnen maken' kan ook mee in die vergelijking. Wie maakt/verkoopt er bijvoorbeeld TDI-motoren, behalve VAG zelf?

Nou ben ik zelf ook redelijk verknocht aan de verbrandingsmotor maar de realiteit gaat zo'n ding toch echt snel inhalen. Als je daar tegenop wilt emigreren kun je straks bezig blijven.

Als Alfa Romeo een beetje relevant wil blijven, zal het ook een alternatief voor de verbrandingsmotor moeten gaan bieden. Of dat dan een BEV, PHEV of brandstofcel-auto moet worden is de vraag, maar dat er iets moet gaan gebeuren lijkt me duidelijk.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

do aug 03, 2017 08:34

Ik kwam naar aanleiding van het dieselgebeuren in Duitsland een artikel in der Spiegel tegen.

Daarin stond onder andere dat er op het eiland Rugen in de periode van 1992-1996 een proef met electrische auto's is gehouden.
De Duitse merken deden mee maar ook Fiat.

Ook heeft Alfa Romeo in het verleden natuurlijk een electrische versie van de 33 als proefmodel gehad.

Denk dat de Fiat group onder leiding van de gewiekste Marchionne uitstekend alle ontwikkelingen volgt en op juiste tijd zal in stappen.

Die Musk met zijn groupies is een hype en met zijn wensdromen over productie aantallen is Marchionne een kleine jongen :mrgreen:

Kan me wel inzet van electrische auto's cq vervoermiddelen voorstellen in de stedelijke gebieden.
Sterker ik maak dagelijks gebruik van zo'n vervoermiddel de aloude Randstadrail.

Echter voor grootschalige inzet van electrische auto's is heel wat extra infrastructuur nodig op allerlei vlak.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

do aug 03, 2017 13:29


Marchionne



op juiste tijd zal in stappen.
:jumping:

Blackie
Full Member
Full Member
Berichten: 251
Lid geworden op: vr feb 27, 2009 21:20
Locatie: Oosterzele

Re: Alfa Romeo ook (deels) electrisch?

za aug 05, 2017 12:15

Dit artikel zegt eigenlijk alles: https://www.eea.europa.eu/themes/transp ... and-energy. Zoals we 15j geleden allemaal richting diesel werden gedwongen is nu elektrisch rijden dé oplossing (net zoals kernenergie dat was in de jaren 60 en windenergie begin jaren 2000, blijkbaar leren we het niet...), zonder na te denken over de gevolgen (ik kan allen maar spreken over de situatie in België). Kleine illustratie: er wordt gesproken over de nood aan 150GW extra productiecapaciteit, de huidige Belgische capaciteit bedraagt 13GW... dus ofwel decentraal produceren aan laag rendement en mogelijks ook lage beschikbaarheid of centraal produceren met hoge beschikbaarheid maar met gigantische distributienetwerk-aanpassingen tot gevolg.

Het mobiliteits- en milieubeleid in België is pure volksverlakkerij en gerommel in de marge, het probleem is veel fundamenteleren en diepgaander dan dat het wordt voorgesteld. Ondertussen wordt de situatie alsmaar nijpender (zie de zelden geziene hittegolf nu in Italië en de Balkan).
SCARB n° 5871

Nu: 147 1.9 JTDm 16v & Giulietta 1.6 JTDm
Vroeger: 145 1.9 JTD

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”