Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 15, 2017 11:57

Fiat (FCA) heeft zich aardig verdeeld in Noord Amerika, Zuid Amerika, China en Europa.

FCA is in Zuid Amerika groter dan BMW en zelfs groter dan VW

BMW loopt in Noord Amerika terug en in China blijven ze achter op de groei. BMW moet zijn groei van Europa hebben (en voor een groot deel van de mini)

Hier kan je ook cijfers van China vinden, en JA, FCA moet het daar voornameljik van Jeep hebben:
http://www.carsitaly.net/fiat-car-sales_china.htm

Dit is ook wel interessant (maar waar ik niet op hoop dat FCA ooit chinees gaat worden):
http://www.detroitnews.com/story/busine ... /96460982/
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 389
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 15, 2017 12:25

Het positieve aan een Chinese eigenaar is dat bedrijven als Volvo en Pirelli er tot nog toe erg wel bij gevaren zijn.
Een Alfa in Chinese handen zou voldoende steun, beleid en geld hebben om een modellengamma en succes in de autosport te verwerven.

Het schrikwekkende is dat we bedrijven aan het verkopen zijn met de absolute top van kennis in onze top bedrijfstakken wereldwijd, en ze niet eens ooit terug kunnen kopen (tenzij vrijwillig aangeboden door het Chinese bedrijf).

Vast staat dat de Chinezen verder kijken dan de volgende kwartaalcijfers of aandeelhoudervergadering.
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 15, 2017 16:10

Volgende week woensdag ga ik in een Giulia benzina rijden. Vorig jaar zomer al de diesel gereden, maar het gaat hoe dan ook een benzine voor me worden. (zit nog net aan de "goede" kant met kilometers) Zoals al eerder gezegd is de auto eigenlijk te klein en heb ik vanwege kids en hobby (band/drums) ruimte nodig. Toch wil ik gewoon echt een Giulia, dus stap 1 is mijn vrouw uit haar Twingo praten en in een stationwagon krijgen. Lijkt me geen onoverkomelijk probleem en desnoods leg ik wat bij. :lol:
Over de rijeigenschappen ben ik sowieso wel zeker dat die auto gewoon klopt, eigenlijk precies zoals ik wil dat een auto hoort te rijden. Los daarvan vind ik het ook echt een mooie auto, laatst stond er eentje naar een Audi A4 en dat is toch wel andere koek. Op foto's ijkt het verschil niet eens zo groot, in het echt wel degelijk.
Maar ik ben vooral benieuwd naar de motor en de combinatie met de automaat, omdat ik totaal niet overtuigd ben van al die geblazen 4-cylinders met veel vermogen. Ik ben een liefhebber van 6-cylinders (voor de 159 had ik 4 Busso's achter elkaar), maar lees dan wel weer positieve verhalen over de huidige 2.0TBi.
Veloce of gewone 200pk maakt me niet zoveel uit wat het wordt, want daarna laat ik Squadra er toch even aan friemelen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 689
Lid geworden op: za aug 18, 2007 17:51
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

vr jun 16, 2017 17:09

Vorige week zowel in de handbak 150pk diesel als de 180pk automaat gereden.

Reden beide echt geweldig, maar vindt persoonlijk toch de afwerking aan de binnenzijde minder dan mijn huidige AUDI (Leasebak) : (
Onder andere de gekozen tint zilver voor alle kunstof knoppen, kacheldelen en zelfs een kunststof pook in dat matige zilver sprak me echt niet aan.

materiaal deuren oogt ook wat flets en de normale stoelen zijn veels te plat.
Als laatste vind ik de navigatie net of ik naar de 2004 navigatie van me GT aan het kijken ben : (

desondanks is er 50-50% kans dat ik eind december, begin januari een 180 pk uitvoering bestel (zakelijk)! Maar dan wél met Veloce pakket, grote navigatie en 19 inch wielen. Zeeuw zegt er 240pk uit te kunnen peuren.

duurt allemaal nog wel even, maar ben reuze benieuwd =D>
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

za jun 17, 2017 19:26

Weer een aantal tegenstrijdige berichten die de afgelopen dagen langs komen:


Alfa Nederland is (natuurlijk! Wij van WC Eend...) zeer tevreden over de verkoopaantallen tot nu toe, ze spreken over een verwachte 1000 stuks op jaarbasis wat best kan kloppen gezien de 400 stuks die in de eerste 5 maanden zijn verkocht: http://www.autoweek.nl/nieuws/wel-en-we ... eo-giulia/
Zo'n dertig procent van de verkochte Giulias werd verkocht op de particuliere markt, de overige 70 procent betreft een zakelijke bestelling. Opvallend is dat de verdeling benzine/diesel vrijwel 50/50 is. Op benzinevlak is de populairste motorisering de 200 pk sterke 2.0T. De populairste dieselaar is de 180 pk sterke 2.2 JTD als Advanced Efficiency Super.

Zo'n Veloce is overigens ook nog aardig exclusief, maar het geeft denk ik wel aan hoe weinig de mensen hierk iezen voor een wat dikkere motor.
De Giulia debuteerde als machtige 510 pk sterke Q. "Daarvan hebben we er 22 verkocht." Subtopper Veloce, met 280 pk sterke 2.0T in het vooronder, is 44 keer over de toonbank gegaan. Al met al is Alfa Romeo tevreden met de prestaties van de Giulia. "We zijn nieuw in het segment van de premium D-segmenters en staan nu al op de vierde plek, achter de BMW 3-serie, de Mercedes-Benz C-klasse en de Audi A4."

Die laatste zin vond ik wel grappig, want dat geloofde ik natuurlijk niet. Heb eens even de verkoopcijfers opgezocht van de concurrentie die zichzelf ook priemiejum noemt: (dus VW/Skoda, PSA, Opel etc even weg gelaten)

Jan-Mei 2017
Giulia: 397x
V60: 1114x (excl 224x de S60)
Jaguar XE: 243x
Lexus IS: 87x
DS5: 65x
Infiniti Q50; 7x
Ghibli; 16x

Nu zijn die 400 Giulia's niet echt cijfers om over naar huis te schrijven, maar als je het dan weer vergelijkt met de andere merken valt eigenlijk op hoe weinig de andere afzetten. Dan vind ik die 400 niet eens zo héél slecht. Voor mij hoeven ze ook niet zoveel te verkopen als de Duitse concurrentie, want ook de exclusiviteit van een Alfa vind ik leuk. Een 3-serie staat écht op iedere hoek lijkt het.
Probleem is denk ik eerder de véél te positieve prognoses/doelstellingen van Ome Sergio, met z'n 400.000 auto's per jaar in 2020....

En de "grote 3":
3-serie: 1311x
A4: 1346x
C-klasse: 1283x



Het Belgische Auto55 (een medium dat vaak erg negatief over Alfa is vind ik) noemde de Giulia gisteren al een flop: http://www.auto55.be/nieuws/28773-alfa- ... ia-is-flop
Alfa Romeo heeft voor het eerst sinds lange tijd weer modellen die meespelen in volumesectoren. Niet in het populaire C-Segment weliswaar, maar wel erboven. Maar de nieuwe Alfa Romeo Giulia slaat onvoldoende aan. Dat weet Automotive News, staat cijfers van onderzoeksbureau IHS Market citeert.

Sergio Marchionne slaat weer toe

De Giulia wordt alom bejubeld om z’n rijgedrag. Maar z’n ontwikkeling was een langgerokken proces. Een aaneenschakeling van vertragingen uit budgettaire overwegingen. En dat zie je volgens de critici aan de kwaliteit en de materiaalkeuze. En aan het motorenaanbod, dat verouderlijkt. Bovendien is de Giulia niet de meest competitief geprijsde auto in z’n segment.

Bij z’n lancering mikte Fiat-Chrysler-baas Sergio Marchionne op een afzet van 75.000 à 100.000 stuks op jaarbasis. Maar tussen mei 2016 en april 2017 wist het bedrijf er niet meer dan 20.000 van te verkopen.

Stelvio moet het redden

De hoop van het Alfa Romeo management is nu gevestigd op de SUV Alfa Romeo Stelvio. Maar het is volgens analisten nog te vroeg om te weten of die de verwachtingen wel inlost. Marchionne projecteerde een totaal productievolume voor dit jaar van 170.000 stuks. Volgens IHS Market is 120.000 stuks realistischer.


Eigenlijk vind ik het niet eens zo heel slecht als je het vergelijkt met alle andere concurrenten die niet onder de grote 3 vallen. Maar toch denk ik dat er zo veel meer uit deze auto te halen valt. Ik heb serieus nog weinig mensen (en dan bedoel ik niet Alfa-liefebbers) gesproken die de Giulia niet mooi vinden. Probleem is denk ik dat ze qua prijsstelling met BMW/Audi willen concurreren, maar dat het slechte imago de auto dwars zit. Als een "zwevende kiezer" uiteindelijk twijfelt tussen een Giulia en een 3-serie, die nagenoeg even duur zijn, dan kiest die meestel toch voor de veilige optie op basis van imago. Ik denk als ze de Giulia €3-5K goedkoper maken, dat het dan al een heel ander verhaal gaat worden. Nogmaals, dat is niet wat IK zou kiezen, maar de gemiddelde koper die geen hele grote autoliefhebber is.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

za jun 17, 2017 23:44

Ik heb serieus nog weinig mensen (en dan bedoel ik niet Alfa-liefebbers) gesproken die de Giulia niet mooi vinden. Probleem is denk ik dat ze qua prijsstelling met BMW/Audi willen concurreren, maar dat het slechte imago de auto dwars zit. Als een "zwevende kiezer" uiteindelijk twijfelt tussen een Giulia en een 3-serie, die nagenoeg even duur zijn, dan kiest die meestel toch voor de veilige optie op basis van imago.

Toch enigszins hoopgevend; ik heb de laatste tijd toch van enkele niet-Alfisti gehoord dat zij zeer enthousiast zijn over de Giulia. Zo sprak ik enkele weken geleden een zakelijke relatie, die stekkerend rijdt en vervent Saap-rijder is. Toen mijn Alfa-hobby ter sprake kwam gaf hij aan laatst de nieuwe Giulia op de weg gezien te hebben, hij was zeer enthousiast geworden en overweegt de Japanse stekker in te ruilen voor een Giulia. Tot dat moment stond een Audi op zijn wensenlijstje, en is dit effect niet exact wat Alfa Romeo probeert te bereiken?
Het kan zomaar zijn dat het verkoopballetje steeds sneller gaat roller zodra de Giulia meer in het verkeer te vinden is. Nu ook nog een goede dealerdichtheid opbouwen zodat de drempel naar dealerbezoek lager wordt, wij alfisti willen nog wel een stukje sturen om bij onze dealer terecht te komen, maar hoeveel mensen kiezen voor een merk omdat dat lokaal verkrijgbaar is?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

ma jun 19, 2017 22:03

In Duitsland lijkt nog een wereld te winnen. Vandaag ben ik naar Oostenrijk gereden en zeggen en schrijve 1 Giuila gezien ter hoogte van Frankfurt. Gezien het kenteken met 'F-CA' erop zou het me niet verbazen als dat ook nog eens een demo was.

Ik heb zowaar meer Corvettes C7, nieuwe V8 Mustangs, AMG GT's en zelfs Lexus IS-F's gezien vandaag. Al lijkt dat laatste me echt een toevalstreffer van jewelste.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

ma jun 19, 2017 22:43

Het is toch maandag vandaag? Dan staan die Giulia's natuurlijk allemaal in de garage/stalling onder een zeil, uitsluitend gebruikt worden voor de zondagse funkilometers. Het dagelijkse woon-werkverkeer wordt afgelegd in een saaie auto als een Corvette C7, Mustang V8, AMG GT of Lexus IS-F.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 20, 2017 10:23

No One Wants To Buy An Alfa Romeo Giulia

The Alfa Romeo Giulia was supposed to herald the triumphant return of the legendary Italian brand to the American market. Unfortunately, Alfa’s plan to shake up the luxury car game isn’t working out.


The Giulia Quadrifoglio managed to grab headlines as a BMW M4 fighter with a Ferrari-derived turbocharged V6, but the lesser Giulia sedans haven’t really managed to find much traction.

According to GoodCarBadCar.net, Alfa has only managed to sell 2,482 Giulia sedans (including the Quadrifoglio) in 2017. You could compare those numbers to the segment stalwarts like the Audi A4 at 15,379 units, BMW 3 Series at 22,584 units, or the Mercedes C-Class that sold 35,436 units, but that only paints half the picture.
Here’s some much more depressing figures: Lexus sold 3,311 CT200h hatchbacks, a car the company is killing off in the American market. Acura managed to beat the Giulia by selling 3,958 ILX sedans—a vehicle that has one of the lowest customer satisfaction ratings in its segment. Finally, Cadillac was able to score 6,024 customers for the ATS, which is a good car, but a sales failure by industry standards.
And it’s certainly not a supply issue—there are plenty of Giulias for sale. According to Cars.com, there are currently, 2,209 listings nationwide.
If we compare that to the 3,867 new Audi A4s listings, the Alfa inventory isn’t too far off.

Now, you could chalk up slow Giulia sales to American’s shift away from sedans to crossovers. However, the Audi A4 and the Mercedes C-class both posted sales gains in 2016. Perhaps, American luxury car buyers prefer to stick with what they know, or maybe Afla still can’t shake its reputation for making quirky (unreliable) cars even in 2017.

For a brand new car that by all accounts should be a hot seller, Alfa Romeo has now resorted to leaning heavily on incentives and rebates to convince customers to give it a chance. According to our friends at CarsDirect.com, Alfa is offering up to $2,750 in conquest cash nationwide and an additional $750 for California customers.
So if you happen to be in the market to buy or lease a new luxury sedan and want something different this could be a good opportunity to score a deal and put an Alfa in your driveway.
via: http://jalopnik.com/no-one-wants-to-buy ... 1796219373
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 20, 2017 10:32

De USA is ook een moeilijke markt om je als Europees niche-merk naar binnen te werken en daar dan ook nog eens $$$ binnen te halen in plaats van kopzorgen. VAG heeft sinds de Audi 5000 volgens mij ook vooral een hoop gedoe gehad en op zijn best weinig verdiend. EDIT: en dan bouwen ze nog dedicated USA-modellen ook. Laat staan als ze alleen auto's uit het EU-VAG-gamma zouden voeren.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op di jun 20, 2017 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 689
Lid geworden op: za aug 18, 2007 17:51
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 20, 2017 16:04

zijn toch links en rechts weinig hoopgevende berichten voor de toekomst van "ons" merk :cry:
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 20, 2017 22:06

Los van dat Amerika-verhaal, maar ik weet eigenlijk niet of het wel zo héél slecht gaat. Alfa is en blijft een niche-merk (daar zit voor mij ook deels de charme in), maar Sergio wilt gewoon evenveel verkopen als BMW/Audi/Mercedes. De vraag is meer of dáár het probleem niet zit, want ik denk zelf dat dit doel vooral heel erg onrealistisch is.
Ze kunnen zich beter voornemen om "best of the rest" te zijn, zoals ze nu dus ook in NL zijn. Minder dan de grote Duitse 3, maar wel meer dan alle andere premium niche-merken als Jaguar, Lexus, infiniti etc. Blijft alleen de vraag of daar hun businessmodel/begroting op gemaakt is, of dat ze daar ook rekening gehouden hebben met die onrealistische verkoopaantallen. Het grote probleem zit hem in het imago, dat duurt jaren om op te bouwen en het imago van Alfa is al tientallen jaren gewoon heel erg slecht onder de grootste groep autokopers. Je kunt zelfs de meest perfecte auto ter wereld bouwen, maar met een slecht imago verkoop je er nog steeds niet veel van. En volgens mij denkt FCA dat ze gewoon even een goede auto moeten bouwen en het dan allemaal wel goed komt....
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 20, 2017 23:00

Tja, een niche-merk zijn heeft zo zijn charmes, maar helaas is levensvatbaarheid er daar niet één van. Als je maar een kwart van de aantallen van een BMW 3-serie zou verkopen met je Giulia (uit het hoofd was dat ook grofweg de verdeling 75 VS 3-serie) verdien je binnen de levenscyclus van je product de ontwikkelingskosten niet of nauwelijks terug. Jammer, maar waar.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfantastisch
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo mei 03, 2017 18:20

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 20, 2017 23:16

Los van dat Amerika-verhaal, maar ik weet eigenlijk niet of het wel zo héél slecht gaat. Alfa is en blijft een niche-merk (daar zit voor mij ook deels de charme in), maar Sergio wilt gewoon evenveel verkopen als BMW/Audi/Mercedes. De vraag is meer of dáár het probleem niet zit, want ik denk zelf dat dit doel vooral heel erg onrealistisch is.
Ze kunnen zich beter voornemen om "best of the rest" te zijn, zoals ze nu dus ook in NL zijn. Minder dan de grote Duitse 3, maar wel meer dan alle andere premium niche-merken als Jaguar, Lexus, infiniti etc. Blijft alleen de vraag of daar hun businessmodel/begroting op gemaakt is, of dat ze daar ook rekening gehouden hebben met die onrealistische verkoopaantallen. Het grote probleem zit hem in het imago, dat duurt jaren om op te bouwen en het imago van Alfa is al tientallen jaren gewoon heel erg slecht onder de grootste groep autokopers.
Helemaal mee eens. Al heb ik nooit ergens expliciet gehoord dat het de doelstelling is om evenveel te verkopen als de Duitse 3. Wel dat men daar de concurrentie mee wil aangaan. Maar dat is niet per definitie hetzelfde als dezelfde aantallen nastreven.
Je kunt zelfs de meest perfecte auto ter wereld bouwen, maar met een slecht imago verkoop je er nog steeds niet veel van. En volgens mij denkt FCA dat ze gewoon even een goede auto moeten bouwen en het dan allemaal wel goed komt....
Ik geloof niet dat ze dat denken. Ze zijn vast en zeker slim genoeg om ook te begrijpen dat het terugwinnen van vertrouwen tijd kost. Maar hoe je het ook wendt of keert, dat proces begint met het bouwen van een goede auto.

Opties die ik wel eens lees als "ze moeten qua prijs duizenden euro's onder de Duitse concurrenten gaan zitten" gaan in ieder geval niet werken. Allereerst bevestig je daarmee het beeld dat het kwalitatief wel een stuk minder zal zijn. Daarnaast betekent het al snel dat je of verlies maakt op iedere auto, of om de kosten te drukken daadwerkelijk concessies moet doen aan de kwaliteit.

Eigenlijk is het zo simpel als wat: Auto's maken die zich qua prestaties, rijbeleving en kwaliteit kunnen meten met de premium concurrenten. En op basis daarvan langzaam maar zeker, procentje na procentje, jaar na jaar, vertrouwen en verkoopcijfers winnen.

Blackie
Full Member
Full Member
Berichten: 251
Lid geworden op: vr feb 27, 2009 21:20
Locatie: Oosterzele

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

wo jun 21, 2017 09:23

...

Eigenlijk is het zo simpel als wat: Auto's maken die zich qua prestaties, rijbeleving en kwaliteit kunnen meten met de premium concurrenten. En op basis daarvan langzaam maar zeker, procentje na procentje, jaar na jaar, vertrouwen en verkoopcijfers winnen.
Inderdaad, ik denk dat dat de nagel op de kop is.

Alleen vraag ik me af of de financiële gezondheid van FCA een dergelijke langdurige inspanning kan dragen. Als je ziet hoelang BMW al aan bezig is om te staan waar ze nu staan (qua imago dan toch),... Of neem Volvo: hebben eind de jaren negentig het roer omgegooid en hebben hun eerste passen richtig premium gezet met de V40/S40, nu (bijna 20j later) krijgen ze stilaan aansluiting met "de top". Komt daar als extra moeilijkheid nog bij dat de technologische ontwikkelingen nu zo snel gaan en zo veel investering eisen dat je gigantische massa's moet draaien of je kan de R&D kost gewoon niet kan opbrengen. Ter illustratie: BMW is nog steeds op zoek naar partners om samen motoren en platformen te ontwikkelen. En die verkochten vorig jaar 2 miljoen auto's.

Soit, had graag diep in de buidel getast en een Giulia 2.0TBi op de oprit neergepoot. 't Jammere is dat 5 jaar later een groot deel van dat geld gewoon verdampt is (niet eigen aan Alfa, eerder eigen aan het kopen/bezitten van een auto denk ik).
SCARB n° 5871

Nu: 147 1.9 JTDm 16v & Giulietta 1.6 JTDm
Vroeger: 145 1.9 JTD

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”