Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7397
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 13, 2017 08:52

We vinden allemaal dat we het beter kunnen en moeilijk is dat eigenlijk ook niet. Elk zinnig mens met een ons inzicht zal je komen vertellen dat Fiat stadswagentjes moet maken (en dus geen mito), Abarth kleine sportwagentjes (en dus geen 4C), Alfa sportieve berlines (en dus een heel gamma aan Giulia varianten want daar ligt het geld), Lancia luxe sedans, Maserati sport sedans, Ferrari supercars en Campagnola een hele reeks SUV's om Land Rover te spiegelen (en dus geen Stelvio). Geen enkele andere groep behalve misschien GM en VW heeft een dergelijke portfolio aan merken.
Maar de Agnelli's willen er niet aan. Ze willen van heel de meuk af.
zo zou ik het ook direct willen invoeren, even kijkend naar succes cijfers in NL van best verkochte modellen op volgorde in aantallen:

Voor Alfa: 33, 156, 145/146, 147, 155, mito, 159, 164 en Giulietta
(dus model boven Giulia of Stelvio lijkt mij minder interessant dan een goede giulietta opvoler)

Voor Fiat: Panda, Punto, Uno, 500, Ritmo, Seicento, Tipo
(kleine tot middel kleine auto's. Alleen marketing technisch fout door alles maar 500 te noemen en de Panda te laten versloffen)

Voor Lancia: Ypsilon, Thema, Delta, Dedra, Lybra, Primsa en Kappa
(Uitzondering Ypsilon, maar middel tot grotere sedans)
33 type 2 16V carbs & Spider QV '87 & Delta EVO

Historie: 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 363
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 13, 2017 10:34

Krijgen we die discussie weer.... :-? (is een paar pagina's terug al gevoerd)
Korte samenvatting: ik heb de Giulia een dag mee naar huis gehad, kinderwagen gepast en hij past gewoon niet in de kofferbak vanwege kleine openening/gebrek aan hoogte. Punt. (En nee, dat ligt niet aan het type kinderwagen. Kofferruimte is niet zo diep naar onderen vanwege differentieel door de RWD)
Umm.. nou niet boos worden maar de mclaren past er bij de mijne gewoon in hoor :wink:
(en ik in een McLaren maar die zou dan weer niet in de garage passen :lol: )
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 363
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 13, 2017 10:44

We vinden allemaal dat we het beter kunnen en moeilijk is dat eigenlijk ook niet. Elk zinnig mens met een ons inzicht zal je komen vertellen dat Fiat stadswagentjes moet maken (en dus geen mito), Abarth kleine sportwagentjes (en dus geen 4C), Alfa sportieve berlines (en dus een heel gamma aan Giulia varianten want daar ligt het geld), Lancia luxe sedans, Maserati sport sedans, Ferrari supercars en Campagnola een hele reeks SUV's om Land Rover te spiegelen (en dus geen Stelvio). Geen enkele andere groep behalve misschien GM en VW heeft een dergelijke portfolio aan merken.
Maar de Agnelli's willen er niet aan. Ze willen van heel de meuk af.
zo zou ik het ook direct willen invoeren, even kijkend naar succes cijfers in NL van best verkochte modellen op volgorde in aantallen:

Voor Alfa: 33, 156, 145/146, 147, 155, mito, 159, 164 en Giulietta
(dus model boven Giulia of Stelvio lijkt mij minder interessant dan een goede giulietta opvoler)

Voor Fiat: Panda, Punto, Uno, 500, Ritmo, Seicento, Tipo
(kleine tot middel kleine auto's. Alleen marketing technisch fout door alles maar 500 te noemen en de Panda te laten versloffen)

Voor Lancia: Ypsilon, Thema, Delta, Dedra, Lybra, Primsa en Kappa
(Uitzondering Ypsilon, maar middel tot grotere sedans)
Ik heb het eens opgezocht nalv een presentatie door FCA en als ik me goed herriner is de periode van maximale verkooptop in aantallen door Alfa wereldwijd ten tijde van de Alfetta/Alfasud.

Als we dus even terug denken:
- Fwd compacte gezinswagen
- Lollig spidertje
- Snelle berline (check, nieuwe guul)
- GTV

Maar vooral en wat we allemaal vergeten:
- net een paar jaartjes BMW en consoorten afgetroefd in toerwagens
- paar recente Le Mans zeges
- GTV6 in Rally en Endurance
- Wereldwijd raceverbod in de F1 want iedereen op zijn nummer gezet

Kortom een lollig merk, stijlvolle auto's, en als het erop aankomt winnen op zondag.

... en verkopen maar. (Of dachten we dat Mercedes momenteel in de F1 zit om Lauda een plezier te doen?)
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7397
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 13, 2017 16:44

in NL waren dat 1991-1992 (met de 33) en 1998-1999 (met de 156)
33 type 2 16V carbs & Spider QV '87 & Delta EVO

Historie: 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4117
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 13, 2017 18:41

Voilà, NL'se verkoopaantallen

Afbeelding

En denk ik de auto waar we het best de aantallen van de Giulia mee moeten vergelijken, die van de 159. (de 156 was zó een succes, dat gaat never nooit meer gebeuren in de huidige markt)

Afbeelding



De 159 haalde in zijn eerste volledige jaar (2006, 2158 stuks) een marktaandeel van 0.45%. De Giulia haalde in de eerste maanden van 2017 een aandeel van 0.21%. (397 stuks) Geen idee tot welke maand deze cijfers zijn bijgewerkt, zodoende is het interessanter om naar het percentage marktaandeel te kijken. En dat is nu nog de helft van wat de 159 haalde...
Laatst gewijzigd door Veloce op di jun 13, 2017 18:59, 3 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'15 Abarth 595 Competizione

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1688
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 13, 2017 18:48

Dat is van alle Alfa's, van de Giulia zijn er maar 397 verkocht. Het eerste volledige jaar van de 159 geeft een aantal van 2158 auto's. De 159 was ook geen verkooptopper maar ik denk dat ze bij Alfa maar wat blij zouden zijn als ze die cijfers wisten de halen.

Ik denk dat ze in hun handen mogen wrijven als ze de 1000 stuks halen, ik vermoed met het huidige gamma van niet. Maar misschien komen er nog meer uitvoeringen en goedkopere modellen die de verkopen nog iets op weten te krikken.

Als je de oude cijfers bekijkt dan zie je dat er in elk geval een markt is voor minimaal 4 a 4500 Alfa's per jaar in NL.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4117
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 13, 2017 19:49

Ter vergelijking: De 156 haalde in zijn eerste volledige jaar (1998) een omzet van net geen 5400 stuks en een aandeel van 0.99%. In 1999 haalden ze zelfs 5827 exemplaren en "slechts" 0.95% aandeel. En dat was dus net als de Giulia ook nog zonder Sportwagon! :!:
'65 Giulia 1600 Super
'67 Vespa 50N
'85 Spider 2.0 Veloce
'15 Abarth 595 Competizione

http://www.alfa-giulia.com

Alfantastisch
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo mei 03, 2017 18:20

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 13, 2017 20:47

Nog maar wat cijfers dan maar. De recente verkopen in de grootste/belangrijkste Europese markten.

Italie: mei: +32%, eerste 5 maanden 2017: +34%
Duitsland: mei: +46,5%, eerste 5 maanden 2017: +82,1%
Frankrijk: mei: +58%, eerste 5 maanden 2017: +28,7%
Spanje: mei: +121%, eerste 5 maanden 2017: +32,2%

In totaal zijn in de eerste 5 maanden van dit jaar in deze 4 landen ruim 30.000 Alfa’s verkocht. Of dit goed of slecht is, mag iedereen voor zich bepalen. Ikzelf vind het behoorlijk, zeker als je in aanmerking neemt dat het gerealiseerd wordt met:
- 2 modellen die aan het eind van hun levenscyclus zitten (Mito en Giulietta);
- 1 model dat zich op een zeer kleine niche-markt richt (4C);
- 2 recente modellen waar volgens veel liefhebbers hier van alles mis mee is (Giulia en Stelvio).; :wink:

Wat mij betreft toont het in ieder geval aan dat het huidige beleid leidt tot "plussen". En dat kan met meer nieuws in het verschiet alleen maar beter worden. Of het nou modellen onder, boven of naast de Giulia en Stelvio zullen gaan zijn...

Vergelijken met andere jaren en andere modellen lijkt me niet erg zinvol. Omdat vroeger vroeger was. En nu nu is.

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 363
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 13, 2017 21:08

Hoe hard of graag jullie ook naar de NL markt kijken: het is een atypische markt -vermoedelijk vanwege taksen- en zegt niet al te veel over de prestaties of slaagkansen van Alfa.

http://www.acea.be/uploads/statistic_do ... urope.xlsx

Voor elke Alfa zijn er in Europa 10 BMW's die maandelijks worden ingeschreven als nieuwe auto.
Dat heeft te maken met een jarenlang opgebouwd imago, een snaarstrakke marketingmachine, en het oppikken van de bal die Alfa heeft laten vallen. BMW sponsort en zet zich zodanig in de kijker met de mille miglia en villa d'este dat het autominnende jeugdige volkje in mijn omgeving er rotsvast van is overtuigd dat het een BMW 328 was die op zijn eentje de meeste Mille Miglia's gewonnen heeft en Alfa er niet bij kwam kijken. Dat heet investeren in de toekomst. Slim.
Daarbij komt dat BMW om en bij zowat tien keer meer modellen heeft als Alfa. Geen wonder dus dat ze er meer verkopen.

Als we terug even naar de cijfers gaan zien we dat sinds 2004 het Alfa marktaandeel in europa gestaag van de 1% lineair naar beneden is gegaan to bijna 0.4 of lager. Dat pik je niet zomaar terug op.
Wie o wie kwam er aan het roer van Fiat in dat jaar? Juist ja ; Marchionne. En waarom zou de Agnelli clan een boekhouder wegkopen bij een bank om een autofirma te leiden? Om betere auto's te maken of om de boel klaar te maken voor de verkoop? Wat er ook van is, feit blijft dat er decennia niet is geinvesteerd terwijl de concurrentie niet anders gedaan heeft.

Wat dat betreft is het kompleet bizar dat de Giulia zo goed gelukt is. Ik twijfel er niet aan dat er veel meer in is geinvesteerd dan in de boeken staat en dat Ferrari hier een massief aandeel in heeft gehad. Wat mij betreft is het een compleet koopje en is er weldegelijk een markt voor.
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1341
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 13, 2017 22:14

Dat laatste moet zeer zeker gezegd worden. Om uit het niets een auto te bouwen die zich qua rij eigenschappen kan meten met de gevestigde orde, die al decennia non-stop aan het verbeteren zijn, is echt heel knap.

Het kost zo veel tijd, geld, moeite en kennis om een compleet nieuw platform en motoren te ontwikkelen en te maken. Uiteraard kan Fiat gelukkig terug vallen op een gezonde dosis kennis in de vorm van 4c ingenieurs en ferrari R&D, maar toch.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1688
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 13, 2017 23:36

Italie: mei: +32%, eerste 5 maanden 2017: +34%
Duitsland: mei: +46,5%, eerste 5 maanden 2017: +82,1%
Frankrijk: mei: +58%, eerste 5 maanden 2017: +28,7%
Spanje: mei: +121%, eerste 5 maanden 2017: +32,2%

+% ten opzichte van wat? 2016 wat al een slecht jaar was? Volgens mij zijn dit van die politiek correcte cijfertjes die onze regeringen ons ook altijd proberen te verkopen, eerst gaat de economie 30 procent achteruit, maar als er er groei is pochen ze met een groei van 5% terwijl het in feite nog steeds een achteruitgang is van -25% (inflatie niet meegerekend). + is altijd beter dan -, maar je kan het ook mooier doen laten lijken dan dat het is .

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1688
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di jun 13, 2017 23:41

Ter vergelijking: De 156 haalde in zijn eerste volledige jaar (1998) een omzet van net geen 5400 stuks en een aandeel van 0.99%. In 1999 haalden ze zelfs 5827 exemplaren en "slechts" 0.95% aandeel. En dat was dus net als de Giulia ook nog zonder Sportwagon! :!:

Dus jij zou in theorie blij zijn met 300 verkochte auto's, en een gelijk gebleven marktaandeel? Ik als fabrikant niet.

Gebruikersavatar
GTV6 2.5 FL
Member
Member
Berichten: 122
Lid geworden op: di feb 23, 2016 11:48
Locatie: Tussen de Alfa's

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 15, 2017 09:40

Een bericht over de tegenvallende verkoop van de Giulia. De fabriek in Cassino draait op halve toeren en alle hoop is gevestigd op de Stelvio:

http://www.ilsussidiario.net/News/Motor ... ne/769133/
Alfa Romeo, tecnologia vincente. Da sempre.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7397
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 15, 2017 10:28

Wie o wie kwam er aan het roer van Fiat in dat jaar? Juist ja ; Marchionne. En waarom zou de Agnelli clan een boekhouder wegkopen bij een bank om een autofirma te leiden? Om betere auto's te maken of om de boel klaar te maken voor de verkoop? Wat er ook van is, feit blijft dat er decennia niet is geinvesteerd terwijl de concurrentie niet anders gedaan heeft.
ik geloof daar niet zo in dat Fiat haar auto afdeling zou willen verkopen

en we vergelijken BMW met Alfa, maar alfa is slechts een onderdeel van Fiat
wereldcijfers omzet in miljard:

1. Toyota Japan 220,8
2. Volkswagen Duitsland 213,3
3. General Motors USA 166,4
4. Daimler Duitsland 166,1
5. Ford Verenigde Staten 152,0
6. Honda Japan 120,0
7. Nissan Japan, Frankrijk 92,0
8. Peugeot Frankrijk 56,3
9. Fiat Italië 53,1
10. BMW Duitsland 46,7
11. Renault Frankrijk 44,5
33 type 2 16V carbs & Spider QV '87 & Delta EVO

Historie: 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 363
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 15, 2017 11:24

Daar kunnen we het nog lang over hebben denk ik. Fiat bestaat niet meer en is FCA. FCA hangt af van verkopen van Jeep en als morgen er een crisis is op de Amerikaanse markt heeft FCA structureel iets anders aan de hand dan BMW. Om het maar niet te hebben over de marges die BMW er dankzij zijn marketing op na kan houden ivm Jeep.
Verder weet ik ook niet de bron van die lijst of het jaar, maar de Global Auto Database ziet het ietwat anders. http://focus2move.com/world-cars-brand-ranking/
ik geloof daar niet zo in dat Fiat haar auto afdeling zou willen verkopen
Kan natuurlijk dat het niet zo is. Maar ik hoop het, het lijkt me de enige verklaring voor het hele brokkenparcours. Want als dat niet de bedoeling was, en het dus de bedoeling zou zijn om een sterk merk of een familie van elkaar aanvullende sterke merken neer te zetten, klaar voor de toekomst, mag de periode 2004-2016 toch wel een schoolvoorbeeld genoemd worden van de slechtst denkbare beslissingen sinds "stuur de boot maar richting die ijsbergen". Je kan veel zeggen van FCA maar van een coherent modelbeleid waarbij een 3-serie concurrent naadloos wordt vervangen door een 3-serie concurrent moet je ver zoeken. In plaats daarvan krijgen we "de 159 was een vergissing" van de CEO. Stel je dat voor bij welk ander merk dan ook. Bij Audi lag die al buiten voor het einde van de zin.

Moest je denken dat het geprobeer de boel te verpatsen aan VW voorbij is: http://www.autonews.com/article/2017032 ... t-vw-chief
I nostri sogni sono sempre presenti.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”