Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

zo apr 02, 2017 11:32

Exact! Waarom zou je een basis (benzine)motor met maarliefst 200 pk willen aanbieden? Om de auto zoveel mogelijk 'premium' te laten zijn? Allemaal leuk en aardig, maar dan weet je zeker dat het nooit een verkooptopper zal worden. En als juist iets nodig is om Alfa te laten overleven, is het wel aantallen draaien...

Dat geen SW-versie nodig is omdat de consument dan wel een Stelvio zal kopen, is ook al zoiets. Van het prijsverschil tussen de (al dure) Giulia en de Stelvio krijgt een paard de hik, terwijl een SW-versie waarschijnlijk een meerprijs van zo'n € 1.500 gehad zou hebben. Ontwikkeltechnisch kan het ook niet moeilijk of extreem duur zijn, je hoeft er alleen een andere achterkant op te zetten. Men komt dan met het argument dat SW-versies alleen in Europa maar gewild zijn. Kan allemaal wel zo zijn, maar zonder SW-versie word je in Europa nooit een serieuze speler op de markt. Alle andere zichzelf respecterende merken hebben namelijk wel op z'n minst 1 station in het gamma staan.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

zo apr 02, 2017 15:21

Los van het eeuwige vergelijk met BMW (en die andere 2 Duitse merken) over de verkopen, vergelijk het dan ook maar meteen met al die andere merken die premium willen zijn en zich in hun aanbod beperken middels het niet aanbieden van een goedkope instapper (qua kleine motor of relatief kale uitrusting) of door geen SW te leveren. Bijvoorbeeld een Jaguar XE, Lexus IS, Infiniti Q-nogwat, Lancia Thesis (maatje groter) of de Citroen DS4 en 5. Die dingen worden ook nauwelijks verkocht...en áls je al een Jaguar XE ziet, is het een instapper met ongespoten kunststof (!) achterbumper en géén uitlaat. M.a.w. de goedkoopste versie met kleinste motor.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

zo apr 02, 2017 17:42

Voor wat het waard is (ik heb er de verkoopstatistieken ook niet op nagekeken): de XE zie ik juist opvallend vaak, zij het inderdaad vaak in een behoorlijk schrale uitvoering. XF's van het nieuwe model zie ik daarentegen nog minder dan Giulia's.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

zo apr 02, 2017 18:57

Maar de Jaguar heeft deels wel het zelfde probleem als de Giulia. Benzine is instappen vanaf 200pk, dieselen vanaf 160pk en er komt geen SW. Het is zeker niet de beste auto te koop, maar wel zo veel originelere keuze. Nu is Jaguar wel een merk dat ik wat hoger positioneer als Alfa, zeker qua uitstraling bij de gewone medemens. Daar spreekt die naam en dat logo toch wel wat meer tot de verbeelding en betalen mensen makkelijk >70K voor een Jag.
Ik zie ze inderdaad regelmatig, de XF inderdaad weinig, (daar is de Estate dan weer alleen als diesel te krijgen, ook zo iets geks), maar denk dat Jaguar veel meer er uit kan halen als ze hun best doen. Maar ook daar gaat hun prioriteit nu uit naar die SUV.
Maar wat zie je het meeste? De instap-diesel zonder uitlaten. Zonder uitlaten met zwart plastic aan de onderkant! Alsof het een Tesla is... :?

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

zo apr 02, 2017 19:35

Dat is precies wat ik ook al maanden zeg, waar blijven de instappers? Je moet gewoon een goedkoop basismodel hebben met een kleine(re) motor en minder uitrusting om volume te creëereen...en dus geld te verdienen.
Het zijn de 316/318's en C180's die je toch echt 9 van de 10x op straat tegen komt.

...en dan hebben we het nog niet eens over het percentage stationwagons.

Een mercedes C 180 koop je voor € 39.000? Ik vermoed dat je daar een betere koop aan doet, waardevaster en zuiniger ook (Ik vind het een gedrocht, daar niet van). Dat er geen instapper is, is omdat de Giulia geen instap auto is. Ik denk dat ze er misschien meer van hadden verkocht als de goedkoopste versie zo rond de 32.000 euro had gezeten, maar dan nog was het denk ik geen verkoop topper geworden.

Als je min of meer hetzelfde kan bieden als de bestaande concurrenten in de markt, maar tegen een (veel) lagere prijs dan kan je misschien nog wel wat mensen overhalen om te switchen van merk. Als je in dezelfde prijsklasse zit, en dan ook de historie tegen hebt van snel af te schijven, dan stapt er geen hond over. Zeker als je niet enorm onderscheidend bent, en dat is deze Giulia gewoon niet.

De Stelvio straalt op een of andere manier meer 'Alfa' uit dan de Giulia, en dat voor een SUV, dat zegt wel iets...
.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

zo apr 02, 2017 22:54

Ik roep al jaaaaaaaaaaaaaaren dat Marchionne er geen verstand van heeft en weg moet wezen. Ja hij heeft Fiat destijds gered, en nee hij is niet geschikt geweest om het bedrijf vervolgens jarenlang te blijven leiden. Hij is de grote verantwoordelijke voor de waardeloze prestaties van Alfa op werkelijk alle gebieden (modellen, marketing, afwezigheid in racerij etc etc). :)
Hij had de ultieme kans om Alfa te verkopen aan VAG en er nog wat geld voor te beuren, maar dat heeft ie als dom en trots italiaantje naast zich neer gelegt. En nu het water FCA aan de lippen staat is ie ineens wel geinteresseerd in een fusie met VAG. ](*,)
Een fusie gaat uiteraard nooit meer gebeuren, VAG wacht rustig af tot FCA nog verder wegzakt, en dan kunnen ze de toko gewoon een keer compleet kopen en alle rotzooi eruit gooien, fabrieken en technologieen overnemen en vervolgens rustig kijken welke merken ze houden, en welke ze begraven.
Want ondanks de dieselgate, draait VAG als een trein. Niemand geeft er wat om dat er wat sjoemeldiesels rondrijden, want het aantal mensen die gehoor geven aan de terugroepactie is behoorlijk klein.... en ze verkopen nog steeds auto's bij de vleet.
Terwijl er bij de borrelpraat nog steeds verhalen rondgaan over in de folder roestende Alfa's bij wijze van spreken... Dus dan doe je als Italiaans bedrijf toch echt wat verkeerd. :)

Desalniettemin heb ik recent gewoon een (jong gebruikte) Giulietta gekocht, en blijf ik voorlopig dus nog wel even Alfa rijden. :mrgreen:
Afgelopen zaterdag met de Giulia 2.0 proefgereden, en dat is qua rijgedrag een prima auto. Enige nadelen, hij is veel te stil qua motorgeluid, en de B stijl zit in de weg (dode hoek zo groot als een olietanker). Verder blijf ik de voorkant onder een bepaalde hoek net een bestelbus vinden (te plat), maar dat ligt natuurlijk ook aan de belachelijke wettelijke eisen zoals voetgangersveiligheid. Alfa heeft er wat van proberen te maken, maar of dat het genoeg is om het merk te redden... gezien de verkoop aantallen zeer waarschijnlijk niet.

Anyway ik zou de Giulia als ik het geld had en niks zou geven om afschrijving zo kopen als dagelijkse auto.
Maar als je een leuke Alfa sedan wil voor mee te toeren in de weekenden dan kun je net zo goed een 156, 155, 75 of nog ouder kopen en daar een paar leuke updates of preventieve revisie tegenaangooien om plezier mee te maken.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 389
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di apr 04, 2017 13:19

Ik roep al jaaaaaaaaaaaaaaren dat Marchionne er geen verstand van heeft en weg moet wezen. Ja hij heeft Fiat destijds gered, en nee hij is niet geschikt geweest om het bedrijf vervolgens jarenlang te blijven leiden. Hij is de grote verantwoordelijke voor de waardeloze prestaties van Alfa op werkelijk alle gebieden (modellen, marketing, afwezigheid in racerij etc etc). :)
De man is een symptoom van wat onderliggend is : de erven Agnelli hadden een opvolger voor de clan klaargestoomd maar die is overleden aan kanker. Wat overbleef is de kneusjes. Die kunnen Fiat niet aan en willen verkopen, en daarom werd de boekhouder Marchionne van bij de UBS bank weggekocht en aan het hoofd gezet in 2004 en sindsdien regeren de gemakkelijke oplossingen (even een chrysler 300 rebadgen tot Lancia en proberen verkopen aan prijs van een BMW, hoe gek wil je het hebben). Hij heeft geteerd op de GM deal van zijn voorgangers en heeft geprobeerd en probeert nog steeds de automotive delen van Fiat te verkopen voor goed geld. Ondertussen moet hij de boel drijvend houden en vandaar de op kwartaal afgestemde bokkesprongen. Zolang Alfa geen nieuwe eigenaar heeft hoeven we niets standvastig te verwachten.
Met deze achtergrond is het toch echt een mirakel te noemen dat de Giulietta zo gebalanceerd is en de 4C en Giulia zo geslaagd zijn. Stel je eens voor wat het zou kunnen zijn met wat wil, beleid en kapitaal erachter.
Dat is precies wat ik ook al maanden zeg, waar blijven de instappers? Je moet gewoon een goedkoop basismodel hebben met een kleine(re) motor en minder uitrusting om volume te creëereen...en dus geld te verdienen.
Het zijn de 316/318's en C180's die je toch echt 9 van de 10x op straat tegen komt.
...en dan hebben we het nog niet eens over het percentage stationwagons.
Een mercedes C 180 koop je voor € 39.000? Ik vermoed dat je daar een betere koop aan doet, waardevaster en zuiniger ook (Ik vind het een gedrocht, daar niet van).
Vergeet niet dat Nederland en Denemarken anomalien zijn op de wereldmarkt en qua volume nu eenmaal niet bijzonder veel voorstellen. Elders koop je als je goed uitkijkt een Jag XE, 180d of Giulia voor 27-28000 Euro. (natuurlijk niet full option, dan kom je gerust aan de 50k). Dus wat we daar op straat zien heeft niet noodzakelijk iets te maken met wereldwijd succes.

De sedans zijn een paradox. Gisteren nog voorbij een BMW dealer gereden en daar staan zowat 20-30 nieuwe wagens in stock op de parking, allemaal 1 en 3-reeksen. Ze moeten en masse geproduceerd of te duur, maar worden niet verkocht dus blijven ze staan.
Maar als BMW enkel nog X1's en 2 OpaSportsVan (of hoe heten ze) zouden verkopen, was het snel gedaan met het imago.
Daarom moest Alfa eerst de Giulia Q op de markt brengen, geld pompen in superbowl commercials om het merk als M3 challenger voor individualisten neer te zetten - en konden ze dan pas de Stelvio uitbrengen. Enkel de Stelvio op zich zou nooit het imago brengen dat nodig is bij de huidige generatie.

Of je een betere koop aan een 180d doet? Hangt er vanaf of je graag met zo'n auto rijdt. Want daar draait het einde van de rit om.
Weet nog dat mijn 206 en 147 veel minder waardeverlies hadden dan mijn Golf bv. Kun je niet zomaar van uitgaan.
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
wims
Guru
Guru
Berichten: 1539
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 14:33
Locatie: Flakkee

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di apr 04, 2017 13:30

We hadden zaterdag j.l. een demodag bij onze winkel en had dealer Nieuwkoop gevraagd of het geen goed idee zou zijn om een Giulia bij de ingang te parken om al die verstokte 5-serie- , A6- , V70- en Passatrijders eens wat te laten zien. Moest de auto wel komen halen, heel vervelend :wink: en heb zodoende en 150 km met een 2.0T rondgekart. Prima tor, fijne automaat (al prefereer ik zelf mijn momentje te kiezen), pracht dash, fijne stoelen en voldoende ruimte overal. Mooie auto, men kijkt er echt naar.
Paar minpuntjes natuurlijk ook: inderdaad een B-stijl die in het Colosseum niet zou misstaan en een flubberig klepje wat je over de (in mijn ogen overbodige) bekerhouders kunt schuiven. Ben natuurlijk zelf blijven hangen in een auto die halverwege de jaren 90 is ontworpen en daar rijd ik nog mee. Tot volle tevredenheid. Maar nu zie ik plots allerlei dingen waar ik nog niet zo'n ervaring mee heb. Stoot ik tijdens het rijden tegen zo'n ronde menuknop aan...wat nu weer? Even uitstappen met draaiende motor om tas boodschappen binnen te zetten. Pof, auto uit. Huh? Oh ja, keyless-entry en dus was de key in mijn binnenzak te ver weg van de Giulia. Maar ik zou er aan kunnen wennen hoor :)
Afbeelding

groetz, wims
Na regen schijnt de zon te komen. (mwah.nl)

stijnbulckaen
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: di sep 14, 2010 22:34
Locatie: ieper
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

wo apr 05, 2017 12:12

Voor de liefhebbers....er staat een 2dehandse Giulia te koop.
Zie:
http://www.ebay.de/itm/Alfa-Romeo-Guili ... rmvSB=true
Alfa Romeo....beter dan de Renaissance.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do apr 06, 2017 22:14

Volgens autoweek is Alfa afgelopen maand (maart) procentueel de grootste stijger qua verkopen. Ik vermoed dat dat volledig op het conto van de giulia geschreven kan worden...
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do apr 06, 2017 23:14

Procentuele stijgingen klinken belangrijk maar zijn dat niet altijd....
Wie vorige maand 1 auto verkocht en deze maand 2 is procentueel de grootste stijger.
Procentueel wordt pas interessant bij grote aantallen. Dus de echte aantallen, daar gaat het nu om.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do apr 06, 2017 23:53

In Italië verkopen ze beter dan de 3 serie en C klasse.
http://www.clubalfa.it/25728-alfa-romeo ... sse-c.html
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

vr apr 07, 2017 14:59

In Italië verkopen ze beter dan de 3 serie en C klasse.
http://www.clubalfa.it/25728-alfa-romeo ... sse-c.html

Wat ik niet goed begrijp is (mijn Italiaans, en Google translate zijn beide niet geweldig) of het alleen de verkoopcijfers voor de maand maart , of de cijfers van het hele jaar tot maart berteft. De Audi A4 verkoop daar nog wel beter.

De cijfers zijn heel close:

Giulia: 887
Mercedes Classe C: 858
BMW Serie 3: 842
Audi A4: 1160 ( waarvan 1,081 stations)

De huidige 3 serie is geïntroduceerd in 2012 (f30) en de C-klasse in 2014 (w-205), dat is dus eigenlijk moeilijk te vergelijken met een 'nieuwe' auto. Persoonlijk denk ik niet dat de Giulia over 5 jaar dezelfde verkoop cijfers haalt als de 3 serie nu.


Edit - na nog een keer lezen begrijp ik dat deze cijfers alleen van de maand maart zijn.


.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

za apr 08, 2017 21:16

1894 en 2005 stuks Europawijd in januari en februari, voor zo ver dit betrouwbare cijfers zijn:

http://carsalesbase.com/european-car-sa ... eo-giulia/

Een 3-serie doet nog altijd grofweg 5 keer zo veel (8423 en 10083):

http://carsalesbase.com/european-car-sa ... -3-series/

A4 zit ook rond die koers met 11866 en 10231:

http://carsalesbase.com/european-car-sa ... i/audi-a4/


Dan valt het me eigenlijk nog niet eens tegen met de aantallen, als ik eerlijk ben.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

za apr 08, 2017 23:44

Mij wel, zeker als je het in ogenschouw neemt dat de Giulia een nieuwkomer is, die verkopen meestal het eerste jaar het beste. Die cijfers gaan de komende jaren echt niet oplopen met hele grote getallen.

Misschien dat de Stelvio het in zijn klasse beter gaat doen, al is ook die stevig aan de prijs.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”