supermaarten

antiroest behandeling

ma dec 27, 2004 19:35

wat is de beste antiroest behandeling voor een oldtimer eigenlijk?
dinitrol of waxoil? zijn dit dezelfde producten en welke bedrijven zijn goed voor deze behandling? iemand ervaring??

puffe004

ma dec 27, 2004 19:42

Ben zelf ook aan het zoeken voor een Giulia.
Ben uiteindelijk uitgekomen bij http://www.gosliga.com/ in Leeuwarden. Ik heb hun vandaag een e-mail gestuurd,en wacht nu op antwoord. Maar als ik me niet vergis,zijn er hier al mensen bij de club die ervaring hebben met dit bedrijf.
Heb zelf even binnen google gezocht op dinitrol. Daar staan ook ervaringen van mensen van andere clubs. En deze kwam positief over.
Zogauw ik meer weet of bericht heb,laat ik het weten.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

ma dec 27, 2004 20:08

Ik heb net mijn Spider laten behandelen door van Egmond (Alphen a/d/ Rijn).
Ik ben afgegaan op verhalen in tijdschriften en nieuwsgroepen.
Het is een vrij uitvoerige -je bent de auto vijf dagen kwijt- en dure behandeling, maar ik ga ervan uit dat de auto nu voorlopig bescherm is tegen het roestduiveltje.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Constantijn

ma dec 27, 2004 20:23

Ik heb ooit eens onder een Alfa75 (die bij AlfaNord op de brug stond) gestaan, en deze was behandeld met Dinitrol.
Het heeft mijn voorkeur zeker niet, je wordt direct smerig zodra je ook maar iets vastpakt, dus zodra je even wat aan het sleutelen bent, plak je aan alle kanten...

Mochten er onder jullie toevallig jongens zijn die kippenvanger van beroep zijn, dan zou ik Dinitrol dus zeker afraden. :blue_lol:

Maar goed, het kan best wel heel effectief tegen roest zijn (mits het plaatwerk/bodem op de juiste manier is voorbereid) , en daar ging het in dit topic om.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 20:58

Een aantal Sud's die ik heb gehad waren met dinitrol behandeld en dit waren meestal de beste Sud's. Het goedje blijft ook na 25 jaar nog zacht. Spul dat uitdroogt gaat barsten en dan heeft vocht weer vrij spel...

Mischien een dooddoener maar elke behandeling is denk ik beter dan helemaal niet behandelen, dus voordeel heb je er altijd wel van. Tenzij je de auto binnen staat en alleen maar voor ritten e.d. word gebruikt, dan kan e hem ook zelf goed schoonmaken en in de vloeibare was zetten (doorzichtig) dat beschermt ook erg goed (is van Sonax, en zit in een spuitbus).

Gebruikersavatar
SybeS
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:22
Locatie: Sneek

ma dec 27, 2004 21:02

Ik heb mijn guilia ook bij Gosliga laten behandelen.Tis inderdaad een vieze bedoening onder de auto, maar tis een behoud van je auto. En dat is het wel waard. Koste toen zo`n 1000 gulden.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 21:12

Een aantal Sud's die ik heb gehad waren met dinitrol behandeld en dit waren meestal de beste Sud's. Het goedje blijft ook na 25 jaar nog zacht. Spul dat uitdroogt gaat barsten en dan heeft vocht weer vrij spel...

Mischien een dooddoener maar elke behandeling is denk ik beter dan helemaal niet behandelen, dus voordeel heb je er altijd wel van. Tenzij je de auto binnen staat en alleen maar voor ritten e.d. word gebruikt, dan kan e hem ook zelf goed schoonmaken en in de vloeibare was zetten (doorzichtig) dat beschermt ook erg goed (is van Sonax, en zit in een spuitbus).
Dinitrol is goed en niet te gek duur. Waxoil heeft vrijwel dezelfde eigenschappen als Dinitrol. Beide blijven namelijk licht stroperig, hetgeen een goede roestwering waarborgt.
Ook beide materialen worden weer enigszins vloeibaar bij warm weer en dringen dan nog dieper tussen alle plaatwerknaden. Het schijnt dat WAXOIL echter nog iets beter penetreert dan Dinitrol.

Tectyl ( merknaam) is vragen om ellende omdat daarbij idd het bekende uitdrogen ontstaat na verloop van jaren. In dat geval werkt dat spul juist averechts doordat er water achter/ onderkruipt wat vervolgens ook bijna niet meer verdampt. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

Re: antiroest behandeling

ma dec 27, 2004 23:08

wat is de beste antiroest behandeling voor een oldtimer eigenlijk?
dinitrol of waxoil? zijn dit dezelfde producten en welke bedrijven zijn goed voor deze behandling? iemand ervaring??
He Maarten, toch geen roestproblemen met de super ?? :lol:

Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

wendola

di dec 28, 2004 00:16

het beste is bodem kaal krabben :roll:
epoxyprimer erop en afspuiten met een goedje waar siliconen in zit word ook gedaan op nieuwe auto`s
dat is myn mening natuurlijk :wink:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

di dec 28, 2004 08:51

@Wendola:

Ik neem hier aan dat het on de INWENDIGE delen gaat. Uitwendig(Bodem ed) heb je andere behandelingsmethoden. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 667
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

di dec 28, 2004 09:21

ik vraag me altijd af? weet zon bedrijf wel alle plekken die je goed moet behandelen?
mijn voorkeur gaat altijd uit om hetzelf te doen weet je tenminste dat het goed gebeurd
me pa heeft 12 jaar geleden zijn giuliatje ook zelf gedaan nog nergens roest te bekennen
onlangs hij er 1,5 jaar dagelijks en 2 winters in heeft gereden.
mijn voorkeur: waxoil door zijn doorzichtigheid kun je komend roest zien en ziet er nog eens goed uit en bied goede bescherming.

groeten, martijn

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

di dec 28, 2004 09:56

@Martijn:

Zelf doen is een optie en heb ik zelf ook gedaan. Maak dan echter vooraf een uitgebreide studie van de bouw van je carosserie en bekijk vooral ook de slechte exemplaren van hetzelfde model. Het is namelijk zaak dat je idd niets vergeet en alle, maar dan ook echt alle roestgevoelige plekken bereikt.

Ikzelf heb de beschikking over zo'n "ML-Pomp" die je in een vat kunt zetten. Vervolgens kun je met pakweg 80 bar de zaak inspuiten. Heb je daar geen beschikking over dan wordte het allemaal wat lastig om de zaak goed te kunnen behandelen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

di dec 28, 2004 10:53

heb goede ervaring met dinitrol (3 stuks door van Egmond), heb een auto die ik zelden schoonmaak etc al 7 jaar constant buiten en ca 200 dkm in NL gereden, ding ziet er niet meer uit maar cruciale delen zijn nog altijd ok. auto was wel vrijwel roestvrij voordat hij behandeld werd. dat je vies wordt bij sleutelen kan inderdaad weleens lastig zijn maar vind het zelf nog meevallen, als je je auto alleen gebruikt bij mooi weer gebruikt is een behandeling van alleen holle delen ook te overwegen, ik heb de indruk na enkele gesprekken met van Egmond dat zij zeer goed weten waar ze "mee bezig zijn" serieuze en gedreven man.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

di dec 28, 2004 13:02

De Sud van m'n broer is gedaan door van Egmond in Alphen ad Rijn. Heel professioneel iemand die weet waar hij over praat . Hij had nog een leuke statement over een aantal Sudjes die hij gedaan had in 1977. Een van die Sudjes kwam hij tegen in 1988 in vrijwel roestvrije staat ,deze was altijd dagelijks in gebruik geweest. En iedereen weet dat je een onbehandelde Sud na een jaar of wat af kon schrijven, zeker de eerste types.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Andretti Molletti

di dec 28, 2004 13:12

Welkom aso69.
Effe los van van Egmond waar ik trouwens ook veel goeds over hoor!!

Hoe kom je op zo'n nickname??
:?: :?:

Ik vraag het me gewoon af vandaar ....

(Alfa Spider Oranje bj 69??)
:wink:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”