De mannen bij Fiat hebben de laatste jaren niet laten blijken dat ze voor elk merk echt een ander karakter/andere identiteit zoeken, of het is ze gewoon nog niet gelukt? Een veel te stugge nieuwe Delta heb ik zelf mogen ervaren, met grotendeels hetzelfde dashboard als een Bravo bijvoorbeeld en die met hetzelfde gebrek aan enthousiasme wordt verkocht als alle Fiats om hem heen in de showroom? Een klassemerk maar koffie uit een plastic Fiat bekertje? Een Chrysler die ineens Lancia moet heten? In dat succes geloof ik al helemaaaal niet.Met de SUVs eigenlijk hetzelfde verhaal, maar die zullen nu echt wel komen, op Jeep-basis, net als de dinsdag in Frankfurt onthulde Maserati SUV (lelijk ding in het echt, overigens).2013/'14 wordt het druk in de Alfashowroom...
http://www.autoedizione.nl/2011/09/14/e ... omst-plan/
...eindelijk wat meer variatie dan in het gamma!
Vraag is dan natuurlijk: hoe sterk zal het Alfa-karakter in deze modellen nog zijn? We hebben allemaal kunnen zien dat de samenwerking met GM in de 159/Brera motorisch en qua onderstel op zijn zachtst gezegd niet erg gelukkig uitpakte. Waarom zou een Alfa SUV op een Jeep-onderstel met een Pentastar V6 dan wel als een echte Alfa aanvoelen?
Dat we straks gewoon een Grand Cherokee met Alfa huid zullen zien lijkt me geen doemdenken, hoop niet te hard op een heel anders aanvoelende auto, zou ik zeggen.
Ik vraag me zo langzamerhand af op welke doelgroep men zich richt. Je zou denken op mensen die ondanks alles bewust kiezen voor de klasse en het rijgenot van een merk met zoveel historie en stijl, dat ook nog eens is af te zien aan de auto's. Maar dan pak je het toch niet zo lichtzinnig aan?
Kijk naar MINI. Maak van het merk beleving, dat past ook bij Alfa. richt je niet op jan en alleman maar toon karakter, waarmee je net zoveel mensen afschrikt als dat er voor zullen vallen.
Koen