** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Koopt Italiaansche waar...
Geplaatst: zo nov 23, 2008 09:57
"Koopt Italiaansche waar, dan helpen wij elkaar". Deze Italiaanse variant op het niet van protectionisme verspeende credo uit de crisisjaren van de vorige eeuw krijg je om je oren als je naar de website van Brumm gaat. Ik lees er bijna "een tsunami van in China gefabriceerde modellen" (een Oriëntaalse invasie). Brumm is een van de weinige merken uit de betaalbare klasse die niet aan de exodus van de modelauto industrie naar China heeft meegedaan, en timmert in een geheel eigen stijl aan de weg om te overleven. Bijvoorbeeld door tal van leuke (en soms ook redelijke idiote) variaties op bestaande modellen. Variaties die iets verder gaan dan alleen maar een ander kleurtje of nummertje. Zoals bijvoorbeeld de Scarfiotti herdenkingsset.
En zo verscheen er een tijd geleden een bijzondere editie van de 8c 2900B Spider, samen met de Veteran Car Club Ligure (Liguria) uitgegeven bij de 10e herdenkingsrit van de heuvelklimwedstrijd Pontedecimo - Giovi. (Tijdens onze Sicilië reis in 2006 hebben Cor en ik toevallig nog dat traject gereden, op weg naar Genua).
De eerste honderd modellen van deze speciale uitgave waren voor de deelnemers, nog vierhonderd andere zijn voor gewone stervelingen als wij te koop. Ten opzichte van eerdere edities heeft het model nieuwe wielen, een verbeterd interieur en zit hij beter in de lak.
Het model is de auto van Giuseppe (Nino) Farina, zoon van carrosseriebouwer Giovanni Farina en neef van Battista 'Pinin' Farina. In 1938 nam hij deel aan de 12e editie van deze heuvelklim, Piero Dusi en Emilio Villoresi waren eveneens present met een 8c 2900B Spider. Farina won met een tijd van 6 minuten, 23 seconden en beetje, 12 seconden sneller dan het record van het voorafgaande jaar. "Op zo'n kort en moeilijk traject grenst dat aan het ongelooflijke" werd er toen gezegd. En dat terwijl Farina geen typische heuvelklimrijder was, zijn specialiteit was het circuitracen. Hij zou in 1950 met Alfa Romeo de eerste wereldkampioen in de nieuwe Formule 1 klasse worden.
Villoresi werd in de 12e Pontedecimo - Giovi tweede met 10 seconden achterstand op Farina.
Er is over deze heuvelklim een boek verschenen:
Meer info: www.vccligure.it en www.pontedecimo-giovi.it
Het model wordt in een mooi verzorgd doosje geleverd:
En zo verscheen er een tijd geleden een bijzondere editie van de 8c 2900B Spider, samen met de Veteran Car Club Ligure (Liguria) uitgegeven bij de 10e herdenkingsrit van de heuvelklimwedstrijd Pontedecimo - Giovi. (Tijdens onze Sicilië reis in 2006 hebben Cor en ik toevallig nog dat traject gereden, op weg naar Genua).
De eerste honderd modellen van deze speciale uitgave waren voor de deelnemers, nog vierhonderd andere zijn voor gewone stervelingen als wij te koop. Ten opzichte van eerdere edities heeft het model nieuwe wielen, een verbeterd interieur en zit hij beter in de lak.
Het model is de auto van Giuseppe (Nino) Farina, zoon van carrosseriebouwer Giovanni Farina en neef van Battista 'Pinin' Farina. In 1938 nam hij deel aan de 12e editie van deze heuvelklim, Piero Dusi en Emilio Villoresi waren eveneens present met een 8c 2900B Spider. Farina won met een tijd van 6 minuten, 23 seconden en beetje, 12 seconden sneller dan het record van het voorafgaande jaar. "Op zo'n kort en moeilijk traject grenst dat aan het ongelooflijke" werd er toen gezegd. En dat terwijl Farina geen typische heuvelklimrijder was, zijn specialiteit was het circuitracen. Hij zou in 1950 met Alfa Romeo de eerste wereldkampioen in de nieuwe Formule 1 klasse worden.
Villoresi werd in de 12e Pontedecimo - Giovi tweede met 10 seconden achterstand op Farina.
Er is over deze heuvelklim een boek verschenen:
Meer info: www.vccligure.it en www.pontedecimo-giovi.it
Het model wordt in een mooi verzorgd doosje geleverd: