Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr sep 08, 2006 18:36

NIeuws van Minichamps:


Afbeelding
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo miniaturen

vr sep 08, 2006 18:54

Ik heb grote bewondering voor je Dink, dat dit topic zo up to date blijft =D> =D>
Maarre, kom je nog wel aan je nachtrust toe ? :wink:
Dank je, Kees. Ach, 't is gewoon leuk om het allemaal zo bij te houden (heb alleen concurrentie van Yvo zie ik :biggrin: )

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr sep 08, 2006 18:55

:mrgreen:
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 09, 2006 02:27

Best doet zijn best zoveel mogelijk varianten op bestaande modellen uit te brengen en gaat daarmee Progetto K achterna.

Deze keer een TZ1 uit de Tour de Corse van 1963 met Masoero - Maurin als bemanning.

Afbeelding

Wel leuk is dat ze de moeite hebben genomen een ander type koplampen op het model te zetten (zonder plexi kappen) plus de batterij extra lampen.

Roeltje 164

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 09, 2006 07:00

164 iets voor mijn verjaardag misschien??? :lol: :lol:
Ik spreek je nog wel Dink :wink:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 09, 2006 11:25

Afbeelding

Deze week gearriveerd! In een enveloppe…??? De Italiaanse eBayer van wie ik dit model kocht nam een enorm risico door het model zo te verzenden want de bubble-enveloppe en de blisterverpakking bieden nauwelijks enige bescherming. Hoewel de blister behoorlijk in elkaar gedrukt was heeft het model het overleefd. Pfff… Wel ontbreekt de achterste beugel van het imperiaal, maar dat is een fabrieksfoutje. Helaas…

Dit 1:43 model komt uit de Alfa Romeo Sport Collection van Fabbri, alleen in Italië bij de kiosk of via een abonnement verkrijgbaar. Veel Italianen kopen die modellen en zetten ze vrijwel onmiddellijk op eBay. Het boekwerkje (fascicolo op z’n Italiaans) dat er bij verkocht wordt , wordt meestal niet meegestuurd, je moet er nadrukkelijk om vragen.

Afbeelding

Het is nu gelukkig meegekomen. Al vanaf het moment dat ik begon met verzamelen heeft deze stoere Alfetta mij geboeid. Mebetoys had een 1:25 versie, maar die kon ik als scholier niet zomaar even kopen, 18 gulden was toen een behoorlijk bedrag.

Die Mebetoys heb ik vorig jaar weten te bemachtigen. Voor dik 50 euro als ik het me goed herinner, en ik vond de prijs voor dit gezochte model ‘wel meevallen’. Tijden veranderen…

Ik heb lang op internet gezocht naar informatie over deze auto, maar nooit iets gevonden. Vroeg me zelfs af of het niet een fantasiegeval was. Ook als was ‘Oggi’ (‘Vandaag’) een bekend Italiaans weekblad.

Totdat Fabbri opeens deze uitgave aankondigde. Die moest ik hebben, zeker vanwege het bijbehorende fascicolo.

Het verhaal over de raid zal nog ik vertalen (KB?).

Afbeelding

Wat opvalt aan dit model, afgezien van de zeer nette detaillering, is dat het achterste portierraam veel te lang is. En dan begin ik me achter de oren te krabben, dit is sowieso al niet de te hoog op de poten staande Norev, die Hachette in zijn reeks heeft, het is ook niet dezelfde als de Alfetta van DeAgostini die de Minichamps gebruikte voor zijn ‘Auto Italiane’ en ‘Carabinieri’-series. Een Progetto K is het al helemaal niet. Zouden ze weer een compleet nieuw Alfetta-model hebben ontwikkeld? Op de onderzijde staat wel ‘by Metro models’ op een manier waaraan je kan zien dat de mal van de bodemplaat is bewerkt om een andere naam weg te werken.*)

Afbeelding

Zoals reeds gezegd is het model mooi gedetailleerd. De in werkelijkheid nogal smalle profielen van de neusbescherming zijn netjes nagebootst. Iets te dik, maar anders zou het te kwetsbaar worden. Het model mist een spiegel, dat zat op de 1:1 versie aan de schijnwerper vlak voor de voorruit gekoppeld. Jammer dat ze dat nou net niet even hebben meegenomen in dit model. De opschriften kloppen helemaal, tot en met de kentekenplaten. De bagage op het imperiaal komt redelijk overeen met de foto’s uit het boekje.

En dan de vergelijking met de oudere grote broer van Mebetoys. Die heeft een ‘te gele’ kleur blauw, en verder is het duidelijk een model van vele jaren terug, toen ook hoofdzakelijk voor kinderen bedoeld en niet zo zeer voor verzamelaars. De verhoudingen zijn het telkens net niet, maar toch herken je er onmiddellijk een Alfetta in. De simpele detaillering: opengaande voorportieren waarbij de raamlijst aan de carrosserie blijft zitten…, grote kieren, te glimmende standaard wielen, standaard nummerbord en dan ruitenwissers en binnenspiegel die gevormd worden door een verdikking in de voorruit. Maar dat was toen al heel wat!

Afbeelding

Des te opvallender is dat de weergave van neusbescherming en imperiaal op de Mebetoys toch behoorlijk natuurgetrouw is. Wel is de originele voorbumper onder die bescherming blijven zitten, maar dat kon niet anders omdat koplampen en Alfa-hart één geheel vormen met die bumper (ook al zo’n nostalgisch detail).

Binnenkort zijn de beide Raid-Alfetta’s van heel dichtbij te bewonderen, ze vinden een plaatsje op de Miniaturen-expo op het Spettacolo.

Afbeelding

Van de Mebetoys bestaat overigens ook een versie waarbij alle gele accessoires zwart zijn.

*) EDIT: Fabbri betrekt zijn modellen van Metro Models dat ze laat maken door Maxi Car van de Golden Dragon Group uit Macau. De eerste modellen (o.a. 3312SC) zijn inmiddels ook in Maxi Car-doosje verschenen zoals ik eerder al eens aangaf. Je kan dus verwachten dat deze Alfetta t.z.t., al dan niet in 'raid'-versie, verschijnt maar dan met de naam Maxicar onderop. (Dank Fer).
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op ma sep 11, 2006 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

slickrick

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 09, 2006 16:47

dinky heb jij enige documentatie van het model merk penny ( heb zelf nummer 28 een 1300 junior )
schaal 1:66
op het net kon ik er niks van vinden .

gr rick

Gebruikersavatar
Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 13:15
Locatie: Zevenaar
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 09, 2006 18:31

Yahoooo! Heb de SZ van Spark in de vitrine staan, echt erg fraai gelukt moet ik zeggen! Heeft even geduurd maar het is niet voor niets geweest! 8) 8) 8)
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 09, 2006 22:13

Rick, zie www.carmodel.net, vink 'encyclopeadia' aan en zoek op 'Penny'.

Prijzen op die site zijn aan de hoge kant.

slickrick

RE: Alfa Romeo miniaturen

zo sep 10, 2006 18:15

heb de site gezien dink hij stond er niet tussen :(
en idd de prijzen zijn erg ????


van de week komt hier binnen :) een 155 carabidinges 1:43 een alfetta zoals jij die heb en een dichte bera 1:43

nog iets voor de westerlingen in rotterdam op de bergselaan zit een winkeltje die heeft erg veel alfa modellen vanaf 5 euro tot 295 euro
hebben echt mega veel op schaalmodellen .
zijn ook actief op ebay .
hebben geen eigen site helaas ( had ik gevraagd )
hadden de sz staan voor 39,50 euro ook de viscontie gebouwd 295 euro ???

( moet nu een een ander huis gaan zoeken groeien hier uit onze jas qua modellen )
gisteren redelijk veel modellen gekocht

23 sept gaan we ook naar de namac mitst ik vrij krijg :)

nog wat jammer dat het schaalmodellen gedeelte geen aparte hoek krijgt hier op scarb misschien een idee .
en weet er ook iemand waar je rubberen bandjes kan kopen ( ben nu bezig met een restauratie van een politoys model 1:43 )

deze hdhd model freak zit eff niet stil .

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

zo sep 10, 2006 20:02

Modelcars in inderdaad een bekende.

Modelcars
Bergselaan 141a
3037 BH Rotterdam
010 467 43 75

Goede service; ik bestelde daar ooit per post dat setje van Vitesse met de Spider en de aangereden pizzakoerier. Blijkt bij mijn exemplaar het pizzaatje te ontbreken (3 mm doorsnee). Telefoontje aan gewaagd: "ik ben bang dat ik U niet aan een ander helpen kan". Maar een week later: enveloppe in de bus met.... even wachten... pizzaaaa :P

Als je toch naar de NAMAC-beurs gaat: na binnenkomst linksaf en helemaal doorlopen tot aan einde: tegen de wand staat een standhouder met talloze onderdelen, waaronder zeer veel bandjes.

Aparte modelhoek hier op forum? Neuh... gaat toch prima zo? Via de index op pagina 1 is vrijwel alles terug te vinden.

slickrick

RE: Alfa Romeo miniaturen

zo sep 10, 2006 21:55

klopt zijn er ook een beetje de weg kwijt ...
kunnen de vraag eff niet aan van ...
waren ook zeer in genomen met mijn 1:18 brera ( had eff de foto's mee genomen )
opzich een zeer nette toko prijzen zijn ook zeer net .
kwam er zelf voor een guilieta ( serie is nu compleet )
en voor wat die op namac beurs staat qua bandjes ( hebben de maat niet )
ondanks dat gaan we er denk wel naar toe mits ik er vrij voor krijg .

kan er zo mee leven je doet goet werk ( ondanks dat het niet betaald weet het )
top en wie weet ;)

gr rick

zie je de 23 ste denk

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

ma sep 11, 2006 14:49

Ha, ook hier is weer wat moois aangekomen, een doos vol nostalgie vanuit Oostenrijk:

Wilde ik vooral hebben omdat-ie zo buitensporig slecht in elkaar zit maar toch 'iets' heeft (wie al twijfelde aan mijn gezond verstand: je hebt gelijk :P ):

Afbeelding

Van Mebetoys, de Sud Trofeo in 1:43. Gewèldig gewoon, die 'spatbordverbreders'. En het slaat helemaal nergens op want de spoorbreedte is hetzelfde als bij de burgerSud.

Afbeelding

Afbeelding

Wèlke kieren... :roll:


En een mooi type Alfa waar verder alleen maar kits van zijn: de Ital Design Iguana

Afbeelding

Compleet met doosje en het sleuteltje om het model van zijn sokkel los te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo miniaturen

ma sep 11, 2006 16:20

[quote="Dinky Boy"] Wilde ik vooral hebben omdat-ie zo buitensporig slecht in elkaar zit maar toch 'iets' heeft

Kortom: nét echt... :mrgreen:
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

ma sep 11, 2006 16:35

Nah... overdrijven is ook een kunst. Valt best mee.

Zie ik nu pas: de Mebetoys is een vierdeurs... Maar wèl de dubbele koplampjes (niet op de foto te zien). Kortom, een leuk allegaartje.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”