Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Alfa Romeo miniaturen

zo sep 03, 2006 12:54

ERG gaaf, zo'n gepimpte ! :P
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

di sep 05, 2006 23:58

Bericht uit de Miniatura-nieuwsbrief (zie pagina 1):

Goed nieuws voor 164-adepten... Modellen van de 164 moet je met een lampje (nou ja, met een flinke bouwlamp...) zoeken. Meestal kom je bij de wat rare platte Alezan uit.
Van Gamma Simple is nu een beter vormgegeven model uit:

Afbeelding

Afbeelding

Echt heel erg betaalbaar is-t-ie nog niet; 70 euro, voor dat bedrag heb je al bijna drie Minichampsen... behalve dat die geen 164 maken (kom op nou, Jungs...)
Maar wel eindelijk de kans om een beter model van de 164 te pakken te krijgen.

Via Fer Akkermans valt er wat korting te bedingen, als je belangstelling hebt, dan even een mailtje naar mij (zie de voorwaarden op pagina 1).

Gebruikersavatar
Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 13:15
Locatie: Zevenaar
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

wo sep 06, 2006 00:02

Leuk, maar euh... Er was toch wel ietsje beters te vinden dan de wielen van de 156? :oops:
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

wo sep 06, 2006 00:12

Daar lijkt het wel op, met die velgen. Misschien dat er een bestaande auto als voorbeeld is genomen, en dat de eigenaar daarvan andere wielen heeft gemonteerd? Als je goed kijkt zie je dat de rechterachterband niet eens goed om de velg ligt... typisch Italiaans om zo'n foto te publiceren.

Ik zeg ook niet zonder reden "een beter model". Onberispelijk is-ie niet. Maar helpt wel de Alezan vergeten.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

wo sep 06, 2006 20:06

Da's bizar... :?

Heeft Fabbri net z'n Alfa Romeo Sport Collection uitgave voor de tweede helft van september aangekondigd, de Disco Volante Coupé van 1952. Zeg ik nog: "originele keuze"...

Afbeelding


En wat verschijnt er opeens op de site van Bizarre... :shock:

Afbeelding

Een Disco Volante Coupé van 1952... (abusievelijk Spider genoemd). Nou ja zeg... #-o

Als verzamelaar mogen we niet klagen natuurlijk. Als er duidelijker foto's komen kunnen we ze eens vergelijken. De Bizarre lijkt me verfijnder, maar ik heb het idee dat hun daklijn minder geslaagd is (hebben ze vaker moeite mee, zie de BAT 9).

Het origineel:
Afbeelding
Foto: www.supercars.net

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr sep 08, 2006 00:09

Op zoek naar iets anders tegenaan gesurfd...

Deze zou ik nog eens graag aan m'n verzameling toevoegen:

Afbeelding

Een Alfa 2300 Rio! In 1:87, van het merk Giorno; nog nooit van gehoord 8-[ en kan er ook niets over vinden, zelfs niet op een site met vele tientallen 1:87-merken...

Nou nog een Arnaatje...

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr sep 08, 2006 11:42

Ik heb grote bewondering voor je Dink, dat dit topic zo up to date blijft =D> =D>
Maarre, kom je nog wel aan je nachtrust toe ? :wink:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr sep 08, 2006 18:36

NIeuws van Minichamps:


Afbeelding
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo miniaturen

vr sep 08, 2006 18:54

Ik heb grote bewondering voor je Dink, dat dit topic zo up to date blijft =D> =D>
Maarre, kom je nog wel aan je nachtrust toe ? :wink:
Dank je, Kees. Ach, 't is gewoon leuk om het allemaal zo bij te houden (heb alleen concurrentie van Yvo zie ik :biggrin: )

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr sep 08, 2006 18:55

:mrgreen:
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 09, 2006 02:27

Best doet zijn best zoveel mogelijk varianten op bestaande modellen uit te brengen en gaat daarmee Progetto K achterna.

Deze keer een TZ1 uit de Tour de Corse van 1963 met Masoero - Maurin als bemanning.

Afbeelding

Wel leuk is dat ze de moeite hebben genomen een ander type koplampen op het model te zetten (zonder plexi kappen) plus de batterij extra lampen.

Roeltje 164

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 09, 2006 07:00

164 iets voor mijn verjaardag misschien??? :lol: :lol:
Ik spreek je nog wel Dink :wink:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 09, 2006 11:25

Afbeelding

Deze week gearriveerd! In een enveloppe…??? De Italiaanse eBayer van wie ik dit model kocht nam een enorm risico door het model zo te verzenden want de bubble-enveloppe en de blisterverpakking bieden nauwelijks enige bescherming. Hoewel de blister behoorlijk in elkaar gedrukt was heeft het model het overleefd. Pfff… Wel ontbreekt de achterste beugel van het imperiaal, maar dat is een fabrieksfoutje. Helaas…

Dit 1:43 model komt uit de Alfa Romeo Sport Collection van Fabbri, alleen in Italië bij de kiosk of via een abonnement verkrijgbaar. Veel Italianen kopen die modellen en zetten ze vrijwel onmiddellijk op eBay. Het boekwerkje (fascicolo op z’n Italiaans) dat er bij verkocht wordt , wordt meestal niet meegestuurd, je moet er nadrukkelijk om vragen.

Afbeelding

Het is nu gelukkig meegekomen. Al vanaf het moment dat ik begon met verzamelen heeft deze stoere Alfetta mij geboeid. Mebetoys had een 1:25 versie, maar die kon ik als scholier niet zomaar even kopen, 18 gulden was toen een behoorlijk bedrag.

Die Mebetoys heb ik vorig jaar weten te bemachtigen. Voor dik 50 euro als ik het me goed herinner, en ik vond de prijs voor dit gezochte model ‘wel meevallen’. Tijden veranderen…

Ik heb lang op internet gezocht naar informatie over deze auto, maar nooit iets gevonden. Vroeg me zelfs af of het niet een fantasiegeval was. Ook als was ‘Oggi’ (‘Vandaag’) een bekend Italiaans weekblad.

Totdat Fabbri opeens deze uitgave aankondigde. Die moest ik hebben, zeker vanwege het bijbehorende fascicolo.

Het verhaal over de raid zal nog ik vertalen (KB?).

Afbeelding

Wat opvalt aan dit model, afgezien van de zeer nette detaillering, is dat het achterste portierraam veel te lang is. En dan begin ik me achter de oren te krabben, dit is sowieso al niet de te hoog op de poten staande Norev, die Hachette in zijn reeks heeft, het is ook niet dezelfde als de Alfetta van DeAgostini die de Minichamps gebruikte voor zijn ‘Auto Italiane’ en ‘Carabinieri’-series. Een Progetto K is het al helemaal niet. Zouden ze weer een compleet nieuw Alfetta-model hebben ontwikkeld? Op de onderzijde staat wel ‘by Metro models’ op een manier waaraan je kan zien dat de mal van de bodemplaat is bewerkt om een andere naam weg te werken.*)

Afbeelding

Zoals reeds gezegd is het model mooi gedetailleerd. De in werkelijkheid nogal smalle profielen van de neusbescherming zijn netjes nagebootst. Iets te dik, maar anders zou het te kwetsbaar worden. Het model mist een spiegel, dat zat op de 1:1 versie aan de schijnwerper vlak voor de voorruit gekoppeld. Jammer dat ze dat nou net niet even hebben meegenomen in dit model. De opschriften kloppen helemaal, tot en met de kentekenplaten. De bagage op het imperiaal komt redelijk overeen met de foto’s uit het boekje.

En dan de vergelijking met de oudere grote broer van Mebetoys. Die heeft een ‘te gele’ kleur blauw, en verder is het duidelijk een model van vele jaren terug, toen ook hoofdzakelijk voor kinderen bedoeld en niet zo zeer voor verzamelaars. De verhoudingen zijn het telkens net niet, maar toch herken je er onmiddellijk een Alfetta in. De simpele detaillering: opengaande voorportieren waarbij de raamlijst aan de carrosserie blijft zitten…, grote kieren, te glimmende standaard wielen, standaard nummerbord en dan ruitenwissers en binnenspiegel die gevormd worden door een verdikking in de voorruit. Maar dat was toen al heel wat!

Afbeelding

Des te opvallender is dat de weergave van neusbescherming en imperiaal op de Mebetoys toch behoorlijk natuurgetrouw is. Wel is de originele voorbumper onder die bescherming blijven zitten, maar dat kon niet anders omdat koplampen en Alfa-hart één geheel vormen met die bumper (ook al zo’n nostalgisch detail).

Binnenkort zijn de beide Raid-Alfetta’s van heel dichtbij te bewonderen, ze vinden een plaatsje op de Miniaturen-expo op het Spettacolo.

Afbeelding

Van de Mebetoys bestaat overigens ook een versie waarbij alle gele accessoires zwart zijn.

*) EDIT: Fabbri betrekt zijn modellen van Metro Models dat ze laat maken door Maxi Car van de Golden Dragon Group uit Macau. De eerste modellen (o.a. 3312SC) zijn inmiddels ook in Maxi Car-doosje verschenen zoals ik eerder al eens aangaf. Je kan dus verwachten dat deze Alfetta t.z.t., al dan niet in 'raid'-versie, verschijnt maar dan met de naam Maxicar onderop. (Dank Fer).
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op ma sep 11, 2006 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

slickrick

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 09, 2006 16:47

dinky heb jij enige documentatie van het model merk penny ( heb zelf nummer 28 een 1300 junior )
schaal 1:66
op het net kon ik er niks van vinden .

gr rick

Gebruikersavatar
Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 13:15
Locatie: Zevenaar
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 09, 2006 18:31

Yahoooo! Heb de SZ van Spark in de vitrine staan, echt erg fraai gelukt moet ik zeggen! Heeft even geduurd maar het is niet voor niets geweest! 8) 8) 8)
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”