Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

vr okt 16, 2009 15:41

Mark, ik heb een boekje met italiaanse modelautomerken erin. Een klein boekje waar veel in staat (togi wordt er helaas niet genoemd : ). Ik kan eens kijken of dit merk er in staat, maar kan me dit model niet herinneren in dat boekje, dus de kans is klein.

Wel opvallend dat veel details identiek zijn zoals de stickertjes op de achterlichten en het nummerbord. Ziet er dus niet uit als een handbouw op basis van een Edil, als je het mij vraagt. Met googlelen vind ik het merk trouwens ook niet.

Koen

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

vr okt 16, 2009 15:50

Ik heb zelf het Rampini boek en daarin word ie niet vermeld. Ook de lijst van Fer Akkermans bied geen uitkomst.
Ik begin te denken dat Frank gelijk heeft en het een eigenbouwsel is van een creatieve verzamelaar.

Koen, welk boekje is dat? toevallig Classic miniature vehicles made in italy door Dr.Edward Force?
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

vr okt 16, 2009 15:55

Als je op carmodel.net op Filos zoekt kom je nog wat meer modellen tegen waar bij enkele de kreet 'Filos personalized' staat. Kennelijk is dat een miniaturen-tuner, zoals tegenwoordig ook wel eens bezwaailichte modellen van Fordine (Forze dell'Ordine) (Claudio Gentile) worden aangeboden.

Het is wel degelijk een Edil Toys, dat zie je vooral aan de B-stijl die vanwege de vier deurtjes wat verder naar binnen zit (op de tweede foto op carmodel.net zie je ook beter dat het een vierdeurs is.
De kentekenplaten zijn eigen fabriekseltjes, die van Edil Toys vermelden 'Polizia 777'

Mooi punt voor een discussie: heeft meneer Filos een doodzonde begaan door een Edil Toys model te slachtofferen of is dit juist leuk/interessant/bijzonder?

Edit: ook in Force's naslagwerkje geen Filos bekend.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

vr okt 16, 2009 16:02


Mooi punt voor een discussie: heeft meneer Filos een doodzonde begaan door een Edil Toys model te slachtofferen of is dit juist leuk/interessant/bijzonder?
Dat hangt er vanaf vind ik. Was het nog een nette Edil dan zou ik het wel een doodzonde noemen ja, maar gezien de originele wielen er niet op zitten en zoals Frank zei zelfs de grille en bumpers niet origineel Edil lijken te zijn vermoed ik dat hier een slopertje een tweede leven heeft gekregen en zeg nou zelf, dat heeft deze meneer Filos leuk gedaan :D Ik zou hem graag in mn kastje zetten in elk geval :wink:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

vr okt 16, 2009 16:35

Ik heb zelf het Rampini boek en daarin word ie niet vermeld. Ook de lijst van Fer Akkermans bied geen uitkomst.
Ik begin te denken dat Frank gelijk heeft en het een eigenbouwsel is van een creatieve verzamelaar.

Koen, welk boekje is dat? toevallig Classic miniature vehicles made in italy door Dr.Edward Force?

zou zomaar kunnen, Mark. Ik weet het niet uit m'n hoofd, is in ieder geval engelstalig. Alle modellen van de zijkant op glasplaatjes gefotografeerd. Handig om eens wat op te zoeken, mits in 1:43.

Koen

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . gauw klaar

vr okt 16, 2009 16:41

Ik heb zelf het Rampini boek en daarin word ie niet vermeld. Ook de lijst van Fer Akkermans bied geen uitkomst.
Ik begin te denken dat Frank gelijk heeft en het een eigenbouwsel is van een creatieve verzamelaar.

Koen, welk boekje is dat? toevallig Classic miniature vehicles made in italy door Dr.Edward Force?

zou zomaar kunnen, Mark. Ik weet het niet uit m'n hoofd, is in ieder geval engelstalig. Alle modellen van de zijkant op glasplaatjes gefotografeerd. Handig om eens wat op te zoeken, mits in 1:43.

Koen
Dan weet ik zeker dat het dat boekje is :wink: ik heb deze zelf helaas nog niet. Wel de Made in France en Made in Germany variant, die kwam ik tegen bij de 2e hands boeken bij de Slegte in Groningen. Zijn van het speelgoedmuseum in Veendam geweest.
Erg leuke boekjes inderdaad al is het Alfa gehalte niet erg hoog in de mijne.
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . 155 HPI racing bekroond model

vr okt 16, 2009 16:47

Afbeelding

Dat de HPI Racing 155's uit DTM, ITC, Superturismo/CIVT, BTCC en JTCC prachtige modellen zijn wisten we eigenlijk al. Lezers (of een jury?) van het Japanse miniaturen-magazine Fan Minicar Model kenden een prijs toe voor beste 1/43 model uit 2008.

Om dat te gedenken heeft HPI een gelegenheidsmodel uitgebracht, met geborstelde metalen finish, in een oplage van 200 stuks. Prijs ¥5.600, dat is ongeveer €42.
Te bestellen via de site www.hpimodelcar.com. En hoe dan verder? Euh... gewoon maar mailen denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Edit:

Nog een plaatje:

Afbeelding

Geen idee of wat er onder ligt het betreffende miniaturen magazine is of een brochure van HPI.
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op vr okt 16, 2009 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: 155 HPI racing bekroond model

vr okt 16, 2009 16:52

Zie hier voor het Force boekje.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: 155 HPI racing bekroond model

vr okt 16, 2009 17:28

Dat is 'm inderdaad. Heb het destijds (een paar jaar geleden) gekocht bij Traffic in Doetinchem. Was niet eens zo heel duur.

koen

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: 155 HPI racing bekroond model

vr okt 16, 2009 19:56

Ik heb eens een mail gestuurd, bizar leuke 155 !
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . capolavoro Bosica

vr okt 16, 2009 22:00

Al eerder viel de naam Vincenzo Bosica al eens in dit topic.

De Italiaan behoort tot de absolute top van de handbouwers. Min of meer toevallig aan het modelbouwen gegaan omdat een vriend hem vroeg een bouwdoos van een Laverda te voltooien. Bosica werd gegrepen door het miniatuurbouwen en stortte zich er met hart en ziel op. Zijn doel: zo ver gaan als technisch mogelijk is.

Vanavond eindigde een eBay veiling van één van zijn modellen, een 6c 1750 Gran Sport Zagato.

De startprijs was al vrij hoog, dus geen vermakelijke wedloop van allerlei geluksbieders. Na vier biedingen stopte de teller bij 798 dollar, ongeveer € 534...

Ik heb hem maar laten schieten 8)

Wel een paar foto's opgeslagen om te genieten van dit meesterwerk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tegenwoordig kunnen veel details met alle nieuwe technieken al weer een stuk verfijnder, maar met de middelen van 1981(Bosica gebruikte o.a. tandartsen- en chirurgen-instrumenten) is dit toch een weergaloos resultaat.

Deze 6c (waar dus ook een Mille Miglia versie van bestaat) was zijn eerste 'productie-model' in een relatief grote oplage. Of het aantal van 400 ooit bereikt is waag ik te betwijfelen. Daarvoor zie je ze te weinig aangeboden worden.

In dit topic heb ik ook al eens aandacht besteed aan een andere miniatuur-virtoos: Stephen Barnett. Op zijn site laat Barnett weten dat Bosica één van zijn grote voorbeelden was.



Er is een heel beknopte website over Vincenzo Bosica.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . capolavoro Bosica

zo okt 18, 2009 00:39

Ex-RM collectie - deel 9

Deel 1 (A) vind je hier
Deel 2 (B-C) vind je hier
Deel 3 (D-F) vind je hier
Deel 4 (FDS) vind je hier
Deel 5 (G-L) vind je hier
Deel 6 (M-O) vind je hier
Deel 7 (P-Q) vind je hier
Deel 8 (R-S) vind je hier
Deel 9 (T-V)
Deel 10 (W-Z) vind je hier


Afbeelding
Tameo: Osella-Alfa FA1-H
Osella-Alfa's zijn we al eerder tegengekomen in deze serie (van Hi-Fi). Hier een drietal van Tameo.


Afbeelding
Tameo: Osella-Alfa FA1-I


Afbeelding
Tameo: Osella-Alfa FA1-L


Afbeelding
Tameo: Brabham-Alfa BT46 surface coolers


Afbeelding
Tenariv: 179 nr. 22 GP 1980
Een ietwat grof (want het schaalmodel is net als de 179 zelf ook van 1980), maar behoorlijk gezocht model van Tenariv.


Afbeelding
Tenariv: 33/2 Stradale
Ook deze 33/2 Stradale is vrij grof uitgevoerd, maar dat ligt mede aan het bouwen. En zou die ruitenwisser wel kloppen? Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit zo op een 33 Stradale heb gezien...
De 33 Stradale is er ook als veel gedetailleerder model van Tecnomodel en ook Minichamps heeft een veel mooiere 33 Stradale gemaakt met motordetail, al is dat dan de versie met enkele koplampen.


Afbeelding
Tron: Giulia Spider
Van de Giulietta/Giulia Spider zijn de nodige modellen in omloop. Deze kit van Tron is een hele mooie, met veel detail. Eén ding is helaas erg storend en doet veel afbreuk aan het hele model, namelijk de echt veel te dikke voorruitranden. Als je daar wat aan doet, heb je een werkelijk prachtig schaalmodel met deze Tron, zoals in dit voorbeeld met een scratch built voorruit:
Afbeelding


Afbeelding
Tron: Giulietta TI
De Giulietta TI, door Rodger voorzien van oranje lak, geïnspireerd op deze, vrij bekende foto:
Afbeelding


Afbeelding
Tron: Alfetta GTV TurboDelta (transkit op basis van Solido)
Tron bracht een transkit uit, waarmee de Solido straatversie kon worden omgebouwd tot dit racemonster van Isert. Ik vraag me wel af waarom de wagen kaal is. Leverde Tron geen decals bij de transkit, of zijn ze bij dit model gewoon niet gebruikt? Ter vergelijking een model van dezelfde wagen van Competition 43, hier wel volledig beplakt. De Competition/43 is trouwens een heruitgave van een kit van Remember:
Afbeelding


Geen U of V, dus volgende keer verder met de W in het laatste deel.
Laatst gewijzigd door Alfavaganza op ma okt 19, 2009 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

cop
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: di feb 19, 2008 16:32
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . capolavoro Bosica

zo okt 18, 2009 22:51

Maybe (very probably) a new Alfa Collection in Italy: "Special Centenial Edition" 1/24

First number:

Duetto osso di seppia

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . capolavoro Bosica

ma okt 19, 2009 01:56

Ex-RM collectie - deel 10

Deel 1 (A) vind je hier
Deel 2 (B-C) vind je hier
Deel 3 (D-F) vind je hier
Deel 4 (FDS) vind je hier
Deel 5 (G-L) vind je hier
Deel 6 (M-O) vind je hier
Deel 7 (P-Q) vind je hier
Deel 8 (R-S) vind je hier
Deel 9 (T-V) vind je hier
Deel 10 (W-Z)


Afbeelding
Western Models: 8C 2900B Spider Corsa
Hoewel uitgegeven door diverse fabrikanten op diverse schalen, valt het niet mee om een goed 1/43 model van deze prachtige Touring Spider te vinden. De Brumm en de wat grove kit van John Day zijn nog goed te vinden. Dit model van Western Models is een vrij zeldzame verschijning.


Afbeelding
Western Models: 8C 2900B Spider Touring
Voor Alfisti is dit waarschijnlijk het bekendste Western Models model. Ook weer oudere handbouw, maar met een beetje zoeken is deze nog goed te vinden. Jammer van de geheel metalen koplampen, maar verder zeker voor zijn leeftijd een heel behoorlijk en aantrekkelijk model.


Afbeelding
Western Models: Tipo 158 Alfetta
Een van de mooiere 158 Alfetta modellen. De lijnen kloppen vrij redelijk en al is het op deze foto niet zo goed te zien, de achterwielen zijn zelfs groter dan de voorwielen, zoals het ook hoort (hooguit een beetje té). Een model dat je niet zo heel vaak meer tegenkomt, maar dat áls je hem dan vind meestal niet de hoofdprijs hoeft te kosten. Dit waarschijnlijk in verband met alle mooie 159 Alfetta modellen die op de markt zijn.


Afbeelding
Western Models: Brabham-Alfa BT45 Martini


Afbeelding
Western Models: Brabham-Alfa BT48 Parlamat


Afbeelding
Western Models: Villa d'Este Coupe
Niet een van de beste Villa d'Estes die er te vinden zijn. Voor een echt goeie moet je bij BBR zijn, maar ook de Fabbri is al beter dan deze. En toch heeft de Western Models versie wel iets bijzonders...


Afbeelding
Western Models: 6C 2500 Freccia d'Oro
Ondanks dat er veel betere modellen van de Freccia d'oro in 1/43 zijn uitgegeven, door BBR en Minichamps, blijft deze vrij matig gedetailleerde versie van Western Models een aantrekkelijk model met een bijzondere uitstraling. Ook uitgegeven door Jolly, maar loop daar maar met een grote boog omheen!


Afbeelding
Western Models: Brabham-Alfa BT45B Martini


Afbeelding
Western Models: Brabham-Alfa BT46 Parlamat South Africa



Geen X, Y of Z, dus dit was het laatste deel.

Ik heb bij het schrijven van de commentaren dankbaar gebruik gemaakt van de Alfa Romeo miniaturenlijsten van Fer Akkermans en van HDN (Hannelore en Dirk Nehme). Of er op dit moment een actuele lijst van HDN te krijgen is weet ik eerlijk gezegd niet (de mijne is alweer van het jaar 2000). De gegevens voor het verkrijgen van de lijst van Fer Akkermans kunnen worden gevonden in de eerste post van dit topic. Beide lijsten zijn een absolute aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in Alfa Romeo miniaturen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . capolavoro Bosica

ma okt 19, 2009 08:16

Mooi en goed omschreven serie hoor! Nooit geweten dat Western Models ook Alfa's gemaakt heeft. :wink:

Koen

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”