Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

wo apr 01, 2009 09:18

Ik lees hierjuist in het Klaverblaadje dat die 8C die ik gekocht heb, toch wel een beetjes 'speciaal' is, slechts '999' stuks van gemaakt. Is natuurlijk nog altijd veel, maar toch minder dan andere M4 modellen waar er soms 2500 oplages zijn. Leuk detail om te weten :D

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

wo apr 01, 2009 12:35

En nu wat minder serieus modelwerk :lol:
mijn laatste aanwinsten zijn de volgende:

Afbeelding

Afbeelding

2 75's van Micro Machines. Ik zocht deze al een poosje nadat Dinky Boy in dit topic al een carabinieri en polizia versie liet zien.
Ik had zelf alleen nog de Giulietta spider en was er tot dan nog niet van bewust dat er nog meer alfaatjes waren.
Ik zal van de week nog even kijken of ik ze op de foto kan krijgen, dit zijn plaatjes van de aanbieder.
Nu nog eens een BATje :wink:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

wo apr 01, 2009 13:11

Die BATjes komen regelmatig voorbij, die rode 75 heb ik gemist... de eerste keer dat ik er een zie buiten dit overzicht.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

wo apr 01, 2009 15:31

Ik had die rode ook nog niet eerder gezien inderdaad.
Kheb deze bij een amerikaanse aanbieder op Ebay weg.
kzag bij een andere aanbieder zo'n polizia 75 voor 15 euro worden aangeboden :shock: dat betaalde ik nog niet eens voor beide inclusief verzend :lol:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

do apr 02, 2009 11:04

Micro Machines: karikaturen maar toch met heel wat leuke details. Zelfs op een BBurago 75 vind je niet de windgeleiders langs de voorramen die deze modelen wel hebben. Daar spreekt toch liefde voor het modelmaken uit, mijns inziens. :o

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

vr apr 03, 2009 04:14

Ondanks dat dink het maar leenbakker kwaliteit vind, toch maar een Daum kristallen alfa romeo 155 V6 gekocht. (ongeveer 1:24)

Afbeelding

Ik vind hem niet zo slecht. Wel is door de hoek waaronder je kijkt naar het model niet altijd een goed zicht gewaarborgd.
En met de orginele verpakking kon ik hem niet laten liggen.

Afbeelding

Daum france pour alfa romeo..

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

vr apr 03, 2009 10:15

Dit vannacht gewonnen: een Togi brochure voor het jaar 1966. Een must-have voor de Togi verzamelaar. 12 Pagina's met de oudste uitgaven en hun kartonnen dozen. Meteen de oudste brochure in mijn Togi collectie.
Wat kan een beetje oud papier een mens toch gelukkig maken


kijk eens :D

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

vr apr 03, 2009 10:58

Prachtig Jan, kom je hier nog makkelijk aan voor een redelijke prijs??
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

vr apr 03, 2009 11:44

Prachtig Jan, kom je hier nog makkelijk aan voor een redelijke prijs??
49 euro. Ik vond het nog wel meevallen.
64 euro met verzenden. Ik zie ze niet zo heel veel langskomen, maar ze zijn er nog wel.

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

vr apr 03, 2009 12:29

Dat valt me nog niet tegen, wil je mij op de hoogte houden wanneer je er weer eens eentje tegenkomt??
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

za apr 04, 2009 15:01

Dit vannacht gewonnen: een Togi brochure voor het jaar 1966. Een must-have voor de Togi verzamelaar. 12 Pagina's met de oudste uitgaven en hun kartonnen dozen. Meteen de oudste brochure in mijn Togi collectie.
Wat kan een beetje oud papier een mens toch gelukkig maken


kijk eens :D
Leuke aanwinst Koen,


Ik heb vandaag ook een goede deal gemaakt,heb op de modelbeurs in Houten een edil Giulia polizia op de kop getikt,de achterklep is niet origineel maar voor de rest nog goed kompleet en redlijk in de lak .De prijs die ik er voor betaald heb was erg laag,slechts 25euro :schrik: .Vreemd genoeg heeft het model daar eerst meer dan een uur op de tafel gestaan,je zou toch zeggen dat zo'n model meteen weg is ,maar waarschijnlijk door niemand opgemerkt,maar ben er erg blij mee.Heb nu drie edil Giulia's de grijze op de foto heb ik een jaar of 10 geleden gekocht,de beige was een opknapper,was origineel ook een grijze zonder wielen.Heb er andere wielen op gezet en overgespoten.

Groet,

Frank

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Frank

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

za apr 04, 2009 23:17

Mooi trio, Frank! Ik heb de Dinky toys Giulia maar deze heeft toch wel meer sfeer.

Maar waar is die achterklep nou van? Een Politoys? Lijkt me trouwens vrij eenvoudig aan te passen tot een goed sluitende klep in een passende kleur (?) :D


Koen

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . serieus modelwerk

zo apr 05, 2009 19:59

Mooi trio, Frank! Ik heb de Dinky toys Giulia maar deze heeft toch wel meer sfeer.

Maar waar is die achterklep nou van? Een Politoys? Lijkt me trouwens vrij eenvoudig aan te passen tot een goed sluitende klep in een passende kleur (?) :D


Koen

De klep is van een Dinky toys Giulia,alleen die is net iets te kort,zowel aan de voorzijde als achter aan de onderkant,alleen denk dat ze hem met secondelijm erin hebben gezet,ding zit muurvast.De kleur heb ik al aangepast in de juiste tint groen.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . 8c Spiders neus aan neus

ma apr 06, 2009 12:15

Van de trio's naar de duo's.

Afbeelding

Op Techno Classica kocht ik bij de altijd vriendelijke bemanning van de Alfaclub.de stand de lichtblauwe 8c Spider van M4, een model dat in een oplage van 999 stuks wordt gemaakt. Ik had al een rode van Spark. Eigenlijk ben ik al jaren geleden gestopt met het kopen van kleurvarianten, maar in dit geval is er een wezenlijk onderscheid die een tweede 8c Spider in de collectie rechtvaardigt: de Spark is het eerste prototype, de M4 is het productiemodel.

Eerst maar eens recht in de ogen kijken:

Afbeelding

De vorm van de grille van de M4 is beter getroffen dan die van de Spark, waarvan de buitenste openingen te hoekig zijn. Bovendien zijn hart en buitenste delen in een verschillende stijl vormgegeven wat op het origineel niet het geval is:

Afbeelding


Kijken we iets meer van boven. Een duidelijk verschil in de motorkappen, bij de proto scharnierde de hele voorzijde à la TZ naar voren, bij het productiemodel blijven de voorschermen gewoon zitten waar ze zitten. De M4 toont daarom dan ook meer naden in de neuspartij:

Afbeelding


Twee 8c Spiders tegenover elkaar. De Spark is duidelijk lager dan de M4. De exacte afmetingen van de 8c Spider heb ik niet paraat, mijn gevoel zegt dat de M4 beter klopt. 1 mm verschil op een model is 4,3 cm verschil op de werkelijke auto, dat scheelt nogal en valt in werkelijkheid onmiddellijk op.

Afbeelding


Ook rug aan rug valt het verschil op. Daarnaast lijkt het luchtroostertje in het voorscherm op de Spark iets te groot en op de M4 wat te klein, hetgeen kan liggen aan de iets te dikke rand. Ook bij de wielen een soortgelijk verschil. Ze zijn het allebei nét niet, de Spark wielen zijn wat verfijnder en tegelijkertijd weer te glimmerig.

Afbeelding


Zicht op twee bipsen. De 8c is een serieuze dikbil en dat geeft de M4 toch veel beter weer dan de Spark. De laatste werkt de achterlichten veel fraaier af met een ring rond de rode kunststof. De 'kenteken'plaat op de M4 is netjes, die op de Spark is zeer verfijnd.

Afbeelding


Recht van boven het grootste verschil. Ten eerste de vormgeving van het bodywork achter de stoelen waar de stoffen kap onder verdwijnt. Die is op de productieversie heel anders dan op de proto. Opvallend is hoe fraai de naden op de Spark zijn weergegeven. Het lijkt er sterk op dat ze ragfijn zijn ingekleurd. Het oogt zeer realistisch. En dan dat enorme verschil in lengte... zou dat op de 1:1 auto's ook zo zijn, of heeft één van de twee producenten zich verrekend?
De Spark heeft een zwart interieur, de M4 heeft stoeltjes in een soort leverkleur die mooi past bij de lichtblauwe carrosserie.

Afbeelding


Werpen we een blik op de dashboards. Dan valt die van de Spark wat tegen. Erg gedetailleerd, maar doordat het niet heel erg netjes is gedaan (penseel?) komt het nogal rommelig over. De M4 mist een pookje. Geen probleem, er zitten miniscule flippers achter het stuurwiel. Het M4 instrumentenpaneel is duidelijk veel strakker.

Afbeelding

Afbeelding


En dan nog enkele details:

Spark heeft veel werk gemaakt van de koplampunits. De M4 is veel simpeler, de vorm is in ieder geval in beide gevallen goed.

Afbeelding


De ruitenwissers van de M4 zijn op dezelfde wijze wat simpeler, en toch bevredigend.

Afbeelding

Afbeelding


Écht fraai: de gordels van de Spark:

Afbeelding



Een verschil dat je op de foto's niet ziet: de Spark is van resin, de M4 van zamac.


Is er nu een 'winnaar' aan te wijzen? Wat mij betreft niet. Ten eerste gaat het er om wat een model met jóu, als verzamelaar, doet. Het spreekt je meer of minder aan en dat moet mijns inziens de basis zijn waarop je beslist om wel of niet tot aankoop over te gaan. Ten tweede vertegenwoordigen de modellen twee verschillende auto's, het prototype en de 'echte' die nu aan de man gebracht gaat worden. Dat onderscheid maakt beide modellen des te leuker. De Spark is verfijnder maar laat qua proportionering steken vallen. Spark komt de eer toe als eerste een 8c Spider(tje) op de markt te hebben gebracht.

Van M4 is dit wat mij betreft het best geslaagde model. Overigens de eerste die niet eerder als Fabbri verscheen. Sommige daarvan zoals de Giulietta SS, de Alfetta GTV (niet dat GTV6 gedrocht) en de 2600 Sprint zijn goede modellen voor een nette prijs, andere vallen nogal tegen (1750 Berlina en de halfbakken 2000 Berlina in twijfelachtige Carabinieri en rally-uitdossingen). Dit is in elk geval een leuke. Wie een M4 wil aanschaffen, kijk ook eens naar de parelmoerwitte met cognackleurige stoelen. Prachtige kleurstelling.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Bond 159 in de steengroeve

ma apr 06, 2009 22:19

Altaya brengt een kioskserie uit met auto's uit de diverse James Bond films. Van deze serie zie ik de modellen ook in Nederland wel eens bij de tijdschriftenzaak liggen. De modellen staan steeds in een dioramaatje dat een scene uit de film weergeeft. Sommige modellen zijn echt leuk en ánders, zoals de in stukken gereden Renault 11, de geblutste gele 2CV en de doorgelaserde politie-Lada.

Afbeelding

Deze 159 uit de openingsscene van de jongste Bond film Quantum of Solace is dan weer tamelijk gewoontjes. En het model lijkt me meer iets voor de Bond-adept dan de Alfist, want er zijn betere 159 miniaturen te koop, in de eerste plaats dezelfde auto van Minichamps natuurlijk. De Altaya (gemaakt door Ixo) is nogal simpel met drie grijze knobbeltjes als koplampen en dezelfde knobbeltjes in het zwart als uitlaten. De naden zijn grof, de lak daarentegen lijkt me behoorlijk strak. Wanneer het model uitkomt is me niet bekend, wordt inmiddels al wel aangeboden door oosterse eBayers.

Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”