Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . priegeltje

wo mar 25, 2009 18:37

Klik hier voor een speciaal topic over taxeren van miniaturen.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . priegeltje

wo mar 25, 2009 18:48

Godallemachtig, wat is die mooi in die kleuren zeg! =P~
Gelukkig voor jou, doe jij niet meer aan 1:18 ;)
Ik als trans-axle die hard (live young) Weet het (bijna :oops: ) zeker, ik passeer de rode.... deze MOET gewoon mijn verzameling gaan aanvullen. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . priegeltje

wo mar 25, 2009 23:24

Godallemachtig, wat is die mooi in die kleuren zeg! =P~
Gelukkig voor jou, doe jij niet meer aan 1:18 ;)
Klopt, maar ik kan je zeggen dat het in dit geval ijzeren discipline vergt :(
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . priegeltje

do mar 26, 2009 00:46

En dat is drie...

Van de week heb ik hem opgelapt en nu staat hij in mijn vitrinekast te pronken: mijn derde Freccia d'Oro van BBR. Drie stuks, da's nogal decadent zegt u? Jazeker! En het is heeeerlijk! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik vind niet alleen de Freccia d'Oro een erg mooie auto, maar het model van BBR is één van de beste Alfa Romeo schaalmodellen die ik ken. De smetteloze BBR-kwaliteit natuurlijk, maar vooral de neus. Waar de auto vol zit met prachtige foto-ets details, hebben ze voor de grill een verfijnd witmetalen onderdeel gebruikt, waardoor hij (in tegenstelling tot wat bijv. Klaxon presteert met hun platte foto-ets plaatjes op de neus) helemaal klopt in 3D.
Maar toch... drie??? Dat zit zo:

De rode Mille Miglia Freccia, met rugnummer 346, was één van de allereerste twee handbouw-modellen die ik kocht. We waren op vakantie in Zwitserland, zal ergens begin jaren 90 zijn geweest, en liepen een winkeltje binnen om te kijken of ze nog leuke Alfa modellen hadden. Ik verzamelde toen al wel, maar op een heel andere manier dan nu. Af en toe naar de winkel, en naar huis gaan met enkele Brumm's, Progetto's en/of Rio's. Merken als BBR, ABC Brianza en AMR zeiden me nog helemaal niets. Hoe dan ook, in dat winkeltje in Zwitserland stonden drie schitterende BBR Alfa's te pronken. Ik keek mijn ogen uit, ik had nog nooit zulke mooie schaalmodellen gezien. Toen ik het prijskaartje zag, keek ik mijn ogen zo mogelijk nog meer uit! 250 Zwitserse Franken per stuk! Ofwel zo'n 335 gulden. Goeiemorgen, of u uw portemonnee maar even om wilt keren, wat een prijzen! Maar ze lieten me niet los, ik vond ze zo geweldig mooi.
Na een kort overleg met mijn toenmalige vrouw besloten dat ik twee van de drie mee zou nemen. Als je hard werkt voor je geld, moet je er ook van kunnen genieten tenslotte. Het werden de 6C 3000 C50 en de Freccia d'Oro, die eenmaal thuis gekomen een trotse ereplaats in de vitrinekast kregen. Dat is één.

Veel, veel later vond ik op eBay de roodbruine Panam versie. Ik had die inmiddels al wel eens op foto's gezien en vond hem toch wel erg gaaf. Deze Freccia had volgens de aanbieder lichte schade en werd bij de veiling gepresenteerd op de welbekende lichtwazige foto op postzegelformaat. Niet verwonderlijk dus dat deze Freccia weinig bieders trok. Nou was weer 160 Euro uitgeven voor een Panam versie (als ik die al zou kunnen vinden) een beetje veel van het goede voor een model dat ik al had in een ander kleurenschema, maar als ik deze nou eens goedkoop op de kop zou kunnen tikken... en ja hoor, ik won hem voor een luttele $43.
Toen ik hem ontving kwam het niet als een heel grote verrassing dat de "lichte schade" wel wat tegenviel. Ik heb diverse foto-ets delen en twee bumperrozetten moeten namaken, diverse andere delen opnieuw moeten vastzetten, het "glas" van de voorruit moeten vervangen en het hele model grondig moeten schoonmaken. Maar het grootste probleem was de voorbank die had losgelaten en vrolijk door het interieur heen en weer danste. Dat zou geen probleem hebben hoeven zijn, als deze BBR net als 99% van alle handbouw-modellen gewoon open te schroeven zou zijn. Maar helaas, hij zat dichtgelijmt en stevig ook, dus heb ik uiteindelijk de zijruit voorzichtig losgewrikt en door de vrij smalle opening de voorbank eruit gehaald en heeeeel voorzichtig belijmd en al weer terug kunnen plaatsen. Maar na al dat werk had ik wel vooâh wènag een BBR Freccia, waaraan je nauwelijks nog ziet dat er ooit iets mis mee is geweest. Dat is twee.

Een half jaartje geleden verscheen er weer een lichtbeschadigde Freccia op eBay, nu met een Buy-It-Now voor 50 GBP. Dat was de metallic groene. Best een zeldzaam ding en ik besloot de gok te wagen. Ik buyde hem now en ik zou hem opknappen en met een leuke winst weer verkopen. Toen hij binnenkwam bleek de lichte schade erg mee te vallen. Het model was helemaal schoon en nog superstrak. Er hadden alleen wat onderdelen van de bumper losgelaten, die op één stripje na er keurig los bij werden geleverd en de achterlichtjes en uitlaat ontbraken. Dat was alles. Van de week ben ik er even voor gaan zitten. Ik heb de Panam versie erbij gepakt en het ontbrekende bumperstripje en de uitlaat daar vanaf gehaald en vervangen door wat simpele, maar effectieve zelfbouw. De Panam was tenslotte toch al niet meer helemaal origineel (o.a. het bumperstripje aan de andere kant was al zelf gemaakt). En achterlichtjes had ik nog, toevallig van precies dezelfde soort als die erop horen, dus de groene staat er nu weer volledig origineel en als nieuw bij. Alleen.... verkopen? Kap nou, ik dacht het toch echt niet! Dat is dus drie :D
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . priegeltje

do mar 26, 2009 03:51

Leuk!
Die groene heb ik volgens mij toen voorbij zien komen, eerst voor een groter bedrag waar niet op werd geboden, later inderdaad als buy it now.
Fijn dat ie een goed huis heeft gevonden. :wink:

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . priegeltje

do mar 26, 2009 08:11

Leuk verhaal en 3 hele mooie modellen!!
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . le freccie alfavaganze

do mar 26, 2009 09:05

Bah, wat decadent :biggrin:

Feli, mooi trio!

Het verhaal onderstreept maar weer eens dat vrijwel alles, hoe exclusief ook, ooit wel weer eens je pad kruist. Laat je dus op veilingen/veilingsites nooit gek maken in een biedingenrace.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . le freccie alfavaganze

do mar 26, 2009 10:05

Geweldig verhaal. Meer van dit soort verhalen wat mij betreft.
En wat is zo'n Freccia d'oro toch een mooie auto. Als Minichamps daar nou eens een 1:18 model van zou maken...
En wat een mooie modellen inderdaad. Zeg nou zelf: 3 naast elkaar staat toch ook veel beter dan 1.

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . le freccie alfavaganze

do mar 26, 2009 13:38

Mooi verhaal en schitterende modellen !
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . le freccie alfavaganze

do mar 26, 2009 16:09

Kan iemand van de 155 adepten hier mij misschien meer vertellen over dit model?

Afbeelding

het zou moeten gaan om een BBR model van een Bonneville (zoutvlakte) record auto (155 Q4?)
Ik vraag me af of het hier een door BBR uitgegeven model betreft of een zelfbouw en wat zoiets op zou moeten brengen.
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . le freccie alfavaganze

do mar 26, 2009 16:31

Tekeningen van het origineel kwamen al eens in het 155 topic voorbij.

Of het een originele BBR versie is zou ik niet weten.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . le freccie alfavaganze

do mar 26, 2009 17:38

Ik ken die helemaal niet, ik vermoed dat het huisvlijt is. Wel erg leuk model!
Als het inderdaad huisvlijt is, is het lastig om er een prijs aan te hangen. Beetje wat de gek ervoor biedt. De bouwkwaliteit heeft wel een zware invloed op de prijs, dat wel.

Heb jij dit model, of overweeg je de aanschaf, of... ? Vertel eens wat meer, ik ben nieuwsgierig geworden :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . le freccie alfavag

do mar 26, 2009 18:29

Kan iemand van de 155 adepten hier mij misschien meer vertellen over dit model?

Afbeelding

het zou moeten gaan om een BBR model van een Bonneville (zoutvlakte) record auto (155 Q4?)
Ik vraag me af of het hier een door BBR uitgegeven model betreft of een zelfbouw en wat zoiets op zou moeten brengen.
Zouden 2 kuipjes niet wat overdreven zijn voor Bonneville?
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . le freccie alfavaganze

do mar 26, 2009 19:55

een curiositeit qua model, alhoewel ik al heel veel hand- fabrieks- en rommelbouw heb langs zien komen is dit een nieuwkomer. Erg leuk om te zien maar onbekend bij mij, kitaro misschien die er meer van weet ?
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . le freccie alfavag

do mar 26, 2009 21:01

Zouden 2 kuipjes niet wat overdreven zijn voor Bonneville?
Je kunt het overdreven vinden, maar ze zaten er wel in. :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”