Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . (near) Mint Sprint

ma apr 14, 2008 20:10

[-X



:wink:

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 450
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . (near) Mint Sprint

ma apr 14, 2008 22:43

Dan zet ik de mijne er ook maar bij:
Afbeelding
Alleen de echte ontbreekt nog op de foto :wink:

Voor de liefhebbers: op Ebay staat er nog een, een groene mint in doosje:

mebetoys Sprint
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . (near) Mint Sprint

ma apr 14, 2008 22:51

En deze heb ik vandaag gescoord, voor maar 1,69€ :lol: ,
een giulia sprint gta..het is niet de duurste uit mijn collectie maar kon hem moeilijk laten staan :P

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . welk merk?

di apr 15, 2008 09:30

Heeft iemand enig idee van welk merk deze 1900 CSS is :?:

Afbeelding

Schaal is ongeveer 1:24, de body is van plastic, hij heeft een frictiemotor en op de onderzijde valt te lezen dat hij gemaakt is in Hongkong, verder niets.

Opvallend: rechts gestuurd.

Afbeelding

Als iemand het merk weet te noemen hoor ik dat graag.

Gebruikersavatar
cees
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 03, 2005 22:41

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . welk merk?

di apr 15, 2008 21:37

Heeft iemand enig idee van welk merk deze 1900 CSS is :?:

Afbeelding

Schaal is ongeveer 1:24, de body is van plastic, hij heeft een frictiemotor en op de onderzijde valt te lezen dat hij gemaakt is in Hongkong, verder niets.

Opvallend: rechts gestuurd.

Afbeelding

Als iemand het merk weet te noemen hoor ik dat graag.


:o Ik heb veel oude modellen maar deze heb ik nog nooit gezien of van gehoord. Echte verrassing !! Geen flauw idee wie de maker is. Hong Kong heeft vroeger vele vele fabrikanten gehad die soms maar kort bestonden. Hoogstens iemand die dit model MET DOOS bezit kan uitkomst bieden.
Er waren meer modellen uit Hong Kong die het stuur rechts hadden. Engelse kolonie !!
De meeste modellen uit Hong Kong werden gekopieerd van andere modelfabrikanten en in dit geval zou ik gewoon aan Dinky Toys denken.

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . welk merk?

di apr 15, 2008 21:48

Heeft iemand enig idee van welk merk deze 1900 CSS is :?:

Schaal is ongeveer 1:24, de body is van plastic, hij heeft een frictiemotor en op de onderzijde valt te lezen dat hij gemaakt is in Hongkong, verder niets.
Opvallend: rechts gestuurd.
Als iemand het merk weet te noemen hoor ik dat graag.
Doet me denken aan een Sam Toys 1:24 uit Italië, zal dan wel gecopieerd zijn in Hong Kong ?l

Gebruikersavatar
cees
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 03, 2005 22:41

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . welk merk?

di apr 15, 2008 22:05

Die Sam Toys is zo zeldzaam, Fer, die hebben ze vast nog nooit gezien in Hong Kong. :lol: :lol:
Het hoeft trouwens niet dezelfde schaal te zijn. Soms werden die kopieen uit Hong Kong ook in een grotere of kleinere schaal uitgebracht.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . welk merk?

wo apr 16, 2008 10:23

Ik heb zelf ook een aantal van die Hong Kong kopieën gehad van bijv. Matchbox, Corgi en Spot-on en allemaal vergelijkbaar qua uitvoering, materiaalgebruik (deze wielen heb ik eerder gezien) en schaal met deze Dinky Toys kopie. Zal geen toeval zijn dat het allemaal engelse speelgoedfabrikanten zijn die gekopieerd zijn want deze modellen werden natuurlijk ook verkocht in de kolonie. En helaas stond ook onder die andere kopieen nooit iets anders dan Made in Hong Kong...

Maar wat een prachtig model!

Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . Tipo 33/3=4

wo apr 16, 2008 15:05

Hm, wel grappig dat er toch nog zulke raadsel-modellen bestaan. Ik zal hem eens voordragen voor de rubriek in autorariteit in het clubtijdschrift van de NAMAC, Auto in Miniatuur.

Heb de vraag tevens gepost op Alfasport.net en Alfabb.com, daar zitten ook heel wat verzamelaars. Ergens hoop ik dat het antwoord nooit komt, dat maakt het model alleen maar spannender 8)

Ook niet alledaags, maar toch wat makkelijker aan te komen (mits je voldoende geld neerlegt...) is deze relatief onbekende Tipo 33 in Can-Am uitvoering, het Canadees-Amerikaanse kampioenschap met maar heel weinig restricties. Dat leidde tot bijna niet te hanteren monsters als de 1100 pk sterke Sunoco Porsche.

Afbeelding

Het model is niet echt nieuw, het wordt al een tijdje door Marsh Models geleverd en nu ook door Tron. Het kan aan mij liggen, maar het model lijkt zeker een kwart korter dan het origineel. Kan aan één van de foto's liggen natuurljk.

Afbeelding

Deze 33/3 werd ook wel als 33/4 aangeduid vanwege de 4-liter motor. Hier in actie op Riverside in 1973, met Minter achter het stuur. Hij behaalde een 5e plek, één van de zeldzame succesjes van het team van Otto Zipper. De auto viel meestal uit.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . Tipo 33/3=4

do apr 17, 2008 00:17

Ook nieuw bij Tron, een 159 omgebouwd tot patrouillewagen van de Milanese Polizia Locale (onder de naam Fordine):

Afbeelding

En dit is z'n voorbeeld (met wat kleine detailverschillen):

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . nieuws uit de kiosk

do apr 17, 2008 10:17

Nieuws uit de kiosk, ja logisch, daar wordt de krant toch verkocht?

De krant lijkt bijna een ondergeschikte rol te spelen, als je ziet wat er bij de gemiddelde giornalaio aan de wanden en luifels van zijn stalletje hangt. Hoewel je meestal achter het net vist als je naar Alfaatjes komt neuzen. De laatste tijd is het wat rustiger, met name omdat de Sport Collection van Fabbri met 80 uitgaven beëindigd is. Er loopt nog een tweede serie, die alleen in volgorde van de eerste afwijkt en daarin helaas ook de inhoud van de bijbehorende fascicoli. Dus wie ooit een nummer van de eerste reeks miste is nu gedwongen er twee te kopen uit de tweede, één voor het model en een andere voor de informatie. De distributie van de tweede reeks schijnt nog beroerder te verlopen dan die van de eerste.

Verder vult DeAgostini zijn Carabinieri-reeks nu enigszins fantasieloos aan met allerlei Blu-variaties. De Polizia-reeks loopt nog door tot februari 2009. Daar zitten nog wel wat Alfa's tussen, o.a. een Giulia (blauw/wit), een Romeo 2 (groen), een Alfetta (blauw/wit) en een 159 met de nieuwe Pantera-stilering (grote panterkop bij het voorwiel).

Toch is er nog nieuw nieuws:

Hachette 'test' een Mille Miglia reeks, die vooralsnog beperkt verkocht wordt, o.a. in de kiosken in en rond Ancona. Die testen hebben naar mijn idee geen andere functie dan de verzamelaars te 'teasen'. Nummer drie schijnt een 6c 1750 te zijn, de beroemde nr. 84. Niet een model om voor op je matrasje voor de kiosk te overnachten, we hebben hem al vaker gezien.

DeAgostini
heeft nog een paar nieuwe blu variaties bedacht:
26 juni 2008 - Alfa 33 blu (dat is die lelijkerd die we al kennen als Polizia model)
07 augustus 2008 - Alfa 75 blu

En verder:
02 oktober 2008 - Alfa 90 super (ook blu?)
13 november 2008 - Giulia 1969 wit (de experimentele versie die Tron recentelijk ook uitbracht, eens zien of DeA de kleuren en de vorm van de streep nou eens wel goed weergeeft)

Daarnaast gaat er bij DeAgostini binnenkort een nieuwe reeks van start: i vigili del fuoco de brandweer dus. Ik verwacht er om eerlijk te zijn geen spectaculaire nieuwe Alfa modellen van, hooguit de Giulia's, Alfetta's en 159's en dergelijke die we ook al als Carabinieri of Polizia variant zagen.

Van Fabbri is in de 1:24 Quattroruote collectie een tijdje terug de groene Spider verschenen, eindelijk kwam ik dan eens een foto tegen die n/et van voren is genomen.

Afbeelding

Ook het interieur is mooi gedetailleerd, al lijken mij de stoelleuningen een tikkie te hol van achter.

Verder hoor ik geruchten over een Alfetta 1.8 in giallo piper. Als dat klopt gaat dat nog even duren, hij staat nog niet in de lijst van de eerste 20 modellen in de reeks.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . nieuws uit de kiosk

do apr 17, 2008 10:30

En verder:
02 oktober 2008 - Alfa 90 super (ook blu?)
1
Leuk :D , dat word dus een afwijkend type aan de andere DeA 90's want dit zijn geen supers (de progetto K 90 is wel een super)
Ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . losse flodders

vr apr 18, 2008 08:49

Leuk :D , dat word dus een afwijkend type aan de andere DeA 90's want dit zijn geen supers (de progetto K 90 is wel een super)!
Hm, dat had ik me nog niet eens gerealiseerd.



Nog wat losse nieuws-flodders:

Ze komen toch wel regelmatig voorbij op eBay, de beroemde P2's van CIJ. Zijn ze dan toch niet zo zeldzaam of doen verzamelaars ze snel weer van de hand omdat ze zich realiseren wat voor kapitaal er in zit? Deze witte ging onlangs weg voor €4.860:

Afbeelding



Tijdje terug was ik bij The Gallery in Brummen. Op de bovenste verdieping vind je een alleraardigst speelgoedmuseum dat bol staat van de nostalgie, absoluut de moeite van een bezoekje waard. Uiteraard kijk ik meteen of er Alfaatjes tussen de speelgoedauto's staan, en jawel: een kwartet Dinky Toys.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . losse flodders

vr apr 18, 2008 11:37

:jumping:

Afbeelding

Mine has been repainted, but I paid waaayyyyy less than €5000... 8)

Gebruikersavatar
cees
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 03, 2005 22:41

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . losse flodders

vr apr 18, 2008 23:01

Nog wat losse nieuws-flodders:

Ze komen toch wel regelmatig voorbij op eBay, de beroemde P2's van CIJ. Zijn ze dan toch niet zo zeldzaam of doen verzamelaars ze snel weer van de hand omdat ze zich realiseren wat voor kapitaal er in zit? Deze witte ging onlangs weg voor €4.860:

Inderdaad, ze zijn ook totaal niet zeldzaam. Bagatelle, een modelshop in Frankrijk heeft er momenteel geloof ik wel 4 te koop staan. Ook op speelgoedveilingen en Ebay komt deze regelmatig voorbij. Rampini geeft in zijn boek aan dit model een rating van R4. Hij kan er beter een R van maken hahaha. Moet je eens kijken wat hij achter de Dinky Toys heeft gezet als rating. Het slaat helemaal nergens op. Ik kan er wel 20 tegelijk vinden als het moet. Totaal niet zeldzaam allemaal. Zelfde geld voor Shuco. Je betaalt alleen maar de naam van deze merken en meer niet. Makkelijk te vinden allemaal.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”