Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . Ixo 2500 SS Pininfarina ?

za feb 17, 2007 06:04

Wederom een originele modelkeuze van de Franse kitfabrikant Alezan. Deze keer hebben ze de Minari 33 roadster i 1:43 verkleind. Deze Englese kitcar had de Alfa 33 boxermotor in het vooronder. Tot op heden bestond er nog geen schaalmodel van deze auto, nu dus wel. Helaas varieert de kwaliteit van de Alezan kits vam zeer goed tot twijfelchtig. Gezien de foto moet ik zeggen dat de tweede categorie op dit model van toepassing is.

Helaas kan ik momenteel door een technishc probleem de foto niet plaatsen. Op de website van het Engelse "Grand Prix models" is de foto te zien.

http://www.grandprixmodels.co.uk/

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . Ixo 2500 SS Pininfarina ?

za feb 17, 2007 09:39

Afbeelding

De info. Inderdaad een leuke keuze. Hij is behoorlijk aan de prijs, maar het betreft dan wel een gebouwd exemplaar.

Zie hier wat foto's van het origineel. In Nederland verschijnt regelmatig een smaragdgroene met knalgele bekleding op de weg maar ook in de te-koop advertenties. De reacties op de auto zijn erg wisselend, sommigen vinden het een foeilelijk ding, anderen vallen onmiddellijk voor de gunstige lol-euro ratio.

Minari register. (veel links doen het niet op die site)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . Neurenberg Nieuws (17)

za feb 17, 2007 12:35

Ik heb nog weer wat extra foto's gevonden van de Spielwarenmesse in Neurenberg, begin deze maand:
Op internet circuleert het volgende overzichtje voor de Minichamps plannen voor 2007:

1:43
P120334 Spider 2003 Blauw metallic
- kleurvariant
P120460 75 3.0 V6 America 87 Rood
- die had ik 1,5 jaar terug al voorspeld, kleurvariant op de Glorie-reeks
P120510 159 Sportwagon 2006 Zwart
- zoals verwacht, ik wacht wel op een vrolijker kleur (2008?)
P120590 159 Race Control
- benieuwd uit welk kampioenschap/van welk circuit
P120621 Montreal 1972 Groen
- als dat dat appelgroen wordt zoals van de Looksmart/DeA/Fabbri ga ik gillen
:evil:
AAAAAAAARRRRGGGHH!!!... :

Afbeelding

Niet te geloven, wat een fantasieloosheid.... Er zijn zoveel mooie kleuren voor de Montreals....


Ook nog niet eerder een plaatje van gezien:

Afbeelding

De 159 waarmee Fangio in 1951 de Zwitserse Grand Prix op Bremgarten won. Eveneens Minichamps 1:43.


Er volgt nog meer Neurenberg-nieuws, watch this space ;)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . Ixo 2500 SS Pininfari

za feb 17, 2007 14:05

Afbeelding

Beetje een raadsel, dit. Wordt op eBay aangeboden als 2500 SS Touring Cabriolet 1939 quattro posti...

Het is echter helemaal geen Touring carrosserie, maar een Pininfarina, met slechts due posti :roll:
Raadsel opgelost! Dit model verschijnt in de Franse Altaya-reeks "Voitures Classiques". En in het Spaanse "Coches de Época" ;)

Ondertussen heeft de Portugese Altaya-tak net weer een reeks bestelwagentjes gelanceerd, de "Carrinhas de Distribuição", die weer sterk overeenkomt met de Spaanse "Furgonetas de Antaño".

Er zitten dezelfde modellen in, maar dan vaak in Portugese uitvoeringen/kleuren. De Pepsi EBRO F-108 (licentie Alfa F12) zit al in die collectie, benieuwd of er dan ook een Portugese Fadisa komt [-o< Als die ooit in Portugal verkocht is geweest...

Edit:

GEZAMENLIJK BESTELLEN?

De Franse Kiosk modellen zijn behalve op eBay ook via www.journeaux.fr te bestellen: zie hier. Dat kan aanzienlijk in de kosten schelen. Men is nu bij nr. 32, deze Alfa is nr. 36, dus die verschijnt over acht weken, rond 11 april.

Wie belangstelling heeft: stuur een PB of mail voor een gezamenlijk bestelling om de portokosten te drukken. Ik verwijs daarbij naar de voorwaarden op pagina 1 van deze topic.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . Neurenberg Nieuws (18)

zo feb 18, 2007 01:03

Edison Giocattoli brengt modellen uit die eerder al verschenen in de DeAgostini-reeks "100 anni di Italia in automobile".

O.a. deze Giulietta 116:

Afbeelding

Duidelijk een voorserie-model, details zoals portiergrepen e.d. zijn nog niet gereed. De kleur lijkt ook nog niet in orde, veel te flets.


Of deze Alfetta GTV 2000:

Afbeelding

Volgens mij heette de restyle-versie pas 2.0 ipv 2000, maar ik kan me vergissen.


Afbeelding

Verder hier te zien: een witte Giulia GTC (eerder in het rood als Schuco en in de DeA-reeks "Spider & Cabrio"), een zwarte of donkerblauw Alfasud TI (was die er in die kleur?) en een roomwitte 2600 Sprint in politie-uitvoering: Zwitsers?

De prijzen van de EG-modellen liggen rond een tientje wat gezien het gebodene een alleszins schappelijk bedrag is.

marcmilano

RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . Neurenberg Nieuws (18)

zo feb 18, 2007 09:22

Leuk spul idd, dat van Edison. Net als Starline leuke Italianen voor een heel mooi prijsje. Zijn er ook al toekomstplannen van Starline bekend trouwens?

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . Neurenberg Nieuws (19)

zo feb 18, 2007 10:11

@Marc: volgens mij beperkt Starline zich net als Edison tot modellen die eerder in de kiosken zijn verschenen. Ik heb ze al eens gemaild met een paar suggesties, o.a. de Alfasud Sprint, maar antwoord bleef uit.

De links zijn:
Starline/Norev :arrow: Hachette
Edison :arrow: DeAgostini
Ixo :arrow: Altaya

DeA en Altaya werken in Spanje en Portugal dan ook nog eens met elkaar samen.

Naar verluidt gaat M4 de gehele Fabbri-reeks in varianten uitbrengen. Tot nu toe zijn dat t/m de Matta 50 modellen.

Van Edison hoop ik dat ze de Sei nog eens uitbrengen, die blijft ook op eBay lastig te vinden voor een normale prijs.

Van de beloofde nieuwe kleuren van de Starline Berlina heb ik overigens nog niets gezien.



Nog wat 'echte' Italianen dan maar, ook Progetto K stond op de Spielwarenmesse met een paar nieuwe varianten.

De Wrangler en de Nr. 50 van Larini had ik al laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van de laatste betwijfel ik of dat een nieuwe variant is (hij mist z'n achterspoiler...). Niet alles wat op de beurs staat is echt nieuw. Brianza bijvoorbeeld toonde nogal wat 'nieuws' wat achteraf bezien al in de catalogus van 2006 stond. Die Progetto K nr. 26 op de bovenste foto staat al jaaaren bij mij in de vitrine.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . . . Met een paardje..

zo feb 18, 2007 14:49

van Best een zwart-oranje TZ2. Race/evenement zijn mij onbekend. Het is een zoveelste variant op een bestaand model, maar stiekem vind ik 'm best mooi in deze kleurstelling ;)

Afbeelding
I can't help in this case, I'm most surprised, also because the TZ2 is a car I have researched. I fail to remember any black TZ2... Maybe it's just a brain fade?
Best heeft nu zelf informatie op zijn website toegevoegd, deze nr 34 is in 1973 in actie gekomen op het circuit van Misano, bestuurd door O. Volontiero.

In 1967 reed Volontiero met Zeccoli op Monza met een hemelsblauwe TZ2, misschien dezelfde auto (kenteken UD-111833, chassisnumber 110)?

Dit schrijft Gijs van Beusekom erover in het hoofdartikel van het Klaverblaadje 60, 4/1992:
(...) De wagen werd door Autodelta verkocht aan Ottorino Volontiero, die hem langere tijd in bezit had. De huidige eigenaar is Giuseppe Lucchini uit Brescia, Italië.
Of dat helemaal juist is weet ik niet, op internet vind ik tegenstrijdige informatie, bovendien is het artikel al bijna 15 jaar oud.

marcmilano

Re: RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . Neurenberg Nieuws (19

zo feb 18, 2007 23:29

@Marc: volgens mij beperkt Starline zich net als Edison tot modellen die eerder in de kiosken zijn verschenen. Ik heb ze al eens gemaild met een paar suggesties, o.a. de Alfasud Sprint, maar antwoord bleef uit.

De links zijn:
Starline/Norev :arrow: Hachette
Edison :arrow: DeAgostini
Ixo :arrow: Altaya

DeA en Altaya werken in Spanje en Portugal dan ook nog eens met elkaar samen.
Pff, aan al die kruisbestuivingen in die kiosk-series is ook geen touw vast te knopen. Vanmiddag bij m'n pa wat modelletjes uit die politievoertuigen-reeks bewonderd, zijn weer allemaal Cararama's. :roll:

Ik hoop persoonlijk nog eens op een Arna of Sei 2e serie van Starline of Edison. Aan mijn ultieme wens (Rio 2300 en/of Ti4) zal wel nooit een fabrikant willen voldoen...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . Neurenberg Nieuws (19)

zo feb 18, 2007 23:49

Precies dezelfde wensen hier 8)

Wat die Arna en Rio betreft: zeg nooit nooit, want dit soort bastaardjes worden ook tot 1:43 verkleind...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . Neurenberg Nieuws (20)

ma feb 19, 2007 11:28

Ook nog een paar foto's gevonden van een paar kleurvarianten van de schitterende Revival-kits in 1:20 van de P3 ofwel Tipo B.

Afbeelding

Het bordje geeft aan 'Scuderia Ferrari', in 1933 stopte Alfa Romeo officieel met de Grand Prix racerij en werden de auto's overgedragen aan de renstal van Enzo Ferrari. In die tijd was er ook nog een boel gesteggel over de verkoop van de auto's aan Franse privé-rijders, Lehoux, Moll en Sommer schenen al besteld te hebben. Meer hierover lees je in het hoofdartikel over de geschiedenis van de Alfa Romeo fabrieken in de periode 1933-1945 in Klaverblaadje 115, geschreven door Patrick Italiano.
Enkele Klaverblaadjes kunnen overigens nabesteld worden.

Afbeelding


Ik ben benieuwd of er ooit een Tipo B in de Franse blauwe racekleur heeft gereden, of zelfs in de Duitse witte. (Vaak wordt aangenomen dat zilver de Duitse kleur is, maar die 'kleur' was het resultaat van het kaalkrabben van de body van de Auto Unions, waardoor weer de nodige kilootjes uitgespaard werden). Onder de zwarte of donkergroene, geheel links op de eerste foto staat '... Evans' op het bordje.

Afbeelding
www.zagato-cars.com

Zie hier wat meer info over Ken Evans.


De Revival-modellen kosten over het algemeen 120 euro als kit (metalen delen) of rond de 400 als gebouwd model.


Edit: nog een plaatje:

Afbeelding
Poster is te koop bij www.brooklands-society.co.uk

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . . . Franse Carabinieri?

di feb 20, 2007 13:08

Anderhalve week terug verscheen in de Franse Hachette-kiosk-serie 'Police et Gendarmerie' een Giulia van de Italiaanse Carabinieri. Hij lijkt op die van het Italiaanse DeAgostini, maar is het niet; Hachette verkoopt (o.a.) Norev-fabrikaten, zo ook deze. Te herkennen aan de veel te dikke dakrand.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . . Bburago herleeft

wo feb 21, 2007 10:10

Bburago, ooit Martoys geheten, verdween een tijd geleden van het strijdtoneel. Het merk dat ooit trendsetter was met goed getetailleerde modellen in grotere schaal kon de concurrentie met het Verre Oosten niet meer volhouden. In 1977 startte Bburago de 1:18 serie met de Rolls Royce Camarque die in feite 1:22 was, anders paste hij niet in de standaard doos... In 1988 verscheen de Ferrari F40, waarmee in de verzamelwereld de complete gekte uitbrak. Zodra de modellen in de schappen werden gezet waren ze meteen al weer verkocht. Zoveel detail en een goede proportionering voor zo weinig geld (30 gulden) was ongekend. Het duurde vele maanden, meer dan een jaar zelfs geloof ik, dat de eerste exemplaren in Nederland verschenen. Truckers die op Italië reden hadden er tijdelijk een lucratief handeltje bij. Op het hoogtepunt werd er hier in Nederland zelfs 300 gulden voor gevraagd. Voor een model waarvan er onder tussen meer dan 2,5 miljoen :shock: van zijn gemaakt. Wat zou eBay in die tijd een geweldige uitkomst zijn geweest...

Maar goed, Bburago redde het dus niet, maar is ondertussen is het weer opgestart onder de hoede van Maisto. Ook de website is weer in de lucht. Daar zien we vooral bekende modellen, sommige waren al 25 jaar in productie. Wel heel veel nieuwe kleuren uiteraard, zo ook voor de 1:43 156:

Afbeelding Afbeelding

Het Grote Wachten is natuurlijk op de 8c Competizione in 1:18, een mock-up was op Neurenberg al te zien.

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

Re: RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . . . Met een paardje..

wo feb 21, 2007 15:15

Best heeft nu zelf informatie op zijn website toegevoegd, deze nr 34 is in 1973 in actie gekomen op het circuit van Misano, bestuurd door O. Volontiero.

In 1967 reed Volontiero met Zeccoli op Monza met een hemelsblauwe TZ2, misschien dezelfde auto (kenteken UD-111833, chassisnumber 110)?

Dit schrijft Gijs van Beusekom erover in het hoofdartikel van het Klaverblaadje 60, 4/1992:
(...) De wagen werd door Autodelta verkocht aan Ottorino Volontiero, die hem langere tijd in bezit had. De huidige eigenaar is Giuseppe Lucchini uit Brescia, Italië.
Of dat helemaal juist is weet ik niet, op internet vind ik tegenstrijdige informatie, bovendien is het artikel al bijna 15 jaar oud.
Van Beusekom's article is still a reference now, even if an update would be more than welcome.

The point is that I didn't know Volonterio had ever repainted his TZ2 black. It is for sure the same car as the blue one.

marcmilano

RE: ** Alfa Romeo miniaturen **. . . Bburago herleeft

wo feb 21, 2007 19:39

Nu Bburago weer een herstart lijkt te maken hoop ik dat ze weer eens met leuke (Italiaanse) modelletjes in 1/24 komen. De New Panda en de Lancia Y waren een veelbelovende afwisseling van de eeuwige Ferrari's, Vipers, Porsches en andere commerciele dertien-in-een-dozijn rommel, maar dat was door het faillissement helaas van korte duur. Brera, 159, Grande Punto, voorbeelden genoeg denk ik zo! :wink:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”