Inderdaad, en de ontwikkelingskosten van zo'n model zijn vaak gigantisch. Bij een auto als de SVZ moet je dus op zoek naar een origineel exemplaar om hem op te meten. Daarnaast heb je veel fotostudie en historiesch onderzoek nodig voor de juiste belettering en detaillering. Als je een 147 in 't klein wilt maken ben je daar wel sneller mee klaar. Gewoon de afmetingen opvragen bij de fabrikant...
Tron-modellen worden maar in een kleine oplage gemaakt, soms maar 100 stuks. Minichamps maakt van bv de 156 Sportwagon duizenden exemplaren, dus de ontwikkelingskosten worden veel meer gespreid. Bovendien worden Ixo's, Norevs, Minichamps', Schuco's, Ricko's, Sparks, AutoArts en al die kioskmodellen in het goedkope verre oosten gemaakt.
Dan het niveau van de detaillering: bij veel modellen worden raamlijsten gewoon met wat zilververf gekleurd en het lijkt al heel aardig. Bekijk de foto van de SVZ eens goed: raamlijsten en ruitenwissers zijn gefotoëtst, uit ragfijnen metaalplaat gemaakt. (
meer info).
En dat wordt dan ook nog in Europa geassembleerd. Goed beschouwd is een Tron, MR, Gamma, Gulp, etc. dus wel kostbaar maar niet 'duur'.
Jammer dat er dan soms zulke missers worden gemaakt. Die foto-ets onderdelen op de modellen van Jolly Model (
Freccia d'Oro b.v.) zijn soms bijzonder lomp uitgevoerd.