Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

Re: RE: Alfa Romeo miniaturen

di mar 14, 2006 13:01

Sparen jullie gewoon alle Alfa modellen? Want ik kan niet zeggen dat dit nu een mooi model is. Het lijkt wel een karikatuur. En als dat nu ook nog es zoveel geld moet kosten....? :shock: Maar misschien ben ik wel een cultuur barbaar. :wink:
Tja, qua gelijkenis scoort dat kleine Solido-dingetje misschien wat hogere ogen, maar ik moet wel zeggen dat ik het model zelf eigenlijk wel artistiek vind... De lijn van de auto zit er in ieder geval wel erg mooi in. :D
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4239
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

do mar 16, 2006 21:16

Hierstaat er nog eentje voor de liefhebber

Afbeelding
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr mar 17, 2006 00:29

Het ombouwen van Alfa's naar politie-auto's lijkt wel een rage te worden...

Die van Delta models zijn serieus, maar dit lijkt me meer een fantasiemodel:

Afbeelding

Engels?, maar het het stuur 'on the right side' :?:

Op eBay.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Alfa Romeo miniaturen

vr mar 17, 2006 09:20

Die van Delta models zijn serieus, maar dit lijkt me meer een fantasiemodel:

Afbeelding
Dat kon nog wel eens meevallen. In Schotland hebben ze kleuren die er wel wat van weg hebben. Steeds meer politie auto`s worden zilvergrijs omdat witte auto`s na afloop niet meer te slijten zijn. O.a Germanië.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za mar 18, 2006 11:38

Deze topic groeit maar en groeit maar... dat is aan de ene kant wel leuk, maar het terugvinden van bepaalde info wordt wel erg lastig. Als je nu de zoekoptie gebruikt om te zoeken op bijvoorbeeld "Spark WTCC 2005" mag je nog steeds 66 pagina's doorbladeren. :roll:

Ik ga daarom in de allereerste posting een index zetten, de eerste opzet is er al. Vragen of suggesties graag via email of PB, houden we de topic lekker bij de modellen zelf :wink:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za mar 18, 2006 19:42

DRIE KEER GROEN

Afbeelding

Ik ben tijdelijk in de gelegenheid om drie knalgroene Montrealtjes van verschillende modelfabrikanten naast elkaar te zetten en te vergelijken.
De Looksmart had ik al een tijdje, gelukkig wat voordeliger op de kop getikt dan de winkelwaarde van rond de 100 euro. Looksmart maakte dit model o.a. ook in het oranje en goudmetallic.

Vorig jaar verscheen in de reeks 100 Anni d'Italia in automobile van DeAgostini (één van de bekende kiosk-reeksen) een eveneens groene Montreal. Ik heb hiervan een exemplaar voor een medeclublid via eBay gekocht. Ik kon het pakje vandaag bij het postkantoor ophalen. In Italië is de kioskprijs (zo lang de voorraad strekt) ongeveer 10 euro. Kopen op eBay brengt de prijs (incl. verzending) meestal op rond de 25 euro.

Op het postkantoor lag nog een eBay-aankoop op mij te wachten, voor mijzelf. In de Alfa Romeo Sport Collection van Fabbri verscheen onlangs een de Montreal van Dieter Gleich en Dieter Weizinger, waarmee ze in 1973 de 1000 km race op de Nurburgring reden. En ook deze is... groen. Voor de prijs geldt hetzelfde verhaal als bij de DeAgostini.

Afbeelding
L: Looksmart, M: Fabbri, R: DeAgostini

Bij een eerste vergelijking vallen de volgende zaken op:
De Looksmart heeft de de raamlijsten als losse onderdeeltjes (gefoto-etst). Ook de ruitenwissers zijn van ragfijn metaal. Het ziet er heel erg mooi uit, maar als het niet precies op de juiste manier bevestigd is gaat het afstaan, hetgeen het hele effect teniet doet. Gelukkig zit alles bij dit exemplaar helemaal goed, het hele model ziet er zeer verzorgd uit en heeft ook een kostbare uitstraling.
De DeAgostini ziet er eveneens erg verzorgd uit. De Fabbri wijkt per definitie al af vanwege de uitgebouwde carrosserie, maar valt op door de wat grovere lijnen en vage, ondiepe portier'naden'. Toch is het een leuk model, zeker omdat er niet zoveel race-Montreals als model zijn verschenen.

Bekijken we ze op detailniveau: eerst de neuzen.

Afbeelding

Afbeelding
DeAgostini

Afbeelding
Looksmart

Afbeelding
Fabbri

Elk van de fabrikanten heeft een eigen oplossing gekozen voor de louvres boven de koplampen. DeA volstaat met enkele groefjes in de neus, wat wel netjes gedaan is. Fabbri koos voor los ingezette stukjes met daar de sleufjes op geprint.. Looksmart maakte er het meeste werk van door daadwerkelijk sleufjes te maken. Jammer dat de koplampen er achter een fractie te hoog zitten, waardoor het geheel net weer niet klopt.

Het is toch al opvallend dat halve millimeters verschil een model een heel andere uitstraling kunnen geven. Kijk maar naar de heel verschillende achterruiten, die van Looksmart is 'veel' groter dan de andere twee.

Afbeelding

De achterkanten:

Afbeelding
Looksmart

Afbeelding
Fabbri

Afbeelding
DeAgostini

De Looksmart heeft belachelijk grote uitlaatpijpen, het lijkt bijna een wheelie-bar... De twee kioskwagens overtuigen meer, maar bij de één staan ze veel verder uit elkaar dan bij de ander (de racer hoeft uiteraard niet standaard te zijn).
Grote verschillen bij de achterlichten. Zowel Looksmart als DeAgostini kozen voor met kleur bedrukt metaal, wat er erg goed uitziet. Fabbri monteerde transparant rood plastic. Erg 'Montreal' lijkt het niet...
Waar Looksmart het Alfa logo koud op de kont plakte heeft de DeA nog een 'zwarte dop' er onder, net als in 't echt.
De DeA heeft bovendien ook nog bovenaan de achterruit iets wat op scharnieren lijkt. De anderen ontberen dat.

De flank, met de zo kenmerkende koelsleuven:

Afbeelding
Looksmart

Afbeelding
Fabbri

Afbeelding
DeAgostini

Een rare misser van DeA: er zit geen spiegel op de auto... Het glas van de zijruit ligt ook veel te diep, maar de koelsleuven tonen wel een ragfijn gaaspatroon, waar de anderen alleen maar 'zwart' hebben.
De portieren van Looksmart zouden 'in het echt' nooit open kunnen. De verder erg mooi sierstrip van wielkast naar wielkast is één doorlopend geheel. DeA en Fabbri hebben de strip gezeefdrukt en onderbreken 'm ook bij de naden van de deur. De racer staat onwaarschijnlijk hoog op zijn wielen voor een circuitauto. Naar binnen kijkend: de Fabbri heeft een lomp stuurwiel, daat komt geen mens met z'n benen onder. De rolkooi is te klein. Verder is alles zwart, maar dat was in het echt misschien ook zo.
Bij de straatauto's zijn de interieurs goed verzorgd, ook al heeft de DeA een pook als een honkbalknuppel.

De Fabbri is duidelijk de minste van de drie, maar zoals al gezegd, nog steeds een leuk model, en wat mij betreft z'n geld best waard.
Keuze tussen de Looksmart en de DeAgostini is lastiger. Voor een 'simpel' kioskmodel is de DeA Montreal onwaarschijnlijk goed gedetailleerd, en je ziet dat zelfs een dure fabrikant als Looksmart steken laat vallen.

Ik hoef niet te kiezen gelukkig, de DeA gaat binnenkort naar de definitieve eigenaar.


Nu hebben we de verhoudingen onderling gezien, maar hoe verhouden de modellen zich tot het origineel?

Oordeel zelf:

Afbeelding

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Alfa Romeo miniaturen

do mar 23, 2006 14:59

Tijd voor wat fastfood. Dit is een erg zeldzaam herpa-modelletje, maar deze vult de collectie weer mooi aan (thnx dink voor de tip) 8)
Afbeelding
Afbeelding

Als de vitrines binnen zijn zal ik de verzameling hier eens posten
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: RE: Alfa Romeo miniaturen

do mar 23, 2006 19:00

DRIE KEER GROEN
Leuk zo'n reportage, dat mag van mij vaker :thumbs:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

do mar 23, 2006 19:11

Dank je Kurp, als de mogelijkheid zich voordoet zal ik dat zeker doen.

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo miniaturen

do mar 23, 2006 22:44

DRIE KEER GROEN
Meer groen op het forum :mrgreen:

Top :thumbs:

Ff wat anders: ik ben (een beetje) op zoek naar een betaalbare Giulia SZ in 1/43.... Heeft er iemand tips (of iets te koop)?
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

do mar 23, 2006 23:46

Een Giulia GTC is op zich al redelijk bijzonder, maar deze versie is uniek:

Afbeelding

Nu 43 keer verkleind door Gamma:

Afbeelding

Goedkoop is-t-ie zeker niet.

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr mar 24, 2006 11:58

Proficiat met deze succesvolle topic!

1000 antwoorden!
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo miniaturen

vr mar 24, 2006 12:04

Een Giulia GTC is op zich al redelijk bijzonder, maar deze versie is uniek:


Nu 43 keer verkleind door Gamma:


Goedkoop is-t-ie zeker niet.
Heb nog eens meegedaan met een bieding op Ebay op zo'n Gamma, maar liep prijstechnisch een beetje de spuigaten uit......
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr mar 24, 2006 12:48

Leuk, de vergelijkende test! :thumbs:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo miniaturen

vr mar 24, 2006 13:56

Proficiat met deze succesvolle topic!

1000 antwoorden!
Dank :D Dat moet gevierd worden :?:

Club Bialbero weet daar wel raad mee, die vieren geloof ik zo'n beetje alles wat er maar te vieren valt... (zie onder 'raduni')

Wat mij als Spideraar natuurlijk wel aanspreekt...

Afbeelding

Afbeelding

Een speciale set voor de deelnemers aan de viering van "40 jaar Duetto". Slechts 100 sets.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”