Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Neo's 75 Sportwagon

do feb 06, 2014 11:23

Op de Spielwarenmesse zagen we van Neo de rode 75 Turbowagon met een 'foute' motorkap. Ik vroeg me nog af of Neo ook de zilvergrijze Sportwagon (autoshow van Turijn, 1986) zou uitbrengen.
Ja dus, maar dan indirect, want hij is er als exclusief model voor de Duitse modelautowinkel Modelcarworld.

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking heb ik de Turbowagon er onder gezet. En dan valt op dat er nogal wat verschillen zitten aan de bumpers en dorpels.

Met enige moeite vond ik een foto met de voorkant van de auto:

Afbeelding

En wat blijkt? Nu is de motorkap dus wél correct! Voor wie het verschil niet kent, het profiel op de motorkap op de eerste 75's was dat het middelste deel lager was dan aan de zijkant, en dit liep naar voren toe naar buiten. Bij de latere typen was het middelste deel hoger en liep het naar voren toe naar binnen. Nog iets wat opeens klopt: de Turbowagon had 5-gats wielen, het model 4-gats. Met de grijze Sportwagon is ook dat detail correct.

De exclusieve Modelcarworld-versie (184487) wordt in een oplage van 300 stuks gemaakt. De vraag is nu: waarom die fouten in een algemeen verkrijgbaar model terwijl een model in beperkte oplage wél goed is? Ik sprak al eerder mijn vermoeden uit dat Neo met een 75 berlina uit 1985 zal komen en dat is bij deze gesterkt.

Op de bovenste foto's vind ik de neus van de Sportwagon er overigens helemaal niet zo slecht uitzien, maar van de Turbowagon staat de grille te ver naar voren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . exclusieve Neo's

do feb 06, 2014 11:38

Nog een exclusief Modelcarworld-model is Neo's Alfasud TI in zilvergrijs (186937), oplage 300 stuks:

Afbeelding

Gebruikersavatar
John Langeveld
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: vr jan 29, 2010 14:27
Locatie: Nieuw-Vennep

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . exclusieve Neo's

do feb 06, 2014 12:15

Mooi hoor die 75 SW van Neo.
Wat gaat die kosten daar in Duitsland?
John Langeveld
2004 Spider 916 V6 3.2

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . exclusieve Neo's

do feb 06, 2014 13:13

54,95 excl. verzendkosten.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . exclusieve Neo's

do feb 06, 2014 13:24

55 euro. Niet bepaald goedkoop, maar voor minder ga je ze niet vinden.

Nog twee foto's gevonden. Hoe goed die voorkant is blijkt erg afhankelijk van de hoek waaronder je hem bekijkt. Hier doen de koplampen nogal euh... Laudoracing-achtig aan :biggrin: . Te hoog, en er zit te veel kromming in de rand van de motorkap. Bovendien horen de knippers niet oranje te zijn maar wit.

Afbeelding Afbeelding

Aan de achterkant is de oranje 'balk' te zwaar aangezet.

Tja, hoe beter je een model gaat detailleren, hoe storender de onvolkomenheden worden. Zo zijn de ruitenwissers weer erg mooi. Vaak zie je wel van die filigrane dingetjes. maar dan liggen ze weer heel vreemd op de voorruit.
Bij een oude Politoys hoor je mij niet piepen over in de carrosserie geïntegreerde 'ijzeren' richtingaanwijzers en doorzichtige in de vooruit meegegoten wissers. Maar de fabrikanten vragen tegenwoordig een bult geld voor hun modellen en daarvoor wil ik wel de richtingaanwijzers in de juiste kleur zien.

Gebruikersavatar
John Langeveld
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: vr jan 29, 2010 14:27
Locatie: Nieuw-Vennep

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . exclusieve Neo's

do feb 06, 2014 13:42

Bedankt voor het antwoord.
Is er niet iets te doen aan de oranje richtingaanwijzers voor?
Voor dat geld zou je zo'n model niet hoeven te verbouwen, maar als dat het enige echt storende is.

Ik ben trouwens gaan reageren op het forum om mijn abonnement te activeren.
En dat is gelukt.
John Langeveld
2004 Spider 916 V6 3.2

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . exclusieve Neo's

do feb 06, 2014 14:18

Welkom op het forum 8)

Aangezien ik zelf maar zelden iets aanpas aan modellen zou ik zo niet weten wat de beste oplossing is. Overschilderen met zilvergrijs: niet mooi en waarschijnlijk schijnt er nog oranje door via de koplampen. Vervangen door zelfgesneden stukjes helder plastic: vraag is of dat mooi wordt, bovendien is het de vraag of het model zich laat demonteren. Sommige fabrikanten lijmen zo'n model helemaal dicht. Of Neo dat ook doet weet ik niet want ik heb nog geen Neo's. Of eigenlijk wel eentje, maar die staat nog bij Tonio ;-)

In zou deze zelf niet aanpassen. Storend: ja, vooral omdat het een onnodige en makkelijk te voorkomen fout is maar ook weer geen drama.

Iemand nog een idee?

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . exclusieve Neo's

do feb 06, 2014 14:37

Ik zeg lekker zo laten. Het mag dan niet kloppen, maar lelijk is het niet.
Deze grijze spreekt me wel veel meer aan als de TurboWagon..
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Neo's 75 Sportwagon

do feb 06, 2014 15:03

En wat blijkt? Nu is de motorkap dus wél correct! Voor wie het verschil niet kent, het profiel op de motorkap op de eerste 75's was dat het middelste deel lager was dan aan de zijkant, en dit liep naar voren toe naar buiten. Bij de latere typen was het middelste deel hoger en liep het naar voren toe naar binnen. Nog iets wat opeens klopt: de Turbowagon had 5-gats wielen, het model 4-gats. Met de grijze Sportwagon is ook dat detail correct.
Afbeelding
Enige plaatjes van de grijze 75 Sportwagon
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa Romeo Miniatura Fer op di nov 07, 2017 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB no 00575
Alfa Romeo Registro Miniatura, since 1992.
http://alfaromeominiatura.nl
Alfa GT 1.9 JTDm trackday
Alfa Giulietta Sprint 1.4 TCT 2016 rosso
*driving Alfa Romeo since 1975

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . exclusieve Neo's

do feb 06, 2014 15:14

Dat zijn twee verschillende. De lichtgrijze is een 2.0, de donkergrijze heeft een 2.5 Busso onder de kap. Die laatste auto bestaat in ieder geval nog, het lot van de andere 75 SW's is onbekend. In totaal zijn er 7 of 8 gebouwd, ook met turbodiesel (bron: AlfaVelate, Salvetti). Enkele auto's werden op het fabrieksterrein in Arese als werkpaard gebruikt.

Als Kess de 6-cilinder zou maken horen er als extra dakrails op, maar dan is wel weer de motorkap van het verkeerde type.

EDIT:

Ik zie trouwens op dat model wel weer een 2.5-embleempje zitten. Het wordt er allemaal niet duidelijker op :-k :roll:

Afbeelding

:wink:
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op do feb 06, 2014 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

F1Tommy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: do mei 06, 2010 03:10
Locatie: Chicago

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . exclusieve Neo's

do feb 06, 2014 15:43

FPPM 1/24 scale Alfa Romeo 2300 Lemans 1932 Sommers/Chinetti kit is out:


http://www.ebay.com/itm/111273019010

http://www.ferrarichat.com/forum/collec ... ad-90.html


Best hand laced wire wheels I have seen in a kit(much better than diecast)!!
Ferrari Expo 2013, Chicago March 2013

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . exclusieve Neo's

do feb 06, 2014 18:39

Nog even door met de exclusieve Neo's. Het lijkt er op dat Modelcarworld.de standaard van elke Neo een eigen versie laat maken, zoals het Italiaanse Carmodel.net dat met Kess doet.

Zo is de 1900 CSS die bij Neo zelf in blauw met zilverkleurig dak is verschenen bij Modelcarworld nu in twee tinten grijs metallic te koop (no. 184479):

Afbeelding

Oplage ook hier 300 stuks, prijs 60 euro.
MCW laat er dan Duitse kentekens op zetten. Die hebben ze dan aan de voorkant ook in Italiaans formaat?

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Nürnberg 2014 update 21

vr feb 07, 2014 16:58

Een oplettende lezer van het Alfamodellando-forum ontdekte in de fotoreportage van het Tsjechische Foxtoys nog twee Spark-nieuwtjes:

De eerste is de 184T van Eddie Cheever. Die was er al in twee keer twee varianten met lange en korte sidepots. Dus wat is er dan nieuw aan deze? Kijk maar eens goed...

Afbeelding

De verschillen zitten hem o.a. in de rolbeugel, de spiegeltjes, de kleur van de body ter hoogte van Eddie's bips en de diverse decals. Dit is de versie van de GP van Brazilië.


Ook van de 179C is er weer een extra variant (na de eerdere twee keer twee auto's van 1980), de nr. 22 van Mario Andretti uit de Grand Prix op Long Beach in 1981. Zonder twijfel volgt de nummer 23 van Mario's teamgenoot Bruno Giacomelli ook.

Afbeelding

Eén van de meer opvallende verschillen met de andere Spark 179's is de zilverkleurige vleugel voor op de auto (de anderen hebben rode vleugeltjes opzij van de neus).
Wat ontbreekt op het model is de tabaksreclame (Marlboro). Als gevolg van de wetgeving in een aantal landen mag deze niet op het model zijn aangebracht bij verkoop, dat moet de koper later zelf doen.

EDIT: Giacomelli's auto (S3874) blijkt al in de handel te zijn:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen **

di feb 18, 2014 21:21

Kleine update vanaf het geprinte-Alfa-miniaturenvlak.

Afbeelding
Afbeelding

(foto's zijn natuurlijk killing wat betreft schoonheidsfoutjes.:wink:)

Conclusies so-far:
1. met zulke dunne raamstijltjes is het niet handig je model te laten vallen.
2. Met zulke dunne raamstijltjes is het nog onhandiger om twee maal je model te laten vallen.
3. Die echte autolak is vreemd spul. Liet zich niet lekker mengen en was lastig te airbrushen. Toen het er eindelijk goed op zat vrat mijn blanke satijnlak de onderliggende laag op. Kon ik opnieuw starten.
4. Voor en achterruiten zijn bijzonder lastig om te maken. Tip zijn welkom! (tot nu toe geprobeerd: vacuümvormen om een schuim-malletje en vervormen met fohn)

Nog genoeg te doen: raamlijsten zijn al gebogen en grotendeels klaar voor lak. Deurgrepen moeten nog gedaan worden. Achterlichten hebben meer lak nodig. En transfers moeten er nog een keer komen

Moraal van dit verhaal: een handige bouwer trekt er sowieso een véél strakker model uit dan ik tot nu toe gedaan heb. Het bouwen op zich is bijzonder goed te doen (model komt al vrijwel spuitklaar bij Shapeways vandaan). Alleen die ruiten, daar moet ik nog eens wat op verzinnen.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen **

wo feb 19, 2014 01:00

Vreemd met die autolak. Ik zou bijna denken dat de ene laag acryl was en de andere synthetisch. Kan dat?

Tja, de voorruit dat wordt lastig, daar heb ik je al eens voor gewaarschuwd. Bij mijn ombouw van het Sudje heb ik met redelijk (dus niet denderend) succes het oude ruitje als mal gebruikt om een plat stukje acetaat een beetje de juiste bolling te geven. Maar ten eerste heb je geen oud ruitje en ten tweede moet de jouwe aan de zijkanten akelig veel bollen. Ik weet niet wat er mis is gegaan met het vacuformen, maar ik schat in dat dat toch je beste optie is. Als dat echt niet wil lukken, kijk dan even in het bouwverslag van de Sud ( http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=54&start=5606 ; behoorlijk stukje doorscrollen). Misschien kan je daar inspiratie uit opdoen. Zelf uit ander materiaal de juiste vorm maken als mal of op een andere manier met verhitting de juiste bolling verkrijgen, desnoods alleen 2D in de links-rechts richting? Ik heb geen pasklaar antwoord helaas. Bereid je er in ieder geval op voor dat je een paar avonden veel geduld zult moeten opbrengen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”