Gebruikersavatar
Marijan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: wo nov 18, 2009 13:21
Locatie: Zagreb, Croatia

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . een Amerikaanse Strada

do dec 05, 2013 08:15

Thanks to all for the Pinko/BBR answers! :wink:

Dinky Boy, nice Ertl 33. I have two variations of that model, one in that yellow blister pack, but mine has black bottom plate, not chrome. The other model is the same mold but with Lintoy sign on the bottom. I have found an information that Lintoy was Ertl's licence brand for far east market.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . een Amerikaanse Strada

do dec 05, 2013 12:33

Nette aanwinst Hans :thumbs:
Dit is een van mijn van favoriete modellen. Ik heb er dan ook 5 :lol: (2 blauw, een zilveren, en twee verschillende tinten rood).
Het vinden van zo'n spiegeltje zal moeilijk worden want mist vrijwel altijd bij een bespeeld model, en de kans dat je een wrak vinden MET spiegel zal dus ook erg klein zijn ben ik bang :roll:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . een Amerikaanse St

do dec 05, 2013 14:08

I have found an information that Lintoy was Ertl's licence brand for far east market.
Interesting. Here's a link with some info on Lintoys. The link within shows a list of some other Lintoy models that were also made by Ertl.

According to this guy Ertl's 3inch car models were rebadged Lintoys.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Nacoral Intercars Montreal

do dec 05, 2013 16:45

Nog een recente aanwinst, een blauw metallic Montreal van het Spaanse Nacoral Intercars:

Afbeelding

Ik vond hem op eBay, bleek de enige bieder en had hem te pakken voor het sympathieke bedrag van 12,50 euro. Zonder doosje en helemaal mint is hij niet, maar dat mag best voor een miniatuur dat zijn leven begon als speelgoed, en niet als vitrinemodel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had eerst mijn twijfels over de bies op de motorkap; die had ik eerder gezien in zwart/wit, maar niet in zwart/geel. Enig zoeken via Google wees uit dat beide kleurcombi's voorkomen. Nacoral voorzag veel van zijn modellen van zulke plakkers. Zoals gezegd, het was als speelgoed bedoeld en voor kleine jongens zijn auto's met zulke racy strepen extra stoer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet alleen de biezen hadden verschillende kleuren, ook de carrosserieën. Zo kwam ik een zilverkleurige tegen en ook deze rode. Die zit in een kartonnen doosje, terwijl de modellen later in (lelijke) plastic vitrinedoosjes werden geleverd.

Afbeelding

De merknaam is nogal verwarrend. Nacoral, Intercars, Inter Cars en Chiqui Cars worden naast en door elkaar gebruikt. Nacoral modellen zijn er in plastic en metaal, Chiqui Cars zijn altijd van plastic. Voor zover bekend zijn er geen Chiqui Alfa's.
Nacoral startte in 1965 in Zaragoza, opgericht door Adolfo Olloqui Arnedo. De exotisch klinkende naam Nacoral is stelde hij samen uit letters uit de naam van zijn vader; Jacinto Olloqui Arellano.

Veel informatie over Nacoral is te vinden op nacoral.jimdo.com.

Ook buiten Spanje produceerde het bedrijf, in Japan, Nieuw Zeeland, Colombia en ook in België. Hoe de constructie precies in elkaar stak is me niet duidelijk, Nacoral nam Sablon over, of de mallen of er was een vorm van samenwerking. In Colombia werd een speelgoedfabriek gestart omdat de overheid een lokale economie die dreef op koffie en graan alleen te riskant vond. De fabriek daar moest het echter doen met de afgedankte gietmachines uit Zaragoza die ze soms niet eens aan de praat kregen.

Voor de metalen miniaturen gebruikte Nacoral vaak oude mallen van andere fabrikanten, zo is de Montreal een oude Italiaanse Mercury:

Afbeelding

Het duidelijkste bewijs hiervoor is wel de manier waarop de bodemplaat aan de carrosserie is bevestigd: de uitlaten steken door twee gaten in het achterpaneel zodat het model alleen aan de voorzijde geklonken hoefde te worden.

Andere Mercury-klonen van Nacoral zijn de 33 Pininfarina en de Carabo, waarvan in één geval zelfs de goud-metallic kleur overgenomen is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . een Amerikaanse St

do dec 05, 2013 22:17

Dit is een van mijn van favoriete modellen. Ik heb er dan ook 5 :lol: (2 blauw, een zilveren, en twee verschillende tinten rood).
Vandaag ging op eBay een mint zilvergrijze (met doos en boekje) naar de 131 euro...
Je hebt een klein vermogen op je plank staan.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . 8c met hete wielen

vr dec 06, 2013 02:48

Afbeelding

Ik kwam deze foto zojuist tegen op Facebook.
helaas stond er geen informatie bij en op mijn vraag van welk merk de modellen zijn krijg ik geen antwoord.
iemand hier een idee? De foto is geschoten in Japan.
Als het 1:43 kan het zomaar Progetto zijn!
Ik heb een diecats van Progetto, 2 kits van Alezan, 1 evo en 1 Turbo TCC.

Lijkt me toch geen Bermat en ook de schaal 1:24 betwijfel ik. Ik zie duidelijk gesloten voordeuren waar de Bermat te openen portieren heeft en als ik naar de verhouding model-plakbnand kijk lijkt me dit eerder kleiner dan 1:24?


Koen

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Nacoral Inter Cars Montr

zo dec 08, 2013 12:27

Even wat foto's uit de Laudoracing "75" keuken/fabriek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op foto 6 kun je zien dat ze enige details op de bodem hebben aangebracht, maar dat kon voor een 1:18 wel wat beter.
Erg jammer naar mijn mening, want zelfs de oude Bburago 1:24 modellen hebben meer details in hun enigzins eenvoudige bodem.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Nacoral Inter Cars Montr

ma dec 09, 2013 16:22

Hoe vaak bekijk jij de onderkant van je modellen? :wink:
Ik snap je ergens wel hoor, maar wereld schokkend vind ik het persoonlijk niet.
Ik las dat ze pas in januari worden verzonden, nog ff geduld dus :roll: :wink:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Nacoral Inter Cars Montr

ma dec 09, 2013 16:34

De behoefte aan een gedetailleerde onderzijde zal per verzamelaar verschillen. Ik denk daarbij dan wel doe het óf goed, óf doe het helemaal niet. Een vlakke bodem scheelt ongetwijfeld kosten.

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Nacoral Inter Cars Montr

ma dec 09, 2013 17:00

Nee daar heb je een punt Mark, maar net zoals Hans al in feite zegt:
Doe het óf goed, óf doe het helemaal niet. :wink:
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Nacoral Inter Cars M

ma dec 09, 2013 20:15

Hoe vaak bekijk jij de onderkant van je modellen? :wink:
Ik snap je ergens wel hoor, maar wereld schokkend vind ik het persoonlijk niet.
Tja, ik ben het daar dan weer helemaal mee eens
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

GiuliaSuperITALY
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: wo nov 25, 2009 11:39

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Nacoral Inter Cars Montr

di dec 10, 2013 13:24

but more than the seat the biggest problem is that the front of the car is all
disproportionate ... looks like another car. shame because in 1/18 could have been done better.
http://grandiepiccoleauto.blogspot.it/2 ... de-in.html

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 963
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** .Targa Florio

zo dec 15, 2013 20:55

Targa Florio is eigenlijk net zo legendarisch als de Mille Miglia. Vele jaren was de wegrace over Sicilia een strijd tussen vooral
Ferrari, Alfa Romeo en Porsche, 11 ronden van 72 km. Deze Italiaanse website geeft een geweldig overzicht van alle races met foto's
http://www.targapedia.com/
En een volledige foto gallerie in schaal modellen is op deze site te vinden !!

Verbouwer Brian Phipps uit Engeland bood onlangs op Ebay enige goede diorama verbouwingen aan van
1929 TF 6C1750 SS no20 van Gastone Brille-Peri. De Fabbri kiosk is de basis waar de wielkasten van verwijderd zijn.
Afbeelding
1930 TF 6C1500 no18 van Guido d'Ippolito, ook dat is een Fabbri verbouwing,
en verder bouwde hij de 1934 P3 Achille Varzi en 1935 P3 Antonio Brivio.
Afbeelding

Vaak denken we bij de latere jaren van het FIA Sportscar kampioenschap op Sicilia aan onze winnaar 1971
Toine Hezemans (met Vaccarella) maar ook de Porsche icoon Gijs van Lennep was uitmuntend in de
Targa Florio. Mocht 2 x voor Autodelta uitkomen, als Porsche niet mee deed.
1971 werd hij 2e met Andrea De Adamich achter Toine, in 1972 reed hij met Vic Elford en in de laatste TF 1973 in Porsche als winnaar.
Zijn Alfa deelnames aan de Targa Florio kan je vinden in 1:43 bij oa. M4 en in handbouw MG Ciemme43
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa Romeo Miniatura Fer op di nov 07, 2017 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB no 00575
Alfa Romeo Registro Miniatura, since 1992.
http://alfaromeominiatura.nl
Alfa GT 1.9 JTDm trackday
Alfa Giulietta Sprint 1.4 TCT 2016 rosso
*driving Alfa Romeo since 1975

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . Nacoral Inter Cars Montr

di dec 17, 2013 05:02

Na de groene versie van de rupsbanden RL (Cingolata) van FB Models volgt nu een tweede versie met referentienummer FB84B. Deze versie is in beige kleur aangepast aan de woestijn in Libië. Uiteraard mist deze versie de "snowboards" bij e voorwielen omdat dat in de woestijn niet nodig is. Of dat deze uitvoering op een werkelijk voertuig gebaseerd is weet ik niet, de groene uitvoering met "snowboards" was enige jaren geleden op een veiling te zien.

Afbeelding
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . GTV6-jes in 1:87

wo dec 18, 2013 22:32

In eerste instantie dacht ik 'da's een matig model'. Totdat ik de schaal zag: 1:87. En voor die schaal is-ie helemaal zo slecht niet.

Afbeelding

Afbeelding

Helemaal verfijnd zijn de buitenspiegels, een beetje te veel zelfs. De ruitenwissertjes zien er echter prima geproportioneerd uit.

Jammer dat het kunststof paneeltje op de motorkap van de rode GTV6 dezelfde kleur heeft als de rest van de koets, verder best een aardige verkleining waarvoor dan wel 27 euro voor neergeteld moet worden, voorwaar geen kattenp*s.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”