Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . le piccole

do mei 14, 2009 10:57

Leuk gedaan 8) , heb je ook een foto van het model met de andere velgen? :wink:
Ben benieuwd hoe dat staat.
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 13:15
Locatie: Zevenaar
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . come i panini caldi...

do mei 14, 2009 11:02

Die volgt nog.

@ Dink: haha, nou, ik vind het vreselijk leuk om te doen, voor de inkomsten is het niet nodig; model + verpakking + set wielen + tijd en je kunt je voorstellen dat het geen dagelijkse bezigheid moet worden, haha. Ik zie het als vitrine-reclame voor Alfaspeed, haha. :lol:
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

Gebruikersavatar
alfasudjoe
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 14:20
Locatie: UK

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . le piccole

vr mei 15, 2009 12:18

19 retirements op 15 races met twee auto's... AU :(
I wrote my reply from the top of my memory. I had forgotten they had so few finishes. Now, I also remember that the two Alfa pilots rammed into each other at the start of the Austiran GP... :evil:
Thankyou all for your quick reply to my photo of what i know now to be Alfa 182, I have great information thanks to you all again, just proves what a great forum this is :wink: :wink: :wink: :wink:

Salve
alfasudjoe
:D

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Gandini's Navajo

vr mei 15, 2009 14:42

Tijdje geleden was er uitgebreide aandacht voor de hoekige Navajo.

Hij was er ook van Alezan. Carmodel.net heeft hem als 'nieuw' op de site staan, maar dat is omdat ze hem voor het eerst in het assortiment hebben. Dat levert in ieder geval wel foto's op:

Afbeelding

Afbeelding

Gebouwd kost hij niet minder dan € 156. Best een beetje boel, ook al is het een heel aardig model waarvan vooral de complexe vorm van de vooruit me een serieuze uitdaging voor de modelmaker toeschijnt.

Afbeelding

Dit ontwerp van Marcello Gandini, werkzaam bij Bertone nadat Giugiaro daar vertrokken was, stond in 1976 op de Autosalon van Genève.

Spark heeft de Navajo overigens ook nog altijd in de planning staan. Duimen dat ze nou eens een model maken zonder onnodige fouten of totaal verkeerde kleuren.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . echt nep....

za mei 16, 2009 15:20

Uit de Miniatura nieuwsbrief.

Benieuwd hoe de verzamelaars er hier over denken...

Het Franse Éditions Atlas brengt een nieuwe serie uit: heruitgaven van oude Dinky Toys.

Een buitenkansje voor de liefhebber die graag een echte Dinky had verworven maar voor veel euro's alleen nog maar een zwaar bespeeld exemplaar kan vinden? Of voor de man van middelbare leeftijd die eindelijk de Dinky kan kopen die hij in zijn jeugd niet kreeg omdat er simpelweg geen geld voor was? Of is het een vorm van respectloos en commercieel uitbuiten van een icoon uit de modelautowereld, omgeven door nostalgie en zoete jeugdherinneringen?

Ik weet het nog niet helemaal, hangt erg af van hoeveel waarde je hecht aan de authenticiteit van een model.

Wat ik er wel in zie is dat de modelauto industrie met zijn gigantische overproductie (en dumppraktijken zoals eerder in dit topic al aangehaald) van gekkigheid niet meer weet wat ze moet doen om maar te kunnen blijven produceren. Dat de markt verzadigd begint te raken is (voorlopig) kennelijk niet interessant.

Atlas kiest voor de Dinky's die al wel ruitjes maar nog geen interieur hebben. Kost ook lekker weinig om te produceren...

Dinky Toys France maakte ooit de 1900 Sprint, code nummer 24J. Ook die is ten prooi gevallen aan... nou ja, ik weet nog niet hoe ik het noemen moet.
De 1900 Super Sprint was er in meerdere kleuren. Rood, zachtgeel, twee tinten lichtblauw c.q. 'aqua'.
Ik vrees het ergste...

Ik loop er in ieder geval niet warm voor en krijg erg de neiging op zoek te gaan naar een échte.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op za mei 16, 2009 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . echt nep....

za mei 16, 2009 15:44

De zirkonia van de Dinky Toys is uitgevonden. Als je het mij vraagt een zeer bedenkelijke ontwikkeling. :? Al was het alleen al maar vanwege de mogelijkheden voor de minder dan integere veilingsite-verkopers: men neme een zwaar bespeelde Dinky, zette de bodem over op zo'n neppert en voila, een "originele" Dinky in de mooiste staat die er te vinden is.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . le piccole

za mei 16, 2009 18:26

Als iemand nog een daum 155 wil, 5 euro in prijs verlaagd:



Afbeelding
Gaat een mooi plekje in Leidschendam krijgen, thanx Kitaro :thumbs:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Roeltje 164

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . echt nep....

za mei 16, 2009 22:02

Mooi item Kees, gefeliciteerd :wink: schijnen er van de 164 ook te zijn echter erg zeldzaam.

See you :thumbs:

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . echt nep....

zo mei 17, 2009 05:59

Leuk Kees, als besproken. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk een preproductie foto van de btcc hpi modellen.

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . echt nep....

zo mei 17, 2009 12:24

Uit de Miniatura nieuwsbrief.

Benieuwd hoe de verzamelaars er hier over denken...

Het Franse Éditions Atlas brengt een nieuwe serie uit:

Een buitenkansje voor de liefhebber die graag een echte Dinky had verworven maar voor veel euro's alleen nog maar een zwaar bespeeld exemplaar kan vinden? Of voor de man van middelbare leeftijd die eindelijk de Dinky kan kopen die hij in zijn jeugd niet kreeg omdat er simpelweg geen geld voor was? Of is het een vorm van respectloos en commercieel uitbuiten van een icoon uit de modelautowereld, omgeven door nostalgie en zoete jeugdherinneringen?

Ik weet het nog niet helemaal, hangt erg af van hoeveel waarde je hecht aan de authenticiteit van een model.

Wat ik er wel in zie is dat de modelauto industrie met zijn gigantische overproductie (en dumppraktijken zoals eerder in dit topic al aangehaald) van gekkigheid niet meer weet wat ze moet doen om maar te kunnen blijven produceren. Dat de markt verzadigd begint te raken is (voorlopig) kennelijk niet interessant.

Atlas kiest voor de Dinky's die al wel ruitjes maar nog geen interieur hebben. Kost ook lekker weinig om te produceren...

Dinky Toys France maakte ooit de 1900 Sprint, code nummer 24J. Ook die is ten prooi gevallen aan... nou ja, ik weet nog niet hoe ik het noemen moet.
De 1900 Super Sprint was er in meerdere kleuren. Rood, zachtgeel, twee tinten lichtblauw c.q. 'aqua'.
Ik vrees het ergste...

Ik loop er in ieder geval niet warm voor en krijg erg de neiging op zoek te gaan naar een échte.


Tja, wie zit hier op te wachten......

Het is toch al opvallend hoeveel zeer oude modellen tegenwoordig in een smetteloos doosje worden aangeboden. Veel Dinky Giulia's zijn voorzien van een doosje. Rara....
Vind je een keer een Ediltoys, zit er ook een doosje bij.
Ik heb zowel een Edil reprobox (bewust gekocht overigens) als een originele (waar ik echt blij mee ben). Je ziet het verschil pas goed als ze naast elkaar staan.
Een gezonde dosis wantrouwen is dus altijd op zijn plaats.
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . echt nep....

zo mei 17, 2009 13:10

De Dinky replica's zijn niet de eerste replica's van jaren '50 en '60 modellen. Kijk maar eens naar de Mercury replica's van Scottoy, ondanks berichten dat deze gemaakt zouden zijn met de originele matrijzen zijn het slechts matige afgietsels van bestaande Mercury's. Ze hadden een zeer beperkte afzetmarkt omdat de (jonger dan 40) verzamelaar tegenwoordig niet echt gecharmeerd is van de simpele modellen zonder interieur en met zo weinig detaillering. Daarvoor hadden we al de veel te dure en vaak inspiratieloze Verem's, een reproductie van Solido en de Quiralu's replica's, met een stijl als de vroege Dinky's. Inmiddels maakt Norev erg mooie replica's van Cij's, zowel in grotere schaal als in 1:43 en heeft zelfs plannen om Jouets Citroens en Renaults van voor de oorlog opnieuw uit te gaan brengen, al ligt dat plan inmiddels weer even stil (crisis?). En dan nu de Dinky's, die overigens ook al een voorloper hadden in een mooie maar dure Dantoys replica van de Citroen HY Philips demonstratiewagen: een exacte replica van de Dinky inclusief doos. Lion Toys brengt al weer een aantal jaren de oude jaren '60 Daf's opnieuw uit, zij het ook duidelijk met minder bezieling dan vroeger want ze missen de oude en veel charmantere tijdscorrectie kleurcombinaties.
Ongetijfeld weten jullie meer voorbeelden te noemen.

Deze modellen stillen de vraag naar zeldzame modellen met hoge vraagprijzen bij verzamelaars die minder waarde hechten naar originelen, geen geld hebben voor de echte of beiden in hun vitrine willen hebben. Hoe leuk ook om dat ene model nu toch in je vitrine te kunnen zetten, het wordt nooit een echte oude, met de jaren '60 charme en het idee dat dit model gemaakt is bij de echte producent in een tijd dat men niet beter kon. En waar de oude Dinky of Mercury in de loop van de jaren steeds meer waard wordt daar daalt veelal de waarde van de Replica na de eerste hype dramatisch. Zo had ik ooit als een van de eersten een hele serie heruitgebrachte Quiralu's, best dure en mooi gemaakte modellen toen, die nu aan de straatstenen niet meer te slijten zijn. Ook mijn collectie Scottoy's is best charmant maar krijgt nooit de waarde van echte Mercury's. Niet erg wat mij betreft, maar wel iets om eens bij stil te staan.
Mijn conclusie: het aantal liefhebbers voor dit soort modellen is niet heel erg groot, reden waarom deze replica's vaak geen al te lang leven beschoren zijn, en de waarde neemt in de meeste gevallen uiteindelijk niet toe maar af. Geen gelijkwaardig alternatief.

Om dus op de vraag van Hans terug te komen: Wat vind ik van Replica's van Dinky's? Best aardig en soms een mooi alternatief voor een onbetaalbaar model, maar ik spaar zelf liever even door voor en echte.
Ondanks dat heb ik nog niet zo heel erg lang geleden toch iets in huis gehaald dat opnieuw uitgebracht is: een Duetto van Togi, de matrijzen gemaakt op basis van een originele die geleend is van een verzamelaar. Wil ik dan niet doorsparen voor een echte? Jawel, maar zo'n 900 euro + is me voorlopig echt te gortig...

Koen

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . echt nep....

ma mei 18, 2009 11:47

Oei, HPI BTCC's. \:D/
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . echt nep....

ma mei 18, 2009 13:52

Oei, HPI BTCC's. \:D/
Idd Harry, ben heel benieuwd naar het resultaat ! 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . echt nep....

di mei 19, 2009 00:27

Uniek maar wel erg prijzig,
deze Italocremona Plastic City "Alfetta" Carabinieri:

Afbeelding

Schijnbaar een Italiaanse tegenhanger van Lego. Erg zeldzaam natuurlijk.
Hij bracht maar liefst 156,99 op :shock: toch een hoop geld naar mijn mening.

Wat ik wel een geweldig leuk detail vind is dat de makers echt de moeite hebben genomen een Alfa grille te fabriceren :D
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . echt nep....

di mei 19, 2009 10:19

Leuk: naast de gril nog een typisch italiaans detail: het knipperlicht op het voorscherm :D

Koen

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”