Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

zo jan 23, 2011 15:21

Een meer dan prachtig museum, heb het al weer te lang geleden gezien, maar of die gebouwen nou de moeite van het bewaren waard zijn... Ik heb best gevoel voor architectuur maar erg onder de indruk was ik bepaald niet, al is het museum met de marmeren vloeren best mooi maar ook gedateerd.
Zolang Fiat dat niet mag en kan verkopen is er in ieder geval zeker géén geld om het museum bij te houden of opnieuw op te zetten. Vraag me oprecht af wat er hiermee gewonnen wordt.

De hele boel verkopen aan Louman zou ik zeggen, beter dan daar zal het niet in de watten gelegd worden.

Of een nationaal automuseum in Italié. Lancia heeft ook een geweldige collectie die niet of nauwelijks te bezichtigen is en staat weg te kwijnen. Alles samenvoegen en een enorme trekpleister is geboren :wink:

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

zo jan 23, 2011 15:22

+1 GTV4 2.0!!
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

zo jan 23, 2011 16:55

Ik had begrepen dat de collectie niet verkocht mocht worden maar ook niet verplaatst mocht worden. Enkel voor promotie-doeleinden en tentoonstellingen mag (een deel van) de collectie tijdelijk verplaatst worden. Wat is dan precies het 'probleem' als FIAT het pand wil slopen?Als ik het goed begrijp moet er dan een ander pand voor in de plaats komen?
De vraag is dan natuurlijk hoe ver je het 'niet mogen verplaatsen' van de collectie mag rekken. Is dit het fabrieksterrein? Is het Arese? etcetc. En mag FIAT de collectie wel opslaan in een grote stalling waar het niet meer te bezichtigen zal zijn?

Ik ben voorstander van petities om de collectie te 'redden' en bereikbaar te houden maar zou wel graag willen weten of deze petitie in het belang van de collectie is (of komen de auto's uiteindelijk in een oud, vervallen, lekkend gebouw (less: het huidige museum) te staan.... ?

Kent iemand de exacte huidige regels die voor de collectie gelden?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

zo jan 23, 2011 19:47

Een meer dan prachtig museum, heb het al weer te lang geleden gezien, maar of die gebouwen nou de moeite van het bewaren waard zijn... Ik heb best gevoel voor architectuur maar erg onder de indruk was ik bepaald niet, al is het museum met de marmeren vloeren best mooi maar ook gedateerd.
Zolang Fiat dat niet mag en kan verkopen is er in ieder geval zeker géén geld om het museum bij te houden of opnieuw op te zetten. Vraag me oprecht af wat er hiermee gewonnen wordt.

De hele boel verkopen aan Louman zou ik zeggen, beter dan daar zal het niet in de watten gelegd worden.

Of een nationaal automuseum in Italié. Lancia heeft ook een geweldige collectie die niet of nauwelijks te bezichtigen is en staat weg te kwijnen. Alles samenvoegen en een enorme trekpleister is geboren :wink:
De angst bestaat dat bij sloop van het Museo de collectie ergens door Fiat weggeborgen zal worden en niet meer toegankelijk zal zijn voor het publiek. Dat risico loop je m.i. ook wanneer het naar bijv. Louwman gaat, althans, dat dan bijv maximaal 10% tegelijk wordt getoond. Om alles toegankelijk te maken voor het publiek heeft het gewoon een eigen museum nodig. Zelfs bij een nationaal Italiaans automuseum vrees ik dat maar een relatief klein gedeelte tegelijk zal kunnen worden getoond, al is dat natuurlijk 10 keer beter dan helemaal geen Alfa-museum meer. Maar Alfa Romeo heeft toch naam genoeg om daar een redelijk goed draaiend eigen museum voor de hebben zou je zeggen. Als ze het maar een beetje beter regelen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

zo jan 23, 2011 20:18

Een meer dan prachtig museum, heb het al weer te lang geleden gezien, maar of die gebouwen nou de moeite van het bewaren waard zijn... Ik heb best gevoel voor architectuur maar erg onder de indruk was ik bepaald niet, al is het museum met de marmeren vloeren best mooi maar ook gedateerd.
Zolang Fiat dat niet mag en kan verkopen is er in ieder geval zeker géén geld om het museum bij te houden of opnieuw op te zetten. Vraag me oprecht af wat er hiermee gewonnen wordt.

De hele boel verkopen aan Louman zou ik zeggen, beter dan daar zal het niet in de watten gelegd worden.

Of een nationaal automuseum in Italié. Lancia heeft ook een geweldige collectie die niet of nauwelijks te bezichtigen is en staat weg te kwijnen. Alles samenvoegen en een enorme trekpleister is geboren :wink:
De angst bestaat dat bij sloop van het Museo de collectie ergens door Fiat weggeborgen zal worden en niet meer toegankelijk zal zijn voor het publiek. Dat risico loop je m.i. ook wanneer het naar bijv. Louwman gaat, althans, dat dan bijv maximaal 10% tegelijk wordt getoond. Om alles toegankelijk te maken voor het publiek heeft het gewoon een eigen museum nodig. Zelfs bij een nationaal Italiaans automuseum vrees ik dat maar een relatief klein gedeelte tegelijk zal kunnen worden getoond, al is dat natuurlijk 10 keer beter dan helemaal geen Alfa-museum meer. Maar Alfa Romeo heeft toch naam genoeg om daar een redelijk goed draaiend eigen museum voor de hebben zou je zeggen. Als ze het maar een beetje beter regelen.
Helemaal eens, Michiel. Het moet toch mogelijk zijn om ergens in of rond Milaan of Arese een bestaand gebouw te vinden dat bruikbaar is of met relatief weinig kosten aangepast kan worden, zou je zeggen. De keer dat ik in het museum was, en dat is al weer een jaar of 15 geleden, was lang niet alles te zien wat er is. De proto's van Giulia en berlina, waarvan ik sinds kort pas weet dat die er nog gewoon zijn, heb ik bijvoorbeeld nooit gezien.

Koen

alfetta75
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 21:42
Locatie: Alblasserdam

Re: RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

zo jan 23, 2011 23:03

Ik dacht dat dat hele terrein cultureel erfgoed is?? Dat heb ik ooit eens gelezen.
Helaas niet...

De inhoud van het Museo en van het Centro Documentazione (dus de auto's, andere museumstukken en de documenten) zijn beschermd, de panden (die overigens uit 1976 dateren) zijn NIET beschermd...
Klopt ( natuurlijk ) wat je zegt en uit esthetisch en historisch oogpunt ook geen slechte keuze. Reken maar dat als Fiat de inhoud van het museum en het Centro Documentazione te gelde had kunnen maken, ze dat al lang hadden gedaan. Al was het maar omdat de historie van Alfa alleen maar pijnlijk duidelijk maakt wat er verloren is gegaan.
2. Het is een historisch pand wat gemaakt is door een "bekende" architect, Vito Latis
Arese is niet door Vito Latis ontworpen, maar door Ignazio Gardella. Bestaat zelfs een boek over:


Afbeelding

Helaas is het boek net zo fascinerend als de gebouwen van Arese. En dat terwijl Ignazio hoog opgeeft over zijn kennisenkring met daarin Gropius, Breuer, Le Corbusier en Frank LLoyd Wright.
Had wel wat van hun inpiratie kunnen pikken lijkt me zo.

@Alfavaganza,

en zo blijft het jammer dat je er niet bij was. ( om eerdere redenen ). We maken het goed, voordat het niet meer kan.

Rob

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

zo jan 23, 2011 23:28

Reken maar dat als Fiat de inhoud van het museum en het Centro Documentazione te gelde had kunnen maken, ze dat al lang hadden gedaan. Al was het maar omdat de historie van Alfa alleen maar pijnlijk duidelijk maakt wat er verloren is gegaan.

Rob
Ik kijk nergens meer van op. Twee merken met een bijzondere historie onder de hoede van Fiat en kijk hoe ze te grabbel worden gegooid. Niet nu maar al jaren. Over nog maar een paar maanden staan er hier (onverkoopbare) Chryslers in de showrooms met Lancia logo's (zelfs de gril wordt meer Chrysler met horizontale strips i.p.v. verticale). Zo'n ongelooflijke onderschatting van de mensheid zegt veel over Fiat. En het spijt me echt dat ik dat hier zit te tikken. Ben dus niet zo zeker dat het museum in Arese niet alsnog een zachte dood zal sterven. Daar doen mooie initiatieven van fans niets aan af, geloof me.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

zo jan 23, 2011 23:51

Arese is niet door Vito Latis ontworpen, maar door Ignazio Gardella. Bestaat zelfs een boek over:

Afbeelding
Gardella heeft La Palazzina Uffici Tecnici (13) ontworpen, dat is wat anders dan het complex met het Centro Direzionale (16) en het Museo Storico (17). Dat laatste is wel degelijk van Vito Latis.

Afbeelding

alfetta75
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 21:42
Locatie: Alblasserdam

RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

ma jan 24, 2011 08:56

Dink,

kun je nagaan hoe suf dat boek is. Nooit verder gekomen dan pagina één.

Rob

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

ma jan 24, 2011 15:33

@Alfavaganza,

en zo blijft het jammer dat je er niet bij was. ( om eerdere redenen ). We maken het goed, voordat het niet meer kan.

Rob
Lijkt me een prima plan, Rob! :thumbs:
Dink,

kun je nagaan hoe suf dat boek is. Nooit verder gekomen dan pagina één.

Rob
Waarom begin je dan ook net over dat ene boek dat je nog niet helemaal hebt gelezen :lol:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

ma jan 24, 2011 16:33

Ik ga in Juni naar Milaan, en wou graag langs Arese! Hopen dat het dan nog staat [-o<
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

Re: RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

ma jan 24, 2011 17:22

Arese is niet door Vito Latis ontworpen, maar door Ignazio Gardella. Bestaat zelfs een boek over:

Afbeelding
Gardella heeft La Palazzina Uffici Tecnici (13) ontworpen, dat is wat anders dan het complex met het Centro Direzionale (16) en het Museo Storico (17). Dat laatste is wel degelijk van Vito Latis.

Afbeelding
mooie foto, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er benoemd staat onder de rest van de nummers................

Heb je dat toevallig ook ingescand Hans?
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

ma jan 24, 2011 17:36

Nee, plaatje komt van het web, gevonden via Google-afbeeldingen.

@Rob, als dat boek zó saai is, gooi het dan maar weg (mijn kant op of zo :biggrin: )

alfetta75
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 21:42
Locatie: Alblasserdam

Re: RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

di jan 25, 2011 13:30

@Alfavaganza,

en zo blijft het jammer dat je er niet bij was. ( om eerdere redenen ). We maken het goed, voordat het niet meer kan.

Rob
Lijkt me een prima plan, Rob! :thumbs:
Dink,

kun je nagaan hoe suf dat boek is. Nooit verder gekomen dan pagina één.

Rob
Waarom begin je dan ook net over dat ene boek dat je nog niet helemaal hebt gelezen :lol:
Ja, dat is toch wel een heel erg sterk toeval eigenlijk.
@Rob, als dat boek zó saai is, gooi het dan maar weg (mijn kant op of zo )
Dink,

aan het boek is het enige opzienbarende een bijgeleverde lineaaltje zodat je de tekeningen om kan rekenen naar het real-life formaat.
Dat is ook waar het boek uit bestaat , een interview met de architect, tekeningen en vooral veel foto's van ramen.
Als ik 'm ooit weggooi weet ik je wel te vinden.

Rob

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Voortbestaan van Alfa Romeo Museum Arese onzeker

wo feb 02, 2011 13:36

Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”