Het is te vroeg om over de exacte consumentenprijs te speculeren. Het zal in de buurt liggen van 45.000 euro.
Op papier komt de 4C in de buurt van de nieuwe Elise S (220 pk) wat ook ongeveer 45.000 euro kost.
De motor wordt de nieuwe aluminium versie van de 1750 TBI, wat een gewichtsbesparing zal geven van 25 kg.
De grote verschil tussen de Alfa en de Lotus zit in de dealer netwerk. Lotus is een nichemerk en telt weinig dealers. Hierdoor heeft Lotus weinig afzet en service locaties.
We moeten ook niet vergeten dat de Elise een model is van oorsprong uit 1996. Als de 4C op de markt komt in 2013 zal de Elise 17 jaar oud zijn.
De nieuwe Elise is geplanned voor 2015 en wordt een iets andere auto. Het wordt zwaarder (1088 kg) en wellicht iets duurder.
Verder heeft de 4C een TCT versnellingsbak standaard, terwijl dit nog geen optie is op de Elise (wel SPS).
De productie van 18.000 is trouwens geplanned voor de hele levenscyclus van de 4C / 4C Spider. In mijn mening is dit haalbaar. Ter vergelijking zijn er 34.274 Brera's en Spider's geproduceerd tussen 2006 en 2010. Hier moeten we ook rekening houden met hogere gewicht, lagere prestaties en geen markt in de VS.
Als we de Elise als voorbeeld nemen waren er binnen 8 jaar 20.000 van verkocht. Dit was in 2004, het jaar toen de Elise in de VS werd geintroduceerd (met 2.000 preorders). De 4C wordt meteen in de VS gelanceerd.
De Boxster / Cayman zijn zeker ook concurrenten. Met de 6-cylinder boxer en iets meer comfort zal de Porsche's een grotere doelgroep aanspreken. Hier zal de balans meer liggen op comfort dan prestaties (bv. gewicht wordt niet gebruikt als primair marketing tool, de Cayman weegt 1340 kg).
De 4C, met zijn lichtere gewicht, slimme carbon fibre constructie en zeldzaamheid zal een ware exoot worden. Hierdoor zal het een kleinere doelgroep liefhebbers aanspreken die op zoek zijn voor een lichte sportauto met hogere prestaties en uitgesproken italiaanse styling. In andere worden een Alfa Romeo.