Een flat v8 niet? Of een 'gewone' v motor?Moderne boxermotoren zijn nodeloos ingewikkeld, relatief kwetsbaar en een ramp om aan te sleutelen.
Nee, vroeger niet...?Moderne boxermotoren zijn nodeloos ingewikkeld, relatief kwetsbaar en een ramp om aan te sleutelen.
Een Alfaboxer in ieder geval niet. Dat is lego. En bij goede behandeling en onderhoud ook nog betrouwbaar.Nee, vroeger niet...?Moderne boxermotoren zijn nodeloos ingewikkeld, relatief kwetsbaar en een ramp om aan te sleutelen.
jawel, maar dat heeft een "V" ook. en het wordt toch een transaxle?Vanuit de fabrikant gezien: een 4-cilinder boxer heeft 2x zo veel cilinderkoppen als 4-cilinder in lijn. Dus dure distributie. 2 koppakkingen die stuk kunnen. Complexe in- en uitlaat. Packaging is een drama want dwars kan bijna niet en in de lengte moet er weer een speciale versnellingsbak aan vast, zeker in combinatie met voorwielaandrijving. Genoeg argumenten?
Ik heb het over een vergelijk van viercilinders, een 6-cilinder boxer is al helemaal exotisch en ook een packaging-drama, het is niet voor niks dat er maar zo weinig auto's mee rondrijden waarvan het overgrote deel met de motor aan de kant waar de wielen niet sturen. In- en uitlaat zijn altijd complexer dan bij een lijnmotor en dus domweg duurder. Hierbij zijn ook de kosten voor emissie-gerelateerde zaken niet uit het oog te verliezen. Uitlaat zal ook altijd meer packaging-hoofdbrekens opleveren ivm de plaatsing van de katalysatoren (pre en post). Autofabrikanten calculeren op centen-niveau en dus prijst een boxer zich in vergelijking met een lijnmotor altijd uit de markt. Al eens aan het gieten van het blok zelf gedacht?jawel, maar dat heeft een "V" ook. en het wordt toch een transaxle?Vanuit de fabrikant gezien: een 4-cilinder boxer heeft 2x zo veel cilinderkoppen als 4-cilinder in lijn. Dus dure distributie. 2 koppakkingen die stuk kunnen. Complexe in- en uitlaat. Packaging is een drama want dwars kan bijna niet en in de lengte moet er weer een speciale versnellingsbak aan vast, zeker in combinatie met voorwielaandrijving. Genoeg argumenten?
in en uiltaat hoeft helemaal niet complex te zijn volgens mij, wel duurder als een gegoten spruitstukje van een lijnmotor.
Dank je. Ik had even niet zo'n zin om een heel verhaal te typen (beetje brak nog van gisteren), maar had me niet beseft dat ik de boxerfanaten op de kast kreeg.Vanuit de fabrikant gezien: een 4-cilinder boxer heeft 2x zo veel cilinderkoppen als 4-cilinder in lijn. Dus dure distributie. 2 koppakkingen die stuk kunnen. Complexe in- en uitlaat. Packaging is een drama want dwars kan bijna niet en in de lengte moet er weer een speciale versnellingsbak aan vast, zeker in combinatie met voorwielaandrijving. Genoeg argumenten?
Maar...het ging hier toch over transaxle?
De opvolger van de 159 geloof ik ook niet. De opvolger van de 166 / kleinere Maserati dan maar?RWD transaxle is ook te duur en te complex voor een volumefabrikant, jammer maar helaas.