Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 13:52

Moderne boxermotoren zijn nodeloos ingewikkeld, relatief kwetsbaar en een ramp om aan te sleutelen.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 13:56

Onderbouw AUB.

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 14:04

Moderne boxermotoren zijn nodeloos ingewikkeld, relatief kwetsbaar en een ramp om aan te sleutelen.
Een flat v8 niet? Of een 'gewone' v motor?
Ik denk dat Molletti een andere reden heeft en die zou ik graag horen. :wink:

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 14:15

Moderne boxermotoren zijn nodeloos ingewikkeld, relatief kwetsbaar en een ramp om aan te sleutelen.
Nee, vroeger niet...?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 14:24

leuk al die on-onderbouwde wauwels :roll:

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 14:25

Moderne boxermotoren zijn nodeloos ingewikkeld, relatief kwetsbaar en een ramp om aan te sleutelen.
Nee, vroeger niet...?
Een Alfaboxer in ieder geval niet. Dat is lego. En bij goede behandeling en onderhoud ook nog betrouwbaar.

Maar ik ben ook benieuwd naar onderbouwingen...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8823
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 15:12

Vanuit de fabrikant gezien: een 4-cilinder boxer heeft 2x zo veel cilinderkoppen als 4-cilinder in lijn. Dus dure distributie. 2 koppakkingen die stuk kunnen. Complexe in- en uitlaat. Packaging is een drama want dwars kan bijna niet en in de lengte moet er weer een speciale versnellingsbak aan vast, zeker in combinatie met voorwielaandrijving. Genoeg argumenten?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 15:35

Vanuit de fabrikant gezien: een 4-cilinder boxer heeft 2x zo veel cilinderkoppen als 4-cilinder in lijn. Dus dure distributie. 2 koppakkingen die stuk kunnen. Complexe in- en uitlaat. Packaging is een drama want dwars kan bijna niet en in de lengte moet er weer een speciale versnellingsbak aan vast, zeker in combinatie met voorwielaandrijving. Genoeg argumenten?
jawel, maar dat heeft een "V" ook. en het wordt toch een transaxle?
in en uiltaat hoeft helemaal niet complex te zijn volgens mij, wel duurder als een gegoten spruitstukje van een lijnmotor.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8823
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 16:09

Vanuit de fabrikant gezien: een 4-cilinder boxer heeft 2x zo veel cilinderkoppen als 4-cilinder in lijn. Dus dure distributie. 2 koppakkingen die stuk kunnen. Complexe in- en uitlaat. Packaging is een drama want dwars kan bijna niet en in de lengte moet er weer een speciale versnellingsbak aan vast, zeker in combinatie met voorwielaandrijving. Genoeg argumenten?
jawel, maar dat heeft een "V" ook. en het wordt toch een transaxle?
in en uiltaat hoeft helemaal niet complex te zijn volgens mij, wel duurder als een gegoten spruitstukje van een lijnmotor.
Ik heb het over een vergelijk van viercilinders, een 6-cilinder boxer is al helemaal exotisch en ook een packaging-drama, het is niet voor niks dat er maar zo weinig auto's mee rondrijden waarvan het overgrote deel met de motor aan de kant waar de wielen niet sturen. In- en uitlaat zijn altijd complexer dan bij een lijnmotor en dus domweg duurder. Hierbij zijn ook de kosten voor emissie-gerelateerde zaken niet uit het oog te verliezen. Uitlaat zal ook altijd meer packaging-hoofdbrekens opleveren ivm de plaatsing van de katalysatoren (pre en post). Autofabrikanten calculeren op centen-niveau en dus prijst een boxer zich in vergelijking met een lijnmotor altijd uit de markt. Al eens aan het gieten van het blok zelf gedacht?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 17:22

Vanuit de fabrikant gezien: een 4-cilinder boxer heeft 2x zo veel cilinderkoppen als 4-cilinder in lijn. Dus dure distributie. 2 koppakkingen die stuk kunnen. Complexe in- en uitlaat. Packaging is een drama want dwars kan bijna niet en in de lengte moet er weer een speciale versnellingsbak aan vast, zeker in combinatie met voorwielaandrijving. Genoeg argumenten?
Dank je. Ik had even niet zo'n zin om een heel verhaal te typen (beetje brak nog van gisteren), maar had me niet beseft dat ik de boxerfanaten op de kast kreeg.

Even 4 bougietjes wisselen bij een WRX? Doe ik echt liever niet meer. Klepspeling of compressie meten is ook al zo'n fijne klus. De complexiteit van het uitlaattraject is op het komische af. Distributiewissel - ook al zo'n feest.

Kijk daarnaast eens naar de aartsrivalen Evo en STi. ik denk dat ik wel weet welk blok stijver is en langer heel blijft bij +400pk.

Andretti Molletti

RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 17:52

Het meeste is al gezegd. Je hebt ook een schare Wankelmotor liefhebbers. tja.. die motor redt het ook niet.
Als je compact wilt bouwen doe je twee drijfstangen op een kruktap, je lagert na elke cilinder de krukas, voor stijfheid en dat zijn de missers bij de boxers.
Tegenwoordig moet er toch >100pk/liter uit geperst worden en dan is een boxer niet meer thuis. Porsche heeft het nog geprobeerd en tamelijk succesvol, maar daar kwamen de emissies in het geding.
Het geluid ve (Flat) V8 is geweldig en doet een boxer in zijn short staan. :wink: Zie het period-correct en de bozer was echt een topper, maar het is nu 2010 en dan kan een boxer echt niet meer meekomen in een normale productie auto.
Ik bedoelde ook met de Flat V8 de tipo 33 motoren welke een geweldige non boxer motoren waren (net zo "non"boxer als de 512BB), ongeëvenaard maar exotisch.

Ik heb niet de hoop dat Alfa ooit nog ooit een wereldschokkende motor zal bouwen, dat was in de 90ties al over en uit. :cry:

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 18:47

Ik zit niet op de kast hoor. :wink: Maar ik was benieuwd wat er nu mis was met een boxer in de tijd dat Alfa ze nog maakte.
Dat de produktiekosten hoger zijn en dat ze niet meer terugkomen staat als een paal boven water.
Ik geniet nog dagelijks van mijn old time boxertjes :wink:

Maar...het ging hier toch over transaxle? :lol:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8823
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 19:02

Maar...het ging hier toch over transaxle? :lol:
  • RWD transaxle is ook te duur en te complex voor een volumefabrikant, jammer maar helaas.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: RE: opvolger 159 weer een transaxle?

ma okt 11, 2010 19:20

RWD transaxle is ook te duur en te complex voor een volumefabrikant, jammer maar helaas.
De opvolger van de 159 geloof ik ook niet. De opvolger van de 166 / kleinere Maserati dan maar?
De tijd zal het leren..

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: opvolger 159 weer een transaxle?

wo okt 13, 2010 15:52

Van de andere kant is de 159 al een dure auto. Dus dure techniek rechtvaardigd de hogere prijs dan misschien wel...
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”