Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

ma apr 01, 2013 18:06

1 April?

Klik

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

ma apr 01, 2013 18:11

Eeeeh.....ik m ag toch inderdaad hopen op een 1 april grap? :schrik:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

di apr 02, 2013 18:07

Dit is toch wel erg.
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

di apr 02, 2013 20:39

Ben ik te positief of de enige die hier wel het goede van inziet? Want wees eerlijk, Fiat heeft goede dingen gedaan. Denk aan de 145/155/147/156 ranges... Maar het is nu toch gewoon heel treurig wat er wordt aangeboden? De Mito en de Giulietta zijn respectievelijk opgeleukte Punto's en Bravo's. Auto's waar niks mis mee is, maar allebei wel behoorlijk verouderd ten opzichte van de concurrentie.

De toekomstperspectieven zijn op de prachtige 4C en de nieuwe Spider in potentie na slecht. Denk maar aan de Giulia die steeds wordt uitgesteld. Het is niet leuk, maar Fiat heeft domweg de financiële kracht niet meer om Alfa te bieden wat het nodig heeft. Technisch ook niet want je kan lastig zeggen dat Alfa's de afgelopen jaren nog iets bijzonders boden. Dat heeft VAG in ieder geval financieel wel. En denk erover wat je wil, ze bouwen ook al jaren kwaliteit waar Fiat alleen maar van kan dromen.

Heel rationeel gezien - lastig voor een emotiemerk - is VAG gewoon op dit moment de beste optie. Met een goede designchef - er lopen binnen de groep nog een paar ex-Alfamannen rond - kunnen ze Alfa weer een mooi gamma bieden. Zelf hoop ik ook op budget om weer te gaan (toerwagen)racen. Dat zie ik onder Fiat de komende jaren anders niet meer gebeuren. Ik zie Alfa dan eerder als een tweede Lancia eindigen. Kan het triester dan dat?

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo apr 03, 2013 09:56

Helemaal mee eens... :wink: Nieuwe eigenaar, nieuwe kansen
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo apr 03, 2013 10:15

Als je bedenkt dat ze eigenlijk bijna geen geld hadden om volledig nieuwe producten ontwikkelen, dat is het eigenlijk best knap dat ze toch nog zoveel noviteiten op de markt hebben kunnen zetten. Helaas niet allemaal vanaf nul ontwikkeld, maar ook regelmatig bestaande producten door ontwikkeld en/of er een eigen draai aan gegeven. Dit er voor gezorgd dat Alfa nog best wel een eigen gezicht had, juist doordat ze de bestaande producten niet klakkeloos kopiëerden en/of onveranderd in huis eigen modellen schroefden. Dit is dus wat Alfa ook voor mij is, die nieuwigheden die het rij-genot ten goede komen. (en niet van die onnozele electronische gadgets)
Voorbeelden de laatste jaren? Twinspark 16v, passief meesturende achteras (GTV/Spider), JTD-motoren, Q4-systeem (155/156/164), de enorm directe stuurinrichting (916/156/147/166), DNA-systeem, Selespeed, MultiAir, Q2-sper, de beruchte JTS'en (= GM-onderblok + Alfa-cylinderkop).

Wat VAG/Audi doet is dus precies 't tegenonver gestelde....die doen wel grotendeels de zelfde techniek in zoveel mogelijk modellen stoppen. (wat financieel gezien natuurlijk zeer slim is) Maar wat je dus krijg is 4x de zelfde auto (bijv. Golf/A3/Leon/Rapid) die alleen op basis van wat andere software iets anders op 't gaspedaal reageert. Dan heb je dus echt bijna 4 identieke auto's met alleen een ander jasje er omheen. (dat noemt men blijkbaar "vorsprung durch technik"...) En dat is dus wat ik Alfa absoluut niet toe wens, dan nog liever failliet gaan dan dat ze de 5e variant op het zelfde thema zullen worden.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo apr 03, 2013 10:28

Dat is dan idd de andere 'oplossing'. Net als Saab te nonder gaan; en ook daar is wat voor te zeggen
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo apr 03, 2013 16:17

Ik denk dat nogal wat Saab-liefhebbers er veel voor over zouden hebben wanneer hun merk nog bestond. Want ook daar - zie de laatste 9-5 - zag je dat na een magere periode er echt nog wel wat moois kan ontstaan. Platformdeling hoeft ook geen drama te zijn. Ik vind de 164 nog steeds een dijk van een auto en een echte Alfa. En die stond toch ook op een deelplatform.

Wat ik me wel afvraag, is hoe Alfa precies in het grotere geheel zou passen. Audi is op zich een pure Mercedes concurrent, maar tegelijkertijd ook sportief. VW bouwt de Golf GTI. Hoe ga je daar een merk bijzetten dat vooral sportief in het dna heeft. Lijkt me dat in ieder geval het einde oefening zou zijn voor Seat. Wat naar ik begrijp altijd is bedoeld als Spaanse Alfa-tegenhanger.

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo apr 03, 2013 16:35

De Lambo is toch ook niet minder geworden?
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo apr 03, 2013 16:48

Een Audi is ook niet altijd een garantie voor betrouwbaarheid weet ik inmiddels uit ervaringen in mijn kennissenkring :?

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo apr 03, 2013 17:39

Blijft in ieder geval één constante gewaarborgd :-)

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo apr 03, 2013 19:18

Mijn volkswagen roest ook heb ik vandaag ontdekt.... :x
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Deltona
Member
Member
Berichten: 119
Lid geworden op: di mei 25, 2010 23:26
Locatie: Bussum

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo apr 03, 2013 19:42

Ik denk dat nogal wat Saab-liefhebbers er veel voor over zouden hebben wanneer hun merk nog bestond. Want ook daar - zie de laatste 9-5 - zag je dat na een magere periode er echt nog wel wat moois kan ontstaan. Platformdeling hoeft ook geen drama te zijn. Ik vind de 164 nog steeds een dijk van een auto en een echte Alfa. En die stond toch ook op een deelplatform.

Wat ik me wel afvraag, is hoe Alfa precies in het grotere geheel zou passen. Audi is op zich een pure Mercedes concurrent, maar tegelijkertijd ook sportief. VW bouwt de Golf GTI. Hoe ga je daar een merk bijzetten dat vooral sportief in het dna heeft. Lijkt me dat in ieder geval het einde oefening zou zijn voor Seat. Wat naar ik begrijp altijd is bedoeld als Spaanse Alfa-tegenhanger.
Die alfa 164 vergelijking gaat niet helemaal op, bij VAG wordt alles gedeeld; motoren, versnellingsbakken, onderstellen, elektronica, interieurdelen etc, etc. Overigens zijn er legio voorbeelden van dit soort samenwerkingsverbanden van de Fiat Groep;

In het de nieuwe EVO staat overigens een column van Harry Metcalfe waarin hij aangeeft zicht nogal zorgen te maken over de verdere dankzij eenduidigheid/kleurloosheid van VAG door de introductie van het nieuwe MQB platform.

Maar stel je voor dat Alfa hiertussen geduwd wordt, reken er maar niet op dat Alfa een andere positie mag innemen door gebruik te maken van bv. andere onderstellen of bv. achterwielaandrijving (iets dat VAG al niet eens aanbiedt), dat druist volledig tegen de VAG principes in. Ik denk zelfs dat VAG het zelf niet moet willen, immers hoe onderscheidt je Alfa in voldoende mate van VW en Audi als je daarnaast ook nog Seat en Skoda hebt. Het zou misschien kunnen door Seat af te laten sterven, Seat neemt nu sowieso een rare positie in, en Alfa hoger te positioneren als sportief premium merk naast Audi. Skoda kan dan als enige merk verder als budget merk. Maar ja wat zullen ze daar in Ingolstadt van vinden, daar willen ze toch ook als sportief gezien worden.

Maar nogmaals die overname gaat niet gebeuren;
- Alfa gaat geen langjarige sponsoring aan als er een overname voor de deur staat
- Alfa heeft nog niet zo lang geleden een nieuw producten pallet gepresenteerd dat hout snijdt en sterke samenhang vertoont met overige (nog te ontwikkelen) Fiat Concern producten;
- Belangrijker nog, en voortbordurend op punt 2; Alfa is binnen de Fiat Groep nodig om schaalgrootte te bewerkstelligen t.a.v. het delen/spreiding van ontwikkelingskosten (daling ontwikkelingskosten per model) ; zowel naar boven toe (met Maserati; de 5 serie concurrent) als naar onderen/opzij met Fiat, Abarth en Lancia.
- De visie van Marchionne is dat er in de (nabije) toekomst nog slechte 5 a 6 grote mondiale concerns overblijven, schaalgrootte is essentieel. Een verkoop van Alfa past niet in deze visie.

M.a.w. zonder Alfa kan Fiat een grote uitverkoop houden en kan alleen Ferrari zelfstandig verder.
Laatst gewijzigd door Deltona op wo apr 03, 2013 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
In bezit:
Alfa Romeo 159 2.2 jts Distinctive

Gehad:
Alfa Romeo 147 1.6 Veloce Distinctive

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo apr 03, 2013 19:59

Maar nogmaals die overname gaat niet gebeuren;
- Alfa gaat geen langjarige sponsoring aan als er een overname voor de deur staat
- Alfa heeft nog niet zo lang geleden een nieuw producten pallet gepresenteerd dat hout snijdt en sterke samenhang vertoont met overige (nog te ontwikkelen) Fiat Concern producten;
- Belangrijker nog, en voortbordurend op punt 2; Alfa is binnen de Fiat Groep nodig om schaalgrootte te bewerkstelligen t.a.v. het delen/spreiding van
Even inhaken op een klein stuk van je verhaal:
- De sponsoring komt vanuit Fiat Duitsland (importeur), zo snel als er nu Alfa op het shirt komt, kan er straks Abarth op staan als "sportieve" partner. Dezelfde situatie heb je als Kroymans FC Utrecht was gaan sponsoren met Alfa Romeo. Valt Alfa weg in het palet, pak je een andere sportieve naam;
- De producten worden elk jaar minimaal een keer gepresenteerd. Het enige wat verandert zijn de introductiedata. Met een verouderde Mito en Giulietta die straks op hetzelfde punt zit, heb je alleen nog een 4C als "gedeelde" auto tussen evt Audi AG en FGA.

Ik zie het niet zitten met Audi, maar hoe het nu gaat onder Fiat is ook niet begerenswaardig. Gelukkig zal er hier eerst nog een tweedehands vervanger van de 145 komen, voorlopig nog voldoende keus zonder uitgebreide nieuwe modellenrange.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo? De soap gaat verder...

wo apr 03, 2013 20:45

Eens met Hylke.... Ik sta overigens niet te trappelen, maar denk eerder dat dit de minst slechte optie is. Bedoel, de enige achterwielaangedreven Alfa vd afgelopen jaren was een Maserati met een ander koetsje. Leuke badge-engineering, maar natuurlijk niet echt representatief. Denk dat inmiddels zelfs de grootste fans prima kunnen leven met voorwielaandrijving, als het maar adembenemende auto's oplevert. Zou VAG daarvoor zorgen? Ik weet het niet. Maar Fiat de laatste vijf jaar zeker niet meer.

Dat een vd grootste racemerken marketing bedrijft via een voetbalshirt bewijst wel wat mij betreft hoe erg Alfa op dit moment de weg kwijt is. En wat het moederbedrijf verder op de mat brengt, daar win je de oorlog ook niet mee. Grootste deel van het gamma is oud of niet meer competetief. Of beide...Heb ook met veel plezier Fiat gereden, maar zie ook daar niet echt een mooie toekomst.
Laatst gewijzigd door Cuore023 op wo apr 03, 2013 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”