Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8822
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

wo mar 04, 2009 11:07

Ik heb een 75 2.4TD als daily driver. Iedere dag dat ik naar de zaak ga komen er 256km op het klokje bij. Het is een vreemde gewaarwording, dieselen in een 75, zeker voor mij als benzine-adept, maar het is wel een rustgevende auto. 120km/h = 2500rpm en het motorgeluid is dan niet storend, het wordt dan zoals bij iedere 75 overheerst door het windgeruis. Hij trekt al vanaf 1600rpm, en in absolute zin zit er ook nog best wel vaart in, als-ie tenminste eenmaal rolt. V-max, helling af, wind mee, café in zicht heb ik op bijna 200km/h op de teller. Koppel genoeg om bij lage toeren al roetend haakse bochten mooi uitbrekend te nemen, zeker op de wanstaltig slechte banden die ik er nu tijdelijk onder heb zitten. Praktijkverbruik is bij mij ongeveer 1:15,5. Onderstaand de gegevens:

75 1988-1992
2.4Turbo Diesel
motorbouw: 4 cyl in lijn cylinderinhoud: 2393cc[ (92,0mm boring bij 90,0mm slag)
max vermogen: 81kW(112pk)/4300rpm max koppel: 235Nm/2400rpm
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, onderliggende nokkenas aangedreven door tandwielen, inspuitsysteem: indirecte inspuiting, roterende pomp
motorfabrikant: VM motori, turbo systeem: wastegate turbo
topsnelheid: 185 km/h 0-100 acceleratie: 11,7s
gem. verbruik: 7,5l/100km (1 op 13,3) - fabrieksopgave
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: praktijkverbruik bij 90% snelweggebruik inclusief file, V-max 130km/h: 1:15,5
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op do mar 05, 2009 21:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

wo mar 04, 2009 11:16

Mooi overzicht. Zojuist toegevoegd aan de Index.

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

wo mar 04, 2009 11:19

Nooit gehad, eenmaal gereden ergens in 1993-94. Motorisch niet mijn kop thee maar o, wat is deze mooi origineel.

Catalogo: U6 155 TURBO BZ-DS (1992-1996). MVS: 167.544.0 1.9 TD MEDIA 93.
Afbeelding
Foto: ©2006 Archivio storico dell’Alfa 155.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

wo mar 04, 2009 15:41

de "het maakt niet uit in welke versnelling je staat, ik trek op en geef niet op" mentaliteit. .
Kan ik niet helemaal beamen met de 159 jtd 120 pk. Ik schakel me helemaal gek. In 3 door de bocht gaat (bijna) niet, valt ie echt stil :shock: . Ook inhalen op de snelweg vergt veel schakelen

Maar loopt het eenmaal, rijdt hij echt heerlijk. Voor NL prima, voor snelle snelwegetappes eerder niet. Topsnelheid met lange aanloop net boven 190km/h (op teller)

Groet Sudman
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

Re: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

wo mar 04, 2009 17:50

de "het maakt niet uit in welke versnelling je staat, ik trek op en geef niet op" mentaliteit. .
Kan ik niet helemaal beamen met de 159 jtd 120 pk. Ik schakel me helemaal gek. In 3 door de bocht gaat (bijna) niet, valt ie echt stil :shock: . Ook inhalen op de snelweg vergt veel schakelen

Maar loopt het eenmaal, rijdt hij echt heerlijk. Voor NL prima, voor snelle snelwegetappes eerder niet. Topsnelheid met lange aanloop net boven 190km/h (op teller)

Groet Sudman
Een keer in een 159 JTD met 120 pk gereden. Wilde hem iemand aansmeren en kreeg hem mee van Kroymans. Viel me toen ook op dat je flink moet schakelen om met het verkeer mee te komen. Maar goed, geldt dat niet voor elk instapmodel n'import welk merk?

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

wo mar 04, 2009 18:33

Maar goed, geldt dat niet voor elk instapmodel n'import welk merk?
Daar heb je zeker gelijk in! Ik klaag ook zeker niet, want de wagen rijdt echt heerlijk verder. Was altijd benzine gewend en moest echt even omschakelen 8)
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

do mar 05, 2009 23:36

Giulia 1976-????
Diesel
motorbouw: 4 cyl in lijn
cylinderinhoud: 1760cc (79,4mm boring bij 88,9mm slag)
max vermogen: .....
max koppel: ....
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHV
inspuitsysteem: indirecte inspuiting, lijn pomp
motorfabrikant: Perkins (nu Caterpillar)
turbo systeem: geen?
topsnelheid: ????
0-100 acceleratie: ???s
gem. verbruik: ???
compressieverhouding: 22,0:1
bijzonderheden: Vermogenopgave is in SAE. Dat wijkt nogal af van ISO meetmethode, dus hier niet toegevoegd
Volgens het instructieboekje en andere bronnen:

Immer een Giulia Nuova (ook al gedicteerd door het bouwjaar uiteraard).
max vermogen: 50 DIN PK / 37 kW
turbo systeem: geen? - vraagteken kan weg
topsnelheid: 138 KM/H bij een standaard achteras van 10/41
kleppentrein: 2 kleppen per cylinder, OHV (centrale nokkenas)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

do mar 05, 2009 23:38

..........."het maakt niet uit in welke versnelling je staat, ik trek op en geef niet op"..........
........ na ingreep bij ST 235pk en 475 NM met de Massimo-tuning. Goed voor 0-100 net boven de 7 seconden...........)
Klinkt allemaal wel leuk, die enorme koppels, maar ..........een Ferrari 430 heeft "slechts" 465Nm. En heeft er geeneens een turbo voor nodig. Maar trekt wel in 4 seconden naar de honderd.

Accelereren is gewoon vermogen en dan is 7 seconden voor 235 pk niet spectaculair snel...........en al die hoge koppels.............allemaal bij een veel te laag toerental en daardoor veel te lange overbrengingen..........waardoor je per saldo niet sneller bent dan een benzinebroeder die gewoon schakelt..............

En begrijp dus ook nog steeds niet waarom er diesels zijn met handbak.........juist met de dieselkarakteristiek is een automaat de optimale bak..........

Kortom sportief dieselen bestaat niet en laten we gewoon meteen overstappen naar elektrische aandrijving als we koppel bij lage toeren zo leuk vinden, zijn we ook van die roet en fijnstof af..............
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Andretti Molletti

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

do mar 05, 2009 23:44

Taas: balkellende wil dat we dieselen icm de leasemaatschappijen...

wat we zelf willen is niet belangrijk... Jij wilt benzine maar rijdt op LPG...

Maar je verhaal is helemaal waar hoor, benzinemotoren zijn nog steeds de ultime verbrandingsmotoren!

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

do mar 05, 2009 23:50

Jij wilt benzine maar rijdt op LPG...
Gezien de laatste ontwikkelingen met de 90 en de groene koers die ik de laatste jaren placht te varen is LPG meer dan alleen een financiele kwestie..........
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

vr mar 06, 2009 06:11

..........."het maakt niet uit in welke versnelling je staat, ik trek op en geef niet op"..........
........ na ingreep bij ST 235pk en 475 NM met de Massimo-tuning. Goed voor 0-100 net boven de 7 seconden...........)
Klinkt allemaal wel leuk, die enorme koppels, maar ..........een Ferrari 430 heeft "slechts" 465Nm. En heeft er geeneens een turbo voor nodig. Maar trekt wel in 4 seconden naar de honderd.

Accelereren is gewoon vermogen en dan is 7 seconden voor 235 pk niet spectaculair snel...........en al die hoge koppels.............allemaal bij een veel te laag toerental en daardoor veel te lange overbrengingen..........waardoor je per saldo niet sneller bent dan een benzinebroeder die gewoon schakelt..............

En begrijp dus ook nog steeds niet waarom er diesels zijn met handbak.........juist met de dieselkarakteristiek is een automaat de optimale bak..........

Kortom sportief dieselen bestaat niet en laten we gewoon meteen overstappen naar elektrische aandrijving als we koppel bij lage toeren zo leuk vinden, zijn we ook van die roet en fijnstof af..............
Het getal van het koppel zegt niets. Het koppel moet liggen waar je het nodig hebt. Het is geen probleem om 500Nm uit een 4 cylinder benzine van 2l te halen. Het ligt dan alleen ergens bij de toerenbegrenzer. Leuk voor een racer.
Wees eerlijk en kijk naar hoe je de auto inzet, ofwel het lastcollectief. De koppelopbouw van een diesel sluit beter aan op dagelijks gebruik. Een benzine motor met automaat, kan dankzij de koppelversterkende eigenschappen van de koppelomvormer dit benaderen. Werkt voor diesel ook mooi, alleen wordt de aandrijflijn nogal duur (300-400 Nm x 2.5 van de koppelomvormer x de overbrengverhouding = de nachtmerrie van elke aandrijfas)

Goed punt. Acceleren is inderdaad vermogen. Als je dat de hele dag wilt doen heb je meer aan een benzine motor. En dat een diesel veel sneller zou zijn dankzij zijn lage koppel geldt alleen als de benzine auto niet terugschakelt. Dat is nu net het punt, mensen willen liever niet steeds terugschakelen. Dat is ook een van de charmes van de diesel, als ik gas geef verwacht ik dat ie iets doet, niet dat ie gaat bokken.

Je conclusie is wel heel kort door de bocht. Sportief dieselen kan wel, je moet alleen niet met een benzine auto rijstijl instappen. Wil je van sportief naar racen, dan heb je inderdaad minder aan een diesel. Alleen op een endurance race win je het dan. Waarom geen elektrisch,; voor die mensen die in het nederlandse belastingklimaat nog een diesel rijden is de levensduur en actieradius te beperkt. Maar wie weet met het stijgen der jaren. Wel jammer dat na 1990 al het werk voor elektrische auto's is stopgezet en het nu pas weer begint. GM was toen al klaar, of kan niemand zich de EV-1 meer herinneren?
Tja en wat betreft die emissies; ik heb inside kennis over wat de emissie prestaties zijn van diesel motoren, niet alleen op de cyclus maar ook in het echte gebruik. De jongste en komende dieselmotoren zijn net zo schoon als LPG/CNG auto's (denk bijvoorbeeld ook aan de EEV norm bij trucks en bussen. Kon alleen met aardgas motoren. Er zijn nu al diesels in productie die dat halen, en de Euro 6 is nog veel strenger) en stoten minder fijnstof uit dan een direct ingespoten benzine motor en net zoveel NOx. Daarbij wel een veel lagere CO2 uitstoot. Je wilt niet weten wat een ontwikkelingeffort het is en is geweest om dat voor elkaar te krijgen.

Uit mijn liefde voor auto's en motoren ben ik banger voor het verdwijnen van de benzine motor dan voor de diesel. Die blijven we nog lang houden.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

vr mar 06, 2009 07:09

..........."het maakt niet uit in welke versnelling je staat, ik trek op en geef niet op"..........
........ na ingreep bij ST 235pk en 475 NM met de Massimo-tuning. Goed voor 0-100 net boven de 7 seconden...........)
Klinkt allemaal wel leuk, die enorme koppels, maar ..........een Ferrari 430 heeft "slechts" 465Nm. En heeft er geeneens een turbo voor nodig. Maar trekt wel in 4 seconden naar de honderd.

Accelereren is gewoon vermogen en dan is 7 seconden voor 235 pk niet spectaculair snel...........en al die hoge koppels.............allemaal bij een veel te laag toerental en daardoor veel te lange overbrengingen..........waardoor je per saldo niet sneller bent dan een benzinebroeder die gewoon schakelt..............

En begrijp dus ook nog steeds niet waarom er diesels zijn met handbak.........juist met de dieselkarakteristiek is een automaat de optimale bak..........

Kortom sportief dieselen bestaat niet en laten we gewoon meteen overstappen naar elektrische aandrijving als we koppel bij lage toeren zo leuk vinden, zijn we ook van die roet en fijnstof af..............
Ik vind dat er hier nogal kort door de bocht wordt geredeneerd. Wat altijd heerlijk was aan mijn 164 TD was met name de enorme trekkracht tussen 80-120. En dat merk je wel degelijk. Goed, een V6 stak er uiteindelijk wel voorbij, ALS hij terugschakelde. Ik zie niet in waarom het pas sportief kan zijn wanneer je moet terugschakelen voordat je over de maximale trekkracht kan beschikken.
De opmerking over de automaat raakt naar mijn idee kant noch wal. Ja, als je het over de diesels hebt van de jaren 70 misschien. Maar het heerlijke aan een TD is nou juist dat je er heerlijk relaxed mee kan toeren, OF lekker sportief er tegenaan gaan, net waar je zin in hebt. Het ene doet echt geen afbreuk aan het andere. Ik rijd nu noodgedwongen een Golf TDI automaat. Ik kan je verzekeren, DAN is het pas uit met de pret, want dan is alleen de mogelijkheid van relaxed rijden er nog maar.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

vr mar 06, 2009 08:20

Taas: balkellende wil dat we dieselen icm de leasemaatschappijen...

wat we zelf willen is niet belangrijk... Jij wilt benzine maar rijdt op LPG...

Maar je verhaal is helemaal waar hoor, benzinemotoren zijn nog steeds de ultime verbrandingsmotoren!
Zou dat stiekum zijn om lekker de staatskas te vullen???

Zag gister op mijn rekening dat de wegenbelasting voor mijn diesel weer eens opgeschroefd is.

December 2008 nog 115 euro. Nu 135!!!! "slechts" een verhoging van 17%...
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van ge

vr mar 06, 2009 10:54

De jongste en komende dieselmotoren zijn net zo schoon als LPG/CNG auto's (denk bijvoorbeeld ook aan de EEV norm bij trucks en bussen. Kon alleen met aardgas motoren. Er zijn nu al diesels in productie die dat halen, en de Euro 6 is nog veel strenger) en stoten minder fijnstof uit dan een direct ingespoten benzine motor en net zoveel NOx. Daarbij wel een veel lagere CO2 uitstoot. Je wilt niet weten wat een ontwikkelingeffort het is en is geweest om dat voor elkaar te krijgen.
Ik denk dat je daar de vinger op de zere plek legt...

Als ik me niet vergis, kwam Rudolph (Diesel) in 1900 op de proppen met zijn verbrandingsmotor... Intussen zijn we 109 jaren verder... worden er nog steeds miljoenen (miljarden?) in dat hele stookoliegebeuren gestoken en wordt er nog steeds met trots verkondigd dat de "komende generaties net zo goed zullen gaan zijn als xxxxx".

Ben ik nou de enige die werkelijk NIET snapt hoe er bedrijven / personen kunnen rondlopen die met TROTS kunnen zeggen "ja maar na 109 jaar doorontwikkelen wordt onze volgende generatie bijna net zo goed als dat andere systeem dat er al decennia lang is.... hoor! echt waar!"

Het staat hier boven al "kon alleen met aardgas"... Waarom dan in vredesnaam proberen dat ten koste van veel geld, tijd en moeite te evenaren met iets anders? Het bestaat allemaal al...

Voor mij grenst het aan de ergste soort masochisme om de slechtste optie te kiezen en die naar hetzelfde nivo als reeds bestaande techniek proberen te tillen...

Diesel in de racerij? Die discussie is al vaker gevoerd... ik heb geen respect voor de overwinningen van het merk met de 4 ringen om de doodeenvoudige reden dat er niet met gelijke "wapens" gestreden wordt... we hebben destijds de reglementen van de 24 uur van Le Mans er op nageslagen en de "voortrekkerij" was bijna misselijkmakend... van meer tankinhoud tot grotere restrictoren, variable turbo-geometrie en ga zo maar door...

De lieden van de Auto-Union zouden op Le Mans nergens zijn als het benzine reglement ook op hen van toepassing was.... slechts het sponsoren van het evenement met VELE miljoenen gaf hen de hefboomwerking bij de organisatie van les 24 Heures om de reglementen aangepast te krijgen en nu lopen ze als trotse haantjes rond "kijk eens, wij winnen met diesels"... het zijn holle overwinningen en kakelende kip is eerder van toepassing dan trots haantje....

"Vorsprung durch Käuflichkeit" noemen ze dat... voorsprong door corruptie.. een principe veelal gebezigd in bananenrepublieken voor het verwerven van veilige doorgang van hoogst illegale drugs- en wapentransporten....

Zelfontbrandingsfans verdedigen dit vaak met argumenten van de strekking dat voor nieuwe ontwikkelingen de reglementen wel vaker aangepast worden... en hebben daarmee blijkbaar de bron van de eeuwige jeugd ontdekt want om na 109 jaar iets nog steeds als "nieuwe ontwikkeling" te durven betitelen... grenst aan... noem maar iets... hallucinatie?

Natuurlijk werden de reglementen in de racerij wel eens aangepast door / voor nieuwe ontwikkelingen... maar dat was omdat dat "iets" dan baanbrekend nieuw was, niet ter beschikking stond van iedereen en daarmee de selecte groep die er WEL de beschikking over had een "unfair advantage" gaf...

Men denke hierbij aan de introductie van de turbo in de racerij... uitgevonden in 1920, werd de turbo binnen 40 jaar (da's al heel wat anders dan 109 jaar...) een dominante kracht binnen de racerij... men denke aan de Porsche 917/30 in de CanAm serie met ruim 1100 PK en in de USA de Offenhausertjes met over de 1000 pk in de Indy Series....

De Turbo gaf een dusdanig VOORDEEL dat het reglement aangepast moest worden om de snelheden in toom te houden en de karretjes LANGZAMER te maken... Dat is HEEL iets anders dan dat die knakkers met die 4 neuspiercings nu doen... die proberen de reglementen aan te passen om hun karretjes juist SNELLER te krijgen... en de conclusie kan niet anders zijn dat ze dit doen om hun falende conceptkeuze te maskeren... Het paard achter de wagen spannen?

Het is hierboven ook al geschreven... dieseltjes zijn niet geschikt voor accelereren... die moet je dus niet in karretjes stoppen die dat vaak moeten doen.... dus geen karretjes die per dag 40 km woon-werk verkeer rijden met 37 stoplichten... die moet je niet in karretjes stoppen waarmee je zo snel mogelijk ons overvolle landje op dagelijkse basis wilt doorkruisen... en al helemaal niet in karretjes stoppen waarmee je zo snel mogelijk uit de Ford-chicane wilt wegaccelereren... nee... die moet je gewoon lekker in vrachtwagens stoppen die de hele dag niks anders doen dan broodnodige goederen over de lange baan slepen... mooi constant op het juiste toerental bij maximaal koppel en zo min mogelijk afremmen en weer optrekken.... en ophouden met de illusie in leven te houden dat het geschikte motoren zijn voor kleine lichte autootjes voor privévervoer of zelfs maar de schijn op te houden dat het competitieve racers zouden zijn....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

RE: Het Alfa diesel liefhebbers topic, verzamelen van gegeve

vr mar 06, 2009 11:30

Zo! =D>
Einde discussie en nu weer door met verzamelen van gegevens van deze kansarme blokjes :lol:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”