Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc)

di jul 29, 2008 19:42

Binnenkort dus met de Spider lekker naar Italie, al veel gelezen over mooie bergpassen dus dat gaat helemaal goedkomen.
Eerst een weekje naar de Toscane, daarna 3 dagen Venetie en we sluiten af bij Lago Di Maggiore.

Wordt de eerste keer met de Spider zo ver weg en de eerste keer met een auto van die leeftijd (27 lentes jong).

Mijn vraag, waar moet ik op letten tijdens het rijden in de bergen, zijn er tips, specifieke do's en don'ts?
Ik bedoel dan vooral het rijden van bergpasjes en klimmen. Niet teveel remmen weet ik al :lol:

Bijna alles is al vernieuwd aan de auto dus daar zal het niet aan liggen, maar ik hoor soms verhalen over vet geslagen bougies, kokende remvloeistof....

Voor de rest zijn alle tips wat betreft mooie bezienswaardigheden, passen en wegentjes van harte welkom :lol:

Het Alfa Romeo museum zit er in ieder geval niet in dit jaar....kreeg net een email dat ze tot eind volgend jaar dicht zijn ivm een verbouwing :cry:
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc)

di jul 29, 2008 19:53

Al vast HEEL veel plezier natuurlijk maar dat gaat ZEKER lukken!

Gezien de leeftijd van de Spider heb je hangende pedalen dus minder kans op kokende remolie dan met staande (mijn grote probleem altijd...) en aangepaste snelheden helpen ook (zeggen ze... :wink: ).

Beter kort en heftig remmen dan slepend en lang...

Goed de koelvloeistof temperatuur in de gaten houden... beter met 3000 rpm bergop dan met 2000....

Wordt ie te warm dan niet in 1 klap uitzetten maar beter is om hem stationair te laten draaien (tenzij er meer problemen zijn natuurlijk).

Voor de zekerheid een forse fles water meenemen?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc)

di jul 29, 2008 20:03

Mijn vraag, waar moet ik op letten tijdens het rijden in de bergen, zijn er tips, specifieke do's en don'ts?
Ik bedoel dan vooral het rijden van bergpasjes en klimmen. Niet teveel remmen weet ik al :lol:
Yep, helaas zitten de HRC en het vloeistofreservoir tamelijk dicht op het uitlaatspruitstuk... je zou er een hitteschildje tussen kunnen fabrieken (@@: foto?), maar hoe groot het effect ervan is weet ik niet.

Zodra je merkt dat de remwerking minder wordt: tijd voor een rustpauze, de remkracht neemt namelijk snel af (na een ietwat enthousiaste bestorming van de Stelvio had ik tijdens de afdaling bijna geen remmen meer... :roll: ).

Voor de rest: als de auto verder normaal onderhoud heeft gehad kan je vrolijk en zorgeloos op vakantie, dat kon 27 jaar geleden namelijk ook 8)

Ben met mijn '81er Spider al zeven keer naar Italië geweest met als enige problemen een defecte dynamo en spanningsregelaar (slijtage-onderdeel) en een lekkende pakking boven de carbs.

Dus: veel plezier en geniet ervan. Dé ultieme Toscane-weg is de SS438 tussen Arbla (bij Siena) en Asciano. De SR68 naar Volterra mag er overigens ook wezen (zitten een paar gemene bochtjes in). Volterra is een lekkere slenter/winkelstad, nog vol met historie en toch eigentijds.

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc)

di jul 29, 2008 20:48

Op SCARB buitenlandritten schijnen de hulpkoppelingscylinders vaker dan gemiddeld lek te raken. Is die OK nu?
Ikzelf ben net terug uit Toscane, Emiglia Romagna en Liguria en had een probleem met mijn hoofdremcylinder. Dat bleek zo goed als onmogelijk om te repareren in Italia. Maar ik kon wel door.

Volterra is niet mijn stad, beetje mistroostig en erg winderig. Kan wel Montalcino, Pienza, Montepulciano adviseren. Ook san Gimignano bij avond als de amerikanen vertrokken zijn is erg mooi.
Heb zelf een mooie route gereden vanuit buonconvento naar Siena over de S451 en de S438. Zie Dink. Voor mij het mooiste deel van Toscane.

Van Florence naar Bologna kun je de snelweg nemen maar beter en veel mooier de passen uit de Mille Miglia, Futa en Raticosa
Een stukje door Florence (TomTom) en dan via Fiesole omhoog. Mooie ervaring.


Heel veel plezier en mooi weer gewenst en laat maar eens horen wat je ervan vond.



Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc)

di jul 29, 2008 21:07

Alvast bedankt voor de tips :D
Wat betreft de onderdelen, er is al het een en ander vervangen:

- nieuwe hulp koppelingscilinder
- nieuwe hoofdremcilinder
- remmen gereviseerd
- nieuwe kruisstukken + middenaslager
- nieuwe radiator + slangen
- Carbs gereviseerd (maar moet ze nog wel goedafstellen, zie mijn andere topic)

Bak en koppeling voelen nog goed aan alleen bij een koude bak matige 2 (maar welke alfa heeft dat niet).

De routes en wegen zal ik zeker opschrijven, we willen eigenlijk zo snel mogelijk van de snelweg af als we in Italie zijn.
We rijden via Duitsland naar Zwitserland en overnachten bij Basel. De volgende dag over de Gotthart pas verder richting
Capanole (volgens mij schuinboven Sienna).
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc)

di jul 29, 2008 22:00

Komt helemaal goed ;-)

Voor een paar pics van mijn reis zie het vakantiefotookes 2008 topic


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc)

wo jul 30, 2008 21:01

Ga ook overmorgen afreizen. Als dat alllemaal 40 jaar geleden ook probleemloos ging met een 105 moet dat nu ook kunnen. De leeftijd heeft weliswaar ingewerkt op de techniek van onze bakkies, maar als alles goed bijgehouden wordt lijkt het mij iig geen probleem. Koppelingscilinders gaan volgens mij vaak stuk doordat de zaak gewoon te lang stilstaan en ZONDER ooit de vloeistof te vervangen. ( Net als de remmen gewoon om de 2 jaar doen !)
Ik heb ook de dynamo maar eens opgefrist. Deze liet af en toe van zich horen. Stel frisse lagertjes erin en goed voor de volgende 40 jaar/ Hoe vervelde ook :wink: kreeg ik van een medeforummur nog een electronische spanningsregelaar. In plaats van als reservedeel heb ik deze meteen maar gemonteerd.

Anders gezegd. Alle standaard maar ein goede staat, dan moet het zeker lukken.
Neem wel wat lastige onderdeeltjes mee: Bv kruisstukje aandrijfas, (als je die hebt )kontaktpuntjes,condensator ,rotor,verdelkap, paar zekeringen en een v riem verder wat olio, koelvloeistof en voor als het toch gaat lekken enige remvloeistof?? Een plankje of een wig kunnen ook onmetelijke diensten bewijzen net als een rolletje ijzerdraad, wat tiewraps en een rol ducttape.
Er zijn de laatste tijd erg veel klachten iover nieuwe tussenlagers.(Mij nu 3 gevallen bekend) (vastlopen) Neem de oude desnoods even mee. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen e

wo jul 30, 2008 21:51

Neem de oude desnoods even mee. :wink:
In jouw geval geldt dat ook voor de carterbeschermer...

hihi

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc)

wo jul 30, 2008 21:51

Prettige vakantie @lfa@lgra, waar gaat de reis heen? Ook Italie?

Heb al een flink lijstje gemaakt met dingen die ik mee moet nemen, technisch zal het allemaal wel lukken maar
neem idd wat reserve spullen mee.

Ga nog wel flink rijden met de Spider zodra de reservewielbak er in zit, kijken of alles goed vastzit :jumping:

De routes en tips worden ook allemaal meegenomen, ga alvast eens in de boekjes en kaarten duiken...nog een paar weken te gaan :lol:
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen e

wo jul 30, 2008 22:28

Neem de oude desnoods even mee. :wink:
In jouw geval geldt dat ook voor de carterbeschermer...

hihi
:twisted: Die is net weer in model gebracht en ligt gereed voor een tweede leven. Moet onder een zwarte Spider zeker? .....Nou dat mag hoor. Hij is goed ingereden. :wink:

We gaan iig RICHTING Italie, en ws verder dan Assen.... :lol:

Geen plan vooraf: Alle kaarten en de Tomtom gaan mee en daar waar we er zat van zijn poten we het tentje neer. Elke dag ca 3- 400 km sturen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc)

wo jul 30, 2008 22:58


Yep, helaas zitten de HRC en het vloeistofreservoir tamelijk dicht op het uitlaatspruitstuk... je zou er een hitteschildje tussen kunnen fabrieken (@@: foto?), maar hoe groot het effect ervan is weet ik niet.
Bij mij werkt het wel, maar desontdanks er nu ook dot 5.1 in.

Afbeelding

Maar het hoeft voor normaal gebruik niet hoor. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc)

wo jul 30, 2008 23:03

Carterbeschermer; er zit er al één onder hoor... (en dat hebben ze geweten ook in de Elzas, er lopen tussen Obernai en Barr nog regelmatig treinen uit de rails - serieus: dat was zo'n klap, de tranen stonden in m'n ogen).

Veel plezier in Beilen :biggrin:

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc)

wo sep 03, 2008 22:19

En weer terug vanuit Italie :)

Helaas niet met de Spider, op de eerste dag leek alles goed te gaan, alleen toen we 250 km van huis waren (bij Kerpen, Duitsland)
ging de spider niet harder meer dan ongeveer 100 en met een vreemd sputterend geluid..
Auto aan de kant gezet en bleek nog maar op 2 cilinders te lopen, de linker carb deed niets meer dan benzine in de luchtfilterbak gooien.
Vlotter iets bijgesteld maar hielp niet, bougies waren gewoon droog en vonkte.
Uiteindelijk de wegenwacht gebeld en even telefonisch contact gehad met Barend (105 workshop) maar ook de wegenwachter kon er niet meer mee.
De spider is dus naar nederland gebracht en wij zijn met een huurauto terug naar huis gereden en daarna met de Punto op vakantie geweest.
Foto's volgen nog :)
Ondanks de slechte start toch een hele mooie vakantie gehad :D
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4240
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen e

wo sep 03, 2008 22:21

Da's minder leuk nieuws :(
Gelukkig is jullie vakantie toch niet in het water gevallen.
We wachten vol ongeduld op de foto's ;-)
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Op vakantie met een 105 Serie (Rijden in de bergen etc)

do sep 04, 2008 09:06

En wat bleek er mis met de Spider ? Leerzaam voor zij die dezelfde plannen hebben ! :wink:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”