Pagina 1 van 3

Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 12:06
door tommaso
Gisteren was op het nieuws te zien dat minister Cramer bij een tankstation te Voorburg He15 biobrandstof ging tanken.
Het betreft een aandeel ethanol van 15% bijgemengd met Euro95 benzine.

Op de site van He15 staat een lijst van auto's die met deze brandstof mogen rijden.
clicca

Alfa schijnt zonder voorbehoud dus deze brandstof vrij te geven.
Dus de vraag wie zou dit spul in zijn auto gooien?

RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 12:14
door alfaqv75
heb het even doorgelezen en ik ding vind ik vreemd,
de 15% toevoeging die ze doen zou ron 98 zijn (dus langere ketens), waarom mengen ze het dan met ron 95 en niet met ron 98?
en zouden ze dan ook nog een lagere ron aan benzine gaan pakken omdat de toevoeging het rongehalte verhoogd (of werkt dat niet zo?)

ik zou het gerust tanken, de benzine van tegenwoordig is al niet meer van de kwaliteit van jaren geleden

RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 12:49
door tommaso
Denk dat ze die 15% ethanol met ron95 mixen ipv 98 omdat je anders volgens hun berekening soort race benzine krijgt.
Denk ook dat het commercieel interessanter is om onder het groene mileulabel iets goedkoper dan eur95 een groene brandstof op de markt te zetten.
Minister Cramer deed in ieder geval aan de propaganda mee.

Heb in Brazilie vaker op ethanol gereden. Zelfs 100% ethanol in een flexfuel Fiat.
Reed prima maar verbruikte wel wat meer dan reguliere benzine.

RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 12:55
door GiuliaCorse
Ik snap zowiezo al niet waarom er nog niet veel hogere percentages ethanol mogelijk zijn.

Hier een leuke vergelijking tussen benzine en bioethanol www.bioethanol.tk
Wat is een schonere productiewijze, die van ethanol of benzine?
Het productieproces van ethanol is erop gericht om van plantaardige producten, op natuurlijke wijze ethanol te laten gisten. Omdat dit een natuurlijk proces is, is het een redelijk schoon proces. Om de olie uit de zaden te persen is nog behoorlijk wat energie nodig, maar voor de rest is het energieverbruik tijdens de productie van ethanol erg laag.
Het productieproces van benzine daarentegen, is veel minder schoon. Raffinaderijen dragen al jarenlang hun steentje bij aan de luchtvervuiling. Door de verbranding van aardgas komen schadelijke stoffen in de lucht. Bij ethanol is dit niet het geval; ethanol heeft dus een schonere productiewijze dan benzine.

Welke kosten zijn hoger aan de pomp, die van benzine of die van ethanol?
In de resultaten die we hebben verkregen uit Figuur 5 (De Olieprijs) en Figuur 6 (De opbouw van de benzineprijs), kunnen we opmaken dat het maken van benzine ongeveer 19 eurocent per liter kost. Door de hoge accijns van benzine komen we bij een prijs aan de pomp ongeveer op €1,18 aan het begin van 2005. Sinds deze periode is de prijs van benzine alleen maar gestegen.
Uit de resultaten die staan in Tabel 1 (De prijs van ethanol) , kunnen we opmaken dat er op de brandstof ethanol en biodiesel naar verwachting geen accijns worden geheven. De prijs voor het maken van ethanol, ligt hierdoor een stuk lager dan die van benzine. Het maken van ethanol kost beduidend meer dan het maken van benzine, maar doordat er naar alle waarschijnlijkheid geen accijns worden geheven, is ethanol aan de pomp uiteindelijk goedkoper.

Wat levert een mindere schadelijke uitstoot van verbrandingsgassen, die van ethanol of die van benzine?
Door onze bevindingen van de samenstellingen van ethanol en benzine te vergelijken, komen we tot de conclusie dat ethanol veel minder schadelijke stoffen bevat dan benzine. Ethanol is dus een schonere brandstof dan benzine. Door de reactievergelijking die we hebben opgesteld, komen we tot de conclusie dat bij het verbranden van 1 liter benzine en het verbranden van 1 liter van het ethanol ongeveer 1,5 keer zoveel koolstofdioxide vrijkomt.
Uit Tabel 2 kunnen we dan nog opmaken, dat ethanol een veel lagere uitstoot heeft aan schadelijke stoffen voor het milieu dan benzine. Ethanol levert dus veel minder schadelijke uitstoot aan verbrandingsgassen op dan benzine.

Wat levert meer rendement, het gebruik van benzine of dat van ethanol?
Als we kijken naar onze berekening van het rendement van benzine en ethanol, zien we duidelijk dat de expansiegrootte bij benzine veel lager is dan bij die van ethanol. Hieruit kunnen we dus concluderen dat je bij het gebruik van ethanol meer rendement hebt.
Maar de warmte die vrijkomt bij de verbranding van benzine, is groter dan die van ethanol. In de huidige motors is de expansie echter belangrijker dan de warmte die vrijkomt, dus kunnen we concluderen dat ethanol een net iets beter rendement heeft dan benzine.

RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 12:58
door Markfa
Biobrandstof is uitstel van executie. Wat je ook toevoegt aan de fossiele brandstoffen, je blijft ze gebruiken, en ze raken ooit gewoon op. Bovendien zorgt de grote hoeveelheid van biobrandstof ervoor dat het wereldvoedselprobleem niet meer opgelost kan worden voor de geplande deadline. Wij merken het niet, maar in de derde wereld landen is het voedsel (bepaalde gewassen dus) flink duurder geworden.

Waterstof is dé oplossing, alleen vergt dat nog wat onderzoek.

RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 13:07
door Zaagauto
Biobrandstof is idd een wassen neus...

Het verbranden van "oprakend spul" is zoooo 20e eeuw.... en alleen maar leuk in een klassieke Alfa... :wink:

RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 13:26
door Andretti Molletti
De regering neemt de consument niet echt serieus he??
De prijs is hoger dan normale benzine, dan ga ik toch geenbiodrama tanken zeker?
Laat Harry Potter eens opr***n of zijn hersencel gebruiken, ik pleur wel 15% spirutus in mijn tank das veel goedkoper
Wat the hell dat het milieu vervuild????
De vervuiling door auto's weten we nu wel, laten we nu de echte bronnen eens aanpakken!!


Zo dat moest er even uit ;)
Laat alle bedrijfsbusjes met grijs kenteken eens een kilometerverantwoording overleggen en bouw er een 80km/u begrenzer in... wedden dat dat ook nog veel (file en ongeluk)leed scheelt!!

Re: RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 13:26
door AlfaFever
...... maar in de derde wereld landen is het voedsel (bepaalde gewassen dus) flink duurder geworden.

.....
Sterker nog, prijsstijging op de wereld voedselmarkt is meer dan 100% :evil:





Dacht ik vorige week ergens gelezen te hebben

Re: RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 13:28
door Gordon
Ik snap zowiezo al niet waarom er nog niet veel hogere percentages ethanol mogelijk zijn.
Is er. Kan je op een handjevol plekken krijgen en is stervensduur omdat er dus wel degelijk gewoon accijns op wordt geheven.
TAMOIL VERLAAGT DE PRIJS VAN E-85 AANMERKELIJK!!
8 april 2008

Tamoil gaat het gebruik van BIO-ETHANOL stimuleren. Vanaf 8 april is E-85 aan de pomp ruim 30 cent per liter goedkoper. Dat betekent een verlaging van ruim 30 cent per liter, waarmee de prijs van E-85 gelijk is aan de prijs van Euro Loodvrij ! Tamoil loopt hiermee vooruit op de stimuleringsmaatregelen van de overheid om het gebruik van E-85 te bevorderen. Het prijsverschil van E-85 met ons omringende landen is immers nog altijd aanmerkelijk te noemen.

Ook zal Tamoil het E-85 netwerk in Nederland uitbreiden met dit jaar nog 19 Tamoil tankstations. Hiermee wordt het E-85 in Nederland zelfs verzesvoudigd! Na het tankstation in Beesd wordt medio april het Tamoil tankstation 'de Goffert' in Nijmegen uitgebreid met een E-85 afleverunit. Daarna zullen o.a. nog de Tamoil tankstations in Zaltbommel, Eindhoven, Tilburg, Rotterdam, Lochem, Assen, Purmerend, Bergen Op Zoom, Oisterwijk, Roosendaal, Ugchelen, Leidschendam, Nieuwegein, Harderwijk en Nieuwendijk volgen. Over de overige locaties wordt nog nagedacht.

In samenwerking met gerenommeerde automobielimporteurs zoals Volvo, Ford en Saab wordt samengewerkt om te zorgen dat deze milieuvriendelijke brandstof voet aan de grond krijgt. Zo heeft bijvoorbeeld Volvo aangekondigd de meerprijs van Flexifuel-modellen te schrappen, waardoor deze auto's hetzelfde kosten als de auto's die op Euro Loodvrije benzine rijden.

Tamoil heeft een nieuwe 'milieu tankkaart' ontwikkeld, waarmee E-85 rijders zowel E-85 als Euro Loodvrij kunnen tanken.

Re: RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 13:33
door Zaagauto
TAMOIL VERLAAGT DE PRIJS VAN E-85 AANMERKELIJK!!
Finland is niet voor niets voorlopig het enige Europeese land dat de afgesproken CO2 reductie lijkt te gaan halen....

RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 13:37
door AlfaFever
http://www.nu.nl/news/1503324/30/rss/Za ... talen.html

Alleen al de prijs van graan is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Een goede zaak voor de beurshandelaren, maar een slechte zaak voor mensen met weinig geld.

Jahaa, de huidige generatie bio-brandstof.................... en het milieuvoordeel is ook nog eens omstreden

RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 13:37
door Andretti Molletti
Biobrandstof wel of niet?
NIET!

want het lost alle rubbertjes van je dinges op!!!

ethanol in je oldtimer = dure reparaties.... behalve in je Ford Anglia dan... want daar rijdt HP in ;)

Re: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 13:40
door AlfaFever
..........Alfa schijnt zonder voorbehoud dus deze brandstof vrij te geven.
Dus de vraag wie zou dit spul in zijn auto gooien?

Mwa, doemaarnie, lijkt me idd niet lekker voor o.a. brandstof-pomp, en rubbertjes hier en daar.
Zelfs in mijn '98 Alfa zou ik het niet gooien.





Wat Dre zegt dus

Re: RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 13:45
door Erwinn
Biobrandstof is uitstel van executie. Wat je ook toevoegt aan de fossiele brandstoffen, je blijft ze gebruiken, en ze raken ooit gewoon op. Bovendien zorgt de grote hoeveelheid van biobrandstof ervoor dat het wereldvoedselprobleem niet meer opgelost kan worden voor de geplande deadline. Wij merken het niet, maar in de derde wereld landen is het voedsel (bepaalde gewassen dus) flink duurder geworden.

Waterstof is dé oplossing, alleen vergt dat nog wat onderzoek.
De wereld helpt vanzelf... de noordpool is bijna ijsvrij aldus wat artikelen, daar is veeeel olie aanwezig. En zonder ijs word dat ook nog wel interessant om uit de grond te pompen, net als delen van Canada. Op is het nog lang niet, dat het nog duurder word... ja :shock: Een leuke uitspraak van een Shell topman waar een grote kern van waarheid inzit "The Stone age did not end because we ran out of stones..."

En we kunnen allemaal gaan roepen dat er wat moet veranderen, dat komt vanzelf, de druk is er in ieder geval vanuit de regering richting de burgers, en dat stoort mij enorm. Waarom moet er 60% accijns op brandstof? Waarom geen project van miljoenen euro's gedoemd te mislukken schrappen? Of de miljoenen huur voor VN werknemers niet betalen... Of europarlementariers geen geld geven, die doen er toch niets mee! (Om het maar niet te hebben over het geld dat jaarlijks naar de 3e wereld gaat, we hebben het hier over een serieuse hoeveelheid geld, en wat is daar nou structureel verbeterd?)

Een fatsoenlijk alternatief is er niet. We worden aan alle kanten "gestraft" voor het milieu. Dure accijnzen op brandstof, verpakkingsbelasting en extra belasting op vluchten. Maar een alternatief is er niet. Waar kan ik mijn eigen milieu neutrale bakje botor bijvullen als ie leeg is? Nergens! Betalen zullen we! Vliegen doen we voortaan zoveel mogelijk via het buitenland... met als gevolg een eigen economische achteruitgang. En brandstof? Een Prius word toch gesubsidieerd? Belachelijk! Het is al aangetoond dat dat ding in de productie al meer schade toebrengt aan het milieu dan een flinke diesel auto.

Even los van de brandstof, Nederland is niet voor niets gewaarschuwd door de Europese Centralebank! Gaat het zo door, dan gaat het goed mis hier! Het word eens tijd voor een kamer vol mensen die daadwerkelijk Nederland willen verbeteren, ipv de mensen kaalplukken ter behoeve van prestige projecten! Maar helaas denk ik dat dat een illusie is :roll:

Re: RE: Biobrandstof wel of niet?

Geplaatst: di jul 08, 2008 13:50
door Zaagauto
Een leuke uitspraak van een Shell topman waar een grote kern van waarheid inzit "The Stone age did not end because we ran out of stones..."
Ja zo lust ik er nog wel een paar...

"The middle ages didn't end because we ran out of the middle..."

:wink:

Ben het trouwens helemaal eens met wat je zegt over het bakje boter... het "weggooien" van kostbare materialen heeft schrikbarende vormen aangenomen....