Het neerzetten van Alfa als een echt sportief merk, na ja, waar merk je dat aan dan?
Ik vind ze dus NIET goed bezig. Ze zijn nergens HARD bezig met afspraken, het is nog steeds niet zo dat het USA verhaal duidelijk is, het 8C verhaal is ook maar matigjes verlopen qua tijd introductie en uitlevering.
Qua sportief gebeurt er NIKS, geen plannen of ideeen laat staan potentiele auto's. Hopelijk gaan ze met de Junior iets doen in het Wttc. Dieselen waarschijnlijk.
Maar met een model in een klasse ben je nog geen sportief merk.
Waar merk je dat aan? Er is zat hoor. Het uitbrengen van de 8C Competizione heeft daar direct mee te maken, het op de markt brengen van de GTA's, het terug gaan naar achterwielaandrijving, en bekijk de tekeningen van de 169 eens.
Wat Alfa wil doen, begrijp ik, is BMW/ Audi Na-apen.
Naar een bepaald marktsegment bewegen is toch echt iets heel anders dan naäpen

Ik zie niets in de nieuwe lijn Alfa's waardoor ik ga denken "Goh, dat is net BMW of Audi, jij toch hopelijk ook niet?
Ik zou juist zeggen doe het ANDERS en geef je klanten een stuk merkbeleving mee. Alfa kan dat als geen ander gezien zijn geschiedenis. Zet nou eens een stel echt mooie gerestaureerde Giulia's en Bertones neer bij elke dealer. en laat vaste en goede klanten die daar geen weet van hebben ermee een dagje sturen. Zorg dat je museum in orde is, je collectie rijdt enz, en doe daar iets mee. Als ik straks bijvoorbeeld mijn nieuwe opvolger van de 166 op ga halen, laat de dealer mij dan de mogelijkheid geven dat ding in de fabriek op te halen, met alle toeters en bellen. Beetje a la VW Phaeton.
Kortom, zet je merk in de markt, als het bijzondere dat het is. Zorg dat je klanten tegen alles en iedereen laten weten dat ze iets bijzonders voor de deur hebben.
Dat is dus precies wat er gebeurt. In de promotiefilm van de 8C wordt terugverwezen naar het verleden en Alfa heeft weer meer dan ooit een eigen gezicht. Maar je moet natuurlijk wel reëel blijven. Een 166 is hogere middenklasse, er hangt niet bepaald een Pheaton-prijskaartje aan, dus je kunt ook niet verwachten dat ze soortgelijke privileges gaan uitdelen. En bij elke dealer een koppeltje klassiekers neerzetten en potentiële klanten daarin laten rijden? Het lijkt me dat Alfa zijn auto's moet kunnen verkopen om de kwaliteiten van de auto's zelf, niet om de kwaliteiten van een goed aantal generaties terug. Het klinkt een beetje alsof je nieuwe Alfisti wilt kweken, maar zo werkt dat niet. Niet iedereen die in een Supertje rijd is tegelijk verkocht.
AR gaat nu ook iets doen met Armani.
Of dat dan de goede link is durf ik niet te zeggen, maar dat soort ideeen.
Alfa doet naar mijn idee te weinig, en dat doen ze al niet consequent genoeg. Blijft naar mijn gevoel rommelen in de marge.
Dat zie ik dus echt heel anders. Ik heb niet vaak een merk zo aan de weg zien timmeren als Alfa nu. Ik vind dat ze de laatste jaren een consequente strategie hebben en een duidelijk doel.
Zo stom de 166 eruit en GEEN opvolger klaar. Ik ken meerdere mensen die hun 166 in de lease eruit moeten gooien. Die kunnen niet bij Alfa terecht. Dat wordt BMW, Audi of Lexus. Zie ze maar weer terug te krijgen...
Dat had op zich natuurlijk beter gekund, je kunt dat wel als een misser zien. Aan de andere kant, het zou wel meegenomen zijn om de 166-rijders vast te houden maar zoveel zijn dat er nou ook weer niet. Het is met de 166 zelf al misgegaan, ze hebben daarmee het succes van de 164 niet weten vast te houden, dus dat segment moet sowieso al worden heroverd. Ik kan me voorstellen dat Alfa, toch niet de grootste onder de autofabrikanten, ervoor gekozen heeft om haar middelen in eerste instantie in te zetten op de andere segmenten.