Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Baravalle stapt op, De Meo neemt roer over

za dec 08, 2007 03:27

Antonio Baravalle houdt het voor gezien als CEO van Alfa Romeo. Na een periode van acht jaar bij de Fiat Group verlaat hij de auto-industrie.

Dat meldt Automotive News. Baravalle stapt over naar Einaudi, een Italiaanse uitgever. Bronnen binnen Alfa Romeo melden dat de 42-jarige Baravalle zelf heeft aangedrongen op een vertrek. Zijn opvolger zal hoofdwaarschijnlijk iemand zijn die momenteel al werkt bij de Fiat Group. Onder Baravalle presteerde Alfa Romeo minder goed dan Fiat-CEO Sergio Marchionne hoopte: dit jaar verwacht het merk 152.000 auto’s te verkopen, ongeveer evenveel als vorig jaar. Het door Marchionne gestelde doel van 300.000 verkochte auto’s in 2010 lijkt zodoende nu al vrijwel onhaalbaar.

Antonio Baravalle startte in 1999 op de marketing van de Fiat Group. In 2003 werd hij hoofd marketing bij Alfa Romeo, om in 2004 gepromoveerd te worden tot CEO van Lancia. Een krap jaar later werd Baravalle CEO bij Alfa Romeo.

(c) Autoweek
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op wo dec 12, 2007 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Baravalle stapt op

za dec 08, 2007 09:35

ff een sollicitatie de deur uit doen... :wink: :wink: :lol: :twisted:

Groetjes,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Dinky Boy
Miniaturista

za dec 08, 2007 10:32

Goed idee...

Wat zou je eerste daad zijn waar het publiek wat van merkt?

Ik ga de Junior/Furiosa maar Jano noemen geloof ik.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 08, 2007 11:59

Baravalle heeft overduidelijk een andere visie dan zijn voorganger maar ik ben toch niet de enige die de marktstrategie van Alfa Romeo als grillig zou typeren??
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 08, 2007 13:04

De marktstrategie lijkt me vrij duidelijk eigenlijk. Weer voet een de grond in de USA, Alfa Romeo weer neerzetten als een echt sportief merk en naar een klasse hoger toe bewegen, dus een rechtstreeksere concurrent worden van BMW en Audi.

Ik vind dat ze goed bezig zijn en ik heb sterk het idee dat Baravalle gewoon te weinig tijd is gegund. Zo'n ommezwaai heb je nou eenmaal niet in een paar jaar voor mekaar. De echte resultaten moeten komen als de 149 en de Jano (laten wij maar vast beginnen om hem zo te noemen :wink:) zijn gelanceerd. Kennelijk heeft men nu al de conclusie getrokken dat 300.000 stuk voor 2010 niet meer haalbaar is, maar als die nieuwe modellen er eenmaal zijn... het zou me niet verbazen. Ze moeten dan alleen wel nog even koersvast blijven.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 09, 2007 09:15

Het neerzetten van Alfa als een echt sportief merk, na ja, waar merk je dat aan dan?
Ik vind ze dus NIET goed bezig. Ze zijn nergens HARD bezig met afspraken, het is nog steeds niet zo dat het USA verhaal duidelijk is, het 8C verhaal is ook maar matigjes verlopen qua tijd introductie en uitlevering.
Qua sportief gebeurt er NIKS, geen plannen of ideeen laat staan potentiele auto's. Hopelijk gaan ze met de Junior iets doen in het Wttc. Dieselen waarschijnlijk.
Maar met een model in een klasse ben je nog geen sportief merk.
Wat Alfa wil doen, begrijp ik, is BMW/ Audi Na-apen. Ik zou juist zeggen doe het ANDERS en geef je klanten een stuk merkbeleving mee. Alfa kan dat als geen ander gezien zijn geschiedenis. Zet nou eens een stel echt mooie gerestaureerde Giulia's en Bertones neer bij elke dealer. en laat vaste en goede klanten die daar geen weet van hebben ermee een dagje sturen. Zorg dat je museum in orde is, je collectie rijdt enz, en doe daar iets mee. Als ik straks bijvoorbeeld mijn nieuwe opvolger van de 166 op ga halen, laat de dealer mij dan de mogelijkheid geven dat ding in de fabriek op te halen, met alle toeters en bellen. Beetje a la VW Phaeton.
Kortom, zet je merk in de markt, als het bijzondere dat het is. Zorg dat je klanten tegen alles en iedereen laten weten dat ze iets bijzonders voor de deur hebben.
AR gaat nu ook iets doen met Armani.
Of dat dan de goede link is durf ik niet te zeggen, maar dat soort ideeen.
Alfa doet naar mijn idee te weinig, en dat doen ze al niet consequent genoeg. Blijft naar mijn gevoel rommelen in de marge.
Zo stom de 166 eruit en GEEN opvolger klaar. Ik ken meerdere mensen die hun 166 in de lease eruit moeten gooien. Die kunnen niet bij Alfa terecht. Dat wordt BMW, Audi of Lexus. Zie ze maar weer terug te krijgen...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Dinky Boy
Miniaturista

Re: RE: Baravalle stapt op

zo dec 09, 2007 10:26

Beetje a la VW Phaeton.
Volkswagen is sowieso een goed voorbeeld. Zij adverteren met hun verleden (het begin slaan ze wijselijk over).

Denk maar eens aan de twee ouwe knarren ('How's the prostate?' - 'Terrible') die vanuit een coffee bar een jonge knul gadeslaan die pakken kranten achterin zijn ouwe Golf (toen nog Rabbit) laadt. Commentaar: 'Die komt er wel...'. Boodschap: een VW is een zinvolle investering. Past goed bij de merkbeleving.
Of het filmpje bij de introductie van de Golf 5. Een sequentie van weemoedige VW rijders die afscheid nemen van hun ouwe karretje. Omdat ze net de opvolger hebben aangeschaft. Boodschap: eens een VW, altijd een VW.
En dan de briljante reclame van de woedende ijsverkoper Gino. ('Due!!!' - 'Ja, doe maar') Geweldig vanwege de jaren zestig kleuren van het hele filmpje, subliem vanwege de leuke plot, perfect vanwege de boodschap: duurzaamheid. En onderhuids het gevoel dat dit paar op leeftijd dolgelukkig is omdat ze nog altijd hun Volkswagen rijden.

Het aspect merkbeleving speelt bij VW (Wie anders?) een grote rol.

Ik krijg het gevoel dat Alfa elke link naar het verleden probeert uit te bannen, afgezien van sommige stijlelementen in de 8c en het verschijnen van een paar oude toppers tijdens de pers-introductie van die auto op Balocco. Bij Arese staat één van de mooiste automusea ter wereld, een deel van de auto's uit het museum verschijnt met grote regelmaat op allerlei evenementen, maar publicitair wordt er niets mee gedaan. De Mille Miglia wordt ontsierd door een smakeloze commerciële overheersing van Mercedes en BMW.

Het lijkt wel of de huidige marketeers het rijke en sportieve verleden zien als vies of besmet. Helaas is er weinig anders voor in de plaats gekomen en ik vind de huidige reclame uitingen van Alfa niet erg veelzeggend en net zo hol als die van bijvoorbeeld Kia.

Zou mooi zijn als Baravalle's opvolger daar iets aan kan doen.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 09, 2007 10:39

Als iemand van een automerk net zo makkelijk overstapt naar een uitgever dan ben ik bang dat het woord merkbeleving onbekend is voor zo iemand. Laten we hopen dat de nieuwe baas wel autoliefhebber is. En vergelijkingen met andere merken ( zoals VW ) gaan mijnsinziens mank omdat Alfa er financieel wel anders voorstaat. We mogen blij zijn dat Alfa uberhaupt nog bestaat. Gelukkig gaat het beter met Fiat dus wie weet wat er in de toekomst gaat gebeuren. Op dit moment is het roeien met de beschikbare riemen.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 09, 2007 10:50

correct, maar ik heb niet het idee dat zelfs dat maar gebeurt...
er wordt niet geroeid maar gepierebadderd....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 09, 2007 10:52

Het neerzetten van Alfa als een echt sportief merk, na ja, waar merk je dat aan dan?
Ik vind ze dus NIET goed bezig. Ze zijn nergens HARD bezig met afspraken, het is nog steeds niet zo dat het USA verhaal duidelijk is, het 8C verhaal is ook maar matigjes verlopen qua tijd introductie en uitlevering.
Qua sportief gebeurt er NIKS, geen plannen of ideeen laat staan potentiele auto's. Hopelijk gaan ze met de Junior iets doen in het Wttc. Dieselen waarschijnlijk.
Maar met een model in een klasse ben je nog geen sportief merk.
Waar merk je dat aan? Er is zat hoor. Het uitbrengen van de 8C Competizione heeft daar direct mee te maken, het op de markt brengen van de GTA's, het terug gaan naar achterwielaandrijving, en bekijk de tekeningen van de 169 eens.
Wat Alfa wil doen, begrijp ik, is BMW/ Audi Na-apen.
Naar een bepaald marktsegment bewegen is toch echt iets heel anders dan naäpen :roll: Ik zie niets in de nieuwe lijn Alfa's waardoor ik ga denken "Goh, dat is net BMW of Audi, jij toch hopelijk ook niet?
Ik zou juist zeggen doe het ANDERS en geef je klanten een stuk merkbeleving mee. Alfa kan dat als geen ander gezien zijn geschiedenis. Zet nou eens een stel echt mooie gerestaureerde Giulia's en Bertones neer bij elke dealer. en laat vaste en goede klanten die daar geen weet van hebben ermee een dagje sturen. Zorg dat je museum in orde is, je collectie rijdt enz, en doe daar iets mee. Als ik straks bijvoorbeeld mijn nieuwe opvolger van de 166 op ga halen, laat de dealer mij dan de mogelijkheid geven dat ding in de fabriek op te halen, met alle toeters en bellen. Beetje a la VW Phaeton.
Kortom, zet je merk in de markt, als het bijzondere dat het is. Zorg dat je klanten tegen alles en iedereen laten weten dat ze iets bijzonders voor de deur hebben.
Dat is dus precies wat er gebeurt. In de promotiefilm van de 8C wordt terugverwezen naar het verleden en Alfa heeft weer meer dan ooit een eigen gezicht. Maar je moet natuurlijk wel reëel blijven. Een 166 is hogere middenklasse, er hangt niet bepaald een Pheaton-prijskaartje aan, dus je kunt ook niet verwachten dat ze soortgelijke privileges gaan uitdelen. En bij elke dealer een koppeltje klassiekers neerzetten en potentiële klanten daarin laten rijden? Het lijkt me dat Alfa zijn auto's moet kunnen verkopen om de kwaliteiten van de auto's zelf, niet om de kwaliteiten van een goed aantal generaties terug. Het klinkt een beetje alsof je nieuwe Alfisti wilt kweken, maar zo werkt dat niet. Niet iedereen die in een Supertje rijd is tegelijk verkocht.
AR gaat nu ook iets doen met Armani.
Of dat dan de goede link is durf ik niet te zeggen, maar dat soort ideeen.
Alfa doet naar mijn idee te weinig, en dat doen ze al niet consequent genoeg. Blijft naar mijn gevoel rommelen in de marge.
Dat zie ik dus echt heel anders. Ik heb niet vaak een merk zo aan de weg zien timmeren als Alfa nu. Ik vind dat ze de laatste jaren een consequente strategie hebben en een duidelijk doel.
Zo stom de 166 eruit en GEEN opvolger klaar. Ik ken meerdere mensen die hun 166 in de lease eruit moeten gooien. Die kunnen niet bij Alfa terecht. Dat wordt BMW, Audi of Lexus. Zie ze maar weer terug te krijgen...
Dat had op zich natuurlijk beter gekund, je kunt dat wel als een misser zien. Aan de andere kant, het zou wel meegenomen zijn om de 166-rijders vast te houden maar zoveel zijn dat er nou ook weer niet. Het is met de 166 zelf al misgegaan, ze hebben daarmee het succes van de 164 niet weten vast te houden, dus dat segment moet sowieso al worden heroverd. Ik kan me voorstellen dat Alfa, toch niet de grootste onder de autofabrikanten, ervoor gekozen heeft om haar middelen in eerste instantie in te zetten op de andere segmenten.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 09, 2007 11:47

Een nieuwe Duetto lijkt mij bijvoorbeeld een uitstekende stap maar of een SLK een goed beginpunt is?? Aan goede ideeen ontbreekt het de laatste jaren niet maar wel aan een constructeur of technische partner buiten het FIAT concern die Alfa Romeo kan voorzien van een geschikt platform etc.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Contacteer: Yahoo! Messenger

ma dec 10, 2007 01:32

Beetje a la VW Phaeton.
Volkswagen is sowieso een goed voorbeeld. Zij adverteren met hun verleden (het begin slaan ze wijselijk over).

Denk maar eens aan de twee ouwe knarren ('How's the prostate?' - 'Terrible') die vanuit een coffee bar een jonge knul gadeslaan die pakken kranten achterin zijn ouwe Golf (toen nog Rabbit) laadt. Commentaar: 'Die komt er wel...'. Boodschap: een VW is een zinvolle investering. Past goed bij de merkbeleving.
Of het filmpje bij de introductie van de Golf 5. Een sequentie van weemoedige VW rijders die afscheid nemen van hun ouwe karretje. Omdat ze net de opvolger hebben aangeschaft. Boodschap: eens een VW, altijd een VW.
En dan de briljante reclame van de woedende ijsverkoper Gino. ('Due!!!' - 'Ja, doe maar') Geweldig vanwege de jaren zestig kleuren van het hele filmpje, subliem vanwege de leuke plot, perfect vanwege de boodschap: duurzaamheid. En onderhuids het gevoel dat dit paar op leeftijd dolgelukkig is omdat ze nog altijd hun Volkswagen rijden.

Het aspect merkbeleving speelt bij VW (Wie anders?) een grote rol.

Ik krijg het gevoel dat Alfa elke link naar het verleden probeert uit te bannen, afgezien van sommige stijlelementen in de 8c en het verschijnen van een paar oude toppers tijdens de pers-introductie van die auto op Balocco. Bij Arese staat één van de mooiste automusea ter wereld, een deel van de auto's uit het museum verschijnt met grote regelmaat op allerlei evenementen, maar publicitair wordt er niets mee gedaan. De Mille Miglia wordt ontsierd door een smakeloze commerciële overheersing van Mercedes en BMW.

Het lijkt wel of de huidige marketeers het rijke en sportieve verleden zien als vies of besmet. Helaas is er weinig anders voor in de plaats gekomen en ik vind de huidige reclame uitingen van Alfa niet erg veelzeggend en net zo hol als die van bijvoorbeeld Kia.

dink.. is de wispelturigheid ooit wel is anders geweest dan vroeger???
het merk heb het nooit echt gesnapt wat dat betreft... dus eigelijk gaan ze gewoon door met wat ze altijd al deden, we hebben een auto!!! ow ja en nu???
tegenwoordig hebben we te maken met een grimmige historie en dan doen ze.. we hebben een auto :thumbs: ...... en nu???

alfa is een historisch merk en daar zijn ze in 1908 (ok 1910 maar toen heete het nog niet zo) mee begonnen... al zien wij het graag anders :evil:
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Contacteer: Yahoo! Messenger

ma dec 10, 2007 01:37

maar ff wat anders..

waarom zie ik nou steeds op italiaspeed dat alfa jaar op steeds zn marktaandeel vergroot in zogoed als al de europeese landen?? ik heb zelfs cijfers van 13% en meer gezien... hoe kan het nou dat het ineens toch niet zo best gaat met ons zo geliefde merk??? of zijn het gewoon appels met peren vergelijken wat meestal lijd tot mooie cijfers??
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 10, 2007 08:06

maar ff wat anders..

waarom zie ik nou steeds op italiaspeed dat alfa jaar op steeds zn marktaandeel vergroot in zogoed als al de europeese landen?? ik heb zelfs cijfers van 13% en meer gezien... hoe kan het nou dat het ineens toch niet zo best gaat met ons zo geliefde merk??? of zijn het gewoon appels met peren vergelijken wat meestal lijd tot mooie cijfers??
Ik ken de feiten niet dus ik kan alleen gokken. Maar ik gok erop dat het helemaal niet zo slecht gaat, maar dat de voorgenomen groei gewoon niet is gehaald.

tommaso
Guru
Guru

ma dec 10, 2007 08:24

Het blijft een duiventil dat management van Alfa Romeo.
Nu is Macchione geen makkelijke baas met volgens mij iets te rooskleurige vooruitzichten qua verkopen.

Alfa Romeo verkoopt ongeveer evenveel als vorig jaar zo lees ik.
Dat is niet zo verwonderlijk met eigenlijk 1 model , de 159. Verder wel een spider en Brera en 147 maar qua volume zullen die geen grote cijfers wegzetten.
Het wachten is dus op de nieuwe generatie die vanaf komend jaar begint met de coupe en dan de 149.
Door de hele opbouw van Fiat is er een ernstige vertraging ontstaan qua ontwikkeling van nieuwe modellen.
Eerst moest Fiat omgeturned worden en daarna de merken Alfa Romeo en Lancia.
Fiat loopt nu naar verwachting maar Alfa moet door het diepe dal van tijdelijk weinig modellen.
Pas in 2009 kan er weer volume verwacht worden als de coupe zijn eerste echte verkoopjaar in zal gaan.

Denk dat het ook in de verkoopcijfers zal bijten als Alfa Romeo teveel premium zou willen zijn.
Mensen hebben geen BMW geld over voor een Alfa zo blijkt iedere keer.
Je hebt nu eenmaal een grote meute die alles koopt wat een BMW of Audi badge heeft.

Las naar aanleiding van een artikel van Clarkson in de krant veel verheugende reactie's dat toch een aantal mensen hun grijze leasemobiel hebben
ingeruild voor een 159 dus er is hoop.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”