Mooi artikel over de essentie van autorijden
Geplaatst: vr dec 07, 2007 08:22
Op de Belgische site autosport.be stond een mooi artikel over de essentie van autorijden. Dit in het kader van een verhaal over de 'groene' Autosalon van Brussel.
Hier het verhaal:
Het autoverkeer verloopt zo chaotisch door ongedisciplineerd rijgedrag van steeds meer bestuurders, dat men zich moet afvragen of autorijden als grap, dan wel als ernst moet worden beschouwd. Als men sommige automobilisten tekeer ziet gaan is het nauwelijks aan te nemen dat voor de meeste van die "vliegende kratten" drie, vier of vijf jaar moet worden gewerkt om ze te kunnen afbetalen. Voor de meeste bestuurders is dat geen punt. Velen ervan rijden als gesponsorde stuntmannen. Daarom is het goed eens iets te vertellen over gewoon autorijden.
Autorijden heeft iets ondefinieerbaar prettigs in zich. Is het de natuurlijke drang naar mobiliteit in de mens die hem autorijden als een kick doet ervaren ? Geen mens kan daarop exact antwoorden maar feit is dat de auto’s voor sensatie kunnen zorgen. Snel, zacht en comfortabel langs berg en dal rijden doet rijkelijk aan. Snel, hard afgeveerd en met oerend hard gehuil langs wegen scheren heeft iets van een machtsontplooiïng, een uitbarsting van teveel aan energie, aan agressiviteit of aan frustraties. Citroën liet zich in het nieuwe C5-concept verleiden tot een keuze uit de vermaarde Hydrogen 3 ophanging en een "gewone" harder afgveerde klassieke ophanging. Maar waarom ? Autorijden is zo gemeenschappelijk geworden, zoiets economisch, sociaal en technisch overweldigend dat de vraag rijst of de massa het ziet als een grap van een plezierig speeltuig of als de ernst van een maatschappijke bewegingsvrijheid.
Het antwoord is duidelijk. Autorijden moet als een maatschappelijke bewegingsvrijheid worden gezien. De burger betaald daarvoor overigens ontieglijk veel. Die bewegingsvrijheid moet in alle ernst worden gezien. Randverschijnselen zoals bumperkleven, zigzaggen en raketlanceringen aan het groene licht zijn gewoonweg uit den boze. Voor die dingen ligt mee een grote verantwoordelijkheid in handen van de constructeurs. Ze moeten af van "sportiviteit" in de modellen . Daar is plaats voor in de - gereglementeerde - (FIA, KACB) autosport maar niet op de openbare weg. Autoconstructeurs moeten schermen met hybride, met brandstofcellen , waterstof en andere batterijtechnologieën waarin Toyota (U leest goed, de falers in de F1 tot nu toe) mijlen voor zijn op de concurrentie. Als de accenten niet daarop worden gelegd is het autoverkeer een moordend spel, gevaarlijker dan Kasparov schaakt met Poetin. Russische roulette.
Autorijden is levensgevaarlijk als het niet met inzicht en verantwoordelijkheidszin wordt gedaan. Bestuurders die 100.000 en meer km per jaar afleggen zonder ongevallen, en dus als goede bestuurders mogen worden bestempeld, zullen een raar antwoord geven op de vraag "waarin de essentie van goed autorijden bestaat ?" Hun antwoord zal zijn : "Goed autorijden is net als schaak spelen."
Goed autorijden is defensief zijn. Voorzien wat de tegenstanders (andere verkeersdeelnemers) kunnen doen en welke tegenzetten (afweermaneuvers) men zelf kan verwezenlijken. De beste schaakspelers in het verkeer verlaten het tornooi het veiligst, met het minste schade en ze komen zelden in levensgevaar.Concreet wil dat zeggen dat niet vlak voor de auto moet worden gekeken, maar eerder vijfhonderd meter verder. Op wat men dààr ziet gebeuren moeten de eerstvolgende maneuvers worden afgestemd. Dat kan gas minderen zijn, een versnelling lager schakelen, remmen, op tijd voorsorteren maar evengoed en/of versnellen en uitwijken. Welke echter ook het maneuver mag zijn, het moet steeds met beheerstheid worden uitgevoerd. Bruuske bewegingen zijn onder iedere omstandigheid foute bewegingen in een voertuig. Daardoor ontstaat een onbalans in het rijpatroon en dat is nooit goed. Natuurlijk kan de nood dwingen tot een bruusk maneuver, maar dan is men al in een situatie terechtgekomen (door te weinig vooruitziendheid) die niet meer tot evenwichtig, beheerst en veilig autorijden behoort.
Echt goed autorijden is moeilijk te bereiken zonder enige basiskennisvan hoe een auto werkt. Begrijpt men van het inspelen op elkaar van de verschillende technische "clans" in een auto iets, dan wordt het gemakkelijker. Men kan dan beter de koppeling, de versnellingsbak, remmen en stuurinrichting juister en logischer bedienen. Daarmee wordt men zich bewust van de grote mate van actieve veiligheid die een auto inhoudt. Een auto gaat niet te pas en te onpas aan het slingeren, kantelen of over de kop. Zo’n effecten liggen altijd aan de bestuurder. Als een auto bezadigd rijdt (niet hetzelfde als met slakkengang), evenwichtig wordt bestuurd (niet hetzelfde als racen), dan houdt hij een bewonderenswaardige veiligheid in.
Hoofdzaak is om alle bewegingen van het voertuig harmonieus op elkaar te doen inspelen. Dat niet iedereen daarin slaagt is bekend. Maar wat iedereen wel kan is bruuske richtings- en snelheidsveranderingen vermijden. Ook de aandacht voor een goede zithouding achter het stuur en een grondige kennis van het verkeersreglement, vooral het praktisch-nuttige, zijn essentiële noodzaken voor het goed autorijden. Misschien is een zelfonderzoek voor ieder van ons aanbevolen
Hier het verhaal:
Het autoverkeer verloopt zo chaotisch door ongedisciplineerd rijgedrag van steeds meer bestuurders, dat men zich moet afvragen of autorijden als grap, dan wel als ernst moet worden beschouwd. Als men sommige automobilisten tekeer ziet gaan is het nauwelijks aan te nemen dat voor de meeste van die "vliegende kratten" drie, vier of vijf jaar moet worden gewerkt om ze te kunnen afbetalen. Voor de meeste bestuurders is dat geen punt. Velen ervan rijden als gesponsorde stuntmannen. Daarom is het goed eens iets te vertellen over gewoon autorijden.
Autorijden heeft iets ondefinieerbaar prettigs in zich. Is het de natuurlijke drang naar mobiliteit in de mens die hem autorijden als een kick doet ervaren ? Geen mens kan daarop exact antwoorden maar feit is dat de auto’s voor sensatie kunnen zorgen. Snel, zacht en comfortabel langs berg en dal rijden doet rijkelijk aan. Snel, hard afgeveerd en met oerend hard gehuil langs wegen scheren heeft iets van een machtsontplooiïng, een uitbarsting van teveel aan energie, aan agressiviteit of aan frustraties. Citroën liet zich in het nieuwe C5-concept verleiden tot een keuze uit de vermaarde Hydrogen 3 ophanging en een "gewone" harder afgveerde klassieke ophanging. Maar waarom ? Autorijden is zo gemeenschappelijk geworden, zoiets economisch, sociaal en technisch overweldigend dat de vraag rijst of de massa het ziet als een grap van een plezierig speeltuig of als de ernst van een maatschappijke bewegingsvrijheid.
Het antwoord is duidelijk. Autorijden moet als een maatschappelijke bewegingsvrijheid worden gezien. De burger betaald daarvoor overigens ontieglijk veel. Die bewegingsvrijheid moet in alle ernst worden gezien. Randverschijnselen zoals bumperkleven, zigzaggen en raketlanceringen aan het groene licht zijn gewoonweg uit den boze. Voor die dingen ligt mee een grote verantwoordelijkheid in handen van de constructeurs. Ze moeten af van "sportiviteit" in de modellen . Daar is plaats voor in de - gereglementeerde - (FIA, KACB) autosport maar niet op de openbare weg. Autoconstructeurs moeten schermen met hybride, met brandstofcellen , waterstof en andere batterijtechnologieën waarin Toyota (U leest goed, de falers in de F1 tot nu toe) mijlen voor zijn op de concurrentie. Als de accenten niet daarop worden gelegd is het autoverkeer een moordend spel, gevaarlijker dan Kasparov schaakt met Poetin. Russische roulette.
Autorijden is levensgevaarlijk als het niet met inzicht en verantwoordelijkheidszin wordt gedaan. Bestuurders die 100.000 en meer km per jaar afleggen zonder ongevallen, en dus als goede bestuurders mogen worden bestempeld, zullen een raar antwoord geven op de vraag "waarin de essentie van goed autorijden bestaat ?" Hun antwoord zal zijn : "Goed autorijden is net als schaak spelen."
Goed autorijden is defensief zijn. Voorzien wat de tegenstanders (andere verkeersdeelnemers) kunnen doen en welke tegenzetten (afweermaneuvers) men zelf kan verwezenlijken. De beste schaakspelers in het verkeer verlaten het tornooi het veiligst, met het minste schade en ze komen zelden in levensgevaar.Concreet wil dat zeggen dat niet vlak voor de auto moet worden gekeken, maar eerder vijfhonderd meter verder. Op wat men dààr ziet gebeuren moeten de eerstvolgende maneuvers worden afgestemd. Dat kan gas minderen zijn, een versnelling lager schakelen, remmen, op tijd voorsorteren maar evengoed en/of versnellen en uitwijken. Welke echter ook het maneuver mag zijn, het moet steeds met beheerstheid worden uitgevoerd. Bruuske bewegingen zijn onder iedere omstandigheid foute bewegingen in een voertuig. Daardoor ontstaat een onbalans in het rijpatroon en dat is nooit goed. Natuurlijk kan de nood dwingen tot een bruusk maneuver, maar dan is men al in een situatie terechtgekomen (door te weinig vooruitziendheid) die niet meer tot evenwichtig, beheerst en veilig autorijden behoort.
Echt goed autorijden is moeilijk te bereiken zonder enige basiskennisvan hoe een auto werkt. Begrijpt men van het inspelen op elkaar van de verschillende technische "clans" in een auto iets, dan wordt het gemakkelijker. Men kan dan beter de koppeling, de versnellingsbak, remmen en stuurinrichting juister en logischer bedienen. Daarmee wordt men zich bewust van de grote mate van actieve veiligheid die een auto inhoudt. Een auto gaat niet te pas en te onpas aan het slingeren, kantelen of over de kop. Zo’n effecten liggen altijd aan de bestuurder. Als een auto bezadigd rijdt (niet hetzelfde als met slakkengang), evenwichtig wordt bestuurd (niet hetzelfde als racen), dan houdt hij een bewonderenswaardige veiligheid in.
Hoofdzaak is om alle bewegingen van het voertuig harmonieus op elkaar te doen inspelen. Dat niet iedereen daarin slaagt is bekend. Maar wat iedereen wel kan is bruuske richtings- en snelheidsveranderingen vermijden. Ook de aandacht voor een goede zithouding achter het stuur en een grondige kennis van het verkeersreglement, vooral het praktisch-nuttige, zijn essentiële noodzaken voor het goed autorijden. Misschien is een zelfonderzoek voor ieder van ons aanbevolen