Geschiedvervalsing van de marketing-jongens? Net zoals het idee dat VW de VR-motor bedacht zou hebben, of de direct ingespoten diesel, of...Zowel de Golf GTI als de MX-5 waren marketing beslingen. De Golf GTI was het antwoord op de vraag van jongeren voor goedkope snelle auto's. En de MX-5 was het antwoord op de kleine roadstars uit voornamelijk Engeland (MG/Triumph) maar ook op de Alfa Spider.Het leuke is nou dat de échte hits, zoals de Golf GTI en ook de Mazda MX-5 vaak door de techneuten in hun eigen vrije tijd in elkaar worden gedraaid, omdat het management zulke projecten niet wil fiatteren. Totdat ze ineens op de R&D afdeling geconfronteerd worden met dat hobbyproject als het eenmaal af is, een auto die wel de beroemde X-factor heeft. En dán kan het ineens wel.
Waren pas marketing-beslissingen nadat de auto's stiekem ontwikkeld waren. Lees de geschiedenisboeken er maar op na. De VW-directie zag de GTI niet zitten toen de ingenieurs er een voorstel voor deden, de Mazda-directie wíst niet eens dat de MX-5 onder hun eigen dak ontwikkeld werd.