Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4269
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen

Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 14:40

Top Gear reed als één van de eerste in de nieuwe Alfa 8C Competizione. En omdat wij weten dat jij niet kunt wachten op rijbelevingen met deze Italiaanse schone - alle plaatjes heb je de afgelopen twee jaar wel op internet en in de bladen gezien - hier alvast een voorproefje. In ons december nummer het uitgebreide verslag met supercoole foto's...

Zelfs de meest vastgeroeste, linksdraaiende zemelen-etende anti-autofetisjist zal bij de aanblik van de Alfa 8C Competizione bevangen worden door een knagende twijfel. Zó veel schoonheid, zo veel vakmanschap, zo veel onversneden kunstenaarsziel in iets op wielen? Hoe hou je in hemelsnaam je overtuiging vast als ze met iets zo moois komen?

De weelderigheid van de carrosserie is gedrapeerd over 20-inch wielen die verpakt zijn in dropkleurig Pirelli-rubber. Het interieur is een vitrine van koolstofvezel, aluminium en op z’n Italiaans bewerkt leer van mooie, lieve koeien. Alle lichtgewicht materialen worden gedragen door een stalen geraamte van pure onverzettelijkheid.

'De startmotor gorgelt een paar seconden en gooit dan een enorme hoop kwaaiigheid naar de vier uitlaten'

Voorin ligt een warmbloedige, 450 pk sterke Italiaanse V8, de met peddels aan het stuur bedienbare zesbak ligt vlak voor de achteras. Een wielophanging met double wishbones, een limited slip-differentieel en machtige Brembo’s vervolmaken het schilderij.

Roep de motor tot leven en het machtsvertoon wordt alleen maar groter. De startmotor gorgelt een paar seconden en gooit dan een enorme hoop kwaaiigheid naar de vier uitlaten, die vervolgens ruiten doen trillen en asfalt doen rillen.

De toerenteller gaat tot 7.500 toeren per minuut. Meer kan, maar resulteert in een knetterend ingrijpen van de begrenzer. De harde demping en vering zijn slecht nieuws voor elke hobbel of bobbel – als die een klap geven, krijgen ze er meteen een terug. De besturing is zwaar en heerlijk direct. De cockpit beeft continu onder het haast vulkanische gebulder van de V8 en de uitlaten.

De Alfa 8C Competizione heeft massa’s grip, z’n bochtgedrag is solide en vertrouwenwekkend, en als je er trek in hebt kun je de achterbanden met speels gemak al kwispelend met de achterkant oproken. Hij voelt ongelooflijk degelijk en stijf, wat me des te meer verbaast omdat er behoorlijk wat Maserati Quattroporte-techniek in de auto verwerkt zit. En wat je ook van die Quattroporte mag vinden, een echte rijdersauto is het zeker niet.

De 8C is snel – erg snel. De power komt mooi gedoseerd, van ‘vriendelijk’ tot 3.000 tpm, via ‘nuttig’ tot 4.000 tpm, naar ‘o lieve help, zeg tegen mijn kinderen dat ik van ze hou en tegen mijn vrouw dat ik het niet zo bedoelde’, de hele rest van de weg naar de 7.500 tpm. De Cambiocorsa-bak met peddels past perfect bij het geheel – hebben we ook wel eens anders meegemaakt.

Er worden maar 500 8C Competiziones gemaakt en ze zijn allemaal al verkocht – de prijs van zo’n 220.000 euro (in Nederland – zonder onze ‘trots op ons belastingstelsel’- BPM en BTW zou je 135.000 betalen…) was kennelijk geen enkel beletsel. Alfa heeft haast gemaakt met de productie en dat houdt onder meer in dat ze rustig kunnen volhouden dat het spijkerharde onderstel ‘een typische karaktertrek van een nu eenmaal in kleine serie geproduceerde supersportwagen’ is. Voor comfort moet je dus niet bij hem zijn – de 8C Competizione is hardcore.

Je krijgt er een op maat gemaakte, leren kofferset bij, maar denk nou niet dat de 8C een auto is om mee op reis te gaan. Daarvoor is hij te luidruchtig, te hard en te onoverzichtelijk – op een béétje druk kruispunt is het raden waar de rest van het verkeer is en God zegene de greep. Dit is een auto die je gebruikt om op een zondag je adrenalinepeil weer voor een week op orde te krijgen. Die ervoor zorgt dat je in ieder geval nooit aan de gevolgen van een kwaadwillende bloedprop zult overlijden, omdat je eens in de zoveel tijd je aderen keihard hebt doorgespoeld met Italiaans-verstookte benzine. En die ervoor zorgt dat je jezelf de tofste peer van het universum vindt, omdat je jezelf zojuist in de spiegeling van een modern gebouw voorbij hebt zien (en horen) komen.

Eigenlijk is mijn enige bezwaar tegen de Alfa 8C Competizione dat waar hij voor staat, in plaats van dat wat hij is. Hij ziet er wat retro uit, en dat is hij in zekere zin ook – hij doet geen bal aan de evolutie van de sportauto. In feite is hij niet voor- maar achteruitstrevend. En let wel: met een Corvette die de helft kost, kun je het een Alfa-rijder onbehoorlijk lastig maken.

Maar het is pas echt zonde dat hij niets betekent voor de rest van het Alfa-gamma. 8C staat voor acht cilinders – geen enkele andere Alfa zal die ooit zal krijgen. Competizione staat voor racerij, maar racen zal deze auto nooit. Hij staat meer voor ‘kijk eens hoe goed wij het eeuwen geleden in de racerij deden’. Tikje cynisch wel, om niet te zeggen manipulatief.

Maar wie iets heeft met Italiaanse volbloeden (en wie heeft dat niet?) laat zich maar wat graag manipuleren. Ik ben er sukkel genoeg voor. Als ik weer zo’n schitterende S-bocht uitaccelereer, voel hoe de auto onder het gejubel van die haren-ter-berge-rijzende V8 van de linker- naar de rechterkant van de bocht danst, en denk ik: ‘Zo. En dit hoogtepunt neemt niemand me ooit meer af’.

Bron: Top Gear
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 14:47

De schrijver is duidelijk nog erg in de war van z'n ritje...
De toerenteller gaat tot 7.500 toeren per minuut. Meer kan, maar resulteert in een knetterend ingrijpen van de begrenzer.
Is dat ding nou begrensd of niet :?: Ow, we hebben het over een ondergrens natuurlijk :biggrin:

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 14:54

Waarschijnlijk begint het rode gebied bij 7.500 .
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 15:02

Zelfs de meest vastgeroeste, linksdraaiende zemelen-etende anti-autofetisjist zal bij de aanblik van de Alfa 8C Competizione bevangen worden door een knagende twijfel.
Ik blijf het een lelijk hok vinden.

Gebruikersavatar
alfa147man
Full Member
Full Member
Berichten: 360
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 19:17
Locatie: 't Waasland

RE: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 15:36

ik vind het een zalige auto. In Maranello heb ik deze zomer er eentje richting Fiorano zien rijden. Ik was net benzine aan het tanken. De 8C kwam naast me staan en zowel m'n 147 als die 8C hebben dezelfde cocktail gedronken ;-)
** 147TS, 75TS **

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4269
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen

Re: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 18:42

Zelfs de meest vastgeroeste, linksdraaiende zemelen-etende anti-autofetisjist zal bij de aanblik van de Alfa 8C Competizione bevangen worden door een knagende twijfel.
Ik blijf het een lelijk hok vinden.
Ga jij maar snel je mond wassen met zeep !!! :wink:
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

SPIDERVELOCE1750

Re: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 18:52

Zelfs de meest vastgeroeste, linksdraaiende zemelen-etende anti-autofetisjist zal bij de aanblik van de Alfa 8C Competizione bevangen worden door een knagende twijfel.
Ik blijf het een lelijk hok vinden.
Ga jij maar snel je mond wassen met zeep !!! :wink:
Bij voorkeur een ouderwetse Sunlight . :lol:

Ben benieuwd wanneer we de eerste gaan zien , want die moeten nu toch ongeveer al geleverd worden ?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 18:53

Maar het is pas echt zonde dat hij niets betekent voor de rest van het Alfa-gamma. 8C staat voor acht cilinders – geen enkele andere Alfa zal die ooit zal krijgen. Competizione staat voor racerij, maar racen zal deze auto nooit. Hij staat meer voor ‘kijk eens hoe goed wij het eeuwen geleden in de racerij deden’. Tikje cynisch wel, om niet te zeggen manipulatief.
Dan manipileren we de boel toch lekker zelf?
:-k V8 in een Alfetta of zo...............
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 18:59

Ze zin wel helemaal lirysch van de auto en terecht.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 19:01

Wat een woordenschat, heerlijk gewoon................................ :-({|=


De enigste nieuwe alfa die ik met echte trots op mijn oprit durf te zetten :lol:

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 19:17

De power komt mooi gedoseerd, van ‘vriendelijk’ tot 3.000 tpm, via ‘nuttig’ tot 4.000 tpm, naar ‘o lieve help, zeg tegen mijn kinderen dat ik van ze hou en tegen mijn vrouw dat ik het niet zo bedoelde’
Whoehahahaha brilliant
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Vince
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 510
Lid geworden op: di aug 09, 2005 17:37
Locatie: Houten

RE: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 19:24

Ze zijn weer heerlijk lyrisch...

Onbegrijpelijk dat Alfa de productie voor dat ding bij 500 stopzet. Ik weet zeker dat ze er een veelvoud meer van zouden kunnen verkopen...

En wat betref een v8 in een Alfa, ik heb begrepen dat de 169 strakjes wel een (maserati-)V8 in het vooronder gaat krijgen.
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 19:41

Zelfs de meest vastgeroeste, linksdraaiende zemelen-etende anti-autofetisjist zal bij de aanblik van de Alfa 8C Competizione bevangen worden door een knagende twijfel.
Ik blijf het een lelijk hok vinden.
Ga jij maar snel je mond wassen met zeep !!! :wink:
Nou.... :-k

In de loop der tijd ga je vaak anders tegen een ontwerp aankijken. Het wordt mooier of minder mooi. Ontwerpen waarbij je bij de eerste aanblik bijna knock-out gaat, gaan vaak na een jaar of twee vervelen.

In 2003 was ik redelijk enthousiast over de 8c. Waarschijnlijk uit teleurstelling omdat de Brera niet kwam. En dan bedoel ik de Brera, niet die 159 Coupé. Noch de productie-Brera, noch de 8c vind ik lelijk, maar dat de Brera zoals Giugiaro hem bedoelde uitbleef betreur ik nog altijd. Die auto had UITSTRALING. Eén van klasse en stijl. Fare la bella figura. De uitstraling van de 8c is eerder bruut en zelfs een tikkie lomp. De auto heeft gewoon een dikke kont. En dat hoort naar mijn smaak toch meer bij Amerikanen (toevallig?) dan bij een Italiaan.

Overigens heeft Bburago op zijn site voor de 1:18 8c zilvergrijs als kleur-optie...

Gebruikersavatar
Vince
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 510
Lid geworden op: di aug 09, 2005 17:37
Locatie: Houten

Re: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 19:44

Zelfs de meest vastgeroeste, linksdraaiende De uitstraling van de 8c is eerder bruut en zelfs een tikkie lomp. De auto heeft gewoon een dikke kont.
Een dikke kont kan heel mooi zijn hoor!

Zie Alfa 75 en nog mooier, Ghibli... 8)
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Top Gear in de 8C !!!

vr okt 19, 2007 20:09

De uitstraling van de 8c is eerder bruut en zelfs een tikkie lomp. De auto heeft gewoon een dikke kont.
Een dikke kont kan heel mooi zijn hoor!

Zie Alfa 75 en nog mooier, Ghibli... 8)
Mee eens! (dan hebben we het wel over auto's, hè. :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”