Pagina 1 van 2
Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 18:17
door @lfa@lgra
RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 18:37
door Pietro Originale
Ik snap die laatste alinea niet:
Downsizing?
Het lijkt een fraaie oplossing van twee van de drie problemen, trekkracht en emissies. Vergeet echter niet dat het gaat om de emissiewaarden over de Europese rijcyclus en die worden met moeite gehaald. En het derde probleem is alleen maar groter geworden. De kostprijs van de nieuwe Alfa Romeo viercilinder zou echter wel eens lager kunnen zijn dan die van de huidige vijfcilinder. Dan is het een vorm van ‘downsizing’.
RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 18:40
door Dinky Boy
Ik zit me daar ook al het hoofd over te breken...

RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 18:46
door Pietro Originale
Interessant blad trouwens, AMT. Hadden we vroeger thuis ook.
RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 19:12
door @lfa@lgra
Downsizing?? Minder cilinder inhoud, met zelfde vermogen.
Simpel gezegd: Kleiner van afm. zelfde prestaties dus.
Of bedoelen jullie het onbenoemde derde probleem?? ( Kostprijs??)
RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 19:33
door Pietro Originale
INderdaad het derde probleem: emissies. Maar waarom dan zo'n motor introduceren terwijl je ternauwernood aan de emissie-eisen voldoet?
RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 19:51
door Andretti Molletti
idd mooie techniek!
Downsizing is in dit geval dat er een plaatsvervangende 4 cilinder motor komt voor de 5 cilinder.
Één cilinder minder en dezelfde prestaties en prijs dus!
Waar we wel overheen kijken is dat de emissie nauwelijks gehaald wordt en er dus hoogst waarschijnlijk een downsizing van vermogen gaat plaatsvinden om de Euro 5 norm te halen.
Zul je zien, wordt het een 175pk/330Nm motor oid.
Maximum toerental 4750... dus de driveability is dan ook een vraagteken. Met de compuond turbo wel op te lossen denk ik.
Is er nog maar een ding wat roet in het eten gooit: roet!!! (fijne deeltjes die niet zo fijn zijn

)
RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 20:17
door Pietro Originale
Snapte ik het toch...

Re: RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 20:22
door Andretti Molletti
Snapte ik het toch...

ja ja ja ja ipv ja ja ja ja ja

Re: RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 20:39
door yuri 75 V6
idd mooie techniek!
Downsizing is in dit geval dat er een plaatsvervangende 4 cilinder motor komt voor de 5 cilinder.
Één cilinder minder en dezelfde prestaties en prijs dus!
Waar we wel overheen kijken is dat de emissie nauwelijks gehaald wordt en er dus hoogst waarschijnlijk een downsizing van vermogen gaat plaatsvinden om de Euro 5 norm te halen.
Zul je zien, wordt het een 175pk/330Nm motor oid.
Maximum toerental 4750... dus de driveability is dan ook een vraagteken. Met de compuond turbo wel op te lossen denk ik.
Is er nog maar een ding wat roet in het eten gooit: roet!!! (fijne deeltjes die niet zo fijn zijn

)
Driveability van dit soort 'opgefokte' diesels is altijd een discussiepunt. De powerband is vaak erg smal en het aanspreken is vaak nogal binair. Ik heb een paar jaar geleden back-to-back met alle toenmalige Golf IV 1.9 TDI's gereden (ja, mijn leven is één groot feest

) en toen vond ik de 150 pk versie bijvoorbeeld al een stuk onprettiger dan de 130 pk versie. Compound turbo's zijn wat dat betreft een goede oplossing (BMW 535d, iemand?), maar dit soort technieken icm de hoge-precisie injectoren etc. gaat de gemiddelde gezinskoets qua kostprijs al gauw te boven. De steeds strengere emissie-eisen (NOx) maken de noodzaak voor hoge-precisie-componenten alleen maar sterker. Er wordt wel gezegd dat dit de diesel binnen een x aantal jaren te duur gaat maken en dus economisch minder interessant...
RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 20:48
door Andretti Molletti
Mooi dan kunnen we constructief naar LPG!!!

Re: RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 21:07
door yuri 75 V6
Mooi dan kunnen we constructief naar LPG!!!

Als de industrie daar nou eens een 'dedicated' motor voor zou ontwerpen

RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 21:09
door @lfa@lgra
Etna V 10. Lekker Gasgeven
Misschien gaat de evolutie van de benzinemotor dan eerst weer eens verder. Hang de techniek van de huidige diesels maar eens op een benzinemotor.
Waterstof staat nog in de baby slippers. Huidige verbruik schijnt bij een middenklasser 1 op 4 te zijn.

Re: RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: wo jun 13, 2007 21:15
door yuri 75 V6
Misschien gaat de evolutie van de benzinemotor dan eerst weer eens verder. Hang de techniek van de huidige diesels maar eens op een benzinemotor.
Precies, dat is ook wat er gaat gebeuren: Otto maakt een inhaalslag. Verder zijn er 'hybriden' in ontwikkeling die deels het Otto-proces en deels het Dieselproces doorlopen. Hiervoor wordt een deels synthetische 'designbrandstof' gebruikt (VW ism Shell bijvoorbeeld).
RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!
Geplaatst: do jun 14, 2007 00:06
door van G
1.9 JTD Twin Stage turbodieselmotormet 190 pk vermogen en 400 Nm koppel
Hmm dat lust ik wel
Mijn ex Thema turbine moest het maar met 304 Nm doen bij maximum turbo-overboost