Pagina 1 van 1

Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sportronic?

Geplaatst: do apr 05, 2007 23:24
door Leo Veloce
Okay, aanhakend op Kareltjeknetter zijn vraag of Selespeed nu wel of niet wat is, ben ik benieuwd of er mensen zijn die liefst veel kilometers hebben kunnen maken met zowel een (gerobitiseerde) handbak of een volautomaat.

Uit een reactie van het andere topic begreep ik bijvoorbeeld dat Selespeed niet prettig rijdt in fileverkeer?

Zelf lijkt mij een Sportronic te weinig versnellingen hebben om echt lekker te kunnen "sporten" zoals je dat wel in een meertraps automaat van de concurrentie kan, maar ja dat zijn weer geen Alfa's.

Tot slot: ik dacht dat er ook ooit een Q-system of zoiets werd geleverd? Of is dat de voorloper van Selespeed?

RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sportroni

Geplaatst: do apr 05, 2007 23:44
door yuri 75 V6
Ik heb niet langdurig met een Selespeed gereden, dus misschien went het in de praktijk wel. Maar ik vond filerijden en manoeuvreren zonder traditionele koppeling heel onwennig. Voor mijn gevoel greep de koppeling nogal plotseling aan waardoor je 'ineens' in beweging komt. Verder vond ik het wél prettig, eenmaal op gang was het echt top!

RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sportroni

Geplaatst: ma apr 09, 2007 13:54
door van G
Met een selespeed heb ik nog nooit gereden, wel een jaartje of 3 met een sportronic.

Het stroperige van Yuri komt mij niet bekend voor.
Mijn Sportronic schakelde gruis- en schokloos over en terug en het schakelpatroon werd in no-time aan de bestuurder aangepast.
Je had dus onmiddelijk in de gaten wat je vrouw ermee had uitgevreten gistermiddag :roll:
En als je het zelf anders wil, dan schakel je gewoon zelf in de +/- positie

Als nadeel wil ik graag het ernsige tekort aan trappen noemen. Die 4-traps is echt niet meer van vandaag.

Daar moeten er zeker minimaal 3 bij excl. achteruit

Voor mij is de Sportronic Ideaal bij filerijden, hellingproef al dan niet met aanhanger, stoplichtsprintjes etc.

Q-system ... is dat geen sportronic in een 156 :?:

Re: RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sport

Geplaatst: vr mei 04, 2007 20:59
door Leo Veloce
...Maar ik vond filerijden en manoeuvreren zonder traditionele koppeling heel onwennig. ...
dat is wel een reden om een Selespeed te laten gaan, lijkt me bijzonder vervelend.
Je had dus onmiddelijk in de gaten wat je vrouw ermee had uitgevreten gistermiddag
:jumping:
... schakel je gewoon zelf in de +/- positie
dat lijkt mij nou zo weinig uithalen als die paar bijgeleverde trappen zo lang zijn.
... Daar moeten er zeker minimaal 3 bij excl. achteruit
dat bevestigt dus mijn voorgevoel. Jammer dat die italianen zo lang hebben vastgehouden aan het zelf "roeren", want met het hedendaagse drukke verkeer en de meest idiote obstakels op de weg voel ik steeds meer voor een automaat die ook op een rustig, bochtig weggetje (lees: vakantieomgeving) volop plezier biedt. Waarom kopen ze nou niet gewoon bij diezelfde leverancier die in Beieren goede zaken doet? Dat zijn magnifique bakken.
... Q-system ... is dat geen sportronic in een 156 :?:
dat heb ik ook gedacht, maar ik twijfel omdat er in de 156 een ouderwetse pook ingeprikt staat. Of heb ik dat gedroomd? Wie rijdt er met een 156 Q-system? Wellicht is dat ook bij een 166 leverbaar geweest?

Eigenlijk is mijn vraag een beetje retorisch, als je tenminste uitgaat van de keuze voor 1 model. Want een Sportronic is/was niet in een 147 te krijgen en een Selespeed niet in een 166. Als je echt uit deze drie optie wil kiezen kom je automatisch uit bij een 156, toch? Ondanks dat ik de 156 een hele mooie Alfa vind, vind ik de 166 al vanaf het allereerste begin een echt een schoonheid van de bovenste plank. Maar ja, de 147, ook knap, zou naar economische overwegingen een rationelere keuze zijn. Dilemma, dilemma's :-k

Bij twijfel niet doen?

RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sportroni

Geplaatst: za mei 05, 2007 12:08
door BugAlfa
Selespeed heeft de City stand om in file of stad te rijden : Als je geen gas geeft blijf je mooi stilstaan dus je hoeft niet op de rem te trappen ; dus geen aanfloepende remlichten zoals bij 'n automaat wat ik niet echt "indruk" vind maken . Van zodra je gas geeft wordt de koppeling bij Selespeed Elektro-hydraulisch geactiveerd wat uiteraard voelbaar is zowel als je in 1 met de flippers(147 en 147/156 Gta) of met de drukknoppen (156) of via de pook staat uiteraard ook in de city-stand . Selespeed heb ik 1 goed advies : gebruik de City-stand enkel in file of stad, NIET op autostrade of boven 50km/u dan rij je de robot naar de filistijnen .
Selespeed is extrasportief sequentieel : geen automaat . Selespeed is tof voor de Sportieve rijder niet voor de automaatfanaat, de latere generaties waren ook beter met de 147/156 Gta als toppper .

Automaat :
Sportronic is te roeren in de boter idd. je voelt geen schakelrooster : Q-system was idem op 156 2.5 V6 4-traps is out of time idd. Koppel was ook nog eens gereduceerd... Vond het systeem maar niks, maar ik hou sowiso niet van automaat dan kan je evngoed met de trein rijden...

Q-tronic bij 159 is wel 6-traps en nu optioneel ook met flippers aan't stuur .

RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sportroni

Geplaatst: za mei 05, 2007 14:23
door yuri 75 V6
Kijk, dat van die city-stand wist ik dus niet. ](*,) Ten onrechte de Selespeed afgeschoten...

RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sportroni

Geplaatst: za mei 05, 2007 17:37
door ErwinV6
Ik heb 113000 km gereden met een 147 selespeed, is mij altijd erg goed bevallen.
Wel 2 x een probleem mee gehad maar beide x-en netjes opgelost door Autoheida.

Re: RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sport

Geplaatst: ma mei 07, 2007 13:57
door Rob2000
Van zodra je gas geeft wordt de koppeling bij Selespeed Elektro-hydraulisch geactiveerd wat uiteraard voelbaar is zowel als je in 1 met de flippers(147 en 147/156 Gta) of met de drukknoppen (156) of via de pook staat uiteraard ook in de city-stand . Selespeed heb ik 1 goed advies : gebruik de City-stand enkel in file of stad, NIET op autostrade of boven 50km/u dan rij je de robot naar de filistijnen .
Hmm ik begrijp niet precies wat je bedoelt? Je kunt 'm met de flipper niet in z'n 1 zetten, dat gaat alleen met de pook.
Filerijden met selespeed is 100x relaxter dan met een handschakelbak. Als de sele koppeling te snel grijpt of schokt staat 'ie niet goed afgesteld!

RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sportroni

Geplaatst: ma mei 07, 2007 14:41
door BugAlfa
Ik wil enkel maar zeggen dat het gevoel hetzelfde blijft of hij in 1 selectiemodus of via city staat : geen gas = geen beweging en dat is juist zo knap vind ik . Gas geven is automatisch koppeling "klik" activeren . Wel gaat hij in Citystand automatisch opschakelen en in de selectiemodus pas bij toerenbegrenzer .

RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sportroni

Geplaatst: ma mei 07, 2007 22:38
door gino
Als je een automaatrijder bent dan moet je geen selespeed nemen. Als je lekker zelf wil schakelen, maar je het een beetje hebt gehad met dat koppelingspedaal dan is selespeed ideaal. Je kan je aandacht beter op het verkeer richten vind ik. Tevens schakelt het toch behoorlijk snel, tenminste de mijne wel. Wegrijden gaat bij mijn auto wel met gevoel. Zelfs een hellingproef doe ik zonder problemen. Wat wel heel belangrijk is dat je de koppeling af en laat calibreren, zodat het aangrijpingspunt weer optimaal is. Wegrijden gaat dan namelijk weer beter en tevens gaat het schakelen veel vloeiender. De city-stand is leuk, maar is niet met een automaat te vergelijken. Ik gebruik hem soms in de file of in een drukke stad, waar ik niet bekend ben. Je kan dan lekker rondkijken waar je moet zijn, zonder te hoeven schakelen.

Re: RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sport

Geplaatst: ma mei 07, 2007 23:05
door Kosta
zie bericht hieronder. :)

Re: RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sport

Geplaatst: ma mei 07, 2007 23:07
door Kosta
Selespeed heb ik 1 goed advies : gebruik de City-stand enkel in file of stad, NIET op autostrade of boven 50km/u dan rij je de robot naar de filistijnen .
.
De cityfunctie kan je gewoon altijd gebruiken hoor, de computer kiest dan gewoon zelf z'n schakelmomenten alsof het een automaat is.Deze past zich dan aan aan de hoeveelheid gas dat je geeft als bestuurder. Het woordje "city" is ook een beetje raar gekozen maar waarschijnlijk gedaan omdat mensen die functie vooral in de stad gebruiken zodat ze niet zelf de commando's hoeven te geven.

RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sportroni

Geplaatst: di mei 08, 2007 13:55
door japio
Twee jaar gereden met de selespeed. Het is in het begin een beetje vreemd....de auto gedraagt zich als een auto met een normale versnellingsbak en je lichaam maakt ook gewoon die bewegingen 8) Je moet wennen aan de schakelmomenten (terugschakelen in citystand) Ik gebruikte de handmatige schakelstand overigens alleen maar op mijn reizen naar bergachtig gebied. Het systeem wil altijd maar opschakelen. Is niet altijd even handig :wink:
Eenmaal gewend wilde ik eigenlijk niet meer schakelen en gebruikte dus bijna uitsluitend de citystand. Je wordt er nogal lui van. Het gas eens flink diep intrappen gaf als resultaat dat de selespeed zich daar ogenblikkelijk op aanpaste en veel later schakelde. Een goed afgestelde bak kon je tot bijna het maximale toerental doortrekken. En dat was het allergrootste probleem niet elke alfamonteur kon goed omgaan met deze bakken. Elk jaar sofware upgraden, met enige regelmaat de bak aan de geldende toleranties af laten stellen (je moest er wel wat voor over hebben 8) ) maar als het allemaal klopte......mateloos plezier.
Geen echte onkosten gehad, kon ook niet want toen ik mijn 156 kocht was alles al vervangen. De vorige eigenaar heeft de hoofdprijs betaald. Repareren van selespeedperikelen kosten een godsvermogen. Afgebroken bakogen, nieuwe pompen, zelfs de olie is schrikbarend duur.
Neemt niet weg dat ik er met ongelovelijk veel plezier in gereden heb 8) :D :D
Jaap

Die andere systemen kan ik je helaas niks over zeggen.....geen ervaringen mee.

RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sportroni

Geplaatst: di mei 08, 2007 14:48
door BugAlfa
Zelf niet maar m'n collega's wel hebben een Selespeed al wel eens verkocht aan automaat-habitué's en die hebben 1 voor 1 problemen er mee gehad . Van mijn klanten niet 1 ; maar die gebruikten het dan ook als extrasportief systeem : bvb. geen gas blijven geven tijdens opschakelmoment spaart echt wel de unit ...als je het als automaat gebruikt en je wil het kickdown gevoel imiteren dan lijdt alles daaronder .

O ja, wat ik het aller-aller fijnste aan de Selespeed vindt is niet het opschakelen maar wel terugschakelen, die perfecte dosering tussengas is gewoon zalig én het spaart de bak weerom . Ik heb het maar 1 keer op'n Gta kunnen meemaken en er is niks zo geweldig als 'n dot V6 Arese-Busso tussengas daar krijg je niet genoeg van ! Selespeed schakelde op die Gta trouwens veel sneller dan bij de 1e generatie 2.0ts .

Re: RE: Voor's en na's handbak t.o.v. Selespeed t.o.v. Sport

Geplaatst: vr mei 18, 2007 01:09
door Leo Veloce
...en er is niks zo geweldig als 'n dot V6 Arese-Busso tussengas daar krijg je niet genoeg van ! ...
O:) Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen.

Alle reacties gelezen te hebben, kom ik tot de conclusie dat een Selespeed als automaat gereden KAN worden, maar dat dit niet zo bedoeld is en ook niet echt geweldig is voor de levensduur. Ik heb altijd gedacht dat het slechts een technisch alternatief is voor hetzelfde resultaat dat met een meertraps volautomaat bereikt wordt: eventueel zelf te schakelen, maar in hoofdzaak een automaat. Duidelijk niet dus.
Selespeed zou ook meer in onderhoud doen, waarbij echt iemand met gedegen kennis van deze naar het blijkt enigszins fragiele techniek van groot belang is.

De slechts enkele reactie op Sportronic bevestigde al mijn vermoeden, het is dus een achterhaalde volautomaat. Ook spreekt de brochure logischerwijze lovend over het adaptieve. Jammer, want ondanks dat de 166 inmiddels al een tijdje op zijn retour is, had een veel modernere automaat mij een relaxte, doch on-demand ook sportieve combi geleken in deze ondergewaardeerde, maar m.i. tijdloze berlina.

Bedankt heren. Mocht het t.z.t. een mooie 147 worden, zal ik er zeker mijn voordeel mee doen bij een Selespeed proefrit.