nu ook SQUADRA voor 3.2 JTS en 2.4 diesel:
http://www.squadra-tuning.com/NL/index_nl.html
De nieuwe Alfa Brera/Brera Spider. Een model waar velen van ons op hebben zitten te wachten. Het model is een stuk agressiever gelijnd dan z'n voorganger, de GTV/Spider. De Brera is een stuk groter dan de GTV. Toch is hij gemaakt om de GTV te vervangen. Qua klasse is de Brera echter een stapje hoger. Zeker wanneer men het topmodel bekijkt. De oude vertrouwde V6 van Alfa Romeo heeft helaas het veld moeten ruimen voor de veel modernere 3.2 V6 van GM/Holden. Gelukkig hebben de Alfa ingenieurs zich uit mogen leven op de cilinderkoppen waardoor er wat meer karakter aan het geheel kon worden gegeven. Toch zijn wij bang dat de motor wat onder bemeten is qua cilinderinhoud om de zware vierwiel aangedreven 159 echt sportieve prestaties mee te geven. Onze mening is dat de ingenieurs meer op het leveren van veel koppel hebben moeten ontwikkelen, dan op topvermogen. Aan de meetresultaten te zien zijn ze daar prima in geslaagd. Door toepassing van variabel verstelbare in- en uitlaatnokkenassen zou je verwachten dat de motor compromisloos is geworden, helaas. Wat topvermogen betreft stelt de 3.2 teleur. Voor de ontwikkeling van software voor de 3.2 JTS hebben we diverse auto's gebruikt. De waarden in de tabellen zijn daar de gemiddelden van. Helaas is toen ook duidelijk geworden dat geen van onze testauto's het standaard opgegeven vermogen haalde, wat kan mogelijk liggen aan het feit dat alle testauto's nog maar betrekkelijk weinig kilometers gereden hadden. Het maximale opgegeven koppel werd wel keurig gehaald.
Voor ons ging er wat chiptuning betreft een nieuwe wereld open. Voor het eerst maakt Alfa Romeo gebruik van variabel verstelbare in- en uitlaatnokkenassen. Deze worden vanuit de regeleenheid gestuurd en dat betekent dat wij daar als chiptuner mee kunnen "hobby'en". En dat is gelukt. De vermogenswinst komt niet meer voor het grootste deel uit de ontstekingsvervroeging maar nu ook uit het andere openings- en sluitingsschema van de nokkenassen.
vermogen in PK
Toerental Standaard Modified Verschil
2000 93 97 4
2500 116 122 6
3000 138 147 9
3500 162 171 9
4000 188 196 8
4500 212 220 8
5000 228 235 7
5500 238 247 9
6000 249 260 11
6500 242 255 13
6800 194 224 30
Koppel in Nm.
Toerental Standaard Modified Verschil
2000 327 341 14
2500 326 343 17
3000 323 344 21
3500 325 343 18
4000 330 344 14
4500 331 343 12
5000 320 330 10
5500 304 315 11
6000 291 304 13
6500 261 275 14
6800 200 231 31
Extra informatie
Toerenbegrenzer van 6800 naar 7100 RPM
Aangepaste timing variabele in- en uitlaatnokkenasverstelling
Aangepaste gaspedaalreactie
Type injectiesysteem: Bosch Motronic MED7.6.2
Type EPROM: Gesoldeerde Flash EEPROM, opening van de ECU is noodzakelijk.