Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 22:02

, maar ik denk dat Remco S wel iets over die koppeling kan vertellen.
.
Helaas wel ja :wink:

na 8000 km moeten vervangen uit de 159 Q4 omdat deze gewoon schoon op was. (en het is een bout systeem met voorspan veren) ](*,)
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

wo jan 10, 2007 12:49

Oke ik ben de laatste die zal roepen dat de samenwerking met GM een goeie keus is geweest. Ik vind het ook erg spijtig dat ze nou juist deze motoren gebruiken terwijl ze zelf fantastische motoren in huis hebben.......Maar naar ik heb vernomen wordt er weer een eigen v6 ontwikkeld/ voortborduurd?

De taxi heeft trouwens wel een berg meer koppel, vandaar dat ik niet verrast was met het dikke verlies :wink: . Is idd bijna net zo zwaar als de brera.

Tuurlijk zitten er ook kinderziektes in de nieuwe modellen van Alfa (koppeling etc). Maar daar heeft op de dag van vandaag echt ieder automerk mee te maken. Ik neem aan dat jullie dat zelf ook wel weten dus dat zal geen verassing zijn.

Kritiek hebben is alleen maar goed, daardoor kan het veranderen, maar sommige mensen zijn geneigd om het merk helemaal de grond in te trappen en dan zeg ik op mijn beurt ga een ander merk rijden, als die het dan allemaal zoveel beter doen.

mijn kritiekpunten 159/brera/spider
- 150-200 kilo te zwaar
- verkeerde motor, saai en veels te hoog verbruik
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

wo jan 10, 2007 12:52

Oke ik ben de laatste die zal roepen dat de samenwerking met GM een goeie keus is geweest. Ik vind het ook erg spijtig dat ze nou juist deze motoren gebruiken terwijl ze zelf fantastische motoren in huis hebben.......Maar naar ik heb vernomen wordt er weer een eigen v6 ontwikkeld/ voortborduurd?

Dat de oude V6 uit productie genomen wordt heeft te maken met de steeds strengere emissienormen. Daardoor moest de oude V6 zodanig teruggeschroefd worden dat het vermogen ook drastisch omlaag ging.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

wo jan 10, 2007 13:01

Dat de oude V6 uit productie genomen wordt heeft te maken met de steeds strengere emissienormen. Daardoor moest de oude V6 zodanig teruggeschroefd worden dat het vermogen ook drastisch omlaag ging.
Die eisen zijn toch ook voor de .....

emissie omlaag, verbruik 3 liter per honderd km omhoog = is dat moderne ontwikkeling???
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

wo jan 10, 2007 13:32

Nee, moderne ontwikkeling is de motor efficienter maken en de auto steeds zwaarder vanwege allerlei onzinnige voorzienigen. Uiteindelijk ben je per saldo dus niks schoner voor het milieu door in een nieuwe auto te rijden, gemeten aan brandstofverbruik (co2).
Dat heeft alleen nog niemand bedacht.

Volgens de autogids is de oude 3,2 v6 nog meer een slurper, gem. 12,5 tegen 11,5...daarbij weegt de nieuwe alfa meer, heeft 4 wielaandrijving en 20 pk meer. :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

wo jan 10, 2007 13:44

Tuurlijk zitten er ook kinderziektes in de nieuwe modellen van Alfa (koppeling etc). Maar daar heeft op de dag van vandaag echt ieder automerk mee te maken.
Ik vind een koppeling die zo gauw al op is geen kinderziekte meer. Meer een plaag, en dat is ook echt niet iets waar ieder automerk mee te maken heeft! Kinderziektes in de vorm van piepjes, kraakjes, of elektrische storingen kan ik beter inkomen dan gedonder met een koppeling....
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

wo jan 10, 2007 14:01

Ik vind een koppeling die zo gauw al op is geen kinderziekte meer. Meer een plaag, en dat is ook echt niet iets waar ieder automerk mee te maken heeft! Kinderziektes in de vorm van piepjes, kraakjes, of elektrische storingen kan ik beter inkomen dan gedonder met een koppeling....
Kinderziektes heb je in allelei gradaties en geloof me een koppeling die na 8000 km verbrand is, is echt niet de ergste kinderziekte die je kan hebben. Een spontaan ploffende airbag in je smoel vind ik veel erger, om maar is wat te noemen.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

wo jan 10, 2007 14:04

Amerikaanse auto's zijn log en zwaar en uitgerust met broodtrommelremmen, bladveren, gietijzerblokken en hun idee van een motorfiets is een Harley?
Als je zo over Amerikaanse auto's denkt, kan het nooit wat zijn. Het is opvallend dat de Cadillac CTS (formaat: MB E-klasse/Audi A6) zelfs minder weegt dan de 159Q4. Toegegeven; de V6 is naar Amerikaanse en dus ietwat smakeloze traditie vormgegeven en onder de motorkap is het een werkplaats maar de motor behoort absoluut tot de betere en de direct ingespoten Alfa en Caddy motor leveren 80pk/l en dat zijn uitstekende waarden.

Het grote nadeel:
Premiumplatform; oorspronkelijk bedacht voor nieuwe generatie grote en luxeauto's van GM maar Alfa had geen alternatief buiten een verouderd FIAT platform. Dus hoog gewicht en het heeft waarschijnlijk niet geholpen dat GM vertrok tijdens de ontwikkeling van het platform.

Het grote voordeel:
Premiumplatform want de 159 biedt ongekende veiligheid,comfort, rust, hoge mate van afwerking etc.waar kennenlijk zoveel behoefte aan is.

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

wo jan 10, 2007 14:09

Volgens de autogids is de oude 3,2 v6 nog meer een slurper, gem. 12,5 tegen 11,5...daarbij weegt de nieuwe alfa meer, heeft 4 wielaandrijving en 20 pk meer. :wink:
Nou die 11,5 liter haalt alleen nooit een 3,2 GM motor, de praktijk is eerder 15-18 liter (lees maar eens de diverse tests en forumgebruikers erop na) , de arese 3,2 gebruikt uit eigen ervaring bij hollands gebruik ca 11 liter op de 100km
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

wo jan 10, 2007 19:02

Nou die 11,5 liter haalt alleen nooit een 3,2 GM motor, de praktijk is eerder 15-18 liter (lees maar eens de diverse tests en forumgebruikers erop na) , de arese 3,2 gebruikt uit eigen ervaring bij hollands gebruik ca 11 liter op de 100km
Hij kan het halen 11,5 liter op honderd kilometer maar, dan moet je als een ouwe sok optrekken en maximaal 100 in z'n zes rijden.

maar daar koop je natuurlijk geen Alfa voor :wink:
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Alfa One 156
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:19
Locatie: Deurne (België)

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

wo jan 10, 2007 20:07

[
Ja de 8c is gaaf, maar slechts voor een heeeeeeel kleine groep, dat kunnen anderen ook. De 8c is gaaf omdat het voor een Alfa iets heel bijzonders is, maar een merk als Ferrari, Porsche of Aston liggen daar echt niet zo wakker van, die maken net zo gave auto's
Nee, dat doen ze niet... het is al lang geleden dat ik nog een mooie Ferrari heb gezien en Aston Martin, ze lijken allemaal op elkaar, zelfs Jaguar maakt ze hetzelfde... de 8C is in mijn ogen subliem!

slimmeric

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

do jan 11, 2007 01:57

k vind een koppeling die zo gauw al op is geen kinderziekte meer. Meer een plaag
Beetje voorbarige, negatieve conclusie. Waar spreken we nu over wanneer we ons beperken tot de FEITEN die op dit forum voorbij zijn gekomen?

- Remco S. heeft een 3.2 onder handen gehad waarvan de koppeling na 8.000 km weg was. Ik heb de topics daarover gevolgd, maar het is mij (en wellicht Remco zelf ook niet) nooit helemaal duidelijk geworden wat nu uiteindelijk precies de oorzaak was van de extreem snelle slijtage. Zolang die oorzaak niet bekend is, kan je wat mij betreft niet zomaar zeggen dat het een kinderziekte is.
- De auto van de vader van Peterke heeft een koppeling vervangen. Ik kan nergens uit op maken dat hier sprake was van hetzelfde probleem/diagnose/oorzaak was als in het geval van de auto die Remco onder handen heeft gehad. Enige overeenkomst is "koppeling" en "vervangen".

Twee 159's met een relatief snel vervangen koppeling. Mogelijk om totaal verschillende redenen. Minimaal 1 die volgens mij niet in aanmerking kwam voor garantie. (Argumentatie voor dat laatste is mij niet bekend, maar het roept op zijn minst twijfels op over de vraag of de oorzaak van de snelle slijtage bij Alfa gezocht moet worden.) Lijkt me allemaal veel te weinig informatie om te kunnen spreken van een "kinderziekte". En al helemaal om te kunnen spreken van een "plaag".

Eric

Gebruikersavatar
bertolucci
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: do jan 04, 2007 18:56
Locatie: Essen(B)
Contacteer: Website

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

za jan 13, 2007 00:05

Ik heb zelf een Alfa Brera 3.2 Q4. Inmiddels 20.000 km gereden, en elke kilometer was puur genieten. Ok hij verbruikt gemiddeld 1 op 8.2 , maar who cares. Ik heb tot nu toe 5 alfa's gehad en deze is gewoon helemaal super. Hij ziet er geweldig uit en hij rijdt fantastisch. Ik krijg onderweg en bij parkeren ontzettend veel positieve reacties. Ik snap niet waarom mensen menen deze auto af te moeten kraken. Kijk eens goed naar Audi of BMW, Gatver dat is helemaal niks, dan ga ik liever met openbaar vervoer....
Nu: Alfa 159 ti Rosso Competizione, Alfa Spider type IV, Alfa Spider 916 3.2 V6, Alfa 164 Q4, Alfa Stelvio Q4, Alfa 75 Turbo QV
Vroeger: Alfa 75 Turbo, Alfa 155 1.8TS, Alfa 156 1.8TS, Alfa Brera 3.2 V6, Alfa 145TS, Alfa 156 SW 1.9JTD

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

za jan 13, 2007 00:45

\ Kijk eens goed naar BMW, Gatver dat is helemaal niks, dan ga ik liever met openbaar vervoer....

Lekker loze opmerking! Dagelijks rij ik in een 320D. Een heerlijke auto! lekker RWD en een SUPER fijne diesel.
zuiniger en veel sneller dat de 156 Jtd die ik hiervoor had.
Maar als "alfa liefhebber" is het kennelijk Not done om in een BMW te rijden. Ergens in dit topic word het ook al eens aangehaald:
Een alfaliefhebber is een een "echte auto" liefhebber!



En ik had me nog zo voorgenomen om aan zo'n eindeloze discussie deel te nemen :oops:
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

slimmeric

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

za jan 13, 2007 01:12

Een alfaliefhebber is een een "echte auto" liefhebber!
Over loze opmerkingen gesproken...

Eric

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”