Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 13:22

EuroNCAP en gewichtstoename zit voor een deel ook in 'lui' engineeren.
Mee eens, maar ik denk dat het gebrek aan ontwikkelingsbudget de grootste rol heeft gespeeld bij de gewichtstoename. Gewichtsbesparing zit vooral in ontwikkelen en testen: dat kost geld. Over-engineeren is dan de snelste en goedkoopste oplossing.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Peterke
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 19:18
Locatie: Roermond

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 13:42

Moet je nagaan dat ik pas 29 ben...

Maar het gaat niet zozeer om 'dik blok in de auto', dat is de kunst niet. 'Vroegah' had een Alfa een hoger specifiek vermogen dan welke concurrent ook. Alfa's blonken uit in tussensprints, want er was ook nog bruikbaar koppel. En het hing lekker aan het gas, klonk goed... Dát bedoel ik met onderscheid. Niet 18 ich wielen en een imitatie-aluminium stripje hier of daar.

En ook nu kun je je met weggedrag nog onderscheiden. Rijd maar eens met een Focus I of een Golf IV, dan weet je wat ik bedoel.
Precies check dit filmpje maar:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... q=alfa+159
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 14:11

Moet je nagaan dat ik pas 29 ben...

Maar het gaat niet zozeer om 'dik blok in de auto', dat is de kunst niet. 'Vroegah' had een Alfa een hoger specifiek vermogen dan welke concurrent ook. Alfa's blonken uit in tussensprints, want er was ook nog bruikbaar koppel. En het hing lekker aan het gas, klonk goed... Dát bedoel ik met onderscheid. Niet 18 ich wielen en een imitatie-aluminium stripje hier of daar.

En ook nu kun je je met weggedrag nog onderscheiden. Rijd maar eens met een Focus I of een Golf IV, dan weet je wat ik bedoel.
Ja maar leg dan is uit op welke manier een fabrikant zich nu nog echt wezenlijk zou kunnen onderscheiden? Ik kom niet verder dan design eigenlijk.... :roll:
de conventionele zuigermotor is zolangzamerhand wel uitontwikkeld, specifiek vermogen van tegenwoordige motoren is bv 80 pk/l, in 1988 hadden ze 75 pk/l dus in 19 jaar niet echt veel verbeterd...
weggedrag heb je natuurlijk altijd verschillen in, dat is gewoon een afweging van comfort of sportief weggedrag. Hoe moet je je hier nu nog echt wezenlijk in onderscheiden? Ik kan bijvoorbeeld met mn niet verlaagde 33 zeg maar eens 85 km/h door een klaverblad. Met de huidige auto's kan je nu echt niet met 120 km/h door een klaverblad kan en dan ook nog uiterst comfortabel kunnen reizen. Ik verwacht dat in de toekomst ook niet eigenlijk, jij?

En ja er zijn echt genoeg andere fabrikanten die fantastisch klinkende moteren maken is ook niet meer te doen om je daar echt wezenlijk in te onderscheiden...Zelfs al zouden ze de boxermotor herinvoeren is het niet onderscheidend, maar na-apend van subaru / porsche, of niet soms?

Oke de GM 6 cilinder is een misstap, maarja die maakt iedereen wel is.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 14:18

Oke de GM 6 cilinder is een misstap, maarja die maakt iedereen wel is.
Net of er vroeger door Alfa nooit een misstap is gemaakt. Meerdere zelfs. :!:

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 14:25

Is dit onderscheidend genoeg Yuri? Een hagelnieuwe Alfa heeft gewoon de beste rij-eigenschappen in een n.b. duitse test...nog steeds zo dus, ondanks zn veel hogere gewicht als de concurrentie
:wink:

:lol:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 14:45

Stoplicht sprintje tegen E 430 mercedes was alsof brera stil stond, bij het volgende stoplicht maar net gedaan of ik het rustig aan deed. :oops:
wat een vergelijking zeg! Had je dan serieus de illusie dat je het hem moeilijk zou kunnen maken met een sprint? Ik denk dat een Aston DB9 toch ook wel wat sneller is dan de Spider hoor ](*,)
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 14:53

Iedere nieuw mainstream model is make or break voor iedere fabrikant. Natuurlijk zijn fabrikanten meer bezorgd om productie-volume dan de wensen van
haar klanten. De lijst fabrikanten die niet uit hun eigen schaduw durven stappen, is eindeloos zoals Jaguar, Mercedes, VW. De bravoure van NSU met de Ro80 heeft het de kop gekost terwijl het zo geweldig had kunnen zijn . Ik heb geen leuke, onderscheidende auto's sinds het begin van de jaren 70 meer gezien.

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 15:07

Ik heb geen leuke, onderscheidende auto's sinds het begin van de jaren 70 meer gezien.
Dit zegt meer iets over jou dan over de autoindustrie. =;
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 15:35

Oke de GM 6 cilinder is een misstap, maarja die maakt iedereen wel is.

Niet alleen die, de hele JTS reeks is niet bijzonder spannend te noemen :(

Ja de 8c is gaaf, maar slechts voor een heeeeeeel kleine groep, dat kunnen anderen ook. De 8c is gaaf omdat het voor een Alfa iets heel bijzonders is, maar een merk als Ferrari, Porsche of Aston liggen daar echt niet zo wakker van, die maken net zo gave auto's

Ik ben benieuwd of het Alfa lukt om nog eens met een knaller te komen zoals Mini dat gelukt is en ook de Fiat 500 zal dit zeker lukken. Is iets heel anders maar wel echt onderscheidend in zijn klasse (als er uberhaupt een klasse van is).

Maar doe vooral iets aan die motoren, dan is er tenminste weer echt plezier te vinden :?
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 16:02

Dat lukt ze toch weer keer op keer of zie ik dat verkeerd?? 147, 156 en misschien niet zo'n verkoopknaller maar zeker ook de 166. En dan niet zo emmeren over het feit dat ie voorwielaandrijving heeft want dat punt kennen we nu wel uit den treuren :evil:

ik snap die negativiteit van jullie niet hoor, ga lekker een ander merk rijden dan als je het allemaal niks vindt...Ga ik in ieder geval zeker doen als ze geen auto's meer maken waar ik niks mee heb. :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 16:19

ik snap die negativiteit van jullie niet hoor, ga lekker een ander merk rijden dan als je het allemaal niks vindt...:
Ik hoef geen ander merk te rijden, want ik ben heel erg tevreden, maar ik ga niet nu heel veel geld neertellen voor een Alfa waar ik niet over tevreden zou zijn, en dus wacht ik en geniet ik gewoon verder 8)

Ander merk is helemaal niet aan de orde, en klagen ook niet, maar de nieuwe motoren vind ik gewoon niet leuk en dus is dat niks voor mij, dat heeft niks met het merk te maken, wel met de keuzes die op dit moment door Alfa zijn gemaakt. En dat komt vast wel weer een keer goed
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 19:03

Ik ben zelf bang dat de motoren van Alfa nooit meer zo worden als vroeger, je krijgt tegenwoordig namelijk steeds meer met milieu eisen te maken, vandaar dat erin de nieuwere alfa's geen Twin Spark motoren zijn gebouwd(zoals in de 156), deze voldoen namelijk niet aan de laatste milieu normen (ofdat zo'n twinspark meer zou vervuilen als de auto's op carburateurs :? )

@slimmeric dacht ik, het dak heb ik niet uitgeprobeerd, maar dit had meer met het weer te maken anders had ik waarschijnlijk een rijdend zwembad gehad, en ja ik was ook degene die de laatste stuipen van Alfa/Fiat Nederland heeft meegemaakt (was al een antwoord of wat eerder)
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 20:19

Vind wel dat er door een aantal van jullie erg negatief over alfa romeo gesproken wordt. En dan ook nog is over tegenvallende verkoopcijfers spreken terwijl het tegenovergestelde waar is. Sorry hoor, maar als je de verkoopcijfers van de plaatselijke alfa boer voor waar aanneemt lul je ook maar wat in de ruimte, zeg dan gewoon niks
"]
Stoplicht sprintje tegen E 430 mercedes was alsof brera stil stond, bij het volgende stoplicht maar net gedaan of ik het rustig aan deed. :oops:
wat een vergelijking zeg! Had je dan serieus de illusie dat je het hem moeilijk zou kunnen maken met een sprint? Ik denk dat een Aston DB9 toch ook wel wat sneller is dan de Spider hoor

ik snap die negativiteit van jullie niet hoor, ga lekker een ander merk rijden dan als je het allemaal niks vindt...Ga ik in ieder geval zeker doen als ze geen auto's meer maken waar ik niks mee heb.

Ik vind het leuk om te lezen dat je ervan baalt en een beetje overstuur reageert als mensen negatieve opmerkingen maken over jouw favoriete automerk, maar dit is ook mijn favoriete automerk en helaas zijn mijn negatieve klanken over de brera/159 serie toch grotendeels op waarheid gebasseerd, alhoewel het hier natuurlijk grotendeels gaat om een gevoel wat je bij een bepaald automerk of type hebt.
De autopers is ook regelmatig negatief over deze nieuwe alfa modellen, waar ze bij hun voorganger toch een stuk positiever waren en zeker over de aspecten die wij juist zo leuk vinden aan een alfa.
Het is al meerdere keren gezegd, maar de tijdelijke samenwerking met GM heeft waarschijnlijk voor merken als opel beter uitgepakt dan voor alfa.
Overal aan deze nieuwe serie vind je gm onderdelen terug, niet slecht op een paar onderdelen, maar de boventoon van de 159 bestaat uit gm parts.
Reparaties aan een alfa werd altijd door (vaak onwetende) buitenstaanders omschreven als lastig en onnodig gecompliceerd, maar ik kan je vertellen dat de GM mannen er helemaal wat van kunnen. ALs je de 159 van onder bekijkt vind ik het kanpa dat ze de instapper nog rond de 1500kg hebben kunnen houden, alles is overbemeten en zeer zwaar uitgevoerd, een stuurhuis bv zou zo in een zware vrachtwagen kunnen, zo fors is alles uitgevoerd.
Vandaag nog even in een brera 3,2 gereden en het is gewoon een beest van een auto en het zit allemaal best degelijk in elkaar, maar het is het net niet. Motor klinkt gewoon lekker, maar even vlot uit de startblokken resulteerde weer in een stinkende koppeling en nu verwacht ik een kortzinnige opmerking van meneer ALFA 33 als, dat zal wel aan je rijkunsten liggen oid, maar ik denk dat Remco S wel iets over die koppeling kan vertellen.
In de jaren zijn er wel meer teleurstellingen geweest met de introductie van nieuwe modellen, van Carbs naar IE was al waardeloos natuurlijk, van IE naar IE met kat, was helemaal huilen, van RWD naar FWD (75-Fiat 155) ga zo maar door.
Toch hadden al deze modellen nog dat beetje extra

155 1.7 is nog steeds een lekkere alfa
33 1.3 is een echte alfa
156 1.6. 1,9JTD still fun
145 1,4 TS enz enz

159 1.8 rijdt dan nog best lekker, maar net als een ander merk, ze halen het bij mij gewoon niet waar hun voorgangers dat wel hadden.

Om nog even terug te komen op die snauw van meneer alfa 33 over dat belachelijke vergelijjk met die E 430:

deze taxi met een dikke 8 cilinder heeft 275 pk, scheelt maar 15 pk met de brera en zal vast niet lichter zijn, ik trok gewoon lekker weg, maar de benz was gewoon vele malen sneller (brera was overigens nog niet los, scheelt veel bij alfa's (ook met GM motor :wink: )
Alfa realiseert zich dat ze hun eigen gezicht een beetje hebben verloren met deze typen en ik heb er het volste vertrouwen in dat dit binnenkort weer een aantal leuke modellen met goede motorisering zal opleveren.

Gebruikersavatar
Peterke
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 19:18
Locatie: Roermond

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 21:14

Koppeling is een ramp.
Me vader is ook al bezig aan zijn tweede koppelingsplaten op zijn 159 Q4.
En hij stinkt ook gelijk als je achteruit rijd.
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

slimmeric

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 21:35

En ook nu kun je je met weggedrag nog onderscheiden.
En dat doet Alfa met de 159 dus ook. Zelfs t.o.v. van een BMW 3-serie met die veelgeroemde achterwielaandrijving.

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... q=Alfa+159

Mannen, houdt toch eens op met die bij voorbaat negatieve houding t.o.v. hedendaagse Alfa's.
Ja, ze zijn anders dan die van vroeger. Maar dat geldt voor de modellen van ieder merk.
Ja, ze roepen misschien minder romantische gevoelens op dan de oudjes. Maar dat geldt ook als je een bijvoorbeeldje een hedendaagse Golf vergelijkt met een klassieke Kever.
Nee, niet alle hedendaagse Alfa's zullen klassiekers worden. Maar ook dat geldt voor veel oude types.

Een "echte" Alfist (om die term maar weer eens te misbruiken) zou gewoon blij moeten zijn met het feit dat Alfa weer uit het dal krabbelt.
Als ik beweer dat ouwe Alfa's allemaal onbetrouwbare, roestende trouble cars zijn met waardeloze electronica, staan veel mensen op hun achterste benen om dat te ontkennen of nuanceren. Het zou die mensen sieren, wanneer ze die nuance ook konden opbrengen bij hun opvatting over hedendaagse Alfa's.

Eric

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”