Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

ma jan 08, 2007 21:20

Netjes verbruik vind ik het nog.
De 159 Q4 van me vader heeft nu bijna 7000 km gelopen met een gemiddeld verbruik van 23 liter op 100 km.
WAAAAT? Da's (excuse my French) fucking ÉÉN op fucking VIER! Daar mag dan toch een heel aardige gemiddelde snelheid tegenover staan! Een beetje moderne 40-tons vrachtwagencombinatie haalt al 1 op 3.5 op een goede dag...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Peterke
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 19:18
Locatie: Roermond

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

ma jan 08, 2007 21:26

Netjes verbruik vind ik het nog.
De 159 Q4 van me vader heeft nu bijna 7000 km gelopen met een gemiddeld verbruik van 23 liter op 100 km.
WAAAAT? Da's (excuse my French) fucking ÉÉN op fucking VIER! Daar mag dan toch een heel aardige gemiddelde snelheid tegenover staan! Een beetje moderne 40-tons vrachtwagencombinatie haalt al 1 op 3.5 op een goede dag...
Moet er wel bij vermelden dat het redelik veel stadkilometers zijn.
En de hele tijd als je optrekt zie het huidig verbruikt naar zo'n 50 liter op 100 km gaan.
Maar zuinig is het idd niet.
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

ma jan 08, 2007 21:29

Stadskilometers of niet, dit is toch echt wel schandalig. Mijn 75 3.0 die ik destijds alleen in de stad gebruikte (ook schandalig) verbruikte 1 op 7. En die auto stond redelijk, eh, rijk afgesteld.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

slimmeric

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

ma jan 08, 2007 23:11

Het enige dat mij tegenvalt is het brandstof verbruik ik heb redelijk normaal gereden (af en toe eens kijken hoesnel die optrekt) maar had aan het einde een gemiddeld brandstofverbruik van 18,3 liter op 100 kilometer :roll: :roll: :roll:

maar ik denk als je zo'n auto kan betalen ook wel een volle tank kan betalen :oops:
Haha! Precies. Al liep 'ie 1 op 3! Het is wat mij betreft gewoon de mooiste auto die er op dit moment te krijgen is voor laten we zeggen onder de 75.000 Euro. Als ik het budget had, en de GT was aan vervanging toe, zou ik het wel weten: Een donkergrijze Spider!

Remco S.: Wat is je indruk van bouwkwaliteit en afwerking? Bij mijn dealer stond een exemplaar waarbij 3 dagen na de introductie de electrische kapbediening het al liet afweten toen er daarvan een demo vroeg... Kan natuurlijk zijn dat de verkoper het (nog) niet helemaal begreep, of een lege accu of iets anders kleins. Maar was natuurlijk geen grootse binnenkomer....

Eric

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

ma jan 08, 2007 23:21

Het verbruik is ook niet in die zin schandalig dat het je op kosten jaagt. Het is schandalig omdat een 159 Q4 blijkbaar het verbruik van een Ferrari koppelt aan de prestaties van een fiks gemotoriseerde gezinsauto. Want het is best een snelle auto, maar verpletterend snel nou ook weer niet. Een 156 GTA lust ook wel een slokje, maar dit is toch wel al te zot.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 00:25

Dat verbruik is geenszins acceptabel en ik zou dat niet pikken voor die traagheid aan prestatie....De S6 die ik geruime tijd onder mijn kont had was een stuk zuiniger, net zo zuinig als jouw 3 liter Yuri :lol:
Kunnen ze dan helemaal niks meer geavanceerds op de markt brengen :?:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 00:32

Dát bedoel ik. 1 op 4 is best, als het apparaat in kwestie dan maar navenant tempo maakt (Ferrari) of nuttige lading versleept (DAF 75). En voertuigmassa is géén nuttige lading, tenzij je auto's vervoert met een DAF 75 :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 04:39

Toch blijf ik dit prachtige discussies vinden.................. :lol:

Het is gewoon zo dat qua karakter en plaats binnen de markt veel gebeurd is, niet in de laatste plaats met Alfa.
Ik denk dat er qua beleving zo rond de invoering van de 155 veel veranderd is. De 155 V6 DTM auto's zijn natuurlijk fantastisch. En ook het feit dat de WideBody door racen een betere auto is geworden is leuk. Of eigenlijk fout! Er klopte blijkbaar weinig van het orginele concept............

Maar er is denk ik ook een groep Alfa rijders die in eerste plaats Auto Liefhebber zijn. En die groep heeft het nu met het merk moeilijk. Weinig onderscheidend vermogen, behalve het design en alternatieven die waarschijnlijk meer rijplezier geven. Ik denk daarbij aan impreza's, BMW's etc. Liever een Honda S2000 dan een een Spider voor mij!

Kortom, ik rij al 13 jaar met veel plezier in de 90 en heb in die tijd nog geen alternatief gevonden waar ik met net zoveel plezier m'n kilometers in zou maken. En als de 90's echt een keer opraken, ach dan ga ik als auto liefhebber gewoon op zoek naar een leuke rijders auto. De kans dat er dan echter nog steeds een Alfa voor de deur staat, hm, ik den zeer klein..........

Precies datzelfde dilemma en oplossing had ik een paar jaar geleden. Ik had al een 155Q4 widebody. En ik wou er wat leuks bij. Daarna proefgereden in verschillende alfas maar ik kon niets passends vinden. (GTA 156+147 te kill, bijjna audi achtig. De spider absoluut geen sportwagen, slechte wegligging, torderend chassis.) Dus heb ik een S2000 besteld. Net zo heftig dan de Q4 maar totaal anders.

Ik denk dat dit ook een probleem is van de meeste moderne autos. Met alle gelluidsisolatie en het gegroeide gewicht is de connectie tussen de bestuurder en de beleving van het auto rijden gedeeltelijk verloren gegaan. En juist alfa rijders(Ik bedoel de rijders van de nu wat oudere types alfa) houden van die "beleving" van het autorijden.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 11:03

Het is wel een idee voor Alfa om de direct-ingespoten GM 3.6V6 Alloytec met 300pk zoals gemonteerd in de Cadillac te gebruiken. Het litertje meer of minder maakt bij dit verbruik voor kopers geen verschil, meer Nm per kg en betere prestaties.

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 12:35

verbruik is zwaar teleurstellend te noemen ja als je het vergelijkt met b.v de 3.2 FSI motor van audi/VW. Waar dat grote verschil inzit ben ik best benieuwd naar. Zelfs de veel oudere 4.2V8 weet het nog zuiniger te doen met de brandstof als de 3.2 van GM :?

Vind wel dat er door een aantal van jullie erg negatief over alfa romeo gesproken wordt. En dan ook nog is over tegenvallende verkoopcijfers spreken terwijl het tegenovergestelde waar is. Sorry hoor, maar als je de verkoopcijfers van de plaatselijke alfa boer voor waar aanneemt lul je ook maar wat in de ruimte, zeg dan gewoon niks [-(

Een aantal zullen zeker vergeten zijn dat er wel een hele dikke Alfa op komst is......achterwiel aangedreven V8 op 3 tand onderstel. Werkelijk een JUWEEL!!!!

Afbeelding

Afbeelding
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 12:40

Akkoord, de 8C is een schitterend, Alfa Romeo waardig apparaat.

Maar wat is er gebeurd met de rest van de Alfa Romeo-erfenis, die van de gbruikbare gezinsauto met sportieve prestaties in de ruimste zin van het woord? De auto die zich van zijn klassegenoten onderscheidde door goed weggedrag, pittige motoren, fraai design en de zo geliefde en gehate eigenaardigheden? Het is niet voor niks dat een Giuila nog steeds zo populair is! Dat wordt de 159 echt niet, over 40 jaar!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 12:51

Fiat/Alfa zit gewoon met een vervelend stukje GM-erfenis. 159/Brera zijn gewoon een compromis, roeien met de riemen die je hebt: niet op sportiviteit ontwikkelde GM componenten. Plus de recente nadruk op de NCAP-crashtesten, wat het gewicht omhoog heeft gedreven (bij gebrek aan voldoende ontwikkelingsbudget).
De toekomst hoeft er niet zo somber uit te zien, vergelijk het maar met de 155. Die was bij zijn introductie ook niet meer dan een veredelde Tempra en werd na de facelift/widebody pas weer een echt lekker sturende Alfa (ok, een beetje gechargeerd). De Alfa 156 was daarna weer een volgende stap in de goede richting.
Laten we hopen dat de gefacelifte/lipposuctie 159/Brera een stuk lichtvoetiger zijn en weer aansprekende motoren krijgen (als de geluiden over een eigen V6 kloppen). Dan nog de opvolger weer RWD en we zijn weer helemaal blij.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 12:56

EuroNCAP en gewichtstoename zit voor een deel ook in 'lui' engineeren. Natuurlijk weegt een stel airbags wat, maar een beetje creatief construeren kan heel wat kilo's gewicht schelen. Maar goed, ver off topic, en ik ben een ouwe zeikert, ik hou er alweer mee op :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 12:58

Akkoord, de 8C is een schitterend, Alfa Romeo waardig apparaat.

Maar wat is er gebeurd met de rest van de Alfa Romeo-erfenis, die van de gbruikbare gezinsauto met sportieve prestaties in de ruimste zin van het woord? De auto die zich van zijn klassegenoten onderscheidde door goed weggedrag, pittige motoren, fraai design en de zo geliefde en gehate eigenaardigheden? Het is niet voor niks dat een Giuila nog steeds zo populair is! Dat wordt de 159 echt niet, over 40 jaar!
Het enige waar tegenwoordige autofabrikanten zich nog kunnen onderscheiden is design, speeltjes en snufjes de laatse 2 trouwens ook al niet echt meer...
Weggedrag is tegenwoordig van elke auto wel goed tot zeer goed te noemen, geld niet voor de amerikaanse auto's overigens :wink:
Hoe moet je je nou onderscheiden van een ander merk als ieder merk wel een dik motorblok in zn gezinsauto propt????

Ik vind dat Alfa Romeo zich nog steeds erg onderscheid met haar designs. Je kan het mooi of lelijk vinden, maar het is wel onderscheidend van al die andere eenheidsworst. Je moet niet zo blijven hangen in het idee dat vroeger alles beter was dat is namelijk niet zo........tijden veranderen Yuri wen er maar aan :lol:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

di jan 09, 2007 13:11

Moet je nagaan dat ik pas 29 ben...

Maar het gaat niet zozeer om 'dik blok in de auto', dat is de kunst niet. 'Vroegah' had een Alfa een hoger specifiek vermogen dan welke concurrent ook. Alfa's blonken uit in tussensprints, want er was ook nog bruikbaar koppel. En het hing lekker aan het gas, klonk goed... Dát bedoel ik met onderscheid. Niet 18 ich wielen en een imitatie-aluminium stripje hier of daar.

En ook nu kun je je met weggedrag nog onderscheiden. Rijd maar eens met een Focus I of een Golf IV, dan weet je wat ik bedoel.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”