Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

zo jan 07, 2007 19:01

Die mensen zul je altijd houden.
Ik sprak jaren geleden een autoverkoper (en alfa-liefhebber) bij de komst van Alfa 164 met voorwielaandrijving dat het merk er aan onder door zal gaan omdat de Alfarijders achterwielaandrijving willen.
Het ging daarna alleen maar beter met het merk.

Dan heb ik altijd nieuw uitgekomen auto's gekocht en weet nog te herrinerren toen ik mijn Alfa 155V6 had aangeschaft en de 75 rijders riepen van ik vindt hem niet mooi. Na een half jaar reden ze er zelf in. De inzet bij DTM heeft veel goed gedaan. En zelfs in Duitsland verkocht het model heel goed. En dus zorgt ook autosport nog steeds voor betere verkoop. ARTC rijders zo zie je maar weer.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

zo jan 07, 2007 19:21

Ik moet eerlijk toegeven dat ik die uitspraak over de verkoopcijfers inderdaad niet baseer op evt totale verkoopcijfers, maar puur kijk naar een alfa dealer die in de 156 begin jaren ruim 500 auto's per jaar op kenteken zette en dit tot nu toe slechts met 3 Brera's is gelukt, waarvan 1 een demonstratieauto. Brera staat gewoon in de showroom omdat er praktisch geen serieuse vraag naar is.
Andere omliggende dealers die hun auto's op een nette manier aan de man proberen te brengen hebben dezelfde tegenvallende cijfers. Er zijn een aantal dealers in nederland die het voor de rest verpesten door meer korting te geven dan de importeur toestaat, er wordt dan welsiwaar geen winst gemaakt op de auto's, maar het benodigde target voor een bonus wordt op deze manier wel gehaald.
Importeur is hier zogenaamd zwaar op tegen, maar ondertussen worden de aantallen die beloofd werden misschien nog wel gehaald.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

zo jan 07, 2007 20:08

FWD is an invention of Beelzebub and should be shunned at all costs, unless you wish to worship at the temple of the great god Understeer... Afbeelding

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

zo jan 07, 2007 20:12

FWD is an invention of Beelzebub and should be shunned at all costs, unless you wish to worship at the temple of the great god Understeer... Afbeelding

:lol:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

zo jan 07, 2007 20:22

... hoop dat er binnenkort wat aangedaan wordt door alfa, zal wel moeten denk ik, als je kijkt naar de verkoopcijfers. ...
Ik denk dat jij - en met jou vele anderen, dus neem het niet persoonlijk - moeten stoppen met roepen "als je kijkt naar de verkoopcijfers". Ik heb het al in meerdere topics gezegd, maar KIJK DAAR DAN OOK EENS DAADWERKELIJK NAAR !!! Dan zal je zien dat Alfa Romeo een van de sterkst groeiende merken is, in een totale markt waar nauwelijks groei in zit. Als je naar de verkoopcijfers kijkt, kan je niet anders dan concluderen dat Alfa weer op de juiste weg terug is. Niet alleen in Nederland, maar overal in Europa. Zelfs in Duitsland, het land waar de meest directe concurrenten "thuis spelen". (zie hieronder)
Over het gevoel wat jij hebt bij de hedendaagse Alfa's kan ik iet oordelen, dat is ieder voor zich. Maar als je bewering: "zal wel moeten, als je kijkt naar de verkoopcijfers" staat echt haaks op de feiten.
Verkoopcijfers gaat het in deze discussie eigenlijk niet om. Waar het om gaat is dat Alfa teleurstelt. Dat hoor je van veel liefhebbers die met de nieuwe Obesitas-klasse hebben gereden (159/Brera/Spider), dat lees je in de autobladen en dat zie je in de vergelijkende tests waarin de Alfa's het bij voortduring afleggen tegen de klassegenoten (filmpjes genoeg op het forum hier).
Met de paringsdans met GM heeft Fiat Auto SpA definitief het karakter van Alfa verkwanseld. Zelfs het hoofd Development & Research van Alfa (ben even haar naam kwijt) geeft toe dat Alfa in haar maag zit met de GM-erfenis. We zullen er als liefhebbers mee moeten leren leven, daar verandert een verhoogde omzet niets aan.
Verkoopcijfers zijn belangrijk voor het voortbestaan van het merk, maar je mag je afvragen wat Alfa Romeo eigenlijk nog voortstelt. Dus hebben de echte Alfisti op dit forum m.i. gelijk als ze minder enthousiast zijn over de nieuwelingen.

slimmeric

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

zo jan 07, 2007 20:39

Andere omliggende dealers die hun auto's op een nette manier aan de man proberen te brengen hebben dezelfde tegenvallende cijfers. Er zijn een aantal dealers in nederland die het voor de rest verpesten door meer korting te geven dan de importeur toestaat, er wordt dan welsiwaar geen winst gemaakt op de auto's, maar het benodigde target voor een bonus wordt op deze manier wel gehaald. Importeur is hier zogenaamd zwaar op tegen, maar ondertussen worden de aantallen die beloofd werden misschien nog wel gehaald.
Ik wil hier niet teveel over zeggen. Allereerst omdat ik niet zo van vingerwijzen houd. Maar ook omdat we een beetje off topic raken. Maar het volgende wil ik wel even kwijt: Met de komst van Kroymans als nieuwe importeur was er veel onrust bij de dealers. Da's op zich begrijpelijk. Iedereen is in beginsel in dat soort situaties onzeker over wat de veranderingen gaan brengen en het gevoel daarbij is dan al snel: "Was alles maar gebleven hoe het was, toen wist ik tenminste waar ik aan toe was." In het begin doe je het dan als nieuwe importeur/baas/werkgever dan al gauw niet goed in de ogen van je "ondergeschikten" (in dit geval de dealers).
Maar we zijn nu zo'n anderhalf jaar verder en men zou eens objectief de balans op moeten maken:
- Er zijn op dit moment minder dealers dan pakweg begin 2005. (Deels door hele vervelende omstandigheden, waarover de starter van dit topic mee kan praten, als ik het goed heb onthouden)
- Er zijn in 2006 aanzienlijk meer Alfa's verkocht dan in 2005.
- Meer verkochte auto's over minder dealers, betekent GEMIDDELD meer verkochte auto's per dealer.
- Ik sluit niet uit dat er toch dealers zijn die minder hebben verkocht dan in 2005. Maar dat betekent dan ook meteen dat er anderen zijn die juist boven gemiddeld zijn gegroeid.
- Ik kan begrijpen dat degene die niet van die groei hebben kunnen mee profiteren niet blij en misschien zelf verbitterd zijn. Maar het makkelijkste wat deze dealers kunnen doen, is naar maar naar anderen (importeur, andere dealers, etc.) wijzen om hun slechte presteren te verklaren. Het zou deze dealers op termijn meer opleveren wanneer ze eerst eens naar zichzelf zouden kijken Wat kunnen ze beter doen? Waar laten ze steken vallen? Als je er de diverse dealer-reviews op na leest (overigens ook andere merken), dan valt er nog genoeg te verbeteren.

Lenz's verhaal over kortingen en bonussen bevat zeer zeker een kern van waarheid. Maar het is zeker niet zo dat alle "eerlijke" dealers het slecht doen, en degene die het goed doen allemaal "boeven" doe dit soort trucjes uithalen. Zo zwart/wit is het (gelukking) niet.

Eric

slimmeric

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

zo jan 07, 2007 20:49

Dus hebben de echte Alfisti op dit forum m.i. gelijk als ze minder enthousiast zijn over de nieuwelingen.
Van de term "echte Alfist" gaan mijn nekharen omhoog staan. Iedereen kan zichzelf (of het groepje waartoe hij/zij behoort) bestempelen tot "echte Alfist". En daarmee alle anderen dus impliciet tot "niet echte".
In de praktijk betekent "echte Alfist" dus meestal niet meer dan "iedereen die er net zo over denkt als ik". Het vervelende van het gebruik van deze term is, dat je daarmee - wellicht zonder het zo te bedoelen - iedere afwijkende mening een beetje opzij zet als minderwaardig/niet zo belangrijk/niet 'echt" ter zake doende..

Ik persoonlijk ben het met jou m.b.t. de 159/Brera/Spider (en waarschijnlijk ook veel andere onderwerpen) (voor een deel) niet eens. En toch beschouw ook ik me als een ECHTE Alfist.

Eric

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

zo jan 07, 2007 20:59

Gooien we die term overboord. Maar ik blijf er bij dat Alfa teleurstelt, het merk is niet onderscheidend meer.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

zo jan 07, 2007 21:00

Ik heb het dan vooral over de verkoopaantallen van de brera, 147 en gt gaan lekker en zelfs de 159 scoort niet verkeerd, ondanks relatief hoge leaseprijzen, de recente actie modellen zijn een goede zet geweest, toekomst van de 166 ziet er somber uit, is nu al geen vraag meer naar en moet nog zo lang, volgens mij is alleen de 20V nog leverbaar?? GT is volgens mij overigens ook even niet te bestellen?

Ben overigens benieuwd naar je reactie Remco na een weekend in de spider

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

zo jan 07, 2007 22:38

Voorwielaandrijving is niets waard, maar een Sud is een geweldige Alfa?

Toen de massaproduktie kwam met de 1900 en nog sterker met de Giulietta vonden velen het geen
echte Alfa's meer, want die hadden toch minimaal 6 of bij voorkeur 8 cilinders in lijn.

Toen de Alfetta kwam, wat dat ook geen echte Alfa meer, want een echte Alfa had de
versnellingsbak voorin.

Toen de Giulietta kwam (116) was dat een vreemd wigvormig geval, dat niet het karakter
van een Giulia had.

Etc., etc.

Kortom, vroeger was alles beter.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

ma jan 08, 2007 06:46

\Kortom, vroeger was alles beter.
Inderdaad :lol:

Nee, gekheid, de nieuwe generatie is prima alleen inderdaad steeds minder onderscheidend helaas,

Persoonlijk ben ik met name zeer teleurgesteld in de nieuwe motoren (en dat begon al met de JTS in de 156/GT) Dat vind ik ook na de 2e en 3e kennismaking nog steeds echt niks aan :cry:

Daarnaast de onbeschofte prijsverhoging met het nieuwe model. Het lijkt allemaal aantrekkelijk maar als je van een 156 naar een 159 gaat, kost dat echt heel veel geld. Als ik dan ook nog eens een motor krijg die in prestaties, verbruik en met name plezier echt onder doet aan mijn huidige wagen, dan rijd ik lekker door en wacht dan maar op een volgende generatie.

En on-topic, Natuurlijk helemaal gaaf met een nieuwe Spider op pad te kunnen, alleen dit weer is echt triestig :(
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

ma jan 08, 2007 10:54

Een Triumph TR4 of een Alpine A310 zijn sportauto's die mij aanspreken en ik geef toe dat een oude Alfa Romeo vanzelfsprekend een streepje voor heeft
omdat men streefde naar zoveel mogelijk ontwikkelen in eigen huis. Mar goed; dat kan niet meer maar dat wil niet zeggen dat Alfa Romeo haar identiteit hoeft op te geven. Het is waar dat Alfa Romeo enkel toegang kreeg tot het GM warenhuis maar tevens is waar dat Alfa Romeo minder nadrukkelijk sportieve auto's wil bouwen en het de meest voor de hand liggend alternatief voor de Audi TT wil aanbieden. Waarom niet? De TT wordt ontzettend goed verkocht en Alfa Romeo kan met gemak een Latijns alternatief bieden en in zoverre is de missie geslaagd.

Wat de Brera niet is...bruut! Ik krijg knikkende knieen van een Laverda 750. Vreemd want in feite is het een schaamteloze kopie van een Honda CB.
De Lavarda is mooi op een mannelijke wijze, snel,lomp en pure bruutheid. Nu is er geen markt voor zulke auto's, met TVR gaat het ook niet echt lekker, maar
minder gepolijst en minder braaf mag het rijden zeker naast de gewichtsvermindering.

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

ma jan 08, 2007 11:56

Toch blijf ik dit prachtige discussies vinden.................. :lol:

Het is gewoon zo dat qua karakter en plaats binnen de markt veel gebeurd is, niet in de laatste plaats met Alfa.
Ik denk dat er qua beleving zo rond de invoering van de 155 veel veranderd is. De 155 V6 DTM auto's zijn natuurlijk fantastisch. En ook het feit dat de WideBody door racen een betere auto is geworden is leuk. Of eigenlijk fout! Er klopte blijkbaar weinig van het orginele concept............

Het is nu echter een feit dat Alfa qua concurentie last heeft van merken als Seat en Volvo. En dat was 20 jaar geleden ondenkbaar! Ik denk ook wel dat er een hoop Alfa rijders nu uit sentimentele overwegingen nog voor Alfa kiezen. Als het dan toch allemaal niet uitmaakt, dan liever een Alfa. Prima, maar denk ik meer een emotionele beslissing dan rationeel afgaan op wat het beste gevoel geeft..... :?

De consument is daarin gewoon veranderd en de marketing concepten werken goed. En de dieseltjes rijden tegenwoordig dankzij de turbo's best fijn, maar er is nog nooit een dieselmotor geweest die een grijns op mijn gezicht heeft weten te toveren. OK, een Scania V8 met open pijp, maar dat is een ander verhaal. En het feit dat vanuit kostenoogpunt de diesel opmars heeft doorgezet geeft al aan hoe de huidige consument naar kosten kijkt ipv plezier. Auto's zijn in eerste instantie steeds meer gewoon vervoermiddelen. Het doel is blijkbaar belangrijker dan de reis.

Maar er is denk ik ook een groep Alfa rijders die in eerste plaats Auto Liefhebber zijn. En die groep heeft het nu met het merk moeilijk. Weinig onderscheidend vermogen, behalve het design en alternatieven die waarschijnlijk meer rijplezier geven. Ik denk daarbij aan impreza's, BMW's etc. Liever een Honda S2000 dan een een Spider voor mij!

Kortom, ik rij al 13 jaar met veel plezier in de 90 en heb in die tijd nog geen alternatief gevonden waar ik met net zoveel plezier m'n kilometers in zou maken. En als de 90's echt een keer opraken, ach dan ga ik als auto liefhebber gewoon op zoek naar een leuke rijders auto. De kans dat er dan echter nog steeds een Alfa voor de deur staat, hm, ik den zeer klein..........
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

ma jan 08, 2007 18:56

Na ongeveer 350 kilometer te hebben gereden moet ik toegeven dat ik deze spider lekker pittig vind. Nu moet ik toegeven dat ik geen lange stukken met een ouder type Alfa V6 heb gereden dus kan ik dat niet met elkaar vergelijken. Het geluid dat deze spider produceerd vind ik ook mooi, niet overdreven hard maar een mooie dipe Brom op het moment dat je het gas intrapt.

fototje:

Afbeelding

Wat ook leuk is (mede omdat er nog weinig rond rijden) is de blikken van de mede weggebruikers, want het is weer een echt italiaans design (vind ik)

Ook de binnenzijde begint voor mij al te wennen (in het begin vond ik het te OPEL) maar in het donker is het een prachtig plaatje

Afbeelding

Afbeelding

Het enige dat mij tegenvalt is het brandstof verbruik ik heb redelijk normaal gereden (af en toe eens kijken hoesnel die optrekt) maar had aan het einde een gemiddeld brandstofverbruik van 18,3 liter op 100 kilometer :roll: :roll: :roll:

maar ik denk als je zo'n auto kan betalen ook wel een volle tank kan betalen :oops:

http://www.youtube.com/watch?v=nJq3hWrn1nE

filmpje aan de binnenzijde van de auto
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Peterke
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 19:18
Locatie: Roermond

RE: Lange proefrit Spider 3.2 Q4

ma jan 08, 2007 21:12

Netjes verbruik vind ik het nog.
De 159 Q4 van me vader heeft nu bijna 7000 km gelopen met een gemiddeld verbruik van 23 liter op 100 km.
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”