Pagina 1 van 5

Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of 147JTD? UITSLAG

Geplaatst: zo nov 26, 2006 14:43
door paul veloce
ik zit eigenlijk met een dilemma: Ik kan binnenkort een nieuwe leaseauto uitzoeken en waarschijnlijk wordt een 159 met wat bijbetaling mogelijk.
Nu zit ik een beetje te twijfelen over een 1.8mpi of een 1.9JTDm1.9 8V.
Een andere optie is weer een 147 1.9JTD zoals ik nu ook al naar alle tevredenheid heb. Voordeel daarvan is weer dat ik niet hoef bij te betalen.
In leasetarief, inclusief brandstof schelen de beide 159 versies maar een paar euro. Ik ga de auto niet prive rijden, dus ivm bijtelling kiezen voor de 1.8 is geen afweging.
Voor dat ik de definitieve keuze ga maken ga ik natuurlijk nog wel een keer met de benzine en diesel rijden, maar ik was benieuwd naar jullie mening.

RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 147JTD

Geplaatst: zo nov 26, 2006 14:59
door yuri 75 V6
De 159 is de lichtste niet, dus wat dat betreft likt de 1.8 me geen optie, dan toch maar de diesel (ja, dat zeg ik echt!). Maar is een 147 niet gewoon veel leuker om te rijden dan een 159?

RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 147JTD

Geplaatst: zo nov 26, 2006 21:32
door psillen
Ik ken de 1.8mpi niet uit eigen ervaring, maar heb wel een 1.9 diesel. Aangezien de 159 een behoorlijk zware
auto is, kan ie het koppel van de diesel wel gebruiken. De 1.8mpi kan naar mijn idee haast alleen maar teleurstellend zijn.

Yuri heeft geljik, een 147 is een leukere auto om te rijden, een Gt bijv. ook. Maar blijkbaar is het alléén voor zakelijk
gebruik, dus heb je privé nog een andere auto? Indien je veel zakelijke km's maakt zou ik zelf de 159 kiezen. Zelfs
toen ik nog een 156 had, vond ik het comfort van een 147 tegenvallen, m.n. het geluidscomfort. Het is nu eenmaal
een andere klasse auto.

RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 147JTD

Geplaatst: zo nov 26, 2006 21:42
door Rees-Cees
Mijn mening: Alfa is TE DUUR in de lease (in mijn geval dan). Dus dan maar geen Alfa.

succes met je keuze.

RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 147JTD

Geplaatst: zo nov 26, 2006 21:46
door Aernoudt
Zoe de 147 pakken ! Vlottere auto.

RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 147JTD

Geplaatst: zo nov 26, 2006 21:57
door aralfa
147 ! De JTD 8v is toch echt niet mans genoeg voor de zware 159, en het is ook nog beter voor de beurs :lol:

RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 147JTD

Geplaatst: ma nov 27, 2006 00:53
door rboudewijns
159 veel meer auto, zeker wanneer er veel km's gereden gaan worden. 120pk diesel is voldoende vlot, geen racemonster maar veel beter te rijden dan de toch iets te lichte 1.8mpi (opel motor).

147 is misschien is lichter en agieler maar ik zou toch gaan voor de 159; die ziet er van voren zoo super uit :!:

RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 147JTD

Geplaatst: ma nov 27, 2006 09:02
door Aernoudt
Wat ook mee kan spelen: hoe lang ben je ? Als je > 1.90 bent dan vind ik de 147 de enige Alfa die lekker zit. Bij de GT zit ik met mijn hoofd tegen het dak. In de 159 net niet tegen het dak, maar de zitpositie is het net niet helemaal vind ik.

RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 147JTD

Geplaatst: ma nov 27, 2006 10:04
door BugAlfa
Meeste fun is de 147jtd .
159 is 'n pak praktischer én dan moet je absoluut de jtdM8v kiezen . Hoewel de 1.8 ts wél het vertrouwde Alfablok is, is die niet vooruit te branden temeer daar hij't met 'n 5-bak moet stellen . 1.9jts moet het voor mij op gevoel al onderdoen bij 1.9jtdM hoewel die 160pk(pony's ?) moet hebben tov 120 bij de Diesel : met 140pk op die 1.8 wordt het helemaal treurig ; 'n Gt 1.8 rijdt ook voor geen meter ivm 147jtd 120pk . Bij 147 kan je in alle versnellingen al bij 2500rpm opschakelen om mooi op 2000rpm terug te vallen, bij de 159 schakel je in 1 & 2 best pas bij 2750rpm op in de andere versnellingen bij 2500rpm dan merk je zelfs geen spectaculair verschil met jtdM16v . Met 159 moet je iets geconcentreerder rijden (om dat maximum koppel bij 2000rpm te benutten), maar ja bij 1.9jts én zéker 1.8ts moet ge toeren sleuren om iets of wat progressie te hebben .

In Belgïe is't leuke dat we wél sterker staan dan de concurrentie zelfs als nettoprijs hoger is dan bep. concurrent met 4 ringen, dan ligt Leasebedrag lager owv hogere restwaarde Alfa 159 !

RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 147JTD

Geplaatst: ma nov 27, 2006 12:25
door mister
@ Bug Alfa: ik dacht dat die 1.8 een mpi is van *kuch* opel, en geen TS?>?

Re: RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 14

Geplaatst: ma nov 27, 2006 13:21
door rboudewijns
@ Bug Alfa: ik dacht dat die 1.8 een mpi is van *kuch* opel, en geen TS?>?
Inderdaad, dat is volgens mij het enige blok dat direct van Opel is overgenomen, alle andere Benzines zijn door Alfa aangepast.

RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 147JTD

Geplaatst: ma nov 27, 2006 13:36
door alfaromeocars
Ik dacht dat ik het nooit zou zeggen, maar toch :oops:

Het rijplezier (vermogen, acceleratie, ...) is leuk maar denk toch ook even aan het comfort en de veiligheid.
Daar overklast de 159 ruim de 147.

(ach, het zal wel de ouderdom zijn zeker :-) )

RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 147JTD

Geplaatst: ma nov 27, 2006 14:25
door BugAlfa
De 1.8 is idd. Opel-blok want 1796ccm³ ipv 1747ccm³ :oops: . Bweik ](*,) dan wordt het alleen maar droeviger al heeft dat Opel-blok meer (lees minder dramatisch weinig) koppel 175nm ipv 163... en dat met 5 versn. Zou er uberhaupt(da's toevallig Duits...) Alfa Romeo op dat blok staan ?

Wij hebben er gelukkig geen 1.8 voor stock besteld enne 1.9jts trouwens ook niet... De 2.2jts wist mij wel te bekoren ivm 2.0jts trouwens maar die is in Belgie fiscaal (BIV) niet echt aantrekkelijk ...

Re: RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 14

Geplaatst: ma nov 27, 2006 15:57
door slimmeric
Mijn mening: Alfa is TE DUUR in de lease
Deze opvatting is zeer hardnekkig (net zoiets als "alle Alfa's roesten al in de folder"?!?), maar (zeker bij de 159) tegenwoordig betrekkelijk.

Hieronder heb ik een aantal auto's in volgorde van leasetarief (48 maanden/35.000 km/j) op een rijtje gezet. De tarieven zijn het gemiddelde van een calculatie bij Myleasecar.nl en Directlease.nl.

Wanneer je deze auto's qua uitrustingsniveau vergelijkt, winnen de Alfa's het zeker op punten.
Qua performance heb je in dit lijstje de keuze uit van alles van "net aan" tot "ruimschoots voldoende". Het is maar net wat je wilt en wat je budget toestaat.

Mijn conclusie is dat de leasetarieven van de 159 (Business) zeker kunnen concurreren met een "vergelijkbare" Audi of BMW.
Wanneer je ook nog eens de catalogusprijzen/fiscale bijtelling in overweging neemt (die bij de Alfa's aanzienlijk lager liggen) dan durf ik zelfs te beweren dat vanuit de berijder gezien Alfa in de lease zelfs het voordeligst is!
Wanneer je van de 159 het instapmodel (Impression) zou nemen (zoals ik bij de Audi's en BMW heb gedaan) i.p.v. de Business, dan zou de weegschaal zelfs nog verder doorslaan in het voordeel van Alfa.

782 Euro: Audi A4 1.9 TDI (116 pk, 35.990 Euro)
796 Euro: Alfa 159 1.9 JTD 8v Business (120 pk, 31.995 Euro)
842 Euro: Audi A4 2.0 TDI (140 pk, 39.590 Euro)
849 Euro: Alfa 159 1.9 JTD 16v Business (150 pk, 34.345 Euro)
853 Euro: BMW 318d (122 pk, 39.100 Euro)
917 Euro: BMW 320d (163 pk, 42.650 Euro)
942 Euro: Alfa 159 2.4 JTD 20v Business (200 pk, 38.595 Euro)
947 Euro: Audi A4 2.7 TDI (179 pk, 44.260 Euro)
1.030 Euro: BMW 325d (197 pk, 47.300 Euro)

Eric

RE: Leasebak: 159 1.8mpi, 1.9JTDm1.9 8V, of toch weer 147JTD

Geplaatst: ma nov 27, 2006 16:15
door Aernoudt
@Eric: vanuit de tarieven + bijtelling denk ik dat je gelijk hebt (Alfa goedkoper (aanschaf lager + meer accesoires) dan BMW / Audi). Voordat je een leuke BMW hebt qua voorzieningen ben je echt een heel stuk verder dan de basis prijs. En: dan moet er nog een dealer gevonden worden die je er 1 wil verkopen, en dat laatste valt soms nog niet mee bij de heren BMW dealers (kan ik uit eigen ervaring vertellen ;) ).

In je vergelijking mis ik allen de 120D. Qua formaat net als een 147, maar om te rijden 1 van de leukste auto's naar mijn mening die je op dit moment kunt kopen (ik denk zelfs de leukste deisel van dit moment om in te rijden, als je een auto wilt die lekker stuurt, en niet alleen de PK's op het foldertje een overweging zijn.
Een 120i kan natuurlijk ook (de 130i wordt wat prijzig, maar is echt een hele leuke auto (alleen nog een sperretje er in en de electronica er uit ;) . Naar mijn mening de leukste auto van dit moment beneden de 70K zo'n 130i; dat sper kost wel een paar euro bij de firma Drexler ( http://www.drexler-motorsport.de/index. ... gy&lang=en ) maar dan heb je wel iets moois)