Mijn mening: Alfa is TE DUUR in de lease
Deze opvatting is zeer hardnekkig (net zoiets als "alle Alfa's roesten al in de folder"?!?), maar (zeker bij de 159) tegenwoordig betrekkelijk.
Hieronder heb ik een aantal auto's in volgorde van leasetarief (48 maanden/35.000 km/j) op een rijtje gezet. De tarieven zijn het gemiddelde van een calculatie bij Myleasecar.nl en Directlease.nl.
Wanneer je deze auto's qua uitrustingsniveau vergelijkt, winnen de Alfa's het zeker op punten.
Qua performance heb je in dit lijstje de keuze uit van alles van "net aan" tot "ruimschoots voldoende". Het is maar net wat je wilt en wat je budget toestaat.
Mijn conclusie is dat de leasetarieven van de 159 (Business) zeker kunnen concurreren met een "vergelijkbare" Audi of BMW.
Wanneer je ook nog eens de catalogusprijzen/fiscale bijtelling in overweging neemt (die bij de Alfa's aanzienlijk lager liggen) dan durf ik zelfs te beweren dat vanuit de berijder gezien Alfa in de lease zelfs het voordeligst is!
Wanneer je van de 159 het instapmodel (Impression) zou nemen (zoals ik bij de Audi's en BMW heb gedaan) i.p.v. de Business, dan zou de weegschaal zelfs nog verder doorslaan in het voordeel van Alfa.
782 Euro: Audi A4 1.9 TDI (116 pk, 35.990 Euro)
796 Euro: Alfa 159 1.9 JTD 8v Business (120 pk, 31.995 Euro)
842 Euro: Audi A4 2.0 TDI (140 pk, 39.590 Euro)
849 Euro: Alfa 159 1.9 JTD 16v Business (150 pk, 34.345 Euro)
853 Euro: BMW 318d (122 pk, 39.100 Euro)
917 Euro: BMW 320d (163 pk, 42.650 Euro)
942 Euro: Alfa 159 2.4 JTD 20v Business (200 pk, 38.595 Euro)
947 Euro: Audi A4 2.7 TDI (179 pk, 44.260 Euro)
1.030 Euro: BMW 325d (197 pk, 47.300 Euro)
Eric