GiuliaFaggio

Advies Giulia

vr mar 04, 2005 16:07

Hallo,

Graag had van jullie allemaal wat advies gekregen over de restauratie van een Giulia en ook over eventueele aanpassingen:

Ik heb een Giulia 1.3 super van 73' gekocht in mijn lievelingskleur Faggio, moet nog afgehaald worden.

Deuren zijn te vervangen, achterschermen te herstellen, dorpels op het eerste zicht redelijk, maar vrees toch voor de buitenste, en ook de bodem voor heeft wat roest schade, maar mischien nog te redden.Reservewiel bak ziet er goed uit, maar plaatwerk rechts naast reserwielbak rot.

Graag had ik van jullie hieromtrend jullie advies en raad, evt ook wat de beste leveranciers zijn voor plaatwerk.

Ook bijvoorbeeld wat de beste werkwijze is om dorpels en evt vloerdelen te vervangen.

Had graag de Giulia zo origineel mogelijk gehouden op uitzondering van motor en onderstel.

Ivm met de overbrengingsverhoudingen van acheras is ea mij niet duidelijk, wat is nu juist de verhouding bij een 1.3 en wat bij een 2.0, is er ook verschil in de versnellingbakverhoudingen tussen 1.3-1.6 en 2.0.

Wat is jullie advies wat de motor betreft:

2.0 nord
2.0 ts met injectie
2.0 ts met carburators

En met welke kombinatie is het makkelijkst ( lees voordeligst ) en koppelrijke motor met ongeveer 170 pk te bekomen.

Wat is de beste schokdemper keuze ? Koni geel ?

Sorry voor de veele vragen, maar ik probeer dit project zo veel mogelijk te plannen, en keuzes te maken ivm aankopen van motor ed.

Thanks

GiuliaFaggio

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 276
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Advies Giulia

vr mar 04, 2005 16:59

Poeh, eerlijk gezegd heb ik 1 advies: Ga op zoek naar een betere basis!

Als je dat advies niet wilt opvolgen, zou ik me de volgende vraag stellen: Wil je gewoon een lekker rij ijzer, of moet ie terug in nieuwstaat worden gebracht? Indien het laatste, dan geldt weer m'n eerste advies...

Als je er toch aan begint, zorg dan eerst dat je de body een beetje op orde krijgt, en daarna zorgen maken over de rest.
Als de buitendorpel slecht is, is zeker ook de binnendorpel aan vervanging toe. Dat zie je pas als je de slijptol in de buitenste zet. Alle plaatdelen zijn nog wel te krijgen. Als je nieuwe deuren haalt, let dan op dat je de juiste koopt. Vroege Giulia's hebben andere scharnieren en deurgrepen, lastig pas te maken. Eigenlijk niet.

2L carb is natuurlijk het makkelijkst, maar als je op 170pk wilt komen wordt het al vrij lastig. Dan is het waarschijnlijk goedkoper en makkelijker om een 2L TS erin te zetten. Er is hier genoeg kennis aanwezig om je op weg te helpen met een 2.0TS op carbs. 2.0TS injectie zou ik persoonlijk niet doen.

In pricipe zijn alle bakken gelijk (met uitzondering van een enkele 1300 GT Junior), achteras is wel verschillend: ga voor een 2L as: lange overbrenging + sper.

Ik weet zeker dat hierna nog vele nuttige adviesen volgen. In elk geval veel succes!
GT 1600 Junior

GiuliaFaggio

RE: Advies Giulia

vr mar 04, 2005 17:22

Joel,

Thanks voor U reactie,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een degelijke giulia voor een redelijke prijs, maar kom tot de conclusie dat er onder de 5000 € niet echt iets te vinden is waar echt geen laswerk aan is.Of vaak is de auto als eens gerestaureerd of gewoon overspoten, en dan komt op het einde van het verhaal weer op hetzelfde uit, namelijk vervangen van dorpels,vloerplaten en herstellen achterschermen.

In ieder geval dit is mijn ervaring in mijn zoektocht.

Een tweede troost is dat ik auto nu volledig naar mijn normen en smaak kan restaureren.

Maar U heeft natuurlijk wel gelijk dat een goede basis veel werk en geld kan sparen.

GiuliaFaggio

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Advies Giulia

vr mar 04, 2005 18:05

Voor 5000 Euros is toch wel wat goeds te krijgen. Je moet alleen even geduld hebben. In jouw geval (Heb ik zelf ook gedaan) gewoon doorzoeken totdat je een echte en ook harde Giulia hebt gevonden. Carosseriewerk aan een Juul loont zich namelijk niet. Plaatwerk is nl zeer slecht verkrijgbaar en indien wel verkrijgbaar ook nog eens schreeuwend duur. Besteed gewoon een paar duizend euro meer om meteen een harde basis aan te schaffen. Je bent dan Echt veel goedkoper uit en je hebt iets waar je trots op kunt zijn.
Staar je ook niet blind op een kleur. Als je de zaak grondig aanpakt is het beduidend minder werk om een hele carosserie over te blazen dan een carosserie op kleur, geheel te restaureren.

De techniek aanpassen is simpel. Aan jou de keus tussen een 2 liter nord met HC zuigers of een TS met carburateurs, maar dan ben je voor ombouw en extra delen al snel 500-1000 Euro extra kwijt. Wil je echt gek doen en speelt geld geen rol; Een 2.0 Turbo.
Achteras MOET gewoon een 2 literas zijn. Raadpleeg hiervoor even op het oude topic onder: Achteras. (Reken voor een beetje 2 literas wel op min 300 Euro.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Advies Giulia

vr mar 04, 2005 18:55

Injectie !!

8)

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

RE: Advies Giulia

vr mar 04, 2005 23:37

Advies, koop een 'verse' import Giulia uit Italië.

Vadaag nog even langs geweest bij mijn lokale Italiaanse Alfa amici, en daar stond een Nuova Super voor een spuit beurt. Let op, onderzijde deuren waren verdwenen, maar nu de auto grotendeels kaal is gemaakt blijkt zij echt super, super gaaf te zijn. Dus op de conditie van de deuren moet je een Super niet beoordelen.
By the way, afgelopen week is er nog een Nuova Super aangeboden in het lokale advertentie krantje, 1600 uitvoering en door liefhebber te koop aangeboden.
Eventueel een goede basis voor jouw plannen!!

Bijkomend voordeel, indien voor eind maart op transport naar Nederland maakt het mijn onderhandelings positie tov transporteur weer gunstiger, nl. drie Alfa's naar Nederland ipv twee.
wie helpt mij de gehele autotransporter vol te krijgen, mometeel te koop of op de sloop:
Alfa 90 2 liter V6 70.00km eerste eigenaar,
Giuliaetta 1.6 laatste type, (staat op de slopp maar is in gave conditie)
Giulia Nuova Super 1600
etc.etc.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Advies Giulia

za mar 05, 2005 09:15

@MiaGiulia,

Zijn in jouw omgeving, Veneto en Friuli-Venezia Giulia, nog leuke 75's te vinden, of is de situatie hetzelfde als bijvoorbeeld in Emilia-Romagna.

Ik heb volgende week vrijdag namelijk een afspraak in Portogruaro en maandag moet ik in Forli zijn. Dus dan kan ik in het weekend eventueel een beetje rondkijken. En anders ga ik gewoon wat leuke steden bezoeken :wink:

O ja, en met leuke 75 bedoel ik een 75 TS of Turbo ASN. Eventueel een 90 V6 2.5 of Alfetta 1.8 eerste serie (met het smalle hart).
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
gino
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Valkenswaard

Re: RE: Advies Giulia

za mar 05, 2005 09:27

Joel,

Thanks voor U reactie,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een degelijke giulia voor een redelijke prijs, maar kom tot de conclusie dat er onder de 5000 € niet echt iets te vinden is waar echt geen laswerk aan is.Of vaak is de auto als eens gerestaureerd of gewoon overspoten, en dan komt op het einde van het verhaal weer op hetzelfde uit, namelijk vervangen van dorpels,vloerplaten en herstellen achterschermen.

In ieder geval dit is mijn ervaring in mijn zoektocht.

Een tweede troost is dat ik auto nu volledig naar mijn normen en smaak kan restaureren.

Maar U heeft natuurlijk wel gelijk dat een goede basis veel werk en geld kan sparen.

GiuliaFaggio
Wat denk je van deze? Bespaart je een hoop werk.
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1190
164 Super 3.0 V6

GiuliaFaggio

RE: Advies Giulia

di mar 08, 2005 21:29

Iedereen thanks voor het advies.

Nog iemand advies ivm leverancier van plaatwerk, en de werkwijze.

Eerst dorpels? of eerst vloer ?

Heeft er iemand ervaring met het strippen van de verf

Zou graag de gehele kas tot op het bloot metaal strippen.

Wat kan er best gebruikt worden als eerste laag, epoxie primer ? of zink houdende primer?

GiuliaFaggio

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1158
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Advies Giulia

wo mar 09, 2005 07:06

Lees je messenger voor plaatwerk en andere onderdelen advies !

Gebruikersavatar
Wim Willems
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za jan 08, 2005 10:12
Locatie: België

RE: Advies Giulia

wo mar 09, 2005 09:35

Beste,

Ik heb een Giulia 1300 Super uit 1971 (volledig origineel en perfekte staat)
Giulia Faggio met cognac sky interieur...rijdt als een Zwitsers uurwerk en is volledig origineel (nooit gerestaureerd).

Ik verkoop 'em enkel aan 9000 EUR. We hebben er meer dan 3 jaar naar gezocht !

Grts,

Wim.
Alfa Giulia TI (1963) - grigio graphite
Alfa 147 3.2 V6 GTA Selespeed (2004) - bianco nuvola
Alfa Spider 1750 TB (2009) - bianco ghiaccio
Alfa 4C Coupé Launc Edition 427/500 (2014) - bianco carrara

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Advies Giulia

wo mar 09, 2005 10:44

Afbeelding
Giulia Corse Stradale met zwaailicht!


Afbeelding
Afbeelding

Zien er best aardig uit voor 4.500 uero. Kijk eens op http://www.alfavintage.it

Gebruikersavatar
Wim Willems
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za jan 08, 2005 10:12
Locatie: België

RE: Advies Giulia

wo mar 09, 2005 15:19

Ben 2 jaar geleden al naar de Giulia Soccorso Stradale in Milaan gaan kijken...

Bonne chance... de auto is absoluut niet origineel en trouwens achteraf in een afgrijselijk oranje kleur herspoten... niet echt een aanrader... misschien wel een aanrader in verband met de opbouw van een nieuwe Giulia !

op technisch vlak... werk voor amateurs...

Wim.
Alfa Giulia TI (1963) - grigio graphite
Alfa 147 3.2 V6 GTA Selespeed (2004) - bianco nuvola
Alfa Spider 1750 TB (2009) - bianco ghiaccio
Alfa 4C Coupé Launc Edition 427/500 (2014) - bianco carrara

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”